Spoedopname in dierenkliniek Merelbeke

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Spoedopname in dierenkliniek Merelbeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 22:25

Om toch maar eens mijn ervaring te kunnen delen, en het kan misschien handig zijn voor paardeneigenaars als ik de symptomen erbij vermeld.

Gisterenmorgen om 7u30 kreeg ik een smsje van mijn stalbaas dat mijn paard Shuddy (engelse volbloed, ruin, 15 jaar) niets van zijn stro, hooi en mengeling had gegeten. Ik kwam pas wakker rond 9u30 en een beetje later kreeg ik een smsje van mijn stalgenootje dat mijn paard heel raar gedrag vertoonde. Dus ik ben direct naar stal vertrokken en mijn paard was aan het rollen net als ik toekwam dus ik heb direct naar mijn dierenarts Paul gebeld. Hij is rond 10u30 gekomen (direct nadat ik belde). Hij heeft geluisterd naar zijn hart en darmen en ook zijn tandvlees gecontroleerd. Daarna heeft hij buscopan toegediend en heeft hij gezegd dat hij niets mocht eten maar hij mocht wel over de middag 10 minuutjes grazen. En ik moest terugbellen als hij geen gras wou eten. Ik heb dan rond 12u30 laten grazen en hij at er wel van maar niet zo vraatzuchtig. Wat hij het liefste doet is het echt wel eten. Soms liet hij gewoon weer gras uit zijn mond vallen.

De volgende 2 uur heb ik hem verder geobserveerd en hij viel terug in zijn oude gedrag die hij gisterenmorgen vertoonde. Hij stond op de paddock en hij vertoonde koliekerig gedrag (koliekgevoelig paard, ik ken hem al héél goed daar rond) maar dan was het toch niet het koliekerig gedrag dat ik gewoon was. Hij schraapte veel met zijn hoeven over de grond. Ging met z'n hoofd in de hoek staan, suf, loom, zware ademhaling,... Dus direct weer de dierenarts terug gebeld. Toen dat de dierenarts daar was, heeft hij meteen hartslag gecontroleerd en die was redelijk hoog, hij stelde ook vast dat hij echt wel zwaar ademde. Hij heeft Shuddy ook opgevoeld en stelde obstipatie vast. Daarna heeft de dierenarts een neussonde aangebracht en 5L paraffine in laten gieten. Hij stelde toen ook vast dat hij veel gas had.

En toen zei hij dat we toch echt wel naar de dierenkliniek in Merelbeke moesten gaan. (een half uur rijden voor ons) De dierenarts had alvast naar Merelbeke gebeld zodat we direct opgevangen konden worden. Rond 17u15 ofzo kwamen we aan in Merelbeke en we moesten eerst rap de papieren in orde maken en dan konden we mijn paard Shuddy afladen. Hij werd ook direct gewogen en er waren 2 professionele artsen en 5-tal studenten. Ze begonnen hem direct te onderzoeken en vragen te stellen. Direct daarna begonnen ze een echografie te maken en de arts die de echografie deed, begon ook uitleg te geven aan de studenten. En met die studenten had ik absoluut geen probleem, ze draagden echt zorg voor mijn paard. Ikzelf kon de echografie ook gemakkelijk meevolgen.

Dan de diagnose na de echografie... Een massale bloeding in zijn buik... Ik was enorm geschrokken! De professionele arts die de echografie deed, moest nog een collega bij roepen om de behandeling te bespreken. Want Shuddy was een zeldzaam geval (ze hadden er nog maar 1 geval gehad met dat probleem, en dat geval was gestorven). Er werd opnieuw een echografie genomen zodat die collega het probleem ook precies kon zien. Daarna hebben de artsen uitleg gegeven en een operatie was sowieso uitgesloten omdat het veel te gevaarlijk is en ook te ingrijpend. Dus ze zouden de bloeding trachten te stoppen door medicijnen enzovoorts. Want als de bloeding in zijn buik niet stopt, dan bloedt hij als het ware leeg en zouden we hem moeten inslapen. Daarna hebben ze Shuddy een infuus gegeven en als die infuus leeg was, konden we hem naar zijn stal brengen en die stond al klaar voor ons. Hij kreeg daar echt een gigantische stal!
Toen zijn we naar huis gegaan omdat we daar toch al een dik 2 uur zaten en we toch niet meer konden doen. De artsen hadden hun gegevens gegeven en ze zouden mij direct bellen moest er iets aan de hand zijn. Later in de avond had ik vernomen dat hij redelijk stabiel was maar dat hij wel een vrij hoge pols van 120 had...

De dag erna (vandaag dus) heb ik in de voormiddag vernomen via via (student diergeneeskunde dat ik ken) dat hij vrij waarschijnlijk een miltruptuur had. (dat wil dus zeggen dat hij een scheur in zijn milt heeft) in de namiddag ben ik Shuddy dan met 2 vriendinnen een bezoek gaan brengen in de kliniek en we hebben dan een arts laten oproepen zodat we meer info konden krijgen. We hebben eventjes moeten wachten op de arts omdat die nog bezig was. De arts heeft ons dan de uitleg gegeven dat hij voorlopig stabiel is en dat de bloedwaarden goed zijn. Maar ze moeten hem zeker nog minstens een weekend ter observatie houden. (dag en nacht wordt hij in de gaten gehouden). Dit weekend gingen ze nog een echografie nemen hoe het stelt met zijn milt en het bloed in zijn buik. Het is ook vooral héééééél belangrijk dat er geen bacterie nestelt in het bloed dat in zijn buik zit. Want bacteriën houden van bloed. Daarom ook geen operatie en naalden in zijn buik enzo. Morgennamiddag ga ik er weer naartoe. :)

Ik heb vandaag ook wat ervaringen opgezocht van de dierenkliniek in Merelbeke. En die van mij was ab-so-luut niet negatief. De mensen daar hebben echt super gehandeld, mijn pluimen daarvoor. _/-\o_ Zij hebben hem kunnen stabiliseren. De mensen zijn daar echt supervriendelijk, behulpzaam, geven voldoende uitleg,...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Spoedopname in dierenkliniek Merelbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:39

O wat naar! Ik wens jullie veel beterschap. Wel mooi dat hij goed staat :)

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:43

Mijn god, dan schrik je wel ja!! Wat goed dat ze hem stabiel hebben kunnen krijgen.
Sterkte ermee, ik zal voor je duimen dat 't snel weer goedkomt!

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:47

o wat vervelend ! veel beterschap en doe hem een flinke knuffel

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:50

zo dat is niet niks
heel veel sterkte

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:53

Wat erg :( veel beterschap voor jullie!

Merelbeke is inderdaad een goede kliniek, je paardje is in goede handen :)
En ik duim er voor dat alles in orde komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:02

Mijn duimen draaien overuren wat heftig zeg :(:)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 23:15

Dankjewel allemaal voor de duimpjes! Het was inderdaad heel heftig nieuws, ik was helemaal uit m'n lood geslagen. 'k Had het emotioneel erg moeilijk, maar de artsen hebben me goed opgevangen. :j
Morgen m'n liefst knol weer opzoeken en hem eens gezellig poetsen en wat stappen in de gang. :) En hopelijk hoor ik daarbij goed nieuws van de artsen!
Het heeft me toch dat tikkel meer gerust gevoel nu dat hij dag en nacht 24 uur in de gaten wordt gehouden. Hij staat op een vrij intensieve gang. Z'n buurman moet om de zoveel uur een behandeling krijgen en hij staat ook in de grootste box van de gang, en hij is ook de eerste stal, dus iedereen die die gang binnen komt, passeert 'm eerst.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:19

Tjeetje wat een schrik.
Gelukkig is hij in zeer goede handen!
Ook ik duim mee dat hij weer helemaal beter word.
Een dikke knuffel voor jou en je paard :(:)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:44

Jemig wat een naar nieuws, ik zal voor jullie een kaarsje branden voor spoedig herstel.
Ik hoop dat je vannacht een beetje kan slapen ondanks je zorgen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:47

dat zal schrikken zijn geweest !
sterkte ermee...
maar hoe komt de milt dan gescheurd ??

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 09:51

Het eerst wat dat de artsen dachten was een slag van een ander paard of een val. De artsen weten het niet zeker maar ze denken dat. En mijn paard staat in een kudde van 3 en hij is de ruin. De andere 2 zijn merrie's en het klikt er erg goed mee. Zeldzaam zou wel zijn als het een spontane miltruptuur is, want dat bestaat ook. Maar waarschijnlijk niet.
We zullen het nooit echt weten...
Deze nacht heb ik gelukkig wel iets beter kunnen slapen dan de vorige nacht... Want de vorige nacht was ik zo enorm bezorgd over het feit dat hij het wel zou overleven of niet...
De belangrijke volgende stap is dat hij dit weekend goed overleefd...

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:56

Veel sterkte, heftig zeg.
Merelbeke is wel een fijne kliniek, ben daar vaste klant geweest voor een aantal jaren. Mijn paard werd daar top verzorgd!
Ze zijn daar erg zorgzaam naar je paard toe, aandacht komen ze daar zeker niet tekort.
1 keer ging ik op bezoek en stond hij met vlechtjes in zijn manen, een studente had dit gedaan omdat hij zo zielig was en hij dol is op aandacht :')
Vind het ook fijn dat ze alles duidelijk uitleggen aan de eigenaren, zou zo weer voor Merelbeke kiezen moest het nodig zijn :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 10:25

Zo lief!
Ik hoorde van een meisje die daar studeerde dat hij gisterenvoormiddag nogal suf en stil in zijn stal stond, en dat was ik niet gewoon van 'm! :n
En ik ben gisterennamiddag dan gegaan en ik kom in de gang en ik roep 'Shuddy!'. En hij meteen met z'n oortjes naar voren van 'Hé baasje is daar!'. Ik smolt. <3
Hij was al wat opgewekter enzo, maar toen we weer weg gingen keek hij weer zo zielig van "Nee toch, je gaat toch nog niet weg? :(" En dat maakte mij zo week!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:54

Ja, kan ik me voorstelle(je laatste reactie)
Je laat je paard toch op een eigenlijk onbekende plek achter..
In ieder geval, heel veel beterschap!
En dat die er snel weer bovenop is!! :(:)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 16:51

Ik ben net terug van de kliniek! Zijn bloedplaatjes zijn gestegen en dat ziet er naar uit dat de bloeding gestopt is! :)
Morgen een echografie dus nog spannend... Want zijn buik zit nog vol met bloed en het duurt eventjes voor dat geresorbeerd is. En er mag ook absoluut geen infectie op komen, anders hebben we miserie.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:56

Mooi dat de bloeding gestopt is!
Nu moet ie weer helemaal de oude worden!
Ik heb het zelf trouwens niet mee gemaakt, maar ik blijf voor je duimen !

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:44

Super te lezen dat de bloeding is gestopt!
Ook ik blijf meeduimen dat hij weer helemaal opknapt.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 18:52

Vandaag weer een echografie afgenomen en z'n bloed was zeker geminderd!
Maar er is nog steeds rondzwervend bloed, er is ook nog het grote risico op bacteriën.
Vandaag was Shuddy zijn algemene toestand minder. :( Futloos, minder mest, minder geïnteresseerd in eten, z'n temperatuur gestegen en zelfs hoger dan de eerste dag... :( 'k Ben zoooo bang voor een infectie. :(

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:57

heel veel sterkte en beterschap voor shuddy duim voor je

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:58

Ik blijf duimen!!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:08

He tjeetje wat erg dat zijn toestand minder is.
Een hele dikke knuffel voor jou en je paard :* :*
En uiteraard blijf ik doorduimen en steek een kaars voor hem aan.
Sterkte vrouw dit is niet makkelijk. :(:)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:11

Veel sterkte en beterschap voor je paard :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:25

Zo zeg dat klinkt allemaal niet erg fijn , ik hoop echt dat hij hier doorheen gaat komen , sterkte

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:34

Heel veel sterkte en beterschap. Hopelijk is hij de nacht goed doorgekomen. :(:)