weer ter aarde gestort? p 13: msn toch operatie ondergaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

weer ter aarde gestort? p 13: msn toch operatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 14:15

pfff ik ga het toch maar weer van me afschrijven hier...

gisteren in mijn nette kleren naar indi. even voeren en we zouden wat gaan wandelen met haar. meisje (m) dat vaker mee gaat was ook dit keer mee. we zouden een wat groter rondje doen, en aangezien mijn accu dat niet volhoud toch maar besloten om er op te gaan.

m. op de fiets, ik op indi. indi was een beetje schrikkerig van een brug, dus daar expres een paar keer langs. ze bokte eerst wat en steigerde, en wilde echt niet, maar uiteindelijk is ze er rustig langs gegaan en ook maar even er overheen en weer terug (we moesten die kant namelijk niet op, maar ik vond dat ze nu maar even gelijk haar angst moest overwinnen).

allemaal fijn en aardig, en daarna gewoon rustig verder stappen. dat ging de hele tijd goed. toen we vlakbij huis (nahja, bij haar wei) waren gebeurde het. ze stortte neer. vanuit galop. ze viel om, met mij er op. we schoven samen over het asfalt. zij lag bovenop mij. m heeft het allemaal zien gebeuren vanaf de achterkant.

indi stond op en galoppeerde er vandoor. zonder mij. ik was blijven liggen. ik verging van de pijn en was enorm geschrokken. het eerst wat ik deed was mijn telefoon pakken. ik heb 112 gebeld en de telefoon aan m gegeven en ambulance gezegd.

daarna weet ik niet zo goed meer. m heeft verteld wat er gebeurd was en waar. vlak daarna kwam politie en buurtbewoners. indi was bij mensen het erf opgerent die ik wel een aantal keer had gesproken omdat zij kleine kinderen hebben die indi altijd aaien willen als ik langsrijd. dat mag van mij altijd, dus zij herkenden indi en wisten waar ze stond. zij hebben de boer gebeld. die heeft indi opgehaald.

ambu heeft mij verzorgd. gelukkig viel alles mee. mijn cap was in 2en gebroken. en ik zat nog te twijfelen of ik hem wel op zou zetten? pfff het is mijn redding geweest!
ik heb mijn schouder kapot geschaafd, en mijn knie egkneusd en knie- en enkelbanden gescheurd. doet echt enorm pijn. ik wilde niet naar t ziekenhuis. dat hoefde gelukkig niet, maar ik moest wel komen als t erger werd. wel wilde ze me naar huis brengen, maar uiteindelijk heb ik t voor elkaar gekregen dat ze me bij indi hebben afgezet. wel moest ik dan gelijk naar huis gaan...

ambu weg, eerst indi gezien. ze hadden gezegd dat alles goed was met haar, en dat ze niks had.
maar wel ging die boer de tuinslang al uitrollen om even af te spoelen... indi had haar hele schouder kaal en ook een schaafwond met in t midden een snee. t bloedde nauwelijks. ik heb haar vastgehouden en m heeft t wat afgespoeld. daarna heb ik het ontsmet met jodiumzooi die ik toevallig voor nood toch wel altijd op stal heb staan...

daarna indi drinken en eten gegeven. deken weer omgedaan en in de wei gedaan.

pfff, ik was me rot geschrokken! voor de schrik zijn m en ik nog even een ijsje gaan eten eerst. dat arme kind was zich natuurlijk ook doodgeschrokken, dus t was wel even zo fijn om even grapjes te kunnen maken tegen elkaar.

daarna maar snel naar `huis` gegaan. ijszak op knie. en toen kwam mijn vader. ik zou namelijk naar een toneelstuk van mijn broertje die avond. ik ben gewoon mee gegaan, maar verging van de pijn. nu gaat t wel. zolang ik stil zit. toch straks even proberen in mijn andere rolstoel et komen. desnoods met hulp. maar ik wil toch met eigen ogen zien hoe t nu met indi is...

ik weet wel dat er voorlopig niemand meer op gaat en dat ik morgen eerst de da maar eens ga bellen of het met die epssm te maken kan hebben of dat het wat anders is. sowieso maar weer bloed laten prikken om te kijken wat die waardes zijn...

srry voor t lange verhaal. ik houd jullie op de hoogte
Laatst bijgewerkt door Vie op 17-07-08 22:01, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

pasdedeux

Re: weer ter aarde gestort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:18

Balen! Sterkte ermee. Dit is de reden waarom ik een asvaltfobie heb. Ik durf alleen buiten te rijden op zachte ondergrond met mijn explosieve paardjes.

Nescia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:22

wat balen! gelukkig dan wel dat je je cap op had. veel sterkte!

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:22

Zo! dat is even schrikken! zo raar dat ze zo ineens omvalt! het zit je echt niet helemaal mee!
Heel veel sterkte en geef indi een dikke knuffel van me! als je hulp nodig heb ik sta voor je klaar! Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:24

Jeetje da's schrikken!!!
Gelukkig had je een cap op.
Hopelijk knap je snel weer op en kun je weer naar Indi.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:26

Oef, dat is een grote schrik Bloos!.

Hoop dat de bloedwaardes goed zijn. Gelukkig had je je cap op Lachen.

Als zij zo plots haar balans kan verliezen dan is het nog de vraag of je dan wel veilig op haar kunt rijden Scheve mond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:27

jeutje zeg!!! heb je enig idee hoe het kwam dat ze zo viel???

beterschap!!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:57

Jeetje dat is schrikken!!!
Gelukkig ben je nog redelijk goed vanaf gekomen! En is alleen je cap maar gebroken!!
Sterkte!!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:16

Dat is echt schrikken idd! Lang leve de cap, dat blijkt wel. Beterschap.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:12

nou, indi was fris en vrolijk toen ik bij haar kwam. stom beest ook. alsof er niets gebeurd is! haar wondjes zijn ook mooi dicht al, en ze liep goed. niet kreupel ofzo. ze heeft goed gegeten. niks op aan te merken. pfff soms snap ik dat beest niet!
waarom ze omvalt weet ik niet, maar dit is al de 2e keer. ik bel morgen eens wat verschillende da`s op om te vragen wat zij denken dat het kan zijn en wat voor onderzoek(en) ik zou moeten laten doen.

als 1 van jullie nog een goede da heeft mag je die ook wel eens de casus voorleggen:

hoog cpk en lh
na arbeid hoger

gaat nu al tot 2 keer toe spontaan onderuit tijdens arbeid

verder weinig op aan te merken. klinisch oke, zit goed in de vacht, laatste paar dagen at ze wel slecht, maar de vorige keer dat ze omviel had ze wel gewoon goed gegeten de dagen en weken er voor.

oja, ze heeft ook sinds een weekje nu 2 paarse plekjes op haar neusvleugels. geen idee of dat er ook maar iets mee te maken kan hebben, maar ik noem maar gewoon alles...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:20

Wat vervelend zeg. Gelukkig valt het voor jullie allebei mee qua verwondingen.
Hopelijk kan je dierenarts je meer vertellen. Want het is zeker raar dat het nu in korte tijd twee keer gebeurt.

Al ken ik wel een paardje dat soms vergeet z'n benen op te tillen en wel eens omvalt daardoor maar dat is toch anders dan wat jij omschrijft.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:03

nou, ik denk eerlijk gezegd dat het niet met benen optillen te maken heeft. dan struikelen ze toch hooguit? dat doet indi namelijk wel soms, maar dit is echt wat anders. ze viel gewoon opzij.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:12

Ik ken een paard die dat ook had, wel jaren terug en deze was in de twintig (arabier) ze leeft volgens mij nog steeds.

Deze had iets aan haar suiker, maar wat precies weet ik niet. Zij viel ook opeens om en is toen met pensioen gegaan wat ze was al mooi op leeftijd. (nouja pensioen, er werd niet meer op gereden)

een edit: kijk hier eens naar
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm
Laatst bijgewerkt door Lizz op 25-05-08 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:14

indi mag ook geen suiker. zou je eens kunnen navragen wat dat paard had? ben ik wel benieuwd naar eerlijk gezegd. ik wil nu echt alles uit laten sluiten voor er ook maar iemand op haar gaat zitten weer.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:15

Ik heb een link erbij gezet.
En navragen gaat een beetje moeilijk ik heb geen contact meer met ze!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:16

Auw, wat een pech heb je ook weer en arme Indi. Ik neem overigens voor het gemak aan dat je in de berk gallopeerde en niet op het asfalt (want dan kunnen ze uitglijden). Als je Indi aan haar staart trekt naar links of naar rechts, wat doet ze dan. Als ze dan meeglijd of lijkt te vallen, kun je haar op ataxie laten testen, daar lijkt het verhaal wel op namelijk. Paarden met ataxie vallen ook ineens om, dit kan ook veroorzaakt worden door een scheefzittende wervel.

Ik zal mijn zus eens vragen of zij nog andere ideen hierover heeft (dierfysio).

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:16

Jemig, dat is inderdaad schrikken! Jullie hebben beiden geluk gehad dat het zo goed is afgelopen...
Hoe was de bodem waar ze onderuit ging? Kan ze misschien gewoon gestruikeld zijn?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:19

ze galoppeerde op t moment dat we vielen op t gras in de berm. maar we vielen de kant op van t asfalt.

en struikelen dan vallen ze toch niet opzij maar op hun knieen dacht ik?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:20

He wat een rot ervaring. Gelukkig zijn jullie er redelijk goed vanaf gekomen. Ik zou idd eerst eens verder kijken voordat je er weer op stapt. Een paard kan wel eens struikelen, maar zo'n lelijke smak maken is toch wel vreemd. Sterkte iig!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:20

Lizz schreef:
Ik heb een link erbij gezet.
En navragen gaat een beetje moeilijk ik heb geen contact meer met ze!

ik zie t. heb dat al vaker gelezen, maar komt in mijn ogen niet echt overeen met indi eerlijk gezegd. haar glucosegehalte was ook niet zo heel hoog dacht ik. ik zal het even terug zoeken...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:21

ik mag hopen dat je naast het asfalt galoppeerde en er door het omvallen op terecht gekomen bent?
dat is wel schrikken, zeg!
ik hoop dat je al wat minder pijn hebt.

hoe viel ze eigenlijk precies, als jij of m dat nog weten?
voorkant eerst, achterkant eerst, gewoon opzij?
dit kan enorm helpen om de oorzaak te achterhalen.

mijn knolletje is een slordige struikelaar (was eigenlijk, hij wordt nu anders bekapt en struikelt bijna nooit meer).
hij is een paar keer in draf op z'n knieën gegaan na het struikelen, in galop heb ik het gelukkig nooit meegemaakt, maar dan zou hij vast ook helemaal onderuit gegaan zijn.
na die paar keer in draf heb ik uit voorzorg een tijdje niet meer gegaloppeerd, vooral omdat ik toen al een paar maand zwanger was.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:22

ikenindi schreef:
oke, maak je borst nat...

kidney
urea (bun) 2.7 3.5-7.1
creatine 108 <177
Total protein 68 55-75
Sodium 143 125-150
Potassium 3.8 2,8-4.5
Inorganic phosphate 1.2 0,7-1,5

Liver
Total bilirubin 27.9 8.6-53.0
Alkaline phosphatise 180 <450
Ggt 14 <30
Ast (got) 473.1 75-600
Gldh 10.3 <12
Albumin 30 25-45

Pancreas
Glucose 2.1 2.8-5.2
Cholesterol 2.3 1.8-4.7

Muscle
Cpk 12470 <260
Ldh 6325 <400

Calcium 2.99 2.3-3.4
Magnesium 0.88 0.7-0.9

Metabolism
Triglycerides 0.3 <0.6

Trace elements
Zinc 839 500-1300
Copper 58 50-150
Selenium 95 100-200

Haemogram
Leukocytes 8.2 5-10
Erythrocytes 8.73 6.0-12.0
Haemoglobin 13.9 11-17
Packed cell volume 39 30-50
Mcv 45 37-55
Hbe 16 13-19
Mchc 35 31-36
Trombocytes 132 90-300

Differential blood count
Basophils 1 0-2
Eosinophils 1 0-4
Segmented neutrophils 47 45-70
Lymphocytes 51 20-45
Monocytes 1 0-5

Basophils absolute 82
Eosinophils absolute 43 40-350
Segmented neutrophils abs 3848 3000-7000
Lymphocytes absolute 4211 1500-4000
Monocytes absolute 82 40-400
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

bij indi is pssm geconstateerd. glycogeen stapelingsziekte

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:25

fojoe schreef:
ik mag hopen dat je naast het asfalt galoppeerde en er door het omvallen op terecht gekomen bent?
ja, op dat moment wel ja (al beken ik bij deze dat ik ook wel eens op de weg galoppeer (hele kleine stukjes)
fojoe schreef:
dat is wel schrikken, zeg!
ik hoop dat je al wat minder pijn hebt.

hoe viel ze eigenlijk precies, als jij of m dat nog weten?
voorkant eerst, achterkant eerst, gewoon opzij?
dit kan enorm helpen om de oorzaak te achterhalen.

mijn knolletje is een slordige struikelaar (was eigenlijk, hij wordt nu anders bekapt en struikelt bijna nooit meer).
hij is een paar keer in draf op z'n knieën gegaan na het struikelen, in galop heb ik het gelukkig nooit meegemaakt, maar dan zou hij vast ook helemaal onderuit gegaan zijn.
na die paar keer in draf heb ik uit voorzorg een tijdje niet meer gegaloppeerd, vooral omdat ik toen al een paar maand zwanger was.

voor mijn gevoel ging ze met haar achterkant (achterbenen) naar links. dus haar kont naar rechts en toen helemaal om. maar ze heeft haar kont niet open, dus dat is tegenstrijdig. ze viel iig echt met haar bovenlijf opzij naar rechts zo de weg op, en schoof zo door.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:27

ikenindi schreef:
ze galoppeerde op t moment dat we vielen op t gras in de berm. maar we vielen de kant op van t asfalt.

en struikelen dan vallen ze toch niet opzij maar op hun knieen dacht ik?

Ik ben ook weleens met paard onderuit gegaan door struikelen. Maar die ging inderdaad eerst door de knieën en viel daarna opzij.
Ik kan me wel voorstellen dat als een beentje wegglijd op een gladde ondergrond, een paard opzij valt.
Nooit zo over nagedacht, eigenlijk....

Ik vind het wel heel sneu, alle pech en ellende die jullie de laatste maanden hebben.

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:07

Hey Ola, misschien is dat nog wat om naar te laten kijken, dat met een scheef zittende wevel omdat ze soms haar staart scheef draagt....