Een droom is over.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Een droom is over.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 08:35

Ik moet het hier even allemaal van me af schrijven, gisteren is mijn geweldige merrie afgekeurd als rijpaard.

In 2005 moest ik na twee jaar lang dokteren mijn vijfjarige merrie Toscana in laten slapen door een zeer ernstige peesblessure. In de eerste instantie wilde ik het eerste half jaar geen nieuw paard, maar na een paar weken paardloos miste ik het vreselijk en ben ik rond gaan kijken. Na een paar weken en wat paardjes kijken kwam ik uit bij Vienna (toen nog Viola), een driejarige schimmelmerrie van Casco, een echte vrijdoos waar ik helemaal verliefd op was. 10 mei 2005 stond ze bij mij op stal, helemaal goedgekeurd en wel. Na een week of twee wennen ben ik haar rustig zadelmak gaan maken, zo 1 of 2 keer per week ermee werken, giing erg voorspoedig, ze was super braaf. Zo tegen half juli had ik er 11 keer op gezeten, kon ik stappen en draven en wat sturen. Daarna is ze een maand de wei op gegaan en ik op vakantie. Na mijn vakantie in augustus ben ik haar weer op gaan pakken, twee keer per week en ook les erbij. Ze pakte alles goed op, tegen begin 2006 verder gegaan met drie keer per week rijden en in mei voor het eerst gestart. Eerste wedstrijd leverde 1 winstpunt op, de keren daarna allemaal 2 in de B. In juni van dat jaar naar de merriekeuring geweest, waar ze net geen ster werd, omdat ze nog wat slap in de rug was. Zomers weer een maand vrij gehad op de wei, aangezien ze erg hard aan het groeien was. In oktober zijn we voor het eerst L1 gestart, en ik wist het toen echt zeker, dit was mijn droompaard. Tuurlijk was ze wel eens lastig, maar welk paard is dat nou niet? Dat brengt een beetje leven in de brouwerij.
Zo tegen januari werd ze echter wat moeilijker onder het zadel, soms wat stakerig, niet de volte in willen, niet willen wijken, ze werd wat scheef onder het zadel. Zadelmaker erbij gehad, tandarts, tijdje wat meer gelongeerd, totdat ze op een dag af en toe linksvoor een pasje onregelmatig liep op de volte. Paar dagen gestapt, toen weer 1 keer voorzichtig opgepakt, wat goed ging, om de dag erna nog kreupeler te zijn dan daarvoor.
Dus een afspraak op de kliniek gemaakt. Viel allemaal mee, een irritatie in 1 van de zijtakken van de tussenpees, en wat gevoelig op het kogelgewricht linksvoor. Ingespoten, shockwavetherapie, zes weken stappen en toen weer terug. Zag er allemaal goed uit, dus mocht weer op gaan bouwen. Echt lopen wilde ze niet onder het zadel, en met de dag werd dat erger, tot ze na twee weken linksvoor goed kreupel was. Terug naar de kliniek (zat het pinksterweekend tussen dat ik al gestapt had), daar was ze vreemd genoeg rechts voor niet goed. Daar een dikke week gestaan voor uitgebreid onderzoek, waaruit bleek dat ze kreupel liep uit beide kogels en het hoefgewricht linksvoor (ostheo-artritis). Op de kliniek waren ze net begonnen met een nieuw soort behandeling, Irap, waarbij gebruik wordt gemaakt van lichaamseigen afweerstoffen. Hier mee behandeld, erg spannend allemaal, als het niet zou aan slaan hadden ze ook niet zoveel anders. Maar het sloeg goed aan, dus weer aan het werk, na weer zes weken stappen. Rechtsvoor het hoefgewricht bleek ook niet helemaal geweldig te zijn, dus ook deze er mee behandeld. Daarna had ik weer de hoop dat het goed zou komen,ze was weer looplustiger en we hebben vier weken op kunnen bouwen, wat wel gepaard ging met aardig wat rodeo. Helaas ging het door haar bokkesprongen weer fout, ze was weer kreupel, rechtsvoor, een bandje beschadigd tussen de sesambeentjes. Het positieve nieuws was dus dat de Irapbehandeling wel goed aangeslagen was.
Gezien de lange duur van de kreupelheden en dat Vien op stal steeds gefrustreerder en chagerijniger werd, en dat het opbouwen na een lange tijd stappen niet echt veilig was, heb ik in overleg met de veearts besloten haar een jaartje op het land te zetten. Gelukkig kon ze terecht waar ze geboren was. De veearts durfde niet te zeggen of dit nog wel helemaal goed ging komen.
Gisteren zijn we dus na het eerste half jaar landrust naar de kliniek geweest, met het idee dat als het langzaam zou herstellen haar te laten dekken. Helaas kwam daaruit dat de gewrichten weer opspelen, na 10 minuten draven/galoperen aan de longe kwam ze niet meer goed door de buigproef heen. Op de foto was ze helemaal 100% okee. Conclusie was dat gezien de voorgeschiedenis van het paard en het half jaar rust dat ze al heeft gehad Vien hoogstwaarschijnlijk nooit meer geschikt zou zijn voor de sport.
Ik ben zo boos (op wie?) en verdrietig, waarom kan het nou nooit eens meezitten..... Dit was echt "mijn" paard.
Vienna mag blijven, ze wordt eind van de maand gedekt, en het eerste veulen is voor mij. Daarna willen haar fokkers haar overnemen. Mijn paardje gaat een prima leven leiden als fokmerrie, maar ik had zo anders gehoopt, ik had nog zoveel dromen met haar, ze is pas zes.....

sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt.

_Denies

Re: Een droom is over.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:37

Tsjeen Twink Ach gut Las het al bij 5jarige. Ik snap dat je het toch allemaal anders het voorgesteld Ach gut

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:42

Natuurlijk ben je boos! Het is ZO oneerlijk.
Er zijn eigenlijk ook geen opbeurende woorden te vinden. Het is gewoon K*T!
Zoals ik in het andere topic al zei, gelukkig krijgt Vien en goed huis en wie weet komt er een prachtig veulen uit met het karakter van dr moeder Knipoog
Wens je veel sterkte bij het verwerken van dit verdriet! Ach gut

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:44

wat een teleurstelling en wees blij dat dit nog niet het eindstation is, wellicht heb je er straks een heel mooi veulen van en kan je daar later weer mee aan de slag. Er komt wel een oplossing of weer iets anders op je pad, dit heeft tijd nodig, logisch dat je boos bent en daaronder zit verdriet.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:54

Mooi omschreven Twinklebel.. succes met de verwerking hiervan!!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:01

Heb je mooi geschreven fieke! Echt heel rot voor je!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:10

je komt over als een hele goede en eerlijke baas van je merrie. je hebt alles op alles gezet om haar beter te krijgen. helaas gaat dit niet meer, maar je hoeft de handdoek niet in de ring te gooien en kan haar een fijn leven als fokmerrie (laten) geven.
heel veel succes de komende periode.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:15

Ach gut Twink, ik kan me zo goed voorstellen dat je boos bent. Maarja, op wie he Ach gut
Je hebt er alles gaan gedaan om het weer goed te laten worden maar helaas heb je zelf niet overal de macht over.

Je kunt je in ieder geval gaan bezighouden met de keuze van de hengst en het veulentje.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:51

G*dverdorie Twink! Ik heb het gister al tegen je gezegd.... het is gewoon kl*te en zo oneerlijk Ach gut

Tuurlijk ben je boos en verdrietig, maar het frustrerende is dat er niemand is om boos op te worden.
Je hebt er gewoon alles aan gedaan! Ik duim voor een mooi en gezond veulen waar je straks gewoon jarenlang plezier van gaat hebben Kusje

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:57

Twinklebel.. Zoals ik al zei in het andere topic ik vind het echt heel erg voor je.. Het lijkt me vreselijk als er zoiets met jouw paard (en jouw droom) gebeurd!
Gelukkig kun je voor jezelf zeggen dat je alles op alles hebt gezet en dat ze alsnog een mooi leven gaat krijgen!
Heel veel sterkte..

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:29

Twink, het is zeker heel oneerlijk verdeeld. Jou droompaardje waar je lekker wedstrijden mee wilde gaan rijden, kan dat lichamelijk niet meer aan. Maar vergeet niet dat je haar nog wel hebt en je met haar weer een nieuw leven kan wekken.
Ook al is het anders gelopen dan dat je had gehoopt, ze is nog bij je.
Geniet van de mooie momenten die je met haar te gemoed gaat. Het krijgen van een veulen is ook iets heel bijzonders.
Sterkte meid met dit alles!!

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:35

Jeetje...Het zit jou ook echt niet mee he?!
Sterkte en hopen op een mooi veulen.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:39

Wat zonde van zo'n mooi paardje!! Maar fijn dat je haar nog een goed leven buiten de sport om geeft, en hopelijk komt er een mooi veulen uit waar je een nieuwe start mee kunt maken. Ik lees hier veel te vaak dat een paard als grasmaaier toch wel te duur is!! Zou niet zo moeten zijn, petje af!! Pling

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:42

Sterkte ermee en wees maar blij dat je paardje een goed onderkomen krijgt..en dan een leuke nakomeling van haar te kunnen hebben straks Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:45

Tjees Twink!!! Het zit je niet mee met de paarden zeg!!!

Heel, heel veel sterkte !

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:54

Heel jammer dat je nu voor de tweede keer zo ontzettend veel pech hebt. Kan me je gevoelens heel goed voorstellen.
Ik vraag me wel af of het zo verstandig is om met dit paard, dat al zo jong en nog voor "het echte werk" is begonnen al zo slecht op de benen is, te gaan fokken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:03

Merlijn schreef:
Heel jammer dat je nu voor de tweede keer zo ontzettend veel pech hebt. Kan me je gevoelens heel goed voorstellen.
Ik vraag me wel af of het zo verstandig is om met dit paard, dat al zo jong en nog voor "het echte werk" is begonnen al zo slecht op de benen is, te gaan fokken.

Dit is uitgebreid met de veearts (eigenlijk 2, Raaphorst en Watermolen) besproken, hij raadt het niet af, moet wel opletten met de hengstenkeuze.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:31

Jeetje meid, je hebt gedaan wat je kon en het mocht niet meezitten.. Ach gut
Ik vind dat je heel sterk bent gebleven en je het beste voor hebt met je paardje, hier verdien je een dikke pluim mee!
Je bied haar nog een mooie tijd in de toekomst!
Er komt vast een mooi veulen uit waar jij mee opnieuw kan beginnen en denkend aan die mooie merrie die de moeder is!
Heel veel sterkte en je had het echt niet kunnen voorkomen, het moest nou eenmaal, helaas, zo gaan Ach gut

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:39

Jeetje dat is schrikken! Het zit je idd niet mee
Gelukkig gaat ze nog wel een mooi leven tegemoed als fokmerrie en natuurlijk is het eerste veulentje voor jou.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:00

Wat rot zeg allemaal! Gelukkig inderdaad dat ze wel gewoon nog een fijn leventje kan hebben! En heel veel plezier en succes met het eerste veulentje Lachen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:03

Ik wens je alle sterke Fiek en probeer te genieten van de nieuwe tijd die komen gaat.
Heb je al een hengst op het oog?

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:27

wiifke schreef:
Jeetje meid, je hebt gedaan wat je kon en het mocht niet meezitten.. Ach gut
Ik vind dat je heel sterk bent gebleven en je het beste voor hebt met je paardje, hier verdien je een dikke pluim mee!
Je bied haar nog een mooie tijd in de toekomst!
Er komt vast een mooi veulen uit waar jij mee opnieuw kan beginnen en denkend aan die mooie merrie die de moeder is!
Heel veel sterkte en je had het echt niet kunnen voorkomen, het moest nou eenmaal, helaas, zo gaan Ach gut

vind ik ook. veel succes Ach gut

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:28

Ik vind het echt zo erg voor je! Dit is al een 2e paard waar je een toekomst mee zag, en dat alles ineens uiteen valt. Het moet echt verschikkelijk voor je zijn.. Ik hoop voor je dat er een mooi en vooral een gezond veulen uit komt, dat jullie een super combo worden en de hele wereld aan kunnen! Echt heel erg veel sterkte..

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:56

Ik zo gehoopt voor jullie dat je weer aan de slag kon. Wat een enorme teleurstelling is dit. Logisch dat je boos bent, waarom kan het nu niet eens meezitten.

Nu maar hopen dat ze een goede moeder wordt en een pracht kind op de wereld zet.

Heel veel sterkte met het verwerken van deze enorme tegenslag.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:58

Jeetje, ik vind het echt heel erg voor je!
Had zo op een andere uitslag gehoopt voor je.... Ach gut
Hopen dat je toch nog soms van haar kan genieten door andere dingen te doen en natuurlijk van het schitterende veulen wat er ongetwijfeld uit zal komen Lachen