Het zit me behoorlijk dwars en ik moet het gewoon even van me afschrijven...
Mensen die Promise en mij kennen weten dat we al 2 jaar aan het tobben zijn met het goed aan het lopen krijgen van Promise, zonder resultaat.
2 jaar geleden bleek Promise een rugblessure te hebben, maar na 3 maanden longeerwerk was ze hier van hersteld. Vervolgens weer rustig aan de rijdwerk opgepakt en dit ging eigenlijk wel redelijk.
Toch vond ik dat Promise niet fijn liep en heb er verschillende tandartsen, zadelmakers, fysiotherapie, chiropractie, osteopathie, instructrices en dierenartsen bij gehaald en iedereen zei dat het met training beter zal moeten gaan...
Dat bleek uiteindelijk ook wel te helpen. Mijn huidige instructrice en ik krijgen Promise voor haar doen goed aan het lopen, maar het voelde nog altijd gewoon niet fijn aan.
Om die reden ben ik afgelopen woensdag naar de kliniek in Lienden geweest waar ze een klinisch onderzoek heeft gehad, van hoofd tot staart op de foto is gezet en verschillende echo's van haar zijn gemaakt.
Allereerst de inwendige echo. De DA had het vermoeden dat er iets aan de hand was met het SI gewricht, dus daar wilde hij een echo van.
Vervolgens de foto's van hoofd tot staart, om te kijken of ze geen afwijkingen heeft in haar gewrichten.
En vervolgens voor verduidelijking zijn er nog wat echo's van hals en rug gemaakt.
En nu komt het:
Promise heeft ontstekingen in haar halswervels (niet te zien op röntgen)
Promise heeft de lichtste vorm van kissing spines (kan verwaarloosd worden)
Promise heeft een vergroeid SI gewricht. Is waarschijnlijk als veulen een keer gevallen waardoor hij scheef is gegroeid.
Het aparte van het hele verhaal is dus, dat ze bij een aankoopkeuring dus gewoon goedgekeurd geweest zal zijn, terwijl ze eigenlijk gewoon 'stuk' is. Ik kan daar echt niet bij met mijn verstand.
Maar goed, daar gaat het nu niet over.
Ik weet gewoon even niet wat ik met mijn arme lieve meisje aan moet.
Ze heeft een spuit in haar hals gekregen tegen de ontstekingen.
Kissing spines is prima te trainen opzich, maar in ons geval (natuurlijk) weer niet, omdat Promise onmogelijk haar bekken kan kantelen met haar vervormde SI gewricht.
Kar trekken mag ze, mits hij niet te zwaar is.
Rijden mag ze, mits te goed getraind wordt.
Longeren mag ze, mits ze haar achterhand goed gebruikt (wat theoretisch dus niet echt mogelijk is met het SI gewricht)
Pff ik zit er gewoon even helemaal doorheen. De hele dag door komen er tranen opzetten puur uit wanhoop. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen... Ze is nog te goed voor een spuit.... Maar eigenlijk te slecht voor waar ik haar voor heb.
Ze staat nu 3 weken op pijnstilling om haar uit haar visieuze cirkel van pijn-verkramping te halen in de hoop dat ze zich nu pijnvrij en losjes kan bewegen en daarbij spieren kan opbouwen....
Nogmaals, pfff als ik dit zo schrijf komen er weer een dot tranen opzetten... Ik weet 't gewoon even niet meer...
Help
Misschien kan je iemand zoeken om met haar lekker te knuffelen of inderdaad te mennen?