Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:05

Hey hallo, ik weet niet of het goed staat, maar verplaats het dan maar.

Ik zit met een probleempje op stal. Ik sta al erg lang bij deze mensen en heb het ongelooflijk naar mijn zin. Tot voor 3 maand geleden een nieuwe klant kwam, die bijna alles verziekt (laat ik me niet over uit).
Ze heeft een 3 jarige ruin, leuk beessie, maar voor 2 weken geleden heeft hij mijn merrie gedekt en mijn merrie wordt nu maar niet hengstig. Dus ik heb haar gevraagd, wanneer die van haar geruind is.
Zegt ze dood leuk, 2,5 maand geleden.
Dus ik ben nu erg bang, dat mijn fries door een kwpn-er drachtig is, terwijl ik er volgend jaar een goedgekeurde friese hengst op wilde zetten.
Ze had vorige week al hengstig moeten zijn, maar ben nu zo bang dat ze drachtig is, ik zit met de ... volgend jaar. en dat had ik zelf niet zo gepland. Ben veel aan het trainen enz.
Maar wat als ze nu drachtig is, van wie is het veulen dan??
En waar ik ook aan zit te denken, mocht ze drachtig zijn en er moet een DA bij, de kosten aan haar over te dragen. Of ben ik nu te voorbarig?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:07

Ik zou er zsm een DA bij halen. Mocht ze idd drachtig zijn, dan kun je haar hengstig laten spuiten waardoor het vruchtje verloren gaat.
De kosten zou ik dan op haar verhalen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:07

Laat de merrie eerst eens nakijken door een DA.
Als de merrie drachtig blijkt kun je met de eigenaresse van de ruin om de tafel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:08

Zo snel mogelijk actie op ondernemen en de eigenaar van de ruin aansprakelijk stellen. Ze had wel even mogen waarschuwen dat hij zo kort ervoor geruind is.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:09

Liezel1 schreef:
Als de merrie drachtig blijkt kun je met de eigenaresse van de ruin om de tafel.

Ik heb al geprobeerd om er met haar over te hebben, maar ze zegt doodleuk, tja das jouw probleem en zo zijn er nog wel meerdere dingen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:11

piewie schreef:
Liezel1 schreef:

Ik heb al geprobeerd om er met haar over te hebben, maar ze zegt doodleuk, tja das jouw probleem en zo zijn er nog wel meerdere dingen

Dat is jouw probleem dus helemaal niet, maar háár probleem... Daar zou ik wel een rechtszaak over aan durven.
Ik begrijp dat jouw merrie gedekt is op het land toen de ruin ook in de wei stond?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:11

Inderdaat even na laten kijken door een DA, dat zal snel gemoeg duidelijkheid brengen. Laat je nog weten hoe het verder is gegaan?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:12

Hoezo jouw probleem? Zij had beter moeten weten..

Echt he, wat zou ik daar nijdig om worden Bloos! Ik zou er ook gerust een rechtzaak voor aanspannen Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:12

Ik heb al geprobeerd om er met haar over te hebben, maar ze zegt doodleuk, tja das jouw probleem en zo zijn er nog wel meerdere dingen[/quote]

Dat is jouw probleem dus helemaal niet, maar háár probleem... Daar zou ik wel een rechtszaak over aan durven.
Ik begrijp dat jouw merrie gedekt is op het land toen de ruin ook in de wei stond?[/quote]

Ja ze is gedekt op het land, waar het paard dus ook al langer staat, dus ze zal ook wel eerder gedekt zijn door hem.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:13

Ik zou er ook even met de stalhouder/ster over praten.
Da's natuurlijk wel lekker makkelijk, ook al is het beest ruin dan nog zit lang niet iedereen er op te wachten dat je merrie gedekt wordt door die ruin.

Het kan trouwens goed zijn dat je merrie o.i.v. de dekking een hengstigheid overslaat, dat ze wat schijnzwanger is. Maar zou haar toch maar even laten scannen!

Als ze zwanger is dan ligt de verantwoordelijkheid OF bij de stalhoudster OF bij de eigenaar van het paard. Hangt er vanaf wie de beslissing heeft genomen het paard er bij in te zetten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:15

Tallie_Ho schreef:
Hoezo jouw probleem? Zij had beter moeten weten..

Echt he, wat zou ik daar nijdig om worden Bloos! Ik zou er ook gerust een rechtzaak voor aanspannen Knipoog

Ik wacht nog 1 week af, want de andere merrie bij ons wordt ook maar niet hengstig en is ook van een pensionklant. Deze is op vakantie en weet het dus nog niet, maar is een goede vriendin van mij.
Ze komt vanavond terug en dan ga ik het er met haar over hebben.

Gelukkig zei de staleigenaar wel, als ze drachtig is, heb je zowieso gratis stalling voor het veulen. Dus daar ben ik wel blij mee, maar ik zit er gewoonweg niet op te wachten en al helemaal niet door een KWPN-er.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:15

Jeetje wat een vervelende situatie.
In principe zou je de kosten op haar kunnen verhalen, zij is immers nalatig geweest? Valt er echt niet mee te praten dan zou je misschien (als je het zover wilt laten komen) rechtshulp kunnen inschakelen.

Ik heb trouwens kruisingen Fries Kwpn gezien die er echt leuk uitzagen en goed gebouwd waren.
Wil je het veulen wel houden eventueel?
Je merrie volgend jaar onder een goedgekeurde friese hengst kan natuurlijk ook nog als dit veulen er is?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:16

HannahFrouk schreef:
Ik zou er ook even met de stalhouder/ster over praten.
Da's natuurlijk wel lekker makkelijk, ook al is het beest ruin dan nog zit lang niet iedereen er op te wachten dat je merrie gedekt wordt door die ruin.

Het kan trouwens goed zijn dat je merrie o.i.v. de dekking een hengstigheid overslaat, dat ze wat schijnzwanger is. Maar zou haar toch maar even laten scannen!

Als ze zwanger is dan ligt de verantwoordelijkheid OF bij de stalhoudster OF bij de eigenaar van het paard. Hangt er vanaf wie de beslissing heeft genomen het paard er bij in te zetten.

Met de staleigenaar heb ik het al besproken.
En het was de beslissing van het meisje zelf, dat ze hem bij de groep in wilde zetten.
De staleigenaar, wist ook niet wat hij hoorde dat ie nog maar voorkort geruind was, dat verklaart een hoop van het gedrag van het paard zei hij. Hij dacht dat ie al langer ruin was, had ze ook gezegd tegen hem.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:18

Al zij haar ruin bij jouw merrie in de wei heeft gezet, kan ze haar portemonnee wel opentrekken voor de DA kosten... Even een belletje naar de rechtsbijstand als je die hebt. Deze zaak is niet zo moeilijk.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:23

ik denk ook dat je de kosten kan verhalen op de eigenaar van de ruin

Wel fijn dat de staleigenaar een gratis stal aanbied voor het veulen..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:26

Je hebt dan in elk geval iemand achter de hand die weet hoehet zit (de staleigenaar). Als zij tegen hem gelogen heeft over het ruinen van haar pony dan lijkt het me toch dat ZIJ moet opdraaien voor de kosten als de merrie zwanger is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:27

Normaal gesproken is een dier rond een maand tot 6 weken na castratie onvruchtbaar, het zou dus geen probleem moeten zijn.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:29

Ik zou gewoon eventjes laten scannen als je t zeker wil weten.Waarschijnlijk kan het weinig kwaad als hij 2,5 maand geleden gecastereerd is. Hier staan ze er al weer sneller bij en nog nooit 1 drachtig gehad. Gemiddeld is het hier 6 weken.
Hier zijn ze trouwens ook niet echt regelmatig hengstig. Soms maanden niet en dan maar 2 weken er tussen.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:35

zsm naar de DA!!
En de eigenares van de ruin voor de kosten laten opdraaien, Wel lief van de staleigenaar, dat je eventueel een gratis stalling kan krijgen, En zoals iemand andeers hier al zei, je kan alsnog volgend jaar je merrie laten dekken door een goedgekeurde Fries. Haha!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:52

Billy schreef:
Normaal gesproken is een dier rond een maand tot 6 weken na castratie onvruchtbaar, het zou dus geen probleem moeten zijn.

Klopt, maar ik zou de merrie toch laten nakijken. Blijkbaar heeft de eigenaresse van de ruin wel vaker iets verteld dat niet helemaal waar bleek te zijn.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:57

Ik vind zelf dat ze dat duidelijk had moeten zeggen want zij weet heel goed dat hij de eerste weken nog vruchtbaar is en jij kan niet weten wanneer hij geruind is.
Ik zou het heel logisch vinden als zij de kosten betaald en anders ook even met de eigenaar van de stalling bespreken.
Er zijn al meerdere topics over die kun je ook even zoeken voor meer info.
Wat hier onder staat gaat over een tweeling dracht maar dat kan ook bij een gewone dracht houd dus wel de tijd in de gaten anders kan ze niet meer hengstig gespoten worden.

Enige jaren geleden werd dan de dracht onderbroken door de merrie weer hengstig te spuiten, de opvattingen daarover zijn nu veranderd. Het blijkt namelijk dat bij een tweelingdracht in een vroeg stadium van de dracht vaak een van de vruchtjes vanzelf afsterft. Mocht dit op de 34e dag van de dracht nog niet zijn gebeurd en er dus nog 2 vruchtjes aanwezig zijn dan moet worden ingegrepen:

Door een van de vruchtblazen in de baarmoeder stuk te knijpen

Door de merrie weer hengstig te spuiten (het hengstig spuiten van een merrie die langer dan 35 dagen drachtig is, is niet mogelijk

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:58

Wij hebben dat ook gehad met een Arabier. Die was ook ongeveer 2 tot 3 maanden voordat ie bij ons kwam geruind en tussen mijn merrie en hem was het liefde op het eerste gezicht (ze was toen nog niet hengstig). Wij wisten van de hoed en de rand (eigenaresse van de ruin heeft alles netjes verteld en met papierwerk ondersteund) en zodra miep hengstig was zat ie er ook bovenop. Het heeft toen ook wat langer geduurd dan normaal voordat ze weer hengstig werd (ze heeft als het ware een periode over geslagen), maar verder was er niets aan de hand. Het hoeft dus niets te betekenen. Mischien komt het ook wel door het "idee" ofzo, ik weet het niet verder.

In elk geval sterkte!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:26

Mijn da heeft mij verteld dat ruinen na castratie nog 3 maanden kunnen dekken en bevruchten. sommige houden 6 weken aan maar het schijnt niet de eerste keer te zijn dat een ruin langer vruchtbaar blijft. Ik zou met de da overleggen wat je opties zijn en haar laten scannen. Je kunt dan zelf kiezen of je haar dragend laat mocht dat zo zijn of niet. Kosten zou ik op de ruineigenaar verhalen nu voor het scannen en dergelijke, als jij besluit het veulen te laten komen vind ik het wel normaal dat de overige kosten en dus ook het veulen voor jouw is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:30

Als de eigenaresse zo'n botte tante is, zou ik na het bezoek van de dierenarts , ook rechtsbijstand inschakelen.

Een officiele brief van rbs doet vaak meer dan een serieus gesprek tussen beide partijen.

Als de dierenarts haar dragend scant, en je laat het veulen weghalen. Bewaar dan goed de betalingsbewijzen. En stuur deze naar rbs.
Rbs zal dan een nette brief opstellen en die aangetekend naar de eigenaresse sturen.

Schrikt in elk geval meer af dan boze woorden Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:31

Er zijn inderdaad meerdere gevallen bekend van ruinen die nog 3 maanden vruchtbaar bleven. Z.s.m. de dierenarts er bij en om de tafel met de eigenaresse van de ruin. Succes!