Multitaskend paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_K

Multitaskend paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:15

Oordeel zelf, mijn 16 jarige Haflingermerrie, tijdens een open dag op de manege met mijn vader.
Dit zijn toch echt wel twee dingen die Sissi erg leuk vind!

Afbeelding

sHaKiEjLaVeR

Re: Multitaskend paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:16

Ik zag hem al stiekem in het examentopic, geweldig!!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:17

Haha, dankje :+
De open dag was al een tijdje geleden, maar ik kreeg de foto gisteren pas :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:10

das gevaarlijk! en het lijkt me helemaal niet prettig voor het paard... maar het ziet er wel gaaf uit!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:12

Hoe halen die mensen de balk weg als de koets er aankomt?
Ziet er wel heel erg gaaf uit, maar lijkt me toch wel een beetje gevaarlijk. :oo

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:21

Springen met een paard dat voor de kar loopt?
Heeft de kar dan vleugeltjes ofzo? :+

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:23

Ik denk dat ze de balk laten vallen... zodat de koets eroverheen kan...

Als t paard t leuk vind, waarom niet? Ik zou alleen bang zijn dat hij zich pijn zou doen ergens aan... Weet zo direct niet waaraan, maar ik zou het niet aandurven denk ik :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:29

als je het onder controle kan houden is het een leuk idee. maar wel in de categorie "don't try this at home" :P
want wat gebeurt er als jij lekker een buitenritje met kar maakt, en paard bedenkt dat hij wel óver de boomstam op het pad wil ipv er ómheen. die boomstam gaat natuurlijk niet plat liggen zodat de wagen er overheen kan...

voor een showtje vind ik het leuk, maar zou het thuis maar niet uitproberen :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:30

Naast het feit dat ik me afvraag hoe die koets over de balk komt, had ik persoonlijk de oogkleppen weg gelaten... Pony ziet geen fluit zo...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:32

leuke foto :) maar volgens mij is het ook gevaarlijk of heel zwaar?

de pony springt er overheen, land op de benen, en moet meteen de kar weer verder trekken.
hmm... ik doe het je niet na! ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:39

Ik had al in het aangespannen topic gereageerd.
Ik vind het er niet prettig uitzien. Vooral omdat het borsttuig te laag zit en nu onder de schouder terecht komt. Erg onprettig voor een pony, die dit met veel vertrouwen doet.
Ik weet dat je veel springt onder het zadel en dit lijkt me voor het vertrouwen van het paard ook niet fijn, want de balk valt achter haar neer, terwijl ze er prachtig overheen gaat.

Het is jouw haf en je moet het zelf weten, maar ik zou het mijn haf nooit vragen om dit voor mij te doen. Het heeft geen enkel doel en de kans dat je het vertrouwen schaadt is groot.
Het paard is in de lucht het gewicht van de kar even kwijt, landt en zet weer aan in galop en krijgt het volle gewicht van de kar in het zand en van jouw vader vol op de borst. Niet fijn.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:42

huh hoe kan een paard dat zien terwijl die oogklappen op heeft??????

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:56

Nou opzich kan een paard natuurlijk gewoon voor zich uit kijken met oogkleppen. Ook het laten vallen van de balk nadat het paard gesprongen is lijkt me vrij logisch. Voor een show is het natuurlijk prachtig om te zien, maar het borsttuig hang idd wel erg laag. Ik zou het zelf niet doen, maar vindt het wel stoer uitzien :j

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:07

eerlijk gezegt schrik ik hier best van. Ten eerste dat van het borsttuig en ten tweede is het oneerlijk voor de pony, hij doet zn best om te springen en dan moet ie ineens de kar weer trekken. Ik zou dit nooooit laten gebeuren met een van mijn pony's. Ten derde vind ik het erg gevaarlijk. Als je pony iets overkomt dan is het te laat.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:11

Ik snap niet zo goed hoe dit kan :+
Paardje trekt de wagen tot bij de afzet, zet af en neemt zo een stukje de kar mee, maar in de lucht zal het altijd tegen het gewicht van de kar aanbotsen toch?

Ik vind het niet zo'n goed idee om dit te doen in elk geval, ook niet voor de show. Ik denk dat ik het veel mooier vind om te zien hoe hij tussen de pionnen stil was gaan staan vanuit een galop, of ertussen geslalomt had.

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:12

ik vind dit echt een verschrikelijk beeld geven! hoe zwaar moet het wel niet voor je paardje zijn?! springen met een kar er achter.....
ik denk niet dat dit erg bevordelijk is voor de rug van je paard...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:40

Gevaarlijk, wie haalt dat nou in z`n hoofd?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:42

ieehhhh vind het eng,! sorry, pony zal wel braaf zijn, maar dit vind ik echt onverantwoordelijk, voor het zelfde geld springt ze opzij en bovenop 1 van de assistenten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:59

chocobroodje schreef:
Nou opzich kan een paard natuurlijk gewoon voor zich uit kijken met oogkleppen. Ook het laten vallen van de balk nadat het paard gesprongen is lijkt me vrij logisch. Voor een show is het natuurlijk prachtig om te zien, maar het borsttuig hang idd wel erg laag. Ik zou het zelf niet doen, maar vindt het wel stoer uitzien :j

Maar heel beperkt. Het zicht van een paard is heel anders. Die kunnen niet over vooruit kijken als een mens. In dit geval gaat het om een rijbak, waar een vrij korte wending wordt genomen zo te zien. De vraag is dus nog maar of die pony alles wel helemaal kan overzien.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:05

De hindernis is idd een plank, welke los gelaten word zogauw als de voorbenen van het paard er over zijn, dus de kar rijdt er dan gewoon overheen.
De oogkleppen hebben we bij Sissi altijd heel erg wijd staan, en als ze niks zou zien zou ze niet springen he? ;)
Dit was trouwens het hoogste wat we hebben gesprongen, we hebben één week hiervoor geoefend, en het waren telkens (maximaal 3 sprongen) sprongen van een centimeter of 30/40 en dan één keer zo "hoog" (Net iets onder de pionnen, dus 50 of zo) Er is dus 1x geoefend, en 1x op de demo gedaan, dus dit gebeurd niet wekelijks :)

Bovendien kennen wij deze pony heel erg goed, we hebben haar nu al ruim 10 jaar. Als je een pony zo lang hebt kun je heel goed inschatten wanner ze gaat schrikken/ iets eng vind. (Ik weet het, het blijven levende dieren die altijd kunnen schrikken, maar voor het zelfde geld ga je met pionnetjes rijden aan de kletter, komt een pion tussen zn benen enz. )

Borsttuig zit idd erg laag zie ik op deze foto. Heb het nog nooit zo laat zien zitten. Ik denk dat het komt omdat de kar nog op de grond staat, en de strengen dus het borsttuig iets naar beneden trekt?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:06

Liezel1 schreef:
chocobroodje schreef:

Maar heel beperkt. Het zicht van een paard is heel anders. Die kunnen niet over vooruit kijken als een mens. In dit geval gaat het om een rijbak, waar een vrij korte wending wordt genomen zo te zien. De vraag is dus nog maar of die pony alles wel helemaal kan overzien.

Vrij kort viel opzich ook wel weer mee. Het was in een gewone 40x20 bak, en de hindernis staat een meter of 5 na de E (je kan het bordje zien hangen) Je hebt dus een wendtijd van 25 meter ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:12

lieziej schreef:
De hindernis is idd een plank, welke los gelaten word zogauw als de voorbenen van het paard er over zijn, dus de kar rijdt er dan gewoon overheen.
De oogkleppen hebben we bij Sissi altijd heel erg wijd staan, en als ze niks zou zien zou ze niet springen he? ;)
Dit was trouwens het hoogste wat we hebben gesprongen, we hebben één week hiervoor geoefend, en het waren telkens (maximaal 3 sprongen) sprongen van een centimeter of 30/40 en dan één keer zo "hoog" (Net iets onder de pionnen, dus 50 of zo) Er is dus 1x geoefend, en 1x op de demo gedaan, dus dit gebeurd niet wekelijks :)

Bovendien kennen wij deze pony heel erg goed, we hebben haar nu al ruim 10 jaar. Als je een pony zo lang hebt kun je heel goed inschatten wanner ze gaat schrikken/ iets eng vind. (Ik weet het, het blijven levende dieren die altijd kunnen schrikken, maar voor het zelfde geld ga je met pionnetjes rijden aan de kletter, komt een pion tussen zn benen enz. )

Borsttuig zit idd erg laag zie ik op deze foto. Heb het nog nooit zo laat zien zitten. Ik denk dat het komt omdat de kar nog op de grond staat, en de strengen dus het borsttuig iets naar beneden trekt?

en juist daarom zou ik dit nooit in mn hoofd halen eigenlijk.. Pony moet én afzetten EN daarbij in de lucht nogsteeds het gewicht van de kar in 1 keer meenemen. Pony remt, kar stopt, pony zet af, kar moet dus in de lucht weer een stukje in beweging worden gezet, pony landt, kar stopt, pony galopeerd door, en de kar moet weer in beweging worden gezet. (kar stopt zijn natuurlijk fracties, maar het feit dat de wielaandrijving niet constant is zeg maar maakt het ENORM zwaar. Net als een kruiwagen die je eenmaal rijdend hebt prima te doen is, maar als je start en hij is helemaal vol écht zwaar is)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:18

muiszje schreef:
lieziej schreef:

en juist daarom zou ik dit nooit in mn hoofd halen eigenlijk.. Pony moet én afzetten EN daarbij in de lucht nogsteeds het gewicht van de kar in 1 keer meenemen. Pony remt, kar stopt, pony zet af, kar moet dus in de lucht weer een stukje in beweging worden gezet, pony landt, kar stopt, pony galopeerd door, en de kar moet weer in beweging worden gezet. (kar stopt zijn natuurlijk fracties, maar het feit dat de wielaandrijving niet constant is zeg maar maakt het ENORM zwaar. Net als een kruiwagen die je eenmaal rijdend hebt prima te doen is, maar als je start en hij is helemaal vol écht zwaar is)

Ik snap je punt, maar hou er wel rekening mee dat we daarom de hindernis niet al te hoog hebben gebouwd. Als het een hele hoge sprong zou zijn, zou ze idd moeten verzamelen, onder de hindernis moeten komen, en alle voorwaartse energie omzetten in opwaartse energie. Omdat wij ook wel snappen dat dat niet heel praktisch is, hebben we daarom de hindernis niet te hoog gebouwd, en reden we met een flinke galop op de hindernis af, zodat ze wat vlak kan en mag springen. Op de foto zie je ook dat ondanks het spring moment (waar in theorie de pony dus stil zou moeten staan en de kar door zou moeten rijden) de strengen strak staan, evenals de broek.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:53

toch vind ik dit niet kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:10

Tsjonge zeg, wat mensen wel niet in hun hoofd halen....
Wát gevaarlijk is dit, en wat ondoordacht om dit soort fratsen even op bokt neer te kwakken zodat andere, niet-nadenkende mensen dit ook even kunnen gaan proberen.

Ookal is het de bedoeling dat de helpers de balk snel weghalen als de kar eraan komt, dat kan heel makkelijk mis gaan en dan heb je pas echte problemen.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat de pony dus leert dat springen prima mag voor de wagen. Als die van mij met een hoge sprong over een plas water springt bestraf ik dat, want springende pony's voor de wagen is lévensgevaarlijk.

Ik vraag me echt af waar jullie je gezond verstand hebben. Hier is niets leuks en spectaculairs aan. Nooit nagedacht over de consequenties?