Einde van een tijdperk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jazza
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-06-12

Einde van een tijdperk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:04

Ik heb m'n paard verkocht. M'n laatste, enige paard..
Tjeetje, ik ben er ondersteboven van. Het was een vreselijk rationeel besluit. Al bijna twee jaar stond hij stil omdat ik vanwege werk geen tijd meer had om te rijden, om er überhaupt naar toe te gaan.
Nu stond hij bij een particulier, die er meer dan goed voor zorgde. Met z'n maatjes buiten op een giga-wei als het ook maar even kon. Dus ik kon mezelf lang wijs maken dat het niet uitmaakte dat hij niet gereden werd, dat hij het prima vond zo dag in-dag uit op de wei. Om het geld hoefde ik het (gelukkig) niet te laten, maar ik had er nachtmerries van en voelde me zo schuldig.
Met dat ik besloot hem te verkopen realiseerde ik me dat dit het einde van een tijdperk zou worden. Ik ben bijna 50. Een nieuw paard zal er waarschijnlijk nooit meer komen. Deze inrijden als dik 40+er was al niet heel fijn meer; ik heb me nog nooit zo kwetsbaar gevoeld op zo'n jonge spring-in-'t-veld.

Toen ik de trailer terugbracht naar stal (die moet ook nog verkocht worden), zei de zoon van de stalbaas: "het is goed zo, beter dat hij weer regelmatig gereden wordt. Hij stond de laatste tijd zo te draaien in z'n stal, heel onrustig". Nog meer schuldgevoel, want ik wist van niks. Hoe slechte eigenaar kun je zijn?!

Zou hij nu ook zo draaien in z'n stal? Staat hij nog apart van de groep op de wei of maakt hij er inmiddels onderdeel van uit? Heeft hij een vriendje of hebben ze hem kreupel geschopt? Ik weet het niet en wil het niet weten. Een alternatief heb ik niet en bovendien heb ik er ook niets meer over te zeggen. Mijn veulen-kind, mijn prins..

Zojuist heb ik mijn rijbroeken in een vuilniszak gedaan. Rijjas kan ook wel weg, evenals chaps en nog meer van dat spul. M'n cap.. die kostte een klein godsvermogen destijds, weggooien?? Laarzen, hoofdstellen (4 paar), zadels, dekens, sjabrakken, kisten voor met poetsspul.. wat moet ik ermee?

Ik voel me ontheemd, leeg en alleen. Niemand die dit gevoel begrijpt, want rationeel gezien was het zo goede beslissing...

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Einde van een tijdperk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:15

Och jeetje.. Wat een heftig besluit! Vind het ontzettend dapper van je, om een besluit te nemen wat voor jezelf heel verdrietig is maar voor je paard het beste.

Zou je rij spullen gewoon bewaren, zeker je cap en een goede rijbroek. Wie weet of ze ooit nog te pas komen! Misschien is het nu ook nog te vroeg/te confronterend om het weg te gooien.

Heel veel sterkte toegewenst :(:)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:17

Jeetje, wat heftig voor je :(:) je bent juist heel dapper, dat je dit besluit hebt genomen voor je paard, want het zal ongelooflijk pijnlijk zijn.
Kun je niet nog eens afspreken om eens langs te gaan, en kijken? of dat ze je op de hoogte houden hoe het gaat.. maar het is natuurlijk nog heel vers, je moet er doorheen. Heel veel sterkte ieder geval!!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Einde van een tijdperk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:49

Super dapper besluit. Wel een kleine tip van een inmiddels ervaren instructrice;
Ik krijg de laatste jaren ontzettend veel 50+ers die het rijden weer oppakken.
Wie weet over enkele maanden/jaren ga je toch weervoor de lol af en toe rijden, dan zijn je eigen vertrouwde spulletjes zoals een cap en rijbroek wel erg prettig om zelf te houden nog.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Einde van een tijdperk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:09

Wat een moeilijk besluit, maar ook heel knap dat je het belang van je paard voor laat gaan.
Vast nog te vroeg nu, maar als je het rijden gaat missen is een leuke manege misschien een optie? Je rijdt een uurtje, zadelt af en hebt verder geen verantwoordelijkheid qua verzorging en beweging.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Re: Einde van een tijdperk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:08

Wat een dapper besluit
Snap dat je even alles weg wilt maar zou wel wat dingen houden. Wie weet wil je straks toch rijden. Misschien dat je dan een paard wilt bijrijden, wel lekker bezig met een paard zonder de verantwoording zoals met een eigen paard.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:36

Als eerste sterkte, hoe goed het rationeel ook is, je hart en hoofd zitten af en toe niet op 1 lijn...

ik zou ook zeker niet alles ineens op snelle sprong weg doen, zeker niet je rijlaarzen, cap en een goede rijbroek. Wie weet heb je over een tijd ineens wel tijd om te denken ik pak het toch weer op(al is het maar een bijrijd paard voor 2x in de week of eens een georganiseerde buitenrit). Dan kan je gewoon weer je eigen vertrouwde spul uit de kast halen.

Wbt je paardenspullen, als je echt echt zeker bent dat er nooit meer een ander komt dan zou ik het op marktplaats/facebook zetten en te koop aan bieden. Mocht je daar geen zin in hebben is mijn tip doneer het bij het paardenrusthuis soest zodat ze op de paardenkamp de ouwtjes een fijn pensioen kunnen geven
https://www.paardenkamp.nl/doneren-en-h ... enspullen/

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Einde van een tijdperk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:39

Jazza, wat naar. Ik voel zo met je mee. Laat je geen schuldgevoel aanpraten, je doet wat je doet uit liefde voor je dier. Daar hoef je je nooit rot over te voelen. Niet gelijk afscheid nemen van al je spullen, je weet nooit hoe het leven nog loopt. En weg doen kan altijd nog.

Sterkte!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:41

Joh! ik snap dat je dit besluit nu hebt genomen en dat is een goed besluit. Maar gebruik niet je leeftijd als barrière hoor dat hoeft echt niet.
Ik ben 50 heb een paard van 17 maar mocht die met pensioen gaan dan komt er echt nog een nieuwe als ik het kan betalen. En ik denk niet dat ik er eentje zelf ga beleren maar dat hoeft ook niet, mijn huidige paard heb ik als 7 jarige gekocht en zoiets lijkt me dan weer helemaal prima :)