Goed dan, jullie winnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Goed dan, jullie winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:49

Naar aanleiding van mijn vorige (rel)topic (Doe niet te veel moeite, is nu toch gesloten) ben ik eens diep in mijn paard haar ogen gaan staren, met de vraag WAT WIL JE NOU EIGENLIJK WÉL DOEN?

Dressuur zag ze gisteren niet echt zitten. Ze stond hengstig, en zij is nu eenmaal zo'n paard dat dan extra lastig wordt. Ja, je leest het goed, ik steek de schuld op haar :+
Het ene paard wordt net ontzettend aanhankelijk, Bai wordt er strontvervelend van. Dat begint dan al meteen tijdens het poetsen, gaat ze lopen drammen en probeert ze het rekje van m'n dekjes te molesteren. Komt er een lief vrouwtje voorbij, geeft die haar een wortel. Héél lief, maar als je Bai wat geeft vóór ze aan het werken moet, lukt het helemaal niet meer.

Ach wat, toch maar een poging wagen. Bok, steiger, bok, steiger. Heh bah, dat steigeren was net zo lang geleden! Toen op het schitterende idee gekomen haar te longeren, wat echt wel heeft geholpen. Alleen scheurde ze eerst zo snel door de bak, dat ze leek gekrompen :+

Afbeelding
Hoezo, 1.55m :+

En ja, jullie zien het goed: galop. Ik het vorige topic werd er o.a. aangeraden om de galop achterwege te laten, maar ik denk dat ik het probleem fout heb uitgelegd. Dus doe ik een nieuwe poging :D
Dus, Bai is altijd ontzettend snel gereden (door haar vorige eigenaar). In draf is dit al niet bepaald geweldig (maar het valt op te lossen door op de zit te rijden), maar in galop deed ik het (bij wijze van spreken :D) in m'n broek (mede door een val in galop van een oud verzorgpaard). Mijn oplossing: galopperen op de cirkel. Want dan is ze namelijk rustiger. Alleen zag ik de galop nog steeds niet echt zitten, dus deden we dat na een tijdje gewoon niet meer.
Tot ik begon te lessen, en mijn lesgeefster (niet die van het filmpje van het vorige topic) me zowat dwong :D Resultaat: Bai was zo ontzettend blij dat ze mocht galopperen, dat ze bokkend aansprong. Fijn, durf ik helemaal niet meer _O-
Zo modderden we nog een paar dagen aan, tot ik het plots hélemaal zat was. Heb ik nou serieus een paard genomen om er niet eens mee te durven galopperen? Nee toch! Ik heb haar gewillen, en moet er maar voor werken! Zo gezegd, zo gedaan. Met een bang hartje natuurlijk in het begin :D

Afbeelding
Ons eerste vrijwillig (van mijn kant :D) galopje. Ik zei al eerder dat ze nogal snel is, en op aanraden van stalgenootjes heb ik met losse teugel gegaloppeerd, ik zit namelijk meestal ontzettend gespannen (OHNEE ZE GAAT OP DE LOOP MET ME! Wat overigens nog nooit is gebeurd _O-), om haar zo duidelijk te maken dat ze nu echt wel mocht galopperen, en om haar zeker niet tegen te werken.

Alleen bleef ik dus wekenlang op diezelfde oersaaie cirkel galopperen, wat ik dan vorige week zat was. Wat nou galopperen op de cirkel, rechtdoor gaat ook! Niet dus :+ Het arme dier was het ondertussen zo gewend om op de cirkel te moeten galopperen, dat ze elke keer in draf overging wanneer ik de cirkel wilde verlaten. Dat heb ik na zo'n 7 mislukte pogingen omzeild door achteraan de bak in de wending (tussen C en H) aan te springen (normaal galopperen we vooraan in de bak bij K aan), en zo dus over de lange zijde te galopperen. Ze deed het, alleen was het meer een rengalop dan de rustige handgalop die ik in gedachten had :D Overigens bokte ze toen helemaal niet.

Het is dus niet zo, dat ze bokt omdat ze niet kan/wil galopperen. De helft van de tijd dat we draven, springt ze (sinds we dus weer galopperen) zélf aan in galop. Rustig, ontspannen, zonder te bokken. Los en aan de longe galoppeert ze ook (aan de longe op stemcommando, ik ben nog niet goed uitgesproken of ze is al vertrokken), de ene keer netjes en beheerst, de andere keer met een vrolijke sprong er tussen. Zoals alle paarden, denk ik zo.

Tuurlijk, ze bokt hier en daar wel eens. Nogmaals, ze is echt geen makkelijk paard. Het vorige topic ging er, voor mij, om dat ze dat vroeger veel meer deed, en dat ik daar flink boos om werd. Ondertussen denk ik 'doe maar lekker hoor', dan houdt ze er ook zo weer mee op. Gisteren was een uitzondering, ze had duidelijk echt energie voor 10 bleek aan de longe (hengstig + dag ervoor stil gestaan).

Maar goed, wat gaan we nu doen. Even stoppen met lessen. Nee, ik ben niet gek. En nee, ik ben nog steeds niet van gedachten veranderd wat betreft m'n lesgeefster. Ik laat gewoon de dressuur even voor wat het is, en ga weer gewoon leuk rijden met m'n paard, zonder al dat gespannen gedoe. Wil ze vogels uit de lucht meppen, fijn dan. Ze zakt na een kwartiertje toch vanzelf. Buiten rijden, parcours bouwen (kegels, tonnen) om te slalommen, VD, die dingen. Natuurlijk zal ze nog steeds aan de slag moeten in de binnenbak, maar ik ga haar gewoon even een break geven van het dressuur-gerichte. Nog steeds wel oefeningen, maar gewoon al genoegen nemen als ze binnenstelling geeft en niet over het tempo gaat. En de rest? Dat komt later wel.

http://i41.tinypic.com/f0vzw4.jpg
Vorige week. Merk vooral de cap op, die ik sinds het steigeren steevast draag, voor het eerst in m'n leven *D

En verder ga ik er in, in de binnenbak, werk van maken overal te galopperen. En overal aan te galopperen, en niet alleen bij K. Dat samen met binnenstelling moet voorlopig qua dressuur genoeg zijn, en dan zien we wel weer verder. Vind ze het dan nog steeds niet leuk? Prima. Dan doen we wel wat anders.

http://i41.tinypic.com/ofopkh.jpg

Eneum, houdt het netjes deze keer ;)
Laatst bijgewerkt door Gem op 23-02-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar, rest in link

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:00

Sorry dat ik het zeg, maar je paard bokt en stijgert en bokt en stijgert, en je gaat er stug zonder cap op zitten? :\ (foto 1)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:05

Begin nou niet weergelijk thuesday, dat zet ze toch onder die foto...!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:05

sorry maar ik word hier echt niet vrolijk van en jou paard ook niet. kan het niet netter zeggen laat hem na kijken door een goede dierenarts of in een goede kliniek dit is echt niet best hoor (heb ook toch het vorige topic even bekeken

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:11

+ 1 voor jou dat je dit op Bokt durft te zetten.
Hier leren wij allemaal van...

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:11

ik vraag me af, is je quarter ooit western gereden/beleert?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:14

Puagaus12 schreef:

Ja. Enkel western. Pas sinds ze bij mij is, wordt ze Engels gereden.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:16

thuesday schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar je paard bokt en stijgert en bokt en stijgert, en je gaat er stug zonder cap op zitten? :\ (foto 1)

Toen steigerde ze nog niet. Vanaf ze is beginnen steigeren, ben ik naar de eerste de beste ruiterschop gerend en heb ik me een cap aangeschaft.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:16

Charica schreef:
+ 1 voor jou dat je dit op Bokt durft te zetten.
Hier leren wij allemaal van...

Dankjewel!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:19

goed dat je hebt besloten om het dressuur even te laten rusten +:)+ niet veel mensen zien hun fouten in na door heel bokt met de grond te worden gelijk gemaakt (dus positief bedoelt he :) )

Maar om toch nog even door te zagen over het lesgevergedoe, kan je niet gewoon eens probéren met een andere lesgever? je hoeft daarvoor toch niet direct helemaal over te schakelen? en je kan daarna nog altijd kiezen om weer les te volgen bij je huidige. het is sowieso voor iedereen het beste om door verschillende mensen les te krijgen, jouw lesgever weet niet alles, een andere ook niet, maar samen weten ze meer dan 1 :)

dus, verruim je blik eens en ga eens bij iemand anders een lesje nemen!

Nog veel succes!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:21

Top dat je het zo gaat doen :)
Goed dat je dit nog plaatst!
Heb het vorige topic stilletjes bijgelezen.
Succes verder ben benieuwd hoe het gaat worden :)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:21

JunkDeLuxe schreef:
Puagaus12 schreef:

Ja. Enkel western. Pas sinds ze bij mij is, wordt ze Engels gereden.

waarschijnlijk voorzaakt dat het gebok en gestijger.

bij western heb je bijna geen contact met de mond, en als je wat vraagt laat je je teugels weer los.
nu hou jij ze vast, waardoor hij niet naar voren kan. en jij drijft hem naar voor waar door hij niets
anders dan om hoog kan.

ik zou als ik jou was, geen engelse maar een western lesgever zoeken die van de dresuur kant vandaan
komt om zo een manier te zoeken om te voorkomen dat hij je niet begrijpt.

ik weet dat esther de vries ook dresuur matig had gereden met haar paard harvy.
meschien even samen om de tafel met iemand die je verder kan helpen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:22

Respect dat je dit topic hebt geopend! Ik heb het andere topic een beetje gevolgd en vond het toch weer aardig schokkend wat er allemaal werd gezegd. En super dat je er zo mee aan de slag bent gegaan!

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:23

Damned schreef:
goed dat je hebt besloten om het dressuur even te laten rusten +:)+ niet veel mensen zien hun fouten in na door heel bokt met de grond te worden gelijk gemaakt (dus positief bedoelt he :) )

Maar om toch nog even door te zagen over het lesgevergedoe, kan je niet gewoon eens probéren met een andere lesgever? je hoeft daarvoor toch niet direct helemaal over te schakelen? en je kan daarna nog altijd kiezen om weer les te volgen bij je huidige. het is sowieso voor iedereen het beste om door verschillende mensen les te krijgen, jouw lesgever weet niet alles, een andere ook niet, maar samen weten ze meer dan 1 :)

Nog veel succes!

+1 andere lesgever! :j

edit: waarom heb je eigenlijk een western gereden paard gekocht om dresuur te gaan rijden :)

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:25

ik snap niet precies waar je vorige topic over ging. teminste, waarom er een rel is gekomen. sommige mensen kunnen ook overdrijven. leuk dat je nu weer zo met je paard bezig bent. komt vanzelf goed!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:26

Ik heb je vorige topic ook even bekeken en naar mijn idee gaat het zo niet lukken om lekker ontspannen met je paard rond te rijden.
Het paard is duidelijk niet gewend dressuurmatig te lopen en het ontbreekt bij jou aan ervaring en rijkunst om het duidelijk te maken.
Als ik het paard in het vorige topic zie lopen dan valt het me op dat ze heel stijf in haar rug en hals is, dat ga je zo echt niet oplossen.
Dat ze steeds bokt en steigert is niet normaal, zelfs al is het geen makkelijk paard, dan nog is het geen goed teken dat er zoveel verzet is.

Het lijkt me slim om het paardje eens helemaal goed na te laten kijken en als alle medische dingen uitgesloten zijn dan zou ik iemand in de arm nemen die je paard dressuurmatig kan trainen, zodat ze netjes leert ontspannen en over de rug te lopen en rustig op de hoefslag te galopperen.
Pas dan kun je verder komen. Op deze manier doorrijden heeft weinig zin, je bereikt er niets mee.

Wens je veel succes en wijsheid toe met dit paard.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:28

Ik vind het goed dat je dit ook op Bokt zet en toegeeft aan fouten. Respect. Ik hoop dat het nu allemaal positief blijft gaan en dat jullie straks lekker met plezier samen kunnen rijden. Dat ze nu nog niet naar beneden loopt, jammer dan, geef haar eerst plezier terug in het werk, en ga dan verder.

Btw; heb je er al eens een western ruiter opgehad? Western en dressuur ligt qua hulpen soms nog wel eens anders (ik ben dressuurruiter en rijdt sinds kort óok western), misschien dat die je uit kan leggen waarom sommige dingen anders gaan als bij een "normaal"rijpaard? :)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:29

Joscaa schreef:
Ik vind het goed dat je dit ook op Bokt zet en toegeeft aan fouten. Respect. Ik hoop dat het nu allemaal positief blijft gaan en dat jullie straks lekker met plezier samen kunnen rijden. Dat ze nu nog niet naar beneden loopt, jammer dan, geef haar eerst plezier terug in het werk, en ga dan verder.

Btw; heb je er al eens een western ruiter opgehad? Western en dressuur ligt qua hulpen soms nog wel eens anders (ik ben dressuurruiter en rijdt sinds kort óok western), misschien dat die je uit kan leggen waarom sommige dingen anders gaan als bij een "normaal"rijpaard? :)

+1

weer iemand die het zelfde zegt!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:29

Damned schreef:

Nog veel succes!

Mijn eerste lesgeefster reed zelf ook regelmatig op Bai, die kent haar veel beter dan de lesgeefster waar jullie zo boos om werden.
Die is ook veel rustiger in de aanpak, maar kan wegens tijdgebrek niet echt veel les meer geven.

En de vaste lesgeefster bij ons op stal die ik zelf helemaal niet zitten. 'Slaan met die zweep, kappen met die benen!' Nou, mij niet gezien..
Dus voorlopig houdt ik het qua lesgevers even voor bekeken, en gaan we gewoon een tijdje rustig en ontspannen rijden. En wanneer Bai' weer in haar element is, gaan we op zoek naar een andere lesgever.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:32

aisie schreef:
Ik heb je vorige topic ook even bekeken en naar mijn idee gaat het zo niet lukken om lekker ontspannen met je paard rond te rijden.
Het paard is duidelijk niet gewend dressuurmatig te lopen en het ontbreekt bij jou aan ervaring en rijkunst om het duidelijk te maken.
Als ik het paard in het vorige topic zie lopen dan valt het me op dat ze heel stijf in haar rug en hals is, dat ga je zo echt niet oplossen.
Dat ze steeds bokt en steigert is niet normaal, zelfs al is het geen makkelijk paard, dan nog is het geen goed teken dat er zoveel verzet is.

Het lijkt me slim om het paardje eens helemaal goed na te laten kijken en als alle medische dingen uitgesloten zijn dan zou ik iemand in de arm nemen die je paard dressuurmatig kan trainen, zodat ze netjes leert ontspannen en over de rug te lopen en rustig op de hoefslag te galopperen.
Pas dan kun je verder komen. Op deze manier doorrijden heeft weinig zin, je bereikt er niets mee.

Wens je veel succes en wijsheid toe met dit paard.

Dat hoeft nu ook niet meer. Enige wat ik nog wil, is binnenstelling. Verder doet ze maar lekker haar ding hoor.

Dat bokken en steigeren valt nog amper voor hoor. Nogmaals, gisteren was een uitzondering, steigeren was alweer wéken geleden, gisteren had ze een dag stil gestaan en stond ze net hengstig. Nadat ik haar gelongeerd had, werkte ze weer flink mee.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:34

Joscaa schreef:

Ik speel al een tijdje met het idee om les te nemen bij iemand die western rijdt, heb ergens een nummer liggen van een lesgever die ook hier in Antwerpen woont.
Omdat ik er ergens ook wel van overtuigd ben dat ik de besturing niet helemaal snap.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:35

Puagaus12 schreef:
waarschijnlijk voorzaakt dat het gebok en gestijger.

bij western heb je bijna geen contact met de mond, en als je wat vraagt laat je je teugels weer los.
nu hou jij ze vast, waardoor hij niet naar voren kan. en jij drijft hem naar voor waar door hij niets
anders dan om hoog kan.

ik zou als ik jou was, geen engelse maar een western lesgever zoeken die van de dresuur kant vandaan
komt om zo een manier te zoeken om te voorkomen dat hij je niet begrijpt.

ik weet dat esther de vries ook dresuur matig had gereden met haar paard harvy.
meschien even samen om de tafel met iemand die je verder kan helpen.

Ze werd vroeger altijd bitloos gereden. Dat doen we sinds een paar weken ook, maar ik heb me laten bang maken dat ik haar neus zou kunnen breken dus durf ik amper sturen :+

Edit. We rijden bitloos met bosal. Hackamore heb ik ook ergens liggen, maar na wat opzoekwerk ben ik daar niet van overtuigd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:41

JunkDeLuxe schreef:
Damned schreef:

Nog veel succes!

Mijn eerste lesgeefster reed zelf ook regelmatig op Bai, die kent haar veel beter dan de lesgeefster waar jullie zo boos om werden.
Die is ook veel rustiger in de aanpak, maar kan wegens tijdgebrek niet echt veel les meer geven.

En de vaste lesgeefster bij ons op stal die ik zelf helemaal niet zitten. 'Slaan met die zweep, kappen met die benen!' Nou, mij niet gezien..
Dus voorlopig houdt ik het qua lesgevers even voor bekeken, en gaan we gewoon een tijdje rustig en ontspannen rijden. En wanneer Bai' weer in haar element is, gaan we op zoek naar een andere lesgever.

er zijn meer lesgevers die wel een half uurtje willen rijden om te komen lesgeven :)
hoewel je nu een tijdje rustig aan wil gaan doen, zou ik je toch aanraden om ook daar een goede lesgever voor te zoeken!
want dressuur hoeft niet alleen maar nieuwe, moeilijke dingen aanleren te zijn, maar is in de eerste plaats ontspannen op 4 benen rondlopen. Dus zoek een goede lesgever, die met jou geleidelijk aan weer een band opbouwt met je paard waardoor die weer zin krijgt in het rijden!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:44

Damned schreef:
JunkDeLuxe schreef:

er zijn meer lesgevers die wel een half uurtje willen rijden om te komen lesgeven :)
hoewel je nu een tijdje rustig aan wil gaan doen, zou ik je toch aanraden om ook daar een goede lesgever voor te zoeken!
want dressuur hoeft niet alleen maar nieuwe, moeilijke dingen aanleren te zijn, maar is in de eerste plaats ontspannen op 4 benen rondlopen. Dus zoek een goede lesgever, die met jou geleidelijk aan weer een band opbouwt met je paard waardoor die weer zin krijgt in het rijden!

Ik wil Bai gewoon eventjes een break geven :) Heel veel VD, los longeren (ik ben nog steeds niet overtuigd van longeren aan de enkele longe, ligt puur aan mijn onkunde, en met 2 lijnen kan ik niet werken), vrij springen, gezellig samen spelen in de bak, ... En als ze uitgeraasd is een half uurtje rijden, aan de lange teugel, niet al te veel vragen, proberen haar zo ver te krijgen dat het ook léuk kan zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:46

Fijn dat je het even wat anders aan gaat pakken!Ik hoop dat het positief uitpakt,maar blijf alert op lichamelijke ongemakken!

Succes!