het zit me dwars

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

het zit me dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 22:44

Getverderrie, geen leuk bericht.
Het zit me behoorlijk dwars en ik moet het gewoon even van me afschrijven...

Mensen die Promise en mij kennen weten dat we al 2 jaar aan het tobben zijn met het goed aan het lopen krijgen van Promise, zonder resultaat.
2 jaar geleden bleek Promise een rugblessure te hebben, maar na 3 maanden longeerwerk was ze hier van hersteld. Vervolgens weer rustig aan de rijdwerk opgepakt en dit ging eigenlijk wel redelijk.

Toch vond ik dat Promise niet fijn liep en heb er verschillende tandartsen, zadelmakers, fysiotherapie, chiropractie, osteopathie, instructrices en dierenartsen bij gehaald en iedereen zei dat het met training beter zal moeten gaan...

Dat bleek uiteindelijk ook wel te helpen. Mijn huidige instructrice en ik krijgen Promise voor haar doen goed aan het lopen, maar het voelde nog altijd gewoon niet fijn aan.

Om die reden ben ik afgelopen woensdag naar de kliniek in Lienden geweest waar ze een klinisch onderzoek heeft gehad, van hoofd tot staart op de foto is gezet en verschillende echo's van haar zijn gemaakt.

Allereerst de inwendige echo. De DA had het vermoeden dat er iets aan de hand was met het SI gewricht, dus daar wilde hij een echo van.
Vervolgens de foto's van hoofd tot staart, om te kijken of ze geen afwijkingen heeft in haar gewrichten.
En vervolgens voor verduidelijking zijn er nog wat echo's van hals en rug gemaakt.

En nu komt het:
Promise heeft ontstekingen in haar halswervels (niet te zien op röntgen)
Promise heeft de lichtste vorm van kissing spines (kan verwaarloosd worden)
Promise heeft een vergroeid SI gewricht. Is waarschijnlijk als veulen een keer gevallen waardoor hij scheef is gegroeid.

Het aparte van het hele verhaal is dus, dat ze bij een aankoopkeuring dus gewoon goedgekeurd geweest zal zijn, terwijl ze eigenlijk gewoon 'stuk' is. Ik kan daar echt niet bij met mijn verstand.

Maar goed, daar gaat het nu niet over.
Ik weet gewoon even niet wat ik met mijn arme lieve meisje aan moet.

Ze heeft een spuit in haar hals gekregen tegen de ontstekingen.
Kissing spines is prima te trainen opzich, maar in ons geval (natuurlijk) weer niet, omdat Promise onmogelijk haar bekken kan kantelen met haar vervormde SI gewricht.

Kar trekken mag ze, mits hij niet te zwaar is.
Rijden mag ze, mits te goed getraind wordt.
Longeren mag ze, mits ze haar achterhand goed gebruikt (wat theoretisch dus niet echt mogelijk is met het SI gewricht)

Pff ik zit er gewoon even helemaal doorheen. De hele dag door komen er tranen opzetten puur uit wanhoop. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen... Ze is nog te goed voor een spuit.... Maar eigenlijk te slecht voor waar ik haar voor heb.

Ze staat nu 3 weken op pijnstilling om haar uit haar visieuze cirkel van pijn-verkramping te halen in de hoop dat ze zich nu pijnvrij en losjes kan bewegen en daarbij spieren kan opbouwen....

Nogmaals, pfff als ik dit zo schrijf komen er weer een dot tranen opzetten... Ik weet 't gewoon even niet meer...

Help ;( |(

samanthaaxx

Re: het zit me dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 14:40

Voor de sier even een foto van mijn arme meisje.
Afbeelding

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:57

Je kan iemand zoeken die lekker met haar wil mennen?
Ze is prachtig zeg, zonde om te laten wegkwijnen!
Wens jullie sterkte en ik duim dat ze er weer redelijk bovenop komt!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:01

Ik ga haar van de zomer inderdaad voor de kar beleren, maar dat kan nog pittig worden ivm haar temperamentvolle karaktertje. En ze mag niet te zwaar trekken.

Dank je wel!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:04

In ieder geval weet je nu wat er aan de hand is, dat is tenminste duidelijkheid.
Herken je verhaal. Mijn paard Bo heb ik bijna 11 jaar, toendertijd als net 4-jarige gekocht als nieuwe toekomstige dressuurtopper (ooit Z halen was m'n droom, geen nieuwe Anky hoor), en moest alles nog leren. Ook goedgekeurd etc en rustig aan begonnen. Liep ook tegen allerlei problemen aan, zadelmakers, fysio's, tandartsen, ostheopaten, diverse instructeurs en smeden erbij gehaald. Toen hij 8 was beland bij manueel therapeut Teun Sterk in DAP Bodegraven, die hem uitgebreid onderzocht heeft en ook vorm van kissings spines vond en afwijking in bekken/SI gewricht, is ook scheef ontwikkeld. Teun heeft Bo er weer redelijk bovenop gekregen, uiteindelijk nog winst in de L1 behaald. Inmiddels is Bo sinds bijna 3 jaar een soort van met pre-pensioen. Hij heeft toch slijtage gekregen in de rest van z'n lichaam doordat hij z'n problemen moest compenseren, hij is echt op zogezegd. Rij hem nog zo'n 2x per week aangepast dressuurmatig om z'n bespiering sterk te houden. En af en toe naar buiten wat niet meevalt omdat hij barst van de energie, maar hij kan nu eenmaal niet te zwaar belast worden. Hoger niveau dan L wordt het niet meer, wil wel af en toe onderling blijven starten voor de lol en motivatie. Het gaat ook echt in ups en downs, hij heeft zeker goede periodes, maar ook mindere. Kwestie van goed aanvoelen wat je paard aankan op elk moment. Zolang Bo pijnvrij en vrolijk is (paardwaardig dus) vind ik het goed zo, en ben ik blij dat we nog wat kunnen en hij er nog is. Heb er een bijna 2 jarige hengst bijgekocht als toekomstige opvolger, dat zijn dikke maatjes inmiddels. Moet zeggen dat ik het mis om fanatiek met dressuur bezig te zijn, maar het is niet anders dat komt wel weer met een volgend paard. Ben al bijna 11 jaar aan het tobben, wat voor een ander misschien wel een reden is het paard eerder weg te doen.
Wil je iig veel sterkte toewensen. Laat het bezinken en bekijk eens rustig hoe komende tijd te verwachten.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:09

Dank je wel voor je verhaal! Geeft me toch weer wat hoop tot hoe ver we zouden kunnen komen. Wat sneu voor je dat je dit ook heb moeten meemaken, ik weet precies hoe je je voelt. Je koopt een paard met de verwachting hem goed te krijgen en uiteindelijk blijkt dat helemaal niet haalbaar te zijn.
Jammer is dat...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:13

Oohh Sammie ik krijg gewoon de tranen in mijn ogen van je verhaal. Ik ken jullie natuurlijk al veeel langer en wist dit natuurlijk al sinds woensdag. maar echt waar wat een pech hebben jullie zeg -O-
Had zo gehoop voor jullie dat het iets zou zijn wat op te lossen is. maar dit dit echt niet. Jullie zijn zo'n fantastisch geweldig team. Ik leef echt met jullie mee. en mocht ik ooit iets voor je kunnen doen je hebt mijn nummer :(:)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:27

Dank je wel moppie!! We spreken elkaar wel over de app :)

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:51

Wat een vervelend verhaal zeg...
Heel veel sterkte gewenst :(:)
Ik hoop dat het snel, naar omstandigheden, wat beter met haar gaat!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:46

Tja paarden... je weet het gewoon nooit 100% zeker wat je koopt, soms heb je gewoon dikke pech.
Je schrijft ook over tegenstrijdigheden in mogelijkheden wat je nog met haar kan, met name het gebruik van achterhand wat ze eigenlijk niet kan vanwege de beperkingen oa in het SI-gewricht.
Daar loop ik ook tegen aan met Bo, hij loopt ook niet perfect van achter omdat hij dat niet kan, maar anders zou hij dat probleem ook niet hebben. Maar eerlijk gezegd valt het me toch mee na al die jaren, door te blijven trainen houd het hem toch sterker.
Ik heb een poos les gehad van een erg klassiek geschoolde oudere instructrice, door haar echt leren het paard los te maken, correct te rijden en te gymnastiseren, van instappen tot uitstappen, daar veel profijt van gehad en pas het nog altijd toe. Dus ook zijgangen en diverse wendingen, eerst allemaal in stap en uitbouwen in draf. Maar wel met oog voor waar de beperkingen zitten en die goed in de gaten houden zodat het daar niet fout gaat. Kan wel zeggen hierdoor veel geleerd te hebben, sleutelwoord is niet te gek doen met alles en goed (aan)voelen.
Hoop dat je het een beetje kunt laten bezinken inmiddels. Ik kan je alleen vertellen hoe het ons vergaan is na zoveel jaar met zo'n zelfde soort verhaal, maar misschien hebben wij gewoon mazzel gehad. Adviseer je een fysio of instructeur met veel oog voor de problemen mee te laten kijken, als ondersteuning en begeleiding. Dat had ik wel nodig eerlijk gezegd om de juiste manieren te vinden, en bevestiging dat je de juiste keuzes maakt ondanks ik al 30 jaar met paarden bezig ben. Dan kun je altijd nog beslissen hoe verder als je tegen grenzen aanloopt. Succes!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:51

Ach wat ontzettend sneu voor dat (overigens praaaachtige!!) paardje, zeg... En ook voor jou! Heel veel sterkte!

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:55

Zielig :( Misschien kan je iemand zoeken om met haar lekker te knuffelen of inderdaad te mennen?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 07:57

Dank jullie wel voor jullie berichten!
We hebben inderdaad een instructrice die een wat bredere kijk heeft dan (ben ik van mening) de meeste instructrices, vooral in situaties als deze.

Ik ga Promise niet verkopen, ik moet er niet aan denken... Ik zal mezelf nooit vergeven dat ik haar dan weg heb gedaan omdat ze niet helemaal meer klopt. Ik heb beloofd dat ik voor haar zal zorgen als ze me nodig heeft en dat moment is nu..
Ik heb een lichtgewicht recreatie marathonwagen gekocht, dus dat mennen gaan we van de zomer zeker proberen!

Bedankt :)