neeeeeeeeeeej :'( Foto's pagina 12

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

neeeeeeeeeeej :'( Foto's pagina 12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:16

Demn, wat een ochtend alleen al! Ik ben benieuwd wat de rest van de dag mij moet gaan brengen…

Zoals veel wel al weten heb ik afgelopen woensdag bloed laten prikken en alles na laten lopen bij indi omdat ze zo mager was. Uitslag was kwijt gisteren, dus ze zouden me vanochtend vroeg bellen omdat ik ook naar het ziekenhuis moest voor operatie, en ze dus voor die tijd moesten bellen.

Ik vanochtend in de taxi. Eerst naar Zwolle, schoenen passen (aangepaste schoenen ga ik krijgen, die zijn volgende week klaar.). In de taxi werd ik gebeld door de da. 8.40 uur was dat. Hij had de uitslag binnen. Alles wat wonderbaarlijk goed. Zelfs haar lever. Geen wormen, helemaal niets. Op 2 waardes na die extreem hoog waren… Ik snel pen en papier gepakt om op te schrijven welke.

CPK en LDH. Beide spierenzymen. Deze komen in het bloed vrij door spierafbraak… Dit kan op verschillende dingen duiden, maar de diagnose die de da bij indi maakte was een spierziekte, waarvan de verzamelnaam: stapelingziekte is. Dit houdt in (voor zover ik heb begrepen en terug kan halen uit mijn aantekeningen) dat bij indi bij het glycogeen verbruik dat ze nodig heeft haar spiercellen kapot maakt. Daardoor komen deze vrij en komen ze in het bloed. Hierdoor kunnen ze dat ook aantonen in het bloed.
De da wil nu zodra ik weer kan rijden na mijn operatie dat ik haar een uur lang intensief ga rijden. Dan 4 uur na de training weer bloed afnemen. Als de waardes dan NOG hoger zijn is het in ieder geval duidelijk dat het erger is na/door arbeid…
Voor de duidelijkheid: de vorige keer dat hij bloed had geprikt was 3 dagen nadat ik voor t laatst met haar gereden had. Daarnaast staat ze in de wei maar is ze toen niet getraind ofzo.

De da had het over extreem hoge waardes van die CPK en LDH. Hoe hoog extreem is weet ik niet, maar hij had ze zo hoog nog niet eerder meegemaakt…

Wat het allemaal precies inhoudt is me niet helemaal duidelijk. Ik was met alles tegelijk bezig en het drong niet erg tot me door. Pas toen ik mijn moeder belde (na het schoenen passen tijdens de volgende taxi rit naar het ziekenhuis) barste ik in tranen uit. Ik trok het echt niet meer. Wat als ze er nou echt veel last van heeft. Wat moet ik dan doen? Ik wil niet dat ze pijn heeft en aftakelt! Ik weet ook niet of het met bepaalde medicatie of voedingsstoffen dragelijk te maken is voor haar, of dat ze er zelfs helemaal geen last van heeft. De da kon me dat ook nog niet zeggen. Hij wilde eerst dat vervolgonderzoek doen.

Nah, daarna operatie van mezelf. De spuiten zetten voor verdoving waren erg pijnlijk. De operatie zelf viel me alles mee. Ze hebben zelfs minder weggesneden dan ze eerst zeiden dat ze zouden doen.
Daarna moest ik nog ruim 2 uur op de taxi wachten. Nu net thuis gekomen en t bloedde gewoon door mijn sokken heen. Het lekte echt. Nu nieuw verband om het oude verband heen (dat moest ik zeker laten zitten nog 1 dag), en de verpleging heeft er een gezichtje en een bloemetje op getekend. Die vonden het wel grappig geloof ik. Al schrokken ze wel van de hoeveelheid bloed. Ik ben dan ook erg duizelig, wat waarschijnlijk komt van al dat bloed verlies. Het drupt nu 3 uur na de operatie nog steeds… ze houden me in de gate dus het zal wel goed komen.

Het meeste maak ik me zorgen om indi. Wie had dat ooit gedacht??? Ze lijkt in veel dingen op mij, maar om nu net als ik een spierziekte te moeten hebben vind ik wel erg ver gaan!

demn, ik ben echt helemaal kapot nu!
Laatst bijgewerkt door Vie op 11-04-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic titel op verzoek van TS gewijzigd.

Splash_

Re: neeeeeeeeeeej :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:20

Jeetje, Ach gut Juist je steun en toeverlaat, ik kan niet anders zeggen dan te hopen dat het allemaal "meevalt" voor Indi. Ik heb geen ervaring met die waardes, en de ziekte die jij opnoemt.

Voor jezelf moet je even oppassen, want zonder jou is Indi ook niks waard. Rustig aan..

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:23

Ach gut ai, heel veel sterkte, hoop dat ze snel iets vinden wat ze eraan kunnen doen. en goed aan jezelf denken wat splash ook al zei.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:23

Jeetje wat erg voor je!!
Heel veel sterkte er mee.
Ik hoop voor je dat de volgende bloed afname betere reslutaten uitwijst.. Lachen

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:24

jeeetje enorm veel sterkte.
Hoe zit het met je wond?

kaatje89

Echt verschrikkelijk Ach gut

Heb altijd wel stilletjes meegelezen en topics bekeken dat je voor het eerst op Indi kon rijden Lachen
Hoop echt dat alles goed komt en dat jullie met z'n 2en in de toekomst nog vele kilometers gaan maken!!

mentjuh

jeejtje meis wat vreselijk voor je!!
heel erg veel sterkte!
hopelijk is het 2e onderzoek positiever..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:26

wat een ellende!!is er iets aan te doen?wat rot dat dit nu net jullie moet overkomen....sterkte voor indi en jou.......

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:26

Klote zeg. Kan even niet op andere woorden komen!
Hopelijk gaat het snel beter met je en ook met je paardje en is het minder ernstig dan het nu doet voorkomen...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:27

Meis heel veel sterkte!
Ik hoop heel erg dat het meevalt voor Indi!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:28

Hey Agnes......

Weet even niet de juiste woorden te vinden.....
Meidje, ik leef met je mee, wens je dondersveel sterkte!
Voor jezelf en zeker ook voor Indi!!

Veel liefs,
Vlindie

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:29

Jeemig...dit had ik niet verwacht om te horen..

Jullie zijn zo'n sterk team samen..Ik heb jullie wel eens gezien op de Flevo manege.. en zag jullie wel eens langs de weg..

Hou je nu sterk..dat is belangrijk..ook na dit vervelende nieuws..hoe eerder jij weer op de been bent des te sneller kan je wat voor Indi gaan doen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:30

heel vlug iets over gelezen...wat raar dat de rest van de uitslagen goed zijn,je zou zeggen dat de leverfunctie ook minder moet zijn in dit geval.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:30

geerke schreef:
wat een ellende!!is er iets aan te doen?wat rot dat dit nu net jullie moet overkomen....sterkte voor indi en jou.......

het ligt er aan in welke mate ze het heeft. als het nog hoger is na training ga ik haar natuurlijk niet meer trainen of rijden. maar als het dan nog steeds blijft bij alleen weidegang dan wil ik haar ook niet weg zien kwijnen. maar als het `toevallig` afgelopen woensdag zo extreem hoog was is er misschien wel een medicijn of voedingsstof voor ofzo. je hebt dingen die helpen bij spieropbouw volgens mij, dus wie weet. maar ik heb me er nog niet echt in verdiept...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:38

geerke schreef:
heel vlug iets over gelezen...wat raar dat de rest van de uitslagen goed zijn,je zou zeggen dat de leverfunctie ook minder moet zijn in dit geval.....

hoezo?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:40

Oh, ik zou bijna zeggen het is niet eerlijk, maar ja wie beslist zo iets?

De aandoening zelf is mij niet bekend, de grote vraag nu dus is zoals ik het begrijp of het de waardes verhogen na inspanning/spierarbeid.
Ik hoop dat er iemand is hier die er meer van weet en je kan helpen, ik weet niet of je de verschillend scenario's al besproken hebt met je dierenarts? Zelf vind ik het dan altijd prettig om het aan meerdere klinieken voor te leggen...

Echt zwaar klote iig; heel veel sterkte!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:53

bij welke DA ben je geweest?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:11

ikenindi schreef:
geerke schreef:

hoezo?

doordat er een gebrek is van een bepaald enzym,waardoor stoffen niet worden afgebroken,daardoor worden de stoffen
opgestapeld ,wat leidt tot stoornissen in de functie van de desbetreffende organen,.....het zou natuurlijk ook kunnen dat de organen(nog..)niet zijn aangetast..laten we het hopen...niet veel over te vinden trouwens,weet je de latijnse naam misschien?dat zoekt wat makkelijker....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:12

ik ben in nunspeet geweest. nahja, zij bij mij Knipoog

ik heb nog niks besproken verder. tkwam een beetje allemaal tegelijk. mijn eigen operatie was ook niet niks. gelukkig lijkt die goed te zijn gegaan op t feit na dat ik erg veel bloed verlies. net voor de 3e keer nieuwe zwachtels en verband om gekregen, maar t blijft druppen. en de operatie was om iets over half 11 al klaar. kun je naagaan...

ik ga eerst da komende week opnieuw bloed laten prikken 4 uur na arbeid. dan kijken wat daar uit komt, en dan verder kijken. en ik ga ook even een kopietje vragen dan van beide bloeduitslagen. ben ik vanochtend ook vergeten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:13

geerke schreef:
doordat er een gebrek is van een bepaald enzym,waardoor stoffen niet worden afgebroken,daardoor worden de stoffen
opgestapeld ,wat leidt tot stoornissen in de functie van de desbetreffende organen,.....het zou natuurlijk ook kunnen dat de organen(nog..)niet zijn aangetast..laten we het hopen...niet veel over te vinden trouwens,weet je de latijnse naam misschien?dat zoekt wat makkelijker....

nee geen idee wat de latijnse naam is. mss iemand anders hier? ik heb zelf nog niet gezocht om eerlijk te zijn. geen energie voor om dat allemaal aan te kunnen. en ik weet gewoon nog niet hoe ernstig indi het heeft, dus weet ik ook niet wat ik wel en niet kan geloven wat op internet staat...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:16

gut, ze zeggen wel dat paard en baasje op elkaar gaan lijken, maar zo hoefde het ook niet Scheve mond
ik duim dat het allemaal wel goed komt Ach gut

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:17

Ja die zijn goed...ik heb ook voor je gezocht...ze trekken de vergelijking maandagziekte en stapelziekte toch naar een kant..Althans wat er hier in mijn studieboek staat....
Je heb namelijk verschillende soorten maandag ziektes...ook ik ben wel benieuwd naar de latijnse benaming..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:21

maandagziekte? dat is toch als ze na een tijdje stil staan ineens weer intensief bereden worden?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:25

maandagziekte, typing up, spierbevangheid of myohaeglomoglobinurie...komt allemaal een beetje op hetzelfde neer...

Storing in de koolhydraatstofwisseling/storing in elektrolytenhuishouding...
Ik heb hier een heel artikel voor je..wel erg interssant gaat over spierziektes bij paarden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:43

kun je die mailen dan?