Na 20 + jaar weer te paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:53

Ik loop vandaag de hele dag met een grote grijns op mijn gezicht rond, want ik heb vanochtend paardrijles gehad :-) *\o/*

Vroeger, lang lang geleden heb ik een jaar of 8 op de manege gereden en daarna een jaar of 6-7 een verzorgpony gehad. Toen die verkocht werd ben ik gestopt, nog wel 2 of 3x een les ergens gevolgd maar door mijn angst werd dat niets.

Toen ben ik jaren lang veel te zwaar geweest. Maar al die jaren bleef het maar kriebelen, ooit wil ik een paard. Dit was dan ook een groot deel van mijn motivatie om via een maagverkleining af te gaan vallen. Ik ben nog niet op mijn streef gewicht, maar wel al verder dan ze in het ziekenhuis voorspelden :-) Dus het werd tijd om weer eens te kijken of ik het nog steeds net zo leuk vond.

Afgelopen zomer, heb ik al een stapritje gemaakt en dat beviel me heel goed. (en spannend dat ik dat vond!) Een paar weken geleden mocht ik een klein stukje op de ijslander van een vriendin, helemaal geweldig! gelijk ook een paar passen getolt. En ja toen was het hek van de dam..
Dus gebeld naar een van de plaatselijke maneges en vanochtend dus een privéles gehad. En waar ik echt super trots op ben: mijn man deed mee en heeft voor het eerst gedraaft! (was voor hem de 3e x ooit dat hij op een paard zat)
We willen straks in de zomer vakantie een paardrij rit maken, dus even oefenen kan helemaal geen kwaad.

En om het dan helemaal een paarden dag te maken gaan we vanavond naar een informatie-avond over een mencursus, want dat staat ook al heel lang op mijn wish-list.

Ik stuiter nog wat verder vandaag *\o/* *\o/* *\o/* (en jeee wat heb ik nu al een spierpijn, dat wordt nog lachen)

Anoniem

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:55

Wat super leuk zeg TS! :D

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:57

Net terug van de informatieavond van de mencursus voor het koetsiersbewijs, en ook daar heb ik veel zin in! Even afwachten of ik eind deze maand al kan beginnen of in juni ivm mijn vakantie.. maar het gaat dit jaar dan toch gebeuren :-)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:58

Superfijn! Heel veel plezier! You go girl! :D

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:14

Ik word zelf ook erg blij door je bericht te lezen :-) veel plezier gewenst!

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 17:08

Vandaag hebben we een tweede les gehad. Niels begint het lichtrijden al een beetje te snappen en ik heb vandaag 2x rodeo mogen rijden. Hoewel het wel een van mijn langst gekoesterde doemscenario's was (ik was altijd een bange poepert) Ging het best ok. Ik bleef zitten, was maar 1x een beugel kwijt en had m'n paard snel weer tot stilstand gekregen. pfffffff

De rest van de les ging wel rustig gelukkig, alhoewel iets te rustig want ik werd nog verder uitgeprobeerd want mijn paard had er geen trek meer in en wou bijna niet draven. Met veel moeite kreeg ik hem in een sukkel - sjok drafje..
Op zo'n moment zou ik eigenlijk wel even een zweepje willen hebben maar goed, ik had me eigenlijk voorgenomen om het zo lang mogelijk zonder te doen.

Wat me opvalt na zolang niet rijden is dat een manege paard echt heel anders is dan een "eigen paard" in de zin van ze proberen je subtieler uit, en proberen zo min mogelijk moeite er in te steken, met als gevolg dat je wel subtiele hulpen kan geven, maar dan gebeurd er niets. Ook het aloude in een treintje rijden is favoriet. Het heeft ook vast nog wel te maken met het beter leren kennen van dit paard maar man, wat krijg je hier een spierpijn van :-)

Sasdon260902

Berichten: 12
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:16

super leuk dat je weer gaat paardrijden
de manege paarden zijn altijd anders dan eigen paarden.
als je een eigen paard hebt leert je paard je hulpen en rijdt er niemand anders op.
een manege paard heeft altijd verschillende mensen op de rug dus moet ook altijd even wennen aan jouw en hoe je de hulpen geeft. en meestal ligt het ook aan hoe je zit en hoe je rijdt :)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:19

Meid, wat heerlijk en wat ontzettend knap/dapper van je dat je dat hele traject hebt doorlopen! Geniet er maar van :)

lovejulia
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:12

Super leuk! Geniet ervan :)

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 00:05

Wat leuk dat je het paardrijden weer hebt opgepakt en je man doet ook leuk mee, geweldig word helemaal vrolijk van jouw berichtjes.
Op naar de volgende les :D

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 00:14

Wat megastoer van jou en je man!

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 06:16

Wat ontzettend leuk! En helemaal dat je je hobby kan delen met je man!

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:19

Inmiddels hebben we de 4e les achter de rug en zitten we te denken om naar de groepsles te switchen :-) Niels vind het nog steeds leuk gelukkig en begint het lichtrijden nu ook al onder de knie te krijgen.
Ik heb inmiddels ook al weer een paar keer gegaloppeerd :-D zo leuk was dat weer. Wat heb ik dat paardrijden toch eigenlijk altijd gemist..
Afgelopen maandag heb ik ook op de ijslander van een vriendin gereden.. dat was zo leuk! Ik vond het erg spannend, want het is een pittig paardje en doe mij maar liever een sloom exemplaar, maar het ging eigenlijk heel goed. We hebben leuk getolt en dat was wel weer heel erg leuk om weer te voelen.

Gisteravond is ook de mencursus begonnen, dat achenbach systeem is nog best pittig om onder de knie te krijgen, maar ik heb er reuze veel zin in :-D

Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:36

pjer schreef:
Op zo'n moment zou ik eigenlijk wel even een zweepje willen hebben maar goed, ik had me eigenlijk voorgenomen om het zo lang mogelijk zonder te doen.

Gewoon erbij pakken. De eerste keer dat het paard de kantjes eraf loopt een zacht maar duidelijk tikje en je hebt goed kans dat je het zweepje de rest van de les nauwelijks nog nodig hebt. Manegepaarden weten heel goed of je wel of niet een stokje in de hand hebt ;)

Heel veel plezier, maar let op, het kan uit de hand lopen. Ik had 30 jaar niet/nauwelijks gereden en ben nu fanatiek wedstrijdruiter met eigen paard :)

We hebben ook een eigen hk topic voor mensen die op latere leeftijd (weer) zijn gaan paardrijden.


ps, leuke foto. Je kunt wel zien wie er veel vertrouwder te paard zit :+

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:47

Wat leuk zeg :D en helemaal dat je dit samen met je man kan doen!

Anouk2016
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:53

Oh wat leuk!!

Heb zelf nooit paardgereden, nadat ik ook veel gewicht kwijt ben geraakt gedacht " zou het iets voor mij zijn". Met 32 voor het eerst op een paard gestapt :-) Na een flinke valpartij wat angst. Maar vanavond ga ik ook weer in de beginnersles.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:30

Wat een ontzettende leuke foto <3
En schitterend dat jullie er zo´n lol in hebben!

Super Anouk2016 hoe is het met jou gegaan?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:10


Anouk2016
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:01

Met mij ging het goed ( voel me net een klein meisje haha). Vorige week weer in de les. En dan die galop he, mijn trauma. Door mijn hoofd ging " ontspannen en voel wat het paard doet" en hoppa daar ging ik :D . Iemand heeft daar een filmpje van gemaakt. En inderdaad het ging netjes. Nu had ik een heel braaf paard, maar wel eentje waar je hard mee moet werken anders doet ze niks.

Gisteren kreeg ik een paard waar ik toch wel een zwak voor heb. Een oud politiepaard. Meer bomproof kun je niet krijgen, wel een beetje groot maar heel braaf, en hij is heel fijn in de draf. Maar dan weer die galop wetende dat deze ook nog eens hoog opgooit. Diep ademhalen en gaan. De instructeur laat mij altijd alleen gaan, wat ik zeer prettig vind. De eerste ronde was nait zo best zeg maar lol. Maar de tweede keer ging goed! Ik heb daarna met een big smile op de middenlijn gestaan :D :D heel goed voor het vertrouwen. Mijn kont bleef in goed in het zadel, en mijn voeten bleven in de beugels, ook nog zo'n dingetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:04

pjer schreef:
Inmiddels hebben we de 4e les achter de rug en zitten we te denken om naar de groepsles te switchen :-) Niels vind het nog steeds leuk gelukkig en begint het lichtrijden nu ook al onder de knie te krijgen.
Ik heb inmiddels ook al weer een paar keer gegaloppeerd :-D zo leuk was dat weer. Wat heb ik dat paardrijden toch eigenlijk altijd gemist..
Afgelopen maandag heb ik ook op de ijslander van een vriendin gereden.. dat was zo leuk! Ik vond het erg spannend, want het is een pittig paardje en doe mij maar liever een sloom exemplaar, maar het ging eigenlijk heel goed. We hebben leuk getolt en dat was wel weer heel erg leuk om weer te voelen.

Gisteravond is ook de mencursus begonnen, dat achenbach systeem is nog best pittig om onder de knie te krijgen, maar ik heb er reuze veel zin in :-D

[ [url=m/W4HPFh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een enorm lieve foto zeg <3 Dit is nou echt zo'n foto waar ik blij van word, jullie zien er allebei zo gelukkig uit!

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:02

Ziet er goed uit hoor Anouk! Ja die trauma's he ? :-) ik zie overal spoken, gaan die oren omhoog dan zoek ik al wat het kan zijn en wat de vluchtweg is.. maar draven of galopperen daarentegen heb ik weer geen enkel probleem mee.. Ik moet gewoon weer wat meer leren vertrouwen op het paard.

Afgelopen dinsdag heb ik op een ander paard gereden, een spanjaard zoals ze het zo mooi verwoorde, netjes stilstaan had hij geen trek in dus de zenuwen gierden al door mijn lijf. Maar met het rijden was hij heel lief en kreeg ik er meer vertrouwen in. Ondertussen werden de stallen uitgemest met een trekker wat een best kabaal maakte, maar meer dan wat kijken deed hij niet (ik maakte me er drukker om dan hij).

Niels heeft er nog steeds lol in en hij wou wel naar de groepsles, dus komende vrijdagavond gaan we nog een keer rijden (hopen dat de spierpijn tegen die tijd wel over is).

En dan zondag ga ik weer mennen :-) Ik vind het ook zo grappig om het verschil in maneges en paarden te zien. De menpaarden zijn voor mijn doen best wel pittig: vlot en strak aan de hulpen, maar ze hebben veel geduld en blijven koel in de kop. De rijpaarden zijn al wat ouder, lopen minder vlot, maar gedragen zich wat ongeduldiger bij het zadelen en zijn voor mijn gevoel meer bezig met spoken te zoeken (voor een lolletje of zo). De penny in mij is al weer druk aan het verzinnen wat voor een paard ik zoek als er ooit een eigen paard komt. Maar goed of er ook ooit een eigen paard komt zal de tijd uit moeten wijzen, daarvoor is het nu nog te vroeg.

Anouk2016
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:21

Ik ben met de eerste keer galop gevallen, met wat breukjes tot gevolg haha. En sindsdien heb ik er meteen angst voor ontwikkeld. Ik moet zeggen dat het iedere keer wat beter gaat, iets meer vertrouwen komt er wel. Dit weekend bij mensen nog buiten in de bak, ging best goed. Het filmpje zag goed uit. Daarna een lekkere buitenrit waar ik ontzettend van kan genieten.

Ik ben echt een leek hoor, maar ik probeer en wil zoveel mogelijk leren. Alles op zijn tijd denk ik dan maar.

Hoe ging de groepsles met Niels? En de spierpijn daarna?

Ik denk dat het wel standaard is dat wij mensen ons wat drukker maken. Wat je zegt overal spoken zien :-)

Ik reed zaterdag op een al wat oudere pony bij een vriendin van mij. En die had nog voldoende pit. Ik moest echt laten merken dat ik de baas ben, dat vind ik dan weer zielig haha, en op buitenrit veel verkeer en ze was bang voor een zwijn dat verderop stond. Waren mooie leermomenten voor mij. Dan nog in draf, die genoot daar zo van, en vlot dat ze ging. Heerlijk.

Morgen weer braaf in de les.

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 11:55

We hebben gister weer les gehad, Niels heeft inmiddels al een paar keer gegaloppeerd, wat hem goed af gaat. Hij vind het makkelijker dan draf hihi maar het lichtrijden gaat hem inmiddels ook al goed af.
Zelf zit ik dan weer iedere keer te twijfelen of ik wel op het goede been zit..

Gisteren vloog er een vleermuis door de bak, ik verwachte schrikreacties maar nee hoor, ze gaven er niks om.

Ik heb nog maar zeer minimaal spierpijn na het rijden, maar Niels heeft vooral last van zijn buikspieren :?

Gisteren heb ik voor de tweede keer op een ander paard gereden en hoewel die zeer licht te sturen is, valt hij vooral in de galop heel erg naar binnen. maar als ik dan met 1 hand rij (ja slechte gewoonte van vroeger) dan lukt het me beter hem op de hoefslag te krijgen dan met 2 handen.. nouja verbeterpuntje zullen we maar zeggen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:19

pjer schreef:
maar Niels heeft vooral last van zijn buikspieren :?

Kun je nagaan hoeveel core stability paardrijden vraagt ;)

Welke buikspieren heeft je partner dan wel goed getraind? Zomaar een wilde gok: Afbeelding




:+

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Na 20 + jaar weer te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:27

Super leuk :))