Vorige week dinsdagavond kregen we een berichtje van een vriend van mij, zijn zus was in het 'Rasterhofpark', een park met Schotse Hooglanders in Sneek (FR), en zag daar een klein paardje dat werd aangevallen door de schotse hooglanders, de schotse hooglanders hebben jongen en beschermen hun jongen.
Wij zijn naar dat park gegaan, ik en 3 vriendinnen, en gingen zoeken om het paardje. Hinnekende geluidjes vanaf de telefoon gedaan, maar konden hem niet vinden, dit was rond een uur of 23:00 dus het was ook al pikkedonker. Om 23:30 hebben we een melding gemaakt bij de gemeente en ze zouden er een melding van maken. De volgende ochtend, woensdagochtend, zijn we rond 10:00 weer naar het park gegaan en zijn weer gaan kijken, al snel hadden we hem gevonden en kwam de gemeente er ook al aan. We zagen hem lopen, een shetlanderhengstje van 4 á 5 maanden oud, die achter de schotse hooglanders aanliep maar telkens weggejaagd werd. Met een stuk of 8 man hebben we het veulentje te pakken gekregen, onder de kikkerdril, hij is waarschijnlijk door de sloot heen gejaagd. Veulentje was heel bang en schuw. Een vriendin van mij, die er ook bij was, heeft een shetlanderhengstje van 3 jaar in een kudde met nog 2 hengstjes. In overleg met de gemeente staat hij daar nu bij en gaat het erg goed met hem. Hij komt naar je toe en vind het heerlijk om gekriebeld te worden. De gemeente heeft een zak veulenbrok voor ons gehaald en voeren het beestje nu 3 á 4 keer per dag.
Wij vermoeden dat het veulentje daar gedumpt is door mensen die er graag vanaf wouden, het veulentje kon er zelf niet komen want dan had hij over roosters heen gemoeten. We hebben een artikel in het Sneekernieuwsblad gezet om tips binnen te krijgen van wie dit veulentje nou is. Het is inmiddels alweer een week geleden en het veulentje maakt het goed.
Het is nu nog afwachten wat er met hem gebeurd, wij hopen dat hij bij ons mag blijven. Deze keuze ligt bij de burgemeester. Tot die tijd is het afwachten, hoelang dit gaat duren weten we niet.

Artikel in het Sneekernieuwsblad.

Het kleine veulentje met 'papa' Lucky, het shetlanderhengstje van 3 jaar.

Lucky, veulentje en Max.
Voor de mensen die niet weten wat Schotse Hooglanders zijn: http://www.schotsehooglanders.nl/images ... asunie.jpg