En dan weet je paard dat hij kan springen... En jij ook.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

En dan weet je paard dat hij kan springen... En jij ook.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 15:33

Ik bibber er nog steeds van en ik ben ook nog steeds niet blij...

Paard stond zoals al een tijdje een paar uur in het nieuwe weitje aan de andere kant van het huis. Aan de ene kant van het huis stonden dus de ezels in hun wei en aan de andere kant stond mijn paard rustig te grazen.

Nu moet je weten dat die weiden verbonden zijn met elkaar door een grote achterliggende wei (waar ze meestal samen staan) met daarvoor een apart stukje grond waar we vroeger een hondenhotel hadden. Op dit kleine stukje staan ze nooit. Alle weiden zijn afgespannen. Het meeste met stroomdraad, maar het nieuwe weitje aan die ene kant van het huis heeft dus vooraan (straatkant) een stroomdraadje en achterkant een bekaertdraadafsluiting van ongeveer 1m50, op de gok. Het klinkt misschien allemaal wat warrig, maar goed.

Dus: paard staat rustig te grazen. Ineens: ezel 1 begint keihard, maar echt keihard te balken. Dit doet hij vaker en paard heeft er nooit op gereageerd, maar om de één of andere reden wordt hij op een paar seconden helemaal onrustig. Hij begint op en af te galopperen in die wei. Ik probeerde hem te temperen, want hij deed echt niet normaal. Ik was ook bang dat hij over de draad aan de straatkant zou springen. Dus ik spurten, spurten, spurten, naar die kant, met zweep in de hand om hem daar weg te jagen. Dat lukte, gelukkig.

Maar toen. Hij zag dat hij aan mijn kant niet meer door kon lopen. Dus hij draait zich om, trekt een spurtje en hopla... Hij sprong over die bekaertdraad. Ik zag het gebeuren. Dus ik spurt dat weitje uit, langs het huis, naar dat stukje van het vroegere hondenhotel, want daar stond het poortje open (wat ik vanaf nu altijd ga sluiten, ook al komt er normaal geen paard... Stond hij daar rustig te grazen Verward Ik heb hem toen vastgenomen en in de grote wei gezet. Hij galoppeerde recht de stal in, want hij zat dadelijk onder de dazen. En hij was weer kalm.

Verward

Dus nu heb ik een paard dat weet dat hij over zo'n hoge draad kan. Kan ik hem nu nog ooit alleen in een wei vertrouwen?
Hij heeft nooit echt angst gehad om van de ezels gescheiden te zijn. We zijn ook al vaak weggegaan, zonder ezels: geen problemen. In dat nieuwe weitje heeft hij ook al talloze keren gestaan, nooit een probleem. Behalve nu als die ezel begint te balken, wat hij altijd doet Verward

Ik bibber er nog van...

KimH

Re: En dan weet je paard dat hij kan springen... En jij ook.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:23

Ik kan me voorstellen dat je even met knikkende knietjes staat. Ik weet ook dat mijn 3-jarige kan springen, want als baby van 1 jaar en nog hengst (en ja toen al genoeg hormonen haha) zag hij een lekkere shetland merrie staan. Dus moest er ook over een hek van ruim een meter gesprongen worden.
Hij heeft het daarna nooit meer gedaan (gelukkig)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:27

Huh, dat lijkt me een aparte gewaarwording Scheve mond

Kan het zijn dat hij door de dazen zo onrustig werd? Dat er wellicht een zwerm dazen langs kwam waardoor de ezel begon te balken en je paard druk werd?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:32

Op de plaats waar mijn paard nu stond, zitten bijna geen dazen. Daarom zet ik hem daar. Ook waar de ezels stonden, zitten weinig dazen. En sowieso hebben die er eigenlijk geen last van.

En apart? Reken maar van wel ja :s

EDIT: Mama zei daarnet ook dat het misschien toch van een dazensteek of iets dergelijks was. Haar lijkt het ook heel vreemd dat hij van zo'n balkje verschrikt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:05

En als hij dan zo'n toeren uithaalt, weet je wel dat hij super zal gaan bij het rijden Haha!

"Daarnet" eens een conditietraininkje gedaan en hij heeft niet één keer een stap verkeerd gezet. Heel gewillig was hij Haha! En voor de eerste keer in maanden heb ik hem nog eens doen zweten Haha! Yes! Haha!

Ik ben er nu wel achter dat hij nog meer conditie heeft dan dat ik oorspronkelijk dacht. Want we hebben toch een klein uurtje (50 min.) gereden met telkens een aantal ronden draf en dan een rondje of een paar rondjes stap. En eigenlijk heeft hij het perfect volgehouden. Hij was op het einde nog niet moe, maar ik wou toch ook niet te lang rijden: het werd koeler, hij zweette nogal en het werd hier bewolkter. Morgen zien we wel weer.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:27

je kan hem rustig nog in de wei laten staan, mijn paard (= absoluut een dressuurpaard) heeft ook een keer over een hek van 1.30 gesprongen, en daarna heeft ze het nog niet weer gedaan

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 23:32

Nja, rustig... Ik ga het morgen in ieder geval opnieuw proberen, maar ik blijf aan de straatkant wel even staan. Want als hij daar over springt, is het einde Falco.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:41

Ja pas wel op alsjeblieft.

Mijn nu fokmerrie heeft het meerdere keren geflikt.
3 keer over de bakrand (van 170 hoog) en ik denk een stuk of 15 keer uit de weide.
Over het hek of over het draad.
Wij elke keer verhogen tot ik op een gegeven moment op de 150 hoog zat en omber lag te rollen voor het draad, ze stond op, en springt uit stilstand over die 150cm zonder ook maar een draadje te raken.

toen dacht ik, hier is geen beginnen aan en heb ik een shetje gekocht, sinds ze bij een maatje in de wei staat is het over (ze had wel bur paardjes waarmee ze kon snuffelen, maar die stonden niet in haar weide.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 08:55

Misschien moet ik de ezeltjes een paar keer op dat stukje zetten waar hij gisteren terecht kwam na zijn fameuze sprong. Daar staat ook een beetje gras en daar kunnen ze ook schuilen voor regen/zon. Dat ik ze daar dan misschien zet als Falco in het nieuwe weitje staat? Dan kunnen ze elkaar altijd zien.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:29

Lekker is dat als ze dat gaan uitvinden
Lunaheeft ontdekt dat ze over de sloot naar het land van de buren kan springen, gelukkig vinden die het niet erg....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:35

oei, dat is schrikken. gelukkig is het goed afgelopen. maar ik snap dat je nu gaat twijfelen over je omheining.

staat je paard alleen verder? misschien een idee om er toch een ezel bij te laten, zodat hij daar niet naartoe trekt?

succes

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 11:58

Meestal (zoals nu bijvoorbeeld) staan ze samen, maar als het weer goed is, zet ik hem in dat nieuwe weitje: daar staat meer gras en daar kan hij op zijn gemak eten. Er zitten ook bijna geen dazen en in de grote wei dus wel. De ezels zet ik er met opzet niet bij omdat die superdominant zijn over hem en hij dan niet op zijn gemak kan eten. Ook kan ik de ezels niet van elkaar scheiden, dan wordt de toestand pas erg denk ik Haha!

Hij moet maar gewoon alleen staan voor die paar uurtjes. Eerder ging het altijd en nu ineens zou het niet meer lukken Verward

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:05

Hier ook één die er af en toe uitspringt....kan me er niet zo druk meer over maken, springt namelijk altijd een andere wei in en nooit naar de weg. Ik denk dat je je daar ook niet zo veel zorgen over hoeft te maken, omdat paarden meestal niet van hun veilige huis of de veilige kudde wegspringen (wat ze zou doen als ze de straat op sprong, toch?).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:06

Die van mij is toen hij vier jaar oud was over een hekwerk van ruim 1.50 gesprongen....maar gelukkig heeft ie t nooit meer gedaan! Is een kasteel van een paard (1.84) dus zou het met gemak kunnen doen maar t komt gewoon niet in m op. Staat dagelijks achter een belachelijk dun draadje in de wei....en dat gaat goed, zelfs als ik mijn andere paard eerst naar binnen haal en hem achterlaat.

Denk echt dat die dazen weleens de oorzaak zouden kunnen zijn hoor! Wel in de gaten houden in het begin...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:18

Ja, ik snap het nog steeds niet. Ben in ieder geval aan het uitkijken voor een goed vliegendeken.

Kendra, je zou inderdaad niet verwachten dat hij eruit springt aan de straatkant, maar eh... Hij galoppeerde wel op en af en heeft toen (voor ik er aankwam) aan de straatkant alles dicht moeten gooien om niet tegen de draad te komen. Ik denk dat als ik er daarna niet gestaan had, dat hij er toch over was gegaan. Want langs de straat kom je ook aan het stuk waar de ezels stonden...

Het klinkt allemaal raar, maar die weiden liggen dus aan elkaar in een soort U-vorm rond het huis. Met de uiteinden van de U tegen de straat. En met in het midden van die U dus het stukje waar we vroeger het hondenhotel hadden, waar hij na zijn sprong dus terecht kwam.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:26

Kendra schreef:
Hier ook één die er af en toe uitspringt....kan me er niet zo druk meer over maken, springt namelijk altijd een andere wei in en nooit naar de weg. Ik denk dat je je daar ook niet zo veel zorgen over hoeft te maken, omdat paarden meestal niet van hun veilige huis of de veilige kudde wegspringen (wat ze zou doen als ze de straat op sprong, toch?).

Ja behalve als ze met een been in de draden slaan.....

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:48

Mijn paard is ook kampioen uit de wei springen. Tenminste bij de vorige stallen, daar kwam ze keurig op het hek af gegaloppeerd en sprong eroverheen. Na de eerste keer bleef ze het ook doen. Bij de stal waar ik nu sta ging ze er eerst onderdoor en dan aan de wandel. Stalhouder heeft ze toen haar zin gegeven en haar daar neer gezet waar mevrouw wenste te staan. Wel met een dubbel draadje wel te verstaan. Eroverheen heeft ze bij haar nieuwe stal nooit meer gedaan, ik vermoed omdat ze daar niet goed in kan schatten hoe ze terecht komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:58

Hier wel eens iets soortgelijks gebeurd met een manegepaard.
Die was in de paddock even gek aan het doen, toen hij besloot dat de paddock voor hem (groot lomp ding van 1.80) te klein was. Issie er doodleuk overheen gesprongen, mooie hoefafdrukken met remspoor in het gras gemaakt, en toen is hij doodleuk naar z'n stal gegaan. Alleen hij ging vlak voor z'n stal dus nog onderuit. Scheve mond
Hij had gelukkig niks, hij stond gewoon in z'n stal, met een kop van: "oei dat was genant, hopen dat ze die val niet gezien hebben."

Maarja je schrikt wel, want als de slagboom open stond had 'ie zo de polder ingekund.