Ik belde om te zeggen dat ik naar huis ging...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Ik belde om te zeggen dat ik naar huis ging...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:21

...maar kwam pas 30u later thuis. Ik moet even mijn verhaal kwijt kunnen.

Donderdag 10 september, 2 dagen na mijn verjaardag.

's Morgens ging ik naar de paarden en ik reed mijn -niet altijd even brave- paard, Ras. Als ik alleen ga rijden bel ik altijd even naar de eigenaresse van Ras als ik begin en eindig met rijden. Daarna bel ik ook nog eens als ik naar huis vertrek. Ze woont op 2 min. van de paarden en kan er dus als er wat gebeurd erg snel zijn.

Om 11.10 bel ik dat ik naar huis ga en schep ik nog even op over hoe geweldig ik gereden heb, wanneer ik afleg zie ik dat de ontworming nog op de frigo ligt. Dat waren we al een week aan het doen, maar vergaten het elke keer. Dus, ik ging hem geven.

De paarden staan met z'n 3en op de weide, Ras, Pretty en een boerenpaard welke van de boer is waar we staan. Ras en het boerenpaard kunnen geweldig goed met elkaar spelen wat vooral rondrennen en tegen elkaar op spelen is.

Ik stond naast Ras voor de ontworming, opeens hoor ik het boerenpaard in galop aankomen en ik kijk boven Ras's rug uit. Ze had mij waarschijnlijk niet gezien en wou met Ras spelen, normaal rennen ze zo naar elkaar en wanneer ze bijna samen zijn begint de stilstaande ook te rennen. Maar Ras stond braaf bij mij, dus hij ging niet lopen. Boerenpaard kon niet meer stoppen en vloog tegen hem op. Ras botst tegen mij en ik val naar achter, ik zie hem nog over mij springen en toen was alles even zwart.
Iets later wordt ik wakker van Pretty die aan mijn hoofd staat te likken en te hinniken. Mijn handen hangen vol bloed, en merk al snel dat ik ergens aan mijn hoofd bloedde. Ik dacht eerst een bloedneus maar dat was het niet.
Gelijk belde ik de eigenaresse op, maar ik kon geen zinnen meer maken, ik kon niets zeggen behalve Ras wei bloed hoofd. Ze had dus geen idee of het over mij of over Ras ging. Het enige wat ik erna nog brabbelde was pretty snel komen. (Pretty zei ik er tussendoor omdat die aan mijn staart aan het trekken was om me omhoog te helpen)
Toen nam ik deze foto aangezien ik met de zon niet op mijn scherm kon kijken.

Ik zet hem even in een spoiler, als je op de zwarte balk klikt wordt hij zichtbaar. Is op zich niet heel schokkend, gewoon wat bloed op voorhoofd en vooral in mijn haren. Incl. dader op de achtergrond.
Spoiler:
Afbeelding

Toen de eigenaresse aankwam was ze helemaal in paniek, ik wou dat ze me gewoon thuis bracht want ik zag wat wazig. Mijn auto zou ik later wel ophalen. Maar ze wou perse de ambulance bellen.
Uiteindelijk gecompenseerd en zij zou me naar de spoed rijden. Daar aangekomen werd ik gelijk naar een afdeling met 'fast'-nogwat gebracht.
Ze vroegen me of ik bewusteloos was geweest, en toen ik er over nadacht. Ja Pretty stond eerst achter de hooiruif, wat een 20m was van waar ik stond. En toen ik recht wou zitten stond zij al aan mijn hoofd te likken. Even op mobiel gecontroleerd en ik had de eigenaresse pas om half 12 gebeld! Wat wil zeggen dat tussen de 2 telefoontjes 20 min zat, waarvan ik naar schatting 5 gebruikt heb om de ontworming te nemen en naar Ras te gaan. Dus waarschijnlijk heb ik daar 15 minuten gelegen.
Ook waren ze er van overtuigd dat de wonde niet van het vallen was, maar van de hoef terwijl hij over me sprong. Mijn hele rechterkant van mijn gezicht was vuil, maar niet de kant van de wonde.
Lang gedaan om mijn gezicht enigszins wat proper te krijgen aangezien ik op de weide had gelegen. Toen ze me wouden brengen om scans van hoofd en foto's van mijn vingers te nemen, kreeg ik een hyperventilatie aanval. Nog nooit gehad overigens, was dus wel erg eng voor me.
Uiteindelijk op de brancard voor foto's en scan.
Zo zag ik er toen uit (tijdens scan en foto's wel een gaasje erover aangezien het weer was beginnen bloeden bij de hyperventilatie)
Afbeelding

Net toen mama en en eigenaresse even een sigaretje waren gaan roken (moesten wel even wachten tussendoor). Komen ze binnen dat ik een zware hersenschudding heb en sowieso 24u daar moet blijven. De wonde gingen ofwel met strips gingen plakken en dan moesten ze een stukje haar wegscheren, ofwel onverdoofd even 2 draadjes erdoor. Dat laatste werd het, want no way dat er iemand mijn haar gaat afscheren :')
Ik was even in paniek omdat ik alleen was en er werd zoveel gedaan, ik kreeg gelijk ook een infuus gestoken ed.

Uiteindelijk op de kamer aangekomen, ik had gelukkig een erg lieve mevrouw bij me. 's Nachts gingen ze me elke 2u wakker maken om mijn bewustzijn te controleren aangezien ik toch een tijdje bewusteloos was. Nu heb ik 's nachts geen oog dicht gedaan, bed lag vreselijk, vrouw een kamer verder was constant aan het roepen,...
Uiteindelijk 's nachts zelfs een heel gesprek gehad met de verpleger, en best nog een redelijke nacht gehad.

Rond 5 a 6u 's morgens ben ik in slaap gevallen tot ze met het ontbijt kwamen. Daarna een EEG gehad voor hersenactiviteit te controleren en weer geslapen tot de middag. En je raad het al, namiddag ook geslapen. Om 2u kwam de dokter zeggen dat alles goed was en ik naar huis mocht, alleen moest ik even wachten omdat ik nog een flesje pijnstillers via het infuus ging krijgen. Om 4u ging ik dan eindelijk naar huis :)

En zo zie ik er op het moment uit, al ziet het er niet zo heel erg uit op de foto. In het echt staat alles er veel duidelijker op. Sneetje in mijn lip, en mijn neus geschaafd. Buil op mijn voorhoofd gaat inmiddels van halverwege elke wenkbrauw. Niet heel duidelijk op de foto.
Spiegelbeeld omdat het mijn webcam is.
Afbeelding

Wel een geluk dat ik nog wakker was geworden en de eigenaresse kon bellen. Aangezien dat ik al gebeld had dat ik naar huis ging, zou zij natuurlijk niets vermoedden. Vaak blijf ik uren weg bij de paarden, dus mijn ouders zouden ook pas in de late namiddag iets gaan vermoedden. Onze weide is in een doodlopende straat, tegenover het huis van de boer. Maar die was werken, zijn zoon was wel thuis maar die was aan het laten (werkt snachts als vrachtwagenchauffeur).

Ik vond het wel ontzettend lief van Pretty dat ze mijn hoofd ging likken en proberen me omhoog te trekken. Ook deed ze de heletijd kleine hinikjes en af en toen een grote terwijl ze richting de poort rende, maar gelijk weer terug kwam want ze wou het boerenpaard en Ras niet bij me hebben.
En Ras... die stond op 3m afstand te kijken, durfde niet dichter komen. Hij deed alleen soms zijn hoofd zo wat naar voren richting mij.
Ras is trouwens helemaal oke, niet eens wat stijf. Ik daarin tegen :)

Ik krijg wel de hele tijd al rillingen als ik er aan denk hoe ik haar zag afkomen en hoe ik in de lucht vloog. Ik ben net wel naar de paarden gegaan, heb ze allemaal een dikke kus gegeven en Pretty uiteraard 2 en een knuffel (Ras stiekem ook). Dus bang heb ik gelukkig zeker niet, maar het doet wel even raar als ik er aan terug denk. Vooral ook hoe in paniek ik was aan de telefoon. Ik wou zoveel zeggen maar er kwam niets uit.
Dan denk ik het al allemaal voorzichtig te doen door zoveel te bellen als ik begin en klaar ben met rijden, als ga vertrekken naar huis... Volgende keer bel ik als ik in de auto zit, of misschien zelfs pas als ik helemaal thuis ben :o

Inmiddels gaat het wel oke met mij, veel hoofdpijn en soms nog erg misselijk, erg veel spierpijn in armen rug en nek. Lezen, typen, naar kleine dingen kijken gaat nog erg moeilijk. Was ook van 12.15 bezig met dit tekstje te typen :')

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Leen op 12-09-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:24

Jeetje, wat een avontuur.. Vreselijk voor je! Veel beterschap en geef maar een grote knuffel aan Pretty! :(:)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:27

Wat een heftig verhaal! Sterkte :(:)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:28

Wow! Gelukkig ben je ee nog aardig onderweg gekomen.
Veel sterkte.

Je hebt wel een pakkende titel!
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 12-09-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:29

Jeetje Leen dat is schrikken zeg! Beterschap! :(:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:32

Dankjewel allemaal :) Is erg fijn om te horen!

Ik had vanmorgen nog gedroomd dat zijn hoef helemaal in mijn gezicht was gekomen.. Mag er niet aan denken hoe ik dan uitgezien had en of ik er nog wel geweest was dan... Gelukkig blijft het maar bij dit, ik denk dat ik wel eventjes een engeltje op mijn schouder gehad heb.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:34

Jekkebahh zeg! Nou beterschap

UhNee

Poeh.... 'Gelukkig' heb je inderdaad maar een relatief klein wondje, als zijn hoef helemaal in je gezicht was gekomen.... :0
Hersenschudding is ontzettend naar, lekker rustig aan doen. Beterschap!

Eloya

Zo dat is heftig :( zo'n trekpaard weegt ook nog wel wat
Heel veel beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:39

Mijn once-in-a-lifetime paard heette [naam], dus ik kreeg al extra kippenvel van je verhaal. It's in a name... Heel veel beterschap, ik hoop dat je je snel weer helemaal top voelt.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:52

Wauw, wat heftig... Kan me voorstellen dat het een behoorlijke rare situatie opleverde... :O
Heel veel beterschap gewenst!

Zoe_97

Re: Ik belde om te zeggen dat ik naar huis ging...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:54

flashback naar toen met aafje :o gelukkig ook nu weer niks te erg! beterschap!
Als ik ergens mee kan helpen let me know!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:00

Beterschap!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:02

Jemig wat heftig zeg! En wat fijn dat je er zo mee weg gekomen bent, zonder verdere ernstige verwondingen. Heel veel beterschap! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:03

Jeetje je hebt geluk gehad! Beterschap, vreselijk irritant zo een zware hersenschudding!

Wat slim en lief van pretty trouwens, lijkt wel een pennyverhaal!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:09

Jemig, wat een verhaal zeg. Dat je er een zware hersenschudding aan over hebt gehouden verbaasd me niks. En vergis je alsjeblieft niet in de ernst van een zware hersenschudding, luister naar je lichaam en hou rust! Ik ben nu 3 maanden verder nadat ik een kopstoot had gekregen van mijn paard en kamp nog steeds met de gevolgen. En 1 tip voor de volgende keer, als je buiten bewustzijn bent geweest wel de ambulance laten komen.
Beterschap en veel sterkte!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:11

jeetje wat een avontuur.

heel veel beterschap en op naar een goed herstel

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:15

Heel veel beterschap!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:17

Dankjewel allemaal!
En wat pretty betreft, ik gebruik haar sinds een jaar als lespaardje voor mijn schoonzus. Heb haar een tijdje gereden toen bijrijdertje ziek was en zorgde voor de dagelijkse verzorging al voor een jaar of 3. Maar sinds 2 weken is ze nu ook echt van mij om te rijden omdat bijrijder geen tijd meer had. Dan is het wel eens zo fijn als ze zo lief is.
Ik wist trouwens echt niet dat paarden dat ook deden, van honden wist ik wel dat ze ook aan wondes likte, maar paarden wist ik totaal niet. Ook hoe schattig en hoe zacht ze kleine hinnikjes naar mij deed en dan volle galop naar de poort, zo luid hinniken als ze kon en weer terug rennen <3

Zoe_97 schreef:
flashback naar toen met aafje :o gelukkig ook nu weer niks te erg! beterschap!
Als ik ergens mee kan helpen let me know!

Goh, dat was ik zelfs al vergeten! Goed, dan zal ik deze keer ook snel vergeten :D
Alleen trappelde aafje toen alle kanten rond mij omdat ze niet wist waar naar toe te gaan, Ras was hier over mij gesprongen en mij nog tijdens de sprong geraakt.

Inoterry schreef:
Jemig, wat een verhaal zeg. Dat je er een zware hersenschudding aan over hebt gehouden verbaasd me niks. En vergis je alsjeblieft niet in de ernst van een zware hersenschudding, luister naar je lichaam en hou rust! Ik ben nu 3 maanden verder nadat ik een kopstoot had gekregen van mijn paard en kamp nog steeds met de gevolgen. En 1 tip voor de volgende keer, als je buiten bewustzijn bent geweest wel de ambulance laten komen.
Beterschap en veel sterkte!

Op het moment zelf had ik niet echt door dat ik buiten bewustzijn was geweest, pas toen ik er onderweg over nadacht dat pretty eigenlijk eerst 20m verder stond. En met dat we naar de tijd van de telefoontjes keken merkte ik dat het wel wat langer dan een paar seconden was. Want in de auto dacht ik nog, ze hoef maar 4 passen te draven en ze is al bij mij. Dus het hoefde niet lang te duren.
Ik probeer veel te rusten, maar het is moeilijk om zo lang niets te doen. Ik kan ook niet meer goed lezen dus een boekje gaat niet. Dokter zei dat dat normaal einde volgende week weer normaal moet zijn en anders moest ik even bij de huisarts langs (moet ik sowieso volgende week zijn voor de draadjes er uit te laten halen).

Ik heb wel al ooit een hersenschudding + letsel gehad door een val, daar heb ik nu -7 jaar later- nog hoofdpijn van. Alleen rechts wel, dit is natuurlijk vooraan. Dus ik hoop dat dit niet ook blijvende hoofdpijn gaat geven.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:18

Brave Pretty!
En heel veel beterschap voor jou! Hersenschudding is vervelend, ik heb er ervaring mee ook met dank aan mijn paard. Duurt heeeeeel lang voor het echt goed over is

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:38

Paarden zijn wat dat aan gaat geweldige dieren inderdaad <3 . Ik vond mijn paard al geweldig omdat hij het goed vond dat ik mezelf aan zijn eczeemdeken omhoog mocht trekken. Maar wat Pretty heeft gedaan is helemaal lief <3 .

Maar dat je na 1 week weer normaal zou moeten kunnen lezen zou vies tegen kunnen vallen. Een hersenschudding is iets wat nog steeds zwaar word onderschat, ben ik inmiddels achter gekomen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:14

Jeetje wat en verhaal.
kan t zijn dat je mede Door Pretty weer bijgekomen bent.
Beterschap in ieder geval.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:21

Meidje toch!
Wat een schrik en wat een engeltje heb je op je schouder gehad!

Heel veel beterschap :*

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:29

Dan heb je nog geluk gehad dat er geen enkel paard over je heen gewalst is.
Heel veel beterschap!

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:38

Oei
Veel beterschap
Wat lief dat pretty over je waakte!