En toen kwam het verdict..... gedaan met rijden....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katje27

En toen kwam het verdict..... gedaan met rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:10

Sinds 1,5 jaar heb ik een schat van een merrie, een angloarabier, pittig van karakter maar een echte knuffel....Lief in de stal maar redelijk dominant onder 't zadel, 16 jaar oud, mijn eerste paard, nooit gedacht dat dat er ooit zou van komen......

Ze was 12 jaar gebruikt als kweekmerrie en heeft 10 levende veulens (& 2 doodgeborene) op de wereld gezet. Tijdens één van die drachten stond ze in de stal naast een andere merrie die ze niet kon uitstaan. Gevolg de stukken muur vlogen rond. Mevrouw had dikke poten en stond doorgezakt op de kogels. De veearts die erbij kwam kon geen hulp bieden (ontstekingsremmers, ....) wegens de dracht. Alles zou met voldoende rust goed komen....ook daarna heeft ze nog een kleine aanvaring gehad met een muur (denk ik want de ware toedracht hebben ze me nooit verteld) die haar ook niet echt veel goed gedaan heeft, opnieuw, veearts zei niks aan de hand... wat spuiten en alles komt goed.

Toen ik ze kocht stond ze nog wat doorgezakt maar volgens de veearts die we voor de verkoop erbij haalden kon dit voor recreatief rijden geen enkel probleem zijn. Nadat ik een half jaar moeite gehad heb om op haar niveau te kunnen rijden, begonnen er af en toe wat fysieke problemen te komen. Door die doorgezakte kogels loopt ze zowieso niet heel regelmatig maar dit verergerde altijd maar. SOms haalde ik ze uit de stal en liep ze perfect, soms mankte ze nog voor we goed en wel gedraafd hadden.... twee veeartsen zijn er naar komen kijken, de ene constateerde spat, de andere ook, ... verder niks aan de hand...... Maar de onregelmatigheid bleef steeds en werk maar erger en erger. Ik was ondertussen ook al begonnen met msn glucosamine e.d. bij te geven, met een klein kortstondig succes als gevolg.... de laatste maanden ging ze steeds meer achteruit, niet alleen om dat ze constant op stal stond en onregelmatig gevoerd werd. Van zodra ik dit wist (hoe stom is het dat je zoiets niet onmiddellijk doorhebt!) heb ik ze verhuisd. Op mijn vorige stal lachten ze me altijd uit met haar, het was een dominant paard dat niet wilde draven omwille van een slecht karakter, geef die eens een goede tik, 't is een komediante, heb ik meerdere keren gehoord. Gelukkig heb ik op dat vlak altijd mijn instinct gevolgd en nooit naar hen geluisterd...

In haar nieuwe stal waar ze nu een week staat zagen ze onmiddellijk wat ik bedoelde en plotseling werd ik serieus genomen. Gisteren kwam er een veearts-osteopaat langs en volgens hem zijn de pezen tussen de kogel en de sprong volledig versleten waardoor alles overbelast wordt. Zo krijgen we dus die onregelmatigheid die soms opkomt, zich soms verplaatst en blijkbaar niet door alle veeartsen makkelijk gezien wordt. Er valt dus niets meer aan te doen behalve op pensioen zetten. draven en galopperen zou paardonvriendelijk zijn.....Een wandeling van tijd tot tijd kan nog wel.....Mijn beslissing is gemaakt en ik zet ze op pensioen....

Ik ben er 't hart van in, hoewel ik het diep van binnen natuurlijk wel al wist, maar je hoopt altijd wel nog. Ik had nog graag een viertal jaar met haar verder gereden, rustig, op een B-niveau want daar zit ik ongeveer.... zonder het te beseffen heb ik mijn laatste ritje al gemaakt in juli en toen hebben we eigenlijk ook enkel gewandeld en een 10 tal minuutjes gedraaft......nu lukt dat zelfs al niet meer. Gelukkig heeft ze onbelast geen pijn en kan ze dus nog rustig op de wei blijven staan en af en toe een wandelingetje kan ook nog net.......

Dit moest ik ff van me afschrijven, ik wilde dit nog bij het 'medisch' forum zetten met foto's en alles maar ja, er valt blijkbaar toch niks meer aan te doen, maar als iemand suggesties heeft.... altijd welkom natuurlijk

bedankt om te lezen.....

Replay

Re: En toen kwam het verdict..... gedaan met rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:20

Jeetje, heel vervelend. Maar toch wel te verwachten.....

Kan bijna niet anders met elk jaar een veulen!

In ieder geval heel veel sterkte ermee en zoek een lekker plekkie voor haar!

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:43

hey replay dank je voor de steun, ik heb al zoveel dingen gehoord dat ik het uiteindelijk niet meer weet..... denk je dat dit ook een stuk ligt aan al die drachten die ze doormaakt?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:50

Al die maanden dat ze drachtig is geweest is natuurlijk wel een bijzondere aanslag op haar lichaam geweest.
Aan de andere kant ken ik wel paarden die nog meer kindjes hebben gehad en die hebben het niet.
Oftewel zou kunnen maar zeker weten doe je dat niet.

Balen meid echt waar, sterkte er mee en super lief dat je haar in ieder geval bij je houdt.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:27

Idd, of het dé oorzaak is weet je natuurlijk nooit, misschien is er wel iets meer mee gedaan! Balen is het wel en idd goed dat je haar houdt, normaal is er maar één weg voor zulke paarden!

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:37

Wat een verhaal! Ik wens je heel veel sterkte!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:11

angloarabier, pittig, dominant en slaan tegen de muur( dikke benen, doorgezakt bij de kogels....), een snelle en krachtige combinatie en dan ook nog veel veulens gedragen én spat.....lijkt me niet een tante die recreatief met zich laat werken.....en had dus duidelijk al een zware voorgeschiedenis gehad.....
Ik denk dat de da met recreatief rijden meer buitenritjes bedoelde, dus recht toe- recht aan en vooral niet sportgericht, want juist het volte werk en inbuigen in combinatie met het zitten gaan is funest met zo'n diagnose....zelfs een b-tje is dan werken voor zo'n paard....maar een paard kan nog zo goed zijn best doen met dit probleem (zwakke koten + spat ! ) komt zij zichzelf tegen, dat heeft niks met "niet willen" te maken, maar alles met niet kunnen !!!
De aard van de tekortkoming van een paard bepalen of het recreatief of sportgericht kan worden gereden en ik kan me niet voorstellen dat de da je deze tekortkomingen zomaar van de tafel heeft geveegd, want dan is hij in mijn ogen een hele slechte da !

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:19

"t is inderdaad, niet van niet willen maar eerder niet kunnen, want ze heeft veel energie en werkt graag..... alleen gaat dat dus niet altijd of niet meer....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:28

als jouw paard wel bij de weg kan , zou je haar kunnen testen of ze geschikt is om mee te mennen, ik heb meerdere paarden met dit soortgelijke probleem gehad en die konden prima voor de kar lopen , doordat ze dan meer met hun lichaamsgewicht werken en niet hoeven te gaan zitten met gewicht op hun rug ....maar niet op een zware bodem , dus gewoon op de weg.....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:31

zou je 2 foto's willen plaatsen waar ze helemaal opstaat, de linker en de rechterkant ?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:35

ok, ik moet wel nog ff een account aanmaken om foto's te kunnen uploaden

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:43

Hoe gedraagt zij zich in de wei , oogt ze dan blij en vrolijk, hoe loopt ze dan en draaft ze dan nog wel ?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:44

Afbeelding

Afbeelding

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:44

Even snel een opmerking: Dracht is wel een belasting maar geen ziekte! Nog steeds leven er paarden en pony's in het (half-) wild die ook tenminste 1x per 2 jaar een veulen krijgen en hun veulen aan de voet veel langer zogen als 4 maanden. Die half wilde dieren moeten zich ook snel of minder snel kunnen voortbewegen om aan voedsel te komen. De klachten van Katje27 haar paardje hebben volgens mij niets met het krijgen van haar veulens te maken.
En katje27 ik hoop dat je desondanks nog van je paardje kunt genieten. Eventueel aan de hand stappen voor de gezelligheid? Of zoals hierboven gesuggereerd mennen voor een lichte tweewieler?
Groet, Martina

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:46

Heeft Divosa-horseworld geen beschermers die de kogels van onder uit beschermen? Even nakijken...

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:46

ze staat nog maar net op de wei, ze lijkt heel erg ontspannen en rustig, ze wandelt rustig rond, echt draven heb ik ze nog niet zien doen maar ik ben er ook niet bij als ze op en af de wei komt

@Martina: gelukkig kan ik er nog op om wat te wandelen, verder is ze super met kinderen dus ook wel leuk om wat aan paarden te wennen.

bedankt voor de steun iedereen, 't doet deugd...

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:51

de Eskadron Pro Active-beenbeschermers (62,95 euro) zijn misschien een optie. Ik heb echter al eens drafpaarden gezien met kogelbeschermers die de onderzijde van de kogels beschermen. Even googlen dan maar....

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:58

het is niet niks wat je heb meegemaakt
gelukkig dat je haar nog op het land heb en af en toe
een wandeling kan maken.

het is een leuk paardje om te zien Pling

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:59

ja, goed idee, ons ander paard (western gereden en dus die beschermers nodig voor spins enzo) heeft er zo, voor mijn merrie gebruikte ik gewone standaard strijklappen van BR

@haffjechip: dankje voor het compliment, 't is inderdaad een erg mooi paard ook met mooie papieren (wolfgang X voltaire). Dit zijn echt slechte foto's van haar, die heb ik geplaatst omdat je hier duidelijk het probleem ziet

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:23

Ik begrijp nu wel dat je voor dit paard bent gevallen, als je haar wat voller (dikker) denkt is het een hele mooie paard, ze zal ongetwijfeld mooie veulens hebben gebracht !
In dit geval is het niet alléén zwakgekoot, maar ook haar spronggewrichten hebben gigantische opdonders gehad, dan denk ik aan het liggen gaan en het weer op gaan staan....linksachter piephak en rechtsachter een "knol", dan weet je dat ze r.achter altijd extra heeft belast en en l.achter zwakker is.....en sneller door het l.achterbeen struikelend valt, zo oogt het althans !
Dat wordt met het dragen van een veulen extra zwaar en is slijtage een gevolg, maar dit brengt ook heel veel stress in een paard, kost extra energie en daar kan het paard magerder door worden en zelfs miskramen veroorzaken ( vallen op de buik + slechte bloedsomloop door stress !!! )
Het slaan tegen de muur kan ook hiervan een gevolg zijn (hetzelfde gevoel als jouw been "slaapt"en begint te prikkelen, dan wil je hem ook "wakker "schudden.....) alléén komt een paard dan op stal een muur of wand tegen.....!
Ik zou haar zeer zeker uitproberen om met lange lijnen, met bijzet op lengte en schouderhoogte (heeft ze dan wat steun aan , net als de mens met een wandelstok ) lekker doorlopen,dus vooral niet sjokken....dan doen de spieren wat extra en dan bijvoeren met muesli zonder haver (zelf neem ik altijd die van havens....) dan zal ze misschien weer wat dikker worden en ik zou haar met veel regen een ademende regendeken op doen, zodat ze die energie van het warmhouden in het lijf kan houden en als het vriest een gevoerde deken.....
Dus ik heb het alléén over eerst stapwerk, misschien geeft ze ooit zelf aan iets meer te kunnen.....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:31

Ik heb veel voltaire nakomelingen gehad met een krampbeen ( dan houden ze het achterbeen omhoog en opzij ), heb je dit bij haar ook weleens gezien ?
Zakt ze met een voetje geven achter door het been heen ?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:20

nee, ze staat wel altijd maar op 1 achterpoot in rust maar die staat nog met de tip op de grond. Meestal steunt ze rechts achter maar dat kan ook links achter zijn. Voetje geven vind ze niet altijd zo leuk, hoewel ze flink meewerkt maar 't is soms dik tegen haar zin

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:44

Wat vervelend ..!
Hoop dat het gauw wat beter zal gaan Lachen

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:10

bedankt voor jullie steun, ik ben gisteren op een ander paard gaan rijden. Op 't paard voelde het echt goed, daarna toen ik bij mijn paard in de stal ging, kreeg ik een enorm schuldgevoel, 't zal nog wat moeten sluiten. Zo heb ik gisteren dus tegelijk een goede en slechte avond gehad.... 't moet nog ff slijten denk ik

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:21

Het is een veelvoorkomend gebeuren.....een 1e eigen paard kopen.....recreatiepaard en dan toch ambities willen zoeken in de sport.....niet beseffen wat spieren en gewrichten moeten dragen met simpele oefeningen als dragen, inbuigen, draaien en zitten gaan.....
Voor jouw een hele harde les, maar besef wel dat jij niet direkt de oorzaak bent van de problemen die jouw paard heeft, je mag medelijden hebben, maar je moet je niet schuldig voelen, want je hebt een paard met meerdere problemen gekocht met de wetenschap dat je het 4 jaar rustig aan zou kunnen rijden, hebt een da erbij gehad en ik weet niet hoe hij dit paard naar jouw toe beoordeeld heeft, maar ik had zelfs lichte sport ( B) afgeraden met deze combinatie spronggewrichten en zwakgekoot zijn !!!
Probeer uit te vinden wat jij en je paard wel kan en leuk vind (naast het rijden van andere paarden) ....dat werkt 2 kanten op.....
Je kunt zoveel leuke dingen met een paard doen naast het rijden, als je dat niet leuk vind is het misschien een optie om daar iemand voor te zoeken...vooral bij een paard die wel wat voor je wil doen....maar volgens mij komt daar die schuldgevoel weg, dat jij wilt rijden en verder niks....
Ik denk dit omdat ik verder géén reactie krijg van jouw wat mennen en lange lijnen betreft.....probeer iets voor dit paard te regelen wat zij fijn vind en ik verzeker jouw dat je dan van je schuldgevoel af bent !"'OOK ZIJ KAN ER NIKS AAN DOEN !!!