Gisterenmorgen om 7u30 kreeg ik een smsje van mijn stalbaas dat mijn paard Shuddy (engelse volbloed, ruin, 15 jaar) niets van zijn stro, hooi en mengeling had gegeten. Ik kwam pas wakker rond 9u30 en een beetje later kreeg ik een smsje van mijn stalgenootje dat mijn paard heel raar gedrag vertoonde. Dus ik ben direct naar stal vertrokken en mijn paard was aan het rollen net als ik toekwam dus ik heb direct naar mijn dierenarts Paul gebeld. Hij is rond 10u30 gekomen (direct nadat ik belde). Hij heeft geluisterd naar zijn hart en darmen en ook zijn tandvlees gecontroleerd. Daarna heeft hij buscopan toegediend en heeft hij gezegd dat hij niets mocht eten maar hij mocht wel over de middag 10 minuutjes grazen. En ik moest terugbellen als hij geen gras wou eten. Ik heb dan rond 12u30 laten grazen en hij at er wel van maar niet zo vraatzuchtig. Wat hij het liefste doet is het echt wel eten. Soms liet hij gewoon weer gras uit zijn mond vallen.
De volgende 2 uur heb ik hem verder geobserveerd en hij viel terug in zijn oude gedrag die hij gisterenmorgen vertoonde. Hij stond op de paddock en hij vertoonde koliekerig gedrag (koliekgevoelig paard, ik ken hem al héél goed daar rond) maar dan was het toch niet het koliekerig gedrag dat ik gewoon was. Hij schraapte veel met zijn hoeven over de grond. Ging met z'n hoofd in de hoek staan, suf, loom, zware ademhaling,... Dus direct weer de dierenarts terug gebeld. Toen dat de dierenarts daar was, heeft hij meteen hartslag gecontroleerd en die was redelijk hoog, hij stelde ook vast dat hij echt wel zwaar ademde. Hij heeft Shuddy ook opgevoeld en stelde obstipatie vast. Daarna heeft de dierenarts een neussonde aangebracht en 5L paraffine in laten gieten. Hij stelde toen ook vast dat hij veel gas had.
En toen zei hij dat we toch echt wel naar de dierenkliniek in Merelbeke moesten gaan. (een half uur rijden voor ons) De dierenarts had alvast naar Merelbeke gebeld zodat we direct opgevangen konden worden. Rond 17u15 ofzo kwamen we aan in Merelbeke en we moesten eerst rap de papieren in orde maken en dan konden we mijn paard Shuddy afladen. Hij werd ook direct gewogen en er waren 2 professionele artsen en 5-tal studenten. Ze begonnen hem direct te onderzoeken en vragen te stellen. Direct daarna begonnen ze een echografie te maken en de arts die de echografie deed, begon ook uitleg te geven aan de studenten. En met die studenten had ik absoluut geen probleem, ze draagden echt zorg voor mijn paard. Ikzelf kon de echografie ook gemakkelijk meevolgen.
Dan de diagnose na de echografie... Een massale bloeding in zijn buik... Ik was enorm geschrokken! De professionele arts die de echografie deed, moest nog een collega bij roepen om de behandeling te bespreken. Want Shuddy was een zeldzaam geval (ze hadden er nog maar 1 geval gehad met dat probleem, en dat geval was gestorven). Er werd opnieuw een echografie genomen zodat die collega het probleem ook precies kon zien. Daarna hebben de artsen uitleg gegeven en een operatie was sowieso uitgesloten omdat het veel te gevaarlijk is en ook te ingrijpend. Dus ze zouden de bloeding trachten te stoppen door medicijnen enzovoorts. Want als de bloeding in zijn buik niet stopt, dan bloedt hij als het ware leeg en zouden we hem moeten inslapen. Daarna hebben ze Shuddy een infuus gegeven en als die infuus leeg was, konden we hem naar zijn stal brengen en die stond al klaar voor ons. Hij kreeg daar echt een gigantische stal!
Toen zijn we naar huis gegaan omdat we daar toch al een dik 2 uur zaten en we toch niet meer konden doen. De artsen hadden hun gegevens gegeven en ze zouden mij direct bellen moest er iets aan de hand zijn. Later in de avond had ik vernomen dat hij redelijk stabiel was maar dat hij wel een vrij hoge pols van 120 had...
De dag erna (vandaag dus) heb ik in de voormiddag vernomen via via (student diergeneeskunde dat ik ken) dat hij vrij waarschijnlijk een miltruptuur had. (dat wil dus zeggen dat hij een scheur in zijn milt heeft) in de namiddag ben ik Shuddy dan met 2 vriendinnen een bezoek gaan brengen in de kliniek en we hebben dan een arts laten oproepen zodat we meer info konden krijgen. We hebben eventjes moeten wachten op de arts omdat die nog bezig was. De arts heeft ons dan de uitleg gegeven dat hij voorlopig stabiel is en dat de bloedwaarden goed zijn. Maar ze moeten hem zeker nog minstens een weekend ter observatie houden. (dag en nacht wordt hij in de gaten gehouden). Dit weekend gingen ze nog een echografie nemen hoe het stelt met zijn milt en het bloed in zijn buik. Het is ook vooral héééééél belangrijk dat er geen bacterie nestelt in het bloed dat in zijn buik zit. Want bacteriën houden van bloed. Daarom ook geen operatie en naalden in zijn buik enzo. Morgennamiddag ga ik er weer naartoe.

Ik heb vandaag ook wat ervaringen opgezocht van de dierenkliniek in Merelbeke. En die van mij was ab-so-luut niet negatief. De mensen daar hebben echt super gehandeld, mijn pluimen daarvoor.