Losgebroken veulen langs de snelweg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Losgebroken veulen langs de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:20

Voor mijn werk ben ik weginspecteur en zorg kort gezegd voor de veiligheid en doorstroming op de snelwegen. Ik rijd dus veel op de snelwegen rond en maak soms nare en soms leuke dingen mee. Vandaag was gelukkig zo'n dag die als leuk de boeken in kan.

Zo reed ik vanmorgen dus weer rond op de snelweg en zie in mijn ooghoeken in een weiland een jong paard lopen helemaal alleen. Gevoelsmatig klopte dit plaatje niet. Want heb daar nooit eerder een paard zien lopen en vond het vreemd dat een veulen helemaal alleen zou lopen in een weide. En hij stond zo'n 10 meter van de snelweg af! Helaas reed ik te hard en kon niet zonder gevaar stoppen op de vluchtstrook. Ik heb dus een rondje om gereden en ben er opnieuw naar toe gereden. Mijn auto op de vluchtstrook gezet en ben uitgestapt. Nu draag ik voor mijn werk veiligheidskleding met felle kleuren. Toen ik uitstapte begon het veulen direct te hinniken en met veel bravoure rond te lopen. Het was dus een pittig ding en schatte direct in dat het een groot gevaar kon opleveren omdat hij een vrije toegang had naar de snelweg! Stel dat het veulen de snelweg zou oplopen, zal het veulen dat waarschijnlijk niet overleven, maar je wilt niet weten wat voor andere gevolgen voor de weggebruikers dit kan hebben met eventuele ongevallen met letsel als gevolg.

Ik heb direct de politie gebeld voor assistentie (handhaving) en heb toen het veulen op afstand van de snelweg proberen te houden. Hij had gelukkig een halstertje om maar ik kon niet dichter in de buurt komen dan 5 meter, dan liep meneer weer weg. En hij was wel erg geïnteresseerd in de snelweg! Dit was niet goed voor mijn zenuwen.

Gelukkig kwam een berger een naast gelegen landweggetje opgereden en kwam kijken wat ik daar aan het doen was. Heb van hem een sleepkabel gekregen met een zware ijzeren haak en zo heb ik hem proberen te vangen. Nu heb ik hier thuis 2 paarden en kan daardoor redelijk de lichaamstaal herkennen. Ik probeerde hem te benaderen, maar dat werd een kat en muis spel. Gezien het gevaar van de snelweg wat op de loer lag kon ik niet teveel risico's riskeren. Toen bedacht ik mij hoe het ook alweer moest in "paardentaal" .... Ik heb mij kleiner gemaakt door mijn schouders te laten hangen. Ben in een boog naar hem toe gaan lopen en heb hem niet aangekeken. Toen kon ik hem van dichtbij benaderen en heb ik hem mijn hand laten ruiken. Toen vond meneer het wel weer genoeg en zette het weer op een loopje. Toen nog maar een keer de benadering tactiek toegepast en warempel ... hij bleef stil staan!! Heb zijn halstertje voorzichtig vast gepakt en hier reageerde hij redelijk goed op. Toen heb ik hem aan het halstertje vastgemaakt met die onhandige sleepkabel (alles beter dan niets). Meneer was het er niet mee eens en begon driftig te dribbelen en rondjes om mij heen te lopen. Maar hebben was hebben en ik zou hem zeker nooit meer losgelaten hebben! Van binnen maakte ik een vreugdesprong omdat ik wist dat vanaf nu de situatie onder controle was en het gevaar geweken. En na een paar minuten en geruststellende woorden werd hij al rustiger.

Om een lang verhaal kort te maken ... politie kwam te plaatse en nog een collega van mij die naar de dichtstbijzijnde boerderij was gereden om te informeren van wie het veulen kon zijn. Nadat er steeds meer mensen zich ermee gingen bemoeien, was uiteindelijk de eigenaar gevonden en is het veulen weer terug thuis. De eigenaar was dankbaar dat ik het veulen had opgemerkt en had gevangen, hij was hem heel de ochtend al aan het zoeken geweest, maar had niet gedacht dat hij zover van huis zou zijn. Het was overigens een prachtig mooi Fries veulen van 6 maanden. Jammer dat hij niet bij mijn in de auto paste, anders had ik hem hier thuis bij mijn andere Fries in de wei gezet haha.

Dit soort "incidenten" maken mijn werk erg leuk. Want vanwege mijn werk zie ik vaker leed en ellende op de snelweg en dit soort dingen fleuren het geheel dan toch weer op. Beestje gered, onwetende automobilisten behoed voor het gevaar en de eigenaar weer blij dat zijn veulen weer gezond terug thuis in de wei staat. Just a good feeling! :-)

MusicIsLife

Re: Losgebroken veulen langs de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:24

goed gedaan!!!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:26

Wat een geluk heeft het veulen. Als jij er niet was geweest misschien was hij/zij. Wel overreden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:29

pfff...slaakt een zucht van verlichting...
Je was op het juiste moment op de juiste plaats! *\o/*

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:31

Wauw, wat heb jij goed gehandeld zeg +:)+

Veulen heeft echt geluk gehad dat jij op dat moment daar voorbij reed.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:35

Zoo,de eigenaar het het veulen mogen je wel dankbaar zijn zeg,goed gedaan hoor!! :j

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:37

Zo !
Nou proost,
gelukkig !
Goed gehandeld. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:51

Geweldig dat het zo afgelopen is. Het had ook een drama kunnen worden als het je niet opgevallen was. Anders was het misschien wel weer naar voorpagina nieuws geworden....Met een hoop ellende voor automobilisten en voor het veulen zelf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:57

Jeetje dat is echt de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste tijdstip!!! Ontzettend goed gehandeld, denk niet dat er veel mensen zijn die dat zo kunnen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:03

heerlijk is dat dan!! fijn hoor, veulen weer thuis en jij een goed gevoel en een goede daad rijker! +:)+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:09

Wauw prachtig goed van je hoor +:)+ +:)+
<3

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:50

goed gedaan:):):)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:21

Goeie actie!!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:40

Goed gedaan!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:44

Fijn dat jij daar was! Ik kan me voorstellen dat de eigenaar blij was, goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:53

Knapp gedaan hoor! +:)+

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:44

Ik stem voor Held van de dag!!!!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:49

NehnaDagmar schreef:

Helemaal mee eens :D

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:55

Geweldig zeg!!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:01

mooney1 schreef:
NehnaDagmar schreef:

Helemaal mee eens :D

Hier nog een :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:31

Pfff.... spannend lijkt me dat. Super dat je het veulen te pakken hebt gekregen, en erg jammer dat het niet in je auto paste }>

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:40

Gelukkig dat het allemaal goed is gekomen zeg. Zal wel erg zenuwslopend zijn geweest

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:10

die auto's zitten al bomvol. :P
ik zou zeggen, gooi hem in de achterbak.
netje erover en afvoeren :P

wat ontzettend gaaf dat dit goed is afgelopen, je hoort zoveel rampverhalen.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:17

Jeetje dan sta je ook even raar te kijken! wel echt top van je
kan die weer lekker rustig in z'n stalletje of stukje weiland staan

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:50

Bedankt allemaal voor de leuke reactie's. Jammer genoeg was ik niet in de gelegenheid een foto te maken van het veulen voor mijn "Lucky-collectie". Heb nog wel een foto van een andere succes-story, maar dit keer een hondje i.p.v. een veulen. Dit hondje liep ook langs de snelweg en kon geen kant op vanwege een wildraster dat kilometers lang langs die snelweg staat. Toen de melding kwam van de meldkamer ben ik het beestje gaan zoeken langs de vluchtstrook. Eenmaal in mijn vizier heb ik mijn hoogste kinderstemmetje opgezet met de liefste woordjes en toen kwam hij vrolijk kwispelend aangelopen. Omdat je niet weet of het hondje toch gewond is en je gemeen kan bijten, ben ik altijd voorzichtig. Maar dit beestje kwam naar mij toe en ging direct op mijn voeten zitten. Ik heb hem opgetild en slaakte een zucht van verlichting, want wat als .....
Via de politie en dierenambulance hebben we de eigenaar weten te achterhalen. Ik heb het hondje mee in mijn auto genomen om wat warm te worden en mee naar kantoor genomen in afwachting van de eigenaar. Hondje was 8 kilometer van huis zo bleek en de baasjes waren door het dolle heen. Ook hun dochtertje van 9 jaar was in tranen dat haar hondje weer terug was. Gebak en een lief kaartje volgde een dag later :-)

Hier met "Lucky" op schoot in de auto, allebei aan het bijkomen van zijn wilde avonturen:
Afbeelding