Dressuur zag ze gisteren niet echt zitten. Ze stond hengstig, en zij is nu eenmaal zo'n paard dat dan extra lastig wordt. Ja, je leest het goed, ik steek de schuld op haar

Het ene paard wordt net ontzettend aanhankelijk, Bai wordt er strontvervelend van. Dat begint dan al meteen tijdens het poetsen, gaat ze lopen drammen en probeert ze het rekje van m'n dekjes te molesteren. Komt er een lief vrouwtje voorbij, geeft die haar een wortel. Héél lief, maar als je Bai wat geeft vóór ze aan het werken moet, lukt het helemaal niet meer.
Ach wat, toch maar een poging wagen. Bok, steiger, bok, steiger. Heh bah, dat steigeren was net zo lang geleden! Toen op het schitterende idee gekomen haar te longeren, wat echt wel heeft geholpen. Alleen scheurde ze eerst zo snel door de bak, dat ze leek gekrompen

Hoezo, 1.55m

En ja, jullie zien het goed: galop. Ik het vorige topic werd er o.a. aangeraden om de galop achterwege te laten, maar ik denk dat ik het probleem fout heb uitgelegd. Dus doe ik een nieuwe poging

Dus, Bai is altijd ontzettend snel gereden (door haar vorige eigenaar). In draf is dit al niet bepaald geweldig (maar het valt op te lossen door op de zit te rijden), maar in galop deed ik het (bij wijze van spreken

Tot ik begon te lessen, en mijn lesgeefster (niet die van het filmpje van het vorige topic) me zowat dwong

Zo modderden we nog een paar dagen aan, tot ik het plots hélemaal zat was. Heb ik nou serieus een paard genomen om er niet eens mee te durven galopperen? Nee toch! Ik heb haar gewillen, en moet er maar voor werken! Zo gezegd, zo gedaan. Met een bang hartje natuurlijk in het begin

Ons eerste vrijwillig (van mijn kant

Alleen bleef ik dus wekenlang op diezelfde oersaaie cirkel galopperen, wat ik dan vorige week zat was. Wat nou galopperen op de cirkel, rechtdoor gaat ook! Niet dus

Het is dus niet zo, dat ze bokt omdat ze niet kan/wil galopperen. De helft van de tijd dat we draven, springt ze (sinds we dus weer galopperen) zélf aan in galop. Rustig, ontspannen, zonder te bokken. Los en aan de longe galoppeert ze ook (aan de longe op stemcommando, ik ben nog niet goed uitgesproken of ze is al vertrokken), de ene keer netjes en beheerst, de andere keer met een vrolijke sprong er tussen. Zoals alle paarden, denk ik zo.
Tuurlijk, ze bokt hier en daar wel eens. Nogmaals, ze is echt geen makkelijk paard. Het vorige topic ging er, voor mij, om dat ze dat vroeger veel meer deed, en dat ik daar flink boos om werd. Ondertussen denk ik 'doe maar lekker hoor', dan houdt ze er ook zo weer mee op. Gisteren was een uitzondering, ze had duidelijk echt energie voor 10 bleek aan de longe (hengstig + dag ervoor stil gestaan).
Maar goed, wat gaan we nu doen. Even stoppen met lessen. Nee, ik ben niet gek. En nee, ik ben nog steeds niet van gedachten veranderd wat betreft m'n lesgeefster. Ik laat gewoon de dressuur even voor wat het is, en ga weer gewoon leuk rijden met m'n paard, zonder al dat gespannen gedoe. Wil ze vogels uit de lucht meppen, fijn dan. Ze zakt na een kwartiertje toch vanzelf. Buiten rijden, parcours bouwen (kegels, tonnen) om te slalommen, VD, die dingen. Natuurlijk zal ze nog steeds aan de slag moeten in de binnenbak, maar ik ga haar gewoon even een break geven van het dressuur-gerichte. Nog steeds wel oefeningen, maar gewoon al genoegen nemen als ze binnenstelling geeft en niet over het tempo gaat. En de rest? Dat komt later wel.
http://i41.tinypic.com/f0vzw4.jpg
Vorige week. Merk vooral de cap op, die ik sinds het steigeren steevast draag, voor het eerst in m'n leven

En verder ga ik er in, in de binnenbak, werk van maken overal te galopperen. En overal aan te galopperen, en niet alleen bij K. Dat samen met binnenstelling moet voorlopig qua dressuur genoeg zijn, en dan zien we wel weer verder. Vind ze het dan nog steeds niet leuk? Prima. Dan doen we wel wat anders.
http://i41.tinypic.com/ofopkh.jpg
Eneum, houdt het netjes deze keer