Vrijdag de 13de, de dag dat alles goed kwam!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijdag de 13de, de dag dat alles goed kwam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:15

Hai,

Omdat ik nu steeds meer besef wat er de afgelopen weken is gebeurd, wil ik graag even van me afschrijven.
Even bijkomen van de schrik en op deze manier ook een stukje verwerken.

Nooit eerder heb ik me zo'n zorgen gemaakt, mezelf zo vaak nachtenlang in slaap gehuild en zoveel verschillende emoties gevoeld.
Op 31 Maart (2012) heeft Kim een vrij ernstig ongeluk gehad, waarbij ze flink gewond is geraakt.
Om een aantal redenen wil ik verder weinig informatie op internet zetten over de oorzaak, maar dat Kim is uitgegleden en daarbij een scherp stuk ijzer in haar buik/borst heeft gekregen.
Hierbij scheurde haar borstspier en had ze een wond waar je zo recht in kon kijken.
Het heeft ongeveer 20 minuten (voor mijn gevoel een uur) geduurd voor we Kim overeind konden krijgen.
De dierenarts was gelukkig snel ter plekke en heeft de borstspier weer aan elkaar gehecht, daarna de huid gehecht en een andere wond met nietjes vast gemaakt.
Kim liet alles over zich heen komen, stond flink te trillen, maar deed geen poging om weg te lopen.

Kim had pijn, moest op stal staan en gelukkig was dit ook mogelijk.
We kregen van meerdere mensen hulp en de grootste box was beschikbaar!
De eerste dagen waren het ergst, Kim vond het vreselijk om op stal te staan en hinnikte naar alles en iedereen.
Maar langzaam begon ze er wat aan te wennen en kreeg ze in de gaten dat ze niet in de steek werd gelaten.
Ze staat nu lekker in haar schone box hooi te eten, let wel op kleine geluidjes, maar gaat niet meer compleet door het lint.

Het aantal uren dat ik bij haar in de stal heb gezeten zijn al niet meer op één hand te tellen.
Dat was ook de plek waar ik pas 5 dagen na het ongeluk kon huilen en de plek waar ik heel erg heb zitten lachen om Kim's grappige acties.

Twee weken zijn nu voorbij gegaan, in totaal 6 keer bezoek gehad van de dierenarts en hele wisselende dagen.
Dagen waarop ik dacht dat Kim snel weer beter zou zijn, dagen waarop ik een hoopje ellende aantrof op stal en dagen waarop ik mezelf afvroeg hoe waardig het was om Kim met zoveel pijn te laten leven.

1 April; Doodsbang fiets ik naar stal, wat zou ik daar aantreffen?
Gelukkig werd ik begroet met kleine hinnikjes.

2 April; Begroet door een hele heldere hinnik!
Het is duidelijk dat Kim zich wat beter voelt en niet op stal wil staan.
Zodra ik even uit zicht ben, trapt Kim hard tegen de boxdeur en hinnikte hard.

3 April; Een slechte dag, Kim heeft veel pijn en staat met laag hoofd en doffe ogen in haar box.
Dierenarts komt langs om pijnstillers toe te dienen en laat me zien hoe ik dit van hem over moet nemen.
Omdat Kim heftig op de injecties reageert, schakelen we over op antibiotica-spuiten in de mond.
Cubamix verdund met water en stroop, Kim vond het maar niks en dat 4 keer per dag!

5 April; De dierenarts komt weer langs omdat de wond er steeds slechter uit komt te zien.
Toch kan de dierenarts weinig doen en moeten we het wondvocht eruit laten lopen.
Nogmaals advies om Kim zo weinig mogelijk te laten bewegen, Kim denkt dat anders over.

6 April; Het gaat goed met Kim!
De pijnstillers werken nu echt en ik mag de wond voorzichtig spoelen.
Twee dagen gaan voorbij en Kim is stabiel, heeft weinig pijn en kijkt helder uit haar ogen.
Ze geniet van het poetsen en ook het afspoelen vindt ze niet erg.

8 April; Kim staat lusteloos in haar stal en zodra ik de deur open maak, komt een onwijs smerige geur naar me toe.
Zonder te kijken wist ik al dat het mis was.
Kim komt met pijn en moeite uit haar stal en als we buiten in het licht staan zie ik dat de hechtingen zijn geknapt.
Dit is voor mij echt een schok want het ging juist zo goed.

En dan een uitleg over de titel;
Donderdag 12 April zie ik dat Kim's wond steeds verder uitscheurt en er loopt vanalles uit.
De wond stinkt zo erg dat een meisje dat in de bak aan het rijden was, de geur zelfs kon ruiken.
Weer een teleurstelling, ik vroeg me af hoeveel er nog mis zou gaan.
Besloten om de dag erna, voor het weekend, nog de dierenarts te laten komen, omdat er anders weer een weekend tussen zit.

Vrijdag de 13de moest ik eerst zelf naar het ziekenhuis en ik zou me erg moeten haasten om op tijd op stal te zijn.
In tegenstelling tot de negatieve gedachte achter vrijdag de 13de, is dit voor mij een goede dag.
De trein en bussen rijden op tijd, het onderzoek in het ziekenhuis viel reuze mee en ruim op tijd stap ik weer uit de trein om direct naar de manege te gaan.
De dierenarts kwam op ons aflopen en nog voor hij helemaal bij Kim is aangekomen zegt hij 2 keer;"Ooh, dit gaat helemaal goedkomen!"
Ik keek hem verbaasd aan om te zien of hij geen grapje maakte, want de wond ziet er behoorlijk heftig uit.
Maar hij legt uit dat de wond van binnenuit geneest en het vieze dat wij zien, is eigenlijk juist het herstel!
De dag erna zijn Kim en ik beide jarig en het antwoord van de dierenarts is het mooiste cadeau dat ik maar kon krijgen.
Als het mee zit, mag Kimmes over 8 dagen weer naar de paddock!! *\o/*

Een paar foto's van de wond in het begin; Kan schokkend zijn!!
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Een foto van de wond, 2 dagen geleden.

De bult in het begin & de bult nu.

Schram op haar hoofd, is gelukkig oppervlakkig.

:(:)
Afbeelding

En gisteren waren we jarig; ik werd 26 en Kim 8! :+:
Afbeelding

Partyhead :j

Bedankt voor het lezen, het is een lang verhaal geworden...

Liefs, [naam]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DebGizmo

Re: Vrijdag de 13de, de dag dat alles goed kwam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:18

Wat een fijne afloop! Dat was vast een heel mooi cadeau!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:19

Wat een schrik zeg! Als je het hele verhaal kwijt wilt mag je me pb-en hoor. En wat een vreselijke tijd heb je gehad. Nog felicitaties met jullie verjaardagen en ik wens je heeeeeeeeeeel veel beterschap toe voor jou kanjer. Ik ga hopen dat alles snel weer helemaal goed gaat komen.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:20

Pfooe wat moet dat schrikken zijn geweest zeg! Ziet er niet zo tof uit :n
Gelukkig gaat het herstel toch goed! Hopen dat het helemaal goed komt :)

Nog gefeliciteerd :D

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:21

Jeetje zeg, de grote stoere Kimmes, nu een arm hoopje! :(:)
Zo te horen gaat het helemaal goed komen, hier draaien de duimen in ieder geval!!
Sterkte! :+:

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:23

Jeetje wat een heftig verhaal zeg, wat moet dat schrikken zijn geweest, en de afgelopen weken erg ellendig! Gelukkig goed nieuws, en nog van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen! Ik hoop het allerbeste!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:25

Jeetje wat een verhaal.

Hoelang gaat het herstel duren of is daar niets over te zeggen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:26

Jasses Tineke, wat een naar ongeluk! Fijn dat het nu wel de goede kant uitgaat. Heel veel sterkte met het verdere herstel van Kim.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:26

Wat heftig zeg :oo
en nog gefeliciteerd met het goede nieuws en jullie verjaardag(en)! *\o/*

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:28

Gelukkig dat het goed gaat! Flinke wond!!
Gefeliciteerd met het goede nieuws en met jullie verjaardagen ;-)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:29

Heftig bericht Tien, wat een vreselijke wond! Maar gelukkig ziet het er goed uit en komt alles goed. Nog gefeliciteerd met je verjaardag.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:34

Gelukkig gaat nu alles de goede kant op, en nog gefeliciteerd allebei(ik verjaar ook op dezelfde dag als mijn paard).

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:35

Oh, zeg wat moet jij geschrokken zijn !

Ik volg jullie topics altijd als stille meelezer en geniet van haar gekke capriolen maar nu wil ik je toch een hart onder de riem steken !

Beterschap voor Kim en sterkte voor jou hoor Tineke :(:)
En allebei gefeliciteerd nog :j .

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:36

Jeetje wat schrikken! Wat heftig!
Sterkte met het herstel van kim.
Ben blij dat het allemaal de goede kant op gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:39

och arme kim toch :(:) goed dat het geneest zeg , ik duim dat ze over 8 dagen er lekker uit mag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:42

Bedankt allemaal voor de lieve reacties. :+:
Omdat ik heel erg moe ben, ga ik niet op iedereen persoonlijk reageren, maar het doet me al goed om het even te hebben gedeeld. :)

Kim was inderdaad een arm hoopje en in het begin totaal niet meer de stoere merrie die altijd de leiding wil nemen.
Dat is ook logisch, maar toch niet fijn om te zien.

Over het herstel;
Vrijdag zijn we begonnen met aftellen, want als alles goed gaat, mag ze over (nu) 8 dagen weer naar haar paddock.
Ik heb ook gevraagd of ik ooit weer zou kunnen rijden en dat het me weinig uitmaakte als dat nooit meer kon, maar volgens de dierenarts kon ik er over een maand of 2, 3 weer op.
Daar maak ik wel heel veel tijd voor vrij en begin ik pas mee als ik 100% zeker weet dat ze dat aan kan.
Bovendien komt de Osteopaat eerst langs, die afspraak hadden we voor het ongeluk al gemaakt. :)

De wond is nu inderdaad mooi lichtroze.
Het is wel een heel vies werkje hoor, heb van die weggooihandschoentjes gekocht, want je trekt er ook stukken haar uit met allemaal troep en het stinkt gewoon gigantisch. :r
Vandaag was trouwens al wat minder!

Mellen95; Dat is ook toevallig!
Echt apart. :j

Ik ben inderdaad erg geschrokken, maar had eerst nog helemaal niet door hoe erg het was.
Pas toen ze weer op haar benen stond en zo de spieren/bloed/aderen zag, kwam het besef.
De dierenarts zei dat we heel veel geluk hebben gehad dat de slagader niet is geraakt.

Erg lief om zulke meelevende reacties te lezen. :+:

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:00

Zo dat's schrikken :oo
Heel veel sterkte zeg.. :(:)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:10

wat een schrik zeg! gelukkig gaat het nu de goede kant op! sterkte! en beiden nog gefeliciteerd!!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:04

Pff, jeetje Tien.

Wat heftig zeg en wat een grote wond. Arme Kim :(:)

Allebei hartelijk gefeliciteerd en wat een super nieuws van de dieren arts.

Wat zal jij je ellendig gevoeld hebben de afgelopen dagen.
Ik hoop dat je je nu weer wat beter gaat voelen meid.

Sterkte en beterschap voor Kim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:38

Uiteindelijk komen we er beide wel weer bovenop. :j
Ik ben zelf vooral heel erg moe, maar als Kim straks weer naar de paddock mag, kan ik weer lekker bijslapen.
Hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar vooruit!

Vandaag heb ik wat afleiding gezocht voor Kim.
Beetje stom dat ik er niet eerder opgekomen ben, maar in plaats van fysiek aan het werk zijn, heb ik vandaag iets bedacht waarbij ze na moet denken en hopelijk op die manier wat rustiger wordt.
Ze kan sinds vanochtend 'nee schudden' op commando.

Veel nut heeft het misschien niet, maar ach... als Kim er plezier in heeft heb ik dat ook. :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:41

Aah Tineke, ik zit met een big smile op m'n gezicht te kijken naar je filmpje! Wat is Kimmes toch een geweldig paard en wat passen jullie super bij elkaar.... Ik blijf duimen dat ze snel weer opgeknapt is! :+:

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:43

Aah wat een heftig verhaal!
Heel veel beterschap voor kim!
En beide ng gefeliciteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:55

Integenstelling tot jou was mijn vrijdag de 13de een ramp... Ik ben blij dat het beter word! Bij de eerste foto's had ik nog iets van: Valt wel mee, maar bij de laatste foto, als al het prut eruit was zie je pas goed wat voor wonde het is... Ik ben er van overtuigd dat ze gaat genezen, want hé, het is toch Kim hé?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:03

Wat een opluchting, wond ziet er idd mooi uit en het aftellen is begonnen!
Een dikke knuf voor jullie allebei :(:) :(:)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:10

Wat een opluchting! Ik duim mee dan ze zo snel mogelijk weer de paddock in kan. Kom op Kim, nog eventjes op stal je rustig houden!
Beterschap voor Kim, sterkte en respect voor jou. :(:)