Paard compleet in paniek door storm

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Paard compleet in paniek door storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:51

De storm van de nacht van vrijdag op zaterdag is niet ‘geruisloos’ voorbij gegaan. Mijn paardje Blue is helemaal van slag geraakt. (Mijn paardjes staan bij mijn ouders op de boerderij gestald. Mijn ouders voeren ze en zetten ze buiten en binnen)

Mijn moeder belde mij zaterdagochtend al vroeg op: Blue was compleet over de zeik. Die stond te hyperen in z'n stal, kijkt helemaal wild uit z'n ogen. Deken helemaal los, hij helemaal onder de mest (waarschijnlijk liggen rollen, dus ik denk gelijk: hij heeft koliek gehad door z’n paniekerige gedrag Scheve mond ). Ze durfde hem niet buiten te zetten als hij zo is. Dus ik vroeger naar stal gegaan die dag en maakte me wel zorgen.
En zo trof ik Blue dus aan in z'n stal: Ach gut
Afbeelding

Deken helemaal scheef, stal opgeploegd, zeiknat van het zweet, wilde ogen, snuiven, heen en weer drentelen, onder de stront. Kortom: helemaal in paniek. Dat was ook wel te verklaren. De wind maakte behoorlijke herrie over de dakplaten en langs de schuur.

"Baas! Help!"
Afbeelding

Ik deed z'n stal open en hij wilde gelijk de stal uit racen om bij mij troost te zoeken. Arm ventje. Hij was echt heeeel zielig. Eerst goed bekeken (paar schaafwondjes op z'n hoofd), deken goed gedaan, flink gekalmeerd en gekroeld en toen buiten gezet. Toen was het goed. Want buiten stormt het dan wel, maar heb je niet die gekke geluiden in stal. Dus maar niets meer met hem gedaan die dag. Hij was bekaf van het druk doen, dus hij kon nu eindelijk uitrusten. Ga ik hem ook nog niet eens aan het werk zetten. De volgende dag was alles weer goed. Blue was weer de oude.

Dit had ik nog niet eerder meegemaakt dat hij zo in paniek was. Iemand opperde dat hij wellicht ook heeft vastgelegen. Maar wat nu voor een volgende keer? Wat als er weer zulk vreemd weer wordt voorspeld? Ik kan hem toch niet aan z’n lot overlaten? Iemand adviseerde al om dan Nerve Control te geven. Maar misschien hebben anderen nog tips?

Nicky_

Re: Paard compleet in paniek door storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:18

Jeetje zeg, wat een paniek dan!
Ik zou even niet weten wat je er aan kan doen Nagelbijten / Gniffelen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:37

Arme pony.. Nouja, beter dat er niks ergs is gebeurd! [Behalve die paniek dan!] Ik zou eigenlijk niet weten wat je er aan kunt doen. Misschien wat extra aandacht geven? Misschien extra kriebelen op haar lievelings plekjes? [Dus schoft, oren, etc.]

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:40

Ik weet niet of het net zo is met honden/katten en vuurwerk--> Geen aandacht aan besteden, als jij hem troost leert hij dat er iets is om voor getroost te worden en dat het weer dus idd eng is. Denk niet dat op die manier geruststellen de goede is, eerlijk gezegd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:43

Zou er een radio bijzetten. Zowiezo aan laten wennen dus regelmatig dat ding al aan in stal en als je weet dat het gaat stormen die wat harder zetten, zodat er niet alleen de herrie van het dak is, maar ook vertrouwde mensen geluiden Lachen

Verder zou ik het niet weten. Lijkt mij inderdaad schrikken als je, je paardje zo aantreft na een nachtje storm.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:44

Staan er verder veel paarden? Als de rest rustig blijft, valt het vaak wel mee, maar dat kan ik niet opmaken uit jouw verslag.
En die nervcontrol kan helpen, maar dan moet je het wel een bepaalde tijd ( of altijd) geven; Ben je al te laat als je 2 dagen van te voren hoort dat er storm op komst is.

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:46

Arme pony!!
Op dit moment zou ik niet meteen iets weten wat je kunt doen.. Het blijft de hele week best vervelend weer voor de paarden.. Er komen winterse buien.. Gelukkig blijven mijn paarden er rustig onder, ze zijn alleen met de training wat heter en joliger dan normaal.. Geef maar lekker veel aandacht.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:08

@MyHorseGirl: extra aandacht geven... tja... een hele nacht lang bedoel je? Het probleem is dus dat ik er niet bij kan zijn om hem te troosten. De tijd dat ik nachten lang voor de box ga slapen om bij m'n paarden te zijn als ze me nodig hebben, is wel verleden tijd. Bloos

Overigens heb ik hem goed kunnen 'troosten' toen ik eenmaal op stal was. Hij kalmeerde snel en stond even later rustig buiten in het land.

@Thats_Me: daar dacht ik ook al aan: een radio... Ga ik wellicht de volgende keer proberen.

@Getup: Ze staan met z'n 2-en. Maar m'n andere paardje bleef dus rustig. En van die Nerve Control had ik ook gehoord. Dus wellicht de weerberichten in de gaten houden.

Het blijft toch vreemd. Het stormt toch wel vaker? Volgens m'n ouders ging het wel heel abnormaal tekeer bij hun in de polder, maar toch... ik had dit niet verwacht. M'n ouders ook niet. Nu ze dit weten, zullen ze de volgende keer wat vaker bij de paarden gaan kijken. Met vuurwerk doen ze dat ook altijd al, maar dan is er nooit iets aan de hand. En nu was het grote paniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:10

hey duke, tjeetje wat sneu voor blue!
Is hij nu al weer helemaal de oude?
gr.
eva

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:30

Ja hoor. De volgende dag was alles weer koek en ei. Een paar kleine schaafwondjes op z'n hoofd (en helaas wat huiduitslag van het zweten en schuren van het verkeerd zittende deken) herinneren nog aan z'n paniekaanval, maar hijzelf is alweer net zo bijdehand als altijd.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:35

Zo dan schrik je ook wel als je aankomt. Maar gelukkig gaat alles nu weer goed!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:37

ik zou ook een radio aandoen.
Gewoon altijd doen, nu mee beginnen. Dan went hij eralvast aan.
Als je hem alleen met storm aanzet, dan weet hij wat er gaat gebeuren, en dat hij waarschijnlijk weer heel bang gaat worden.
Als het dan stormt zet je de radio gewoon harder zodat hij het niet alleem meekrijgt.
Wel zielig voor je paardje..Boos! Hopelijk heeft hij er de volgende keer minder last van.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:24

Ik heb mijn paarden buiten laten staan met de storm, om de reden dat ze niet in paniek raken in de stal. Werkt bij die van mij erg goed, ze stonden lekker uit de wind achter het schuurtje. Geen trammelant gehad.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 08:38

@Pop: Er staat al vaak een radio aan, dus de associatie met: als de radio aanstaat, gaat het stormen, heeft hij niet. Knipoog

@Ziggy_janet: Ik kan ze gewoon met storm niet buiten laten staan 's nachts. Er staan bomen in de wei en er vliegen tijdens de storm veel te veel (grote) takken door de lucht. Plus dat er ook schuren en woonhuizen in de buurt staan. Je wilt niet weten wat er door de lucht vliegt als het écht stormt. Je weet nooit of de dakpannen/golfplaten het wel houden. En niemand die iets ziet of het in de gaten kan houden 's nachts. Nee, dat risico vind ik te groot.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:48

Bij mij staan ook bomen om de wei, en ook woonhuizen. De bomen onderhouden wij goed, zodat er geen kans bestaat dat er takken op de draden waaien. En dat kan ook gebeuren als het niet stormt.

Ik vind het risico groter om hem op stal te laten staan.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:24

Veel succes ermee, ik heb geen tips, sorry.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 09:25

@Ziggy: Dachten ze van die bomen langs de A73 vast ook dat er weinig mee kon gebeuren...

Nee, ik vind het gewoon geen goed idee om ze met die storm buiten te zetten. Ik vind dat risico groter dan ze op stal te zetten. Op een open vlakte met stevige schuilstal, a la, maar niet zoals ze bij mij staan.

En tot nu toe hadden ze op stal nooit last (zenuwen, paniek) van de storm gehad.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:26

@Duke, nee niet de hele nacht erbij blijven Tong uitsteken Maar gewoon, tijdens het poetsen, gewoon nét iets extra's. Snap je wat ik bedoel Tong uitsteken

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:24

He bah zeg, Blue helemaal over de emmer!

Als het je een troost is: goeie ouwe Thijs was zaterdag ook he-le-maal over de rooie door die storm. Daarna nergens meer last van, tot gisteren. Toen was het op stal wat onrustig, apart sfeertje.

Ik denk dat je Blue het beste even uit de paniekmodus kan halen als hij zo is en dat je er dan van op aan moet kunnen dat hij vanzelf ongevoeliger wordt van het geluid van die wind. Is niet leuk, maar hoe langer hij eraan bllot gesteld wordt, hoe eerder hij zal ervaren dat het geluid hem geen pijn zal doen Knipoog

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:28

Jeetje Duke, toch vervelend als hij zó in paniek raakt.. Gaat het nu al beter?
Geef je groot gelijk dat je ze binnen houdt met de storm.. Je weet het maar nooit..

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:21

Radio neerzetten. Tapeje/ cdtje inzingen voor paard, in de radio stoppen, knopje repeat indrukken. Daar wordt ie vast rustig van Tong uitsteken Clown

Ik heb geen idee Duke. Helaas kun je het hem niet vragen. Alvast sterkte voor de volgende storm.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:23

Met Blue gaat het nog steeds niet goed. Huilen Hij blijft onrustig. Hij heeft inmiddels het deken nu gesloopt en kan niet rustig op stal staan. Heb besloten m'n wedstrijd a.s. zondag af te zeggen. Ik ga niet met een nerveus paard dik een uur met de trailer rijden. Als er onderweg maar iets gebeurd, gaat het gewoon mis. Je kan je voorstellen dat ik met zo'n angstig paard niet op pad ga. Hij is al geen fan van de trailer, maar als we dus onderweg een bui krijgen wat geluid maakt op de trailer... ik wil er niet over nadenken zelfs. Verdrietig

Iemand had al gesuggereerd dat hij wellicht heeft vastgelegen. Dat ga ik nu steeds meer geloven ook. Alleen associeert hij nu wel storm en regen (geluiden op het dak) met een nare ervaring, dus hij raakt in paniek zodra hij ook maar wat op het dak van de stal hoort. Maar ja, hij moet er doorheen. Het is gewoon duimen dat hij er zonder kleurscheren vanaf komt. Gewoon hopen dat hij zichzelf heel houdt de aankomende week. Hopelijk leert hij dan dat er niets gebeurt, ook niet als het stormt en regent. Het moet gewoon slijten. Ik heb wel de radio aangezet, wat hopelijk het geluid een beetje camoufleert. Gelukkig is m'n andere paard wel rustig. We willen hem nu in de stal naast hem zetten (er zit nu nog een lege stal tussen) zodat hij meer contact met hem kan maken.

Ik houd m'n hart vast voor de komende week met alle storm die ze voorspellen. Nagelbijten / Gniffelen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:31

Misschien is het handig om hem wat bezig te houden als het erg stormt met wat extra hooi of kuil en een speeltje in zn stal om voor wat afleiding te zorgen?
Dat doe ik zelf meestal ook als het heel hard stormt of als er vuurwerk is bij mijn paarden. Dan zijn ze lekker bezig en blijven ze rustig.
En de lamp aanlaten helpt ook nog wel eens wat.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:33

Kan het misschien zo zijn dat hij is geschrokken en daarbij vast is komen te zitten in de deken? Normaal verwacht je dat als het andere paardje rustig is, hij ook rustig zou blijven. Heb je gekeken of er misschien een plaat op het dak los zit boven hem? Erg vervelend zoiets hoor. Misschien kun je bij de volgende storm erbij blijven en gewoon toekijken. Zo ontdek je misschien waar hij bang van wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:36

Kan goed zijn dat hij vastlag toen het ging stormen idd... Heeft hij schrik van de deken trouwens?
Ik zou dit niet zomaar 'laten overwaaien'... Wanneer het windstil is kun je enkele oefeningen in de stal aanleren: je hand targetten met de neus, kin, schouder, knie, etc; mooie houding aannemen, hoofd laag, etc (voor inspiratie kan ik het boek Teblick aanraden! ). Ga de oefeningen geleidelijk ook vragen bij storm weer: het houdt hem bezig en brengt hem terug naar de gedachte van 'ik ben iets leuks aan het doen'. Misschien kan dit een idee zijn?