Pony gered, ons pennyverhaal *overleden*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Pony gered, ons pennyverhaal *overleden*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:20

Gisteren was een bewogen dag. Rond een uur of 3 kreeg ik telefoon van mijn weidegenootje of ik zo snel mogelijk vervoer kon regelen voor een pony. Het ging om een verwaarloosde shet die naar onze weide zou verhuizen. We konden niet lang praten, dus ik heb verder geen vragen gesteld en ben zelf beginnen rondbellen voor vervoer. Mijn vader zou rijden met de trailer van een vriendin
Zo gezegd zo gedaan, trailer gaan ophalen en... werkt niet, ergens een fout contact denken we. Zonder stoplichten en richtingaanwijzers de baan op gaan was geen optie, dus zonder trailer naar de pony gereden om even te bespreken wat we zouden doen, en zo kon ik ook het volledige verhaal horen.

2 vriendinnen waren kort na de middag per toeval voorbij een weide gereden waar een pony vast zat in de draad. Ze deden wat elke paardenliefhebber zou doen, en zijn uitgestapt om te kijken of ze de pony konden helpen. Er bleek echter meer aan de hand te zijn. Er stonden 2 pony's. De zwarte had duidelijk al een hele tijd geen borstel gezien, had luizen, en kon gerust een paar kg extra gebruiken, maar verder leek ze in orde. De vos was duidelijk hoefbevangen, en had te veel pijn om de paar meter naar de waterbak (die overigens eerst leeg was) af te leggen. Op zijn bil had hij een wonde waar de maden uitkropen, en zat ook vol luizen.
Er hing een bordje met een telefoonnummer aan het hek, en ze hebben de eigenaar van de vos opgebeld. Mevrouw is naar de weide gekomen voor overleg. Ze scheen op de hoogte te zijn dat de pony ziek was, en beweerde dat er 2 weken geleden een DA was langsgeweest. Na een telefoontje bevestigde de DA dat ze daar was geweest, medicatie had meegegeven voor 10 dagen, en had aangeraden dringend een smid te bellen en de pony af het gras te halen. Mevrouw had van de 10 zakjes poeder nog 8 over, smid was duidelijk niet geweest, en pony stond nog steeds op lang gras.

In zo'n geval kan de dierenbescherming niks doen, aangezien ze wel degelijk de DA had gebeld. Na overleg met de wijkagent hebben we geprobeerd de dame te overtuigen om de pony aan ons af te staan (voor de duidelijkheid, de DA vertelde dat met een beetje geduld en de juiste zorgen deze pony volledig kon herstellen, anders waren we hier nooit aan begonnen). Mevrouw scheen blij te zijn dat ze van dat dier af was, en was dus bereid om hem aan ons mee te geven, op voorwaarde dat we ook voor de zwarte pony iets konden vinden. De zwarte pony was niet van haar, en had de gewoonte de boel af te breken als hij alleen stond.

Ondertussen was ook de eigenaar van de zwarte pony aangekomen. Hij had de pony blijkbaar in bruikleen gegeven aan een kennis die een weidegenootje zocht voor het vosje. Die kennis is vervolgens met de noorderzon vertrokken, en had de verzorging van beide pony's aan die vrouw overgelaten zonder de eigenaar van de zwarte te verwittigen. Meneer was maar al te bereid om vervoer te zoeken voor de pony's, en uiteindelijk heeft hij ze met de trailer van een vriend vervoerd.

Het vosje was ondertussen door zijn benen gezakt, vermoedelijk door de stress en opwinding van zoveel vreemde mensen op de weide. Met een deken onder zijn buik als steun hebben we hem op de trailer gesleept, we hebben hem in een hoek laten liggen en we zijn vertrokken. We hebben eerst de zwarte pony op een andere weide afgezet, en zijn daarna doorgereden naar onze weide.
Afladen ging nog redelijk, maar een paar meter voor de ingang van de weide is hij opnieuw door zijn benen gezakt.
We hebben hem laten liggen terwijl we een geïmproviseerde stal aan het bouwen/sjorren waren, en hebben hem daarna letterlijk naar zijn schuilstalletje gedragen.
Hij at goed, maar dronk amper, en soms scheen zelfs recht liggen te vermoeiend te zijn. Hij liet zich dan vallen zodat hij helemaal plat lag, en geraakte niet meer zelf recht. Op aanraden van de DA een soort muurtje met pakken hooi rond hem gebouwd, emmer water naast zijn neus en pluk hooi tussen zijn voorbenen. We zijn om 1u 's nachts vertrokken, en om 6u deze ochtend weer even gaan kijken. Van het hooi was duidelijk gegeten, maar de emmer water zat nog precies even vol.
Om 10u was de DA er, pony was uitgedroogd en heeft dus een baxter gekregen. De wonde bleek een doorligwonde te zijn, en is netjes schoongemaakt. Na nog een spuitje pijnstiller, nieuwe medicatie en advies ivm voer is ze weer vetrokken.

Zometeen komt de smid om alvast een stuk van de hoeven af te halen, in de hoop dat hij dan weer kan staan. Hij heeft sinds gisteren 19u continu gelegen, en dat mag echt niet veel langer meer duren.

Hij moet nu vooral aansterken. Als hij comfortabel kan staan gaan we hem wassen met antiluis-shampoo, en als hij weer op krachten is wordt hij gevaccineerd (pony is 14 en is nog nooit ingeënt). We moeten hem ook ontwormen, maar daar kunnen we best nog een paar dagen mee wachten.

Advies, tips en goede raad is altijd welkom. Bedenk wel dat we alles in overleg met de DA doen, zeker omdat het de eerste keer is dat we een verzwakte pony verzorgen.
Laatst bijgewerkt door chevax op 30-09-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast ivm overlijden pony

Roosch

Re: Pony gered, ons pennyverhaal (hopelijk met happy end...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:23

Wat ontzettend goed van jullie! Goed gedaan!

Veel succes in de toekomst met dit beestje.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:24

Wat heb ik een respect voor jullie zeg! Hopen dat 't goed komt!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:26

Wow echt super!!
Heel veel succes ermee en ik ben benieuwd naar foto's ;)

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:26

Jeetje wat een verhaal!! Ik hoop echt dat het goedkomt met de pony! En ben wel erg benieuwd naar foto's van het arme ding. In ieder geval, veel succes!

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:28

Super, heel veel succes en laten we hopen op een penny-afloop :D

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:30

Wat goed! Hoop dat het snel goed gaat! :) hoe gaat het met de zwarte dan? Of lees ik daar overheen? :o benieuwd naar de foto's! :j

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:32

super dat julliehet zo geregeld hebben!
Ik denk dat een hoop liefde en aandacht al een heleboel zal schelen bij zo'n pony!

Mensen die zo zijn omgegaan met dieren zouden toch eigenlijk nooit meer een dier mogen houden!

Gelukkig heeft deze pony jullie ontmoet!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:33

Fijn dat jullie hem zo goed kunnen opvangen!! :(:)

Ik zou inderdaad niet alles tegelijk aanpakken qua ontwormen en enten en andere medicatie die hij nu krijgt. Gezien zijn slechte toestant zullen lever en nieren ook wel een klap hebben gehad.

Alles rustig opbouwen.

Ik heb een 11 jarige zwaar hoefbevangenpony van de handel gered. Ze wordt elke 6 weken bekapt, maar kan inmiddels weer stappen, draven en galopperen *D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:34

Wat een lijdensweg is dat geweest voor die arme pony. Hopelijk knapt hij nu langzaam aan op en krijgt hij ,dankzij jullie, een fijner leven. Heel veel beterschap en ik hoop dat hij er weer bovenop komt.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:35

Heel veel succes met de pony, helemaal toppie zijn jullie! En ik duim voor een happy penny-ending! :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:35

Super dat je dit doet zeg! +:)+

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:35

Luclu schreef:
hoe gaat het met de zwarte dan? Of lees ik daar overheen? :o benieuwd naar de foto's! :j

De zwarte staat op de weide van een vriendin, voorlopig nog apart tot hij luis- en worm vrij is. DA heeft vitaminenkuurtje voorgeschreven, en daarmee zou hij snel weer in orde moeten zijn.

Fototoestel gaat straks mee naar de weide als de smid komt, dus die post ik vanavond als ik terug ben ;)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:36

super goed :D

Veel plezier :)

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:30

Wat goed dat je ze helpt! :D
Ben benieuwd naar de foto's :)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:01

Hoi, als de pony al 22 uur niet heeft gestaan of gelopen,dan ben ik bang dat het einde in zicht is,
ik hoop dat ik het mis heb,succes...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:11

Hoe is het met de pony? Smid al geweest?
Heb je al foto's?
Wat goed dat je ze helpt zeg!! :)
Succes!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:02

Smid is geweest, pony is liggend bekapt. Een beetje later hebben we met een paar mensen geprobeerd hem recht te zetten, wat helaas niet gelukt is. Hij probeert ook zelf om op te staan, maar tot nu toe nog steeds zonder succes. Ondertussen drinkt hij wel heel goed, en hij is een stuk vrolijker en alerter. DA is nog steeds voorzichtig optimistisch, maar hij zou echt zo snel mogelijk weer moeten staan. Als dat tegen dit weekend niet het geval is, zullen we een moeilijke beslissing moeten nemen.

Deze ochtend heeft hij opnieuw een baxter gekregen, en we moeten zo vaak als kan (min. 3X per dag) hem een paar minuten op zijn benen laten staan terwijl we hem ondersteunen. We zijn nu druk aan het knutselen aan een hangmat systeem. Tips hiervoor zijn altijd welkom!

Foto's heb ik, maar aangezien de gerechtelijke procedure wordt opgestart, wil ik even navragen of ik die zomaar online kan zetten. Mevrouw beweerde nog meer paarden te hebben in een andere stad, en ze gaan onderzoeken hoe dat precies zit, en of ook die paarden beter zouden staan bij een andere eigenaar. Lang leve de wijkagent, die was ook erg aangegrepen en doet veel moeite voor ons!
Ik verwacht niet dat een probleem is, aangezien ik geen namen heb genoemd, of details waaruit iemand kan afleiden om wie het zou gaan. Maar... better safe then sorry ;)

Gimli (zo hebben we hem genoemd) is trouwens officieel van mijn vriendin, dus ik heb er een leuke verzorgpony bij :D Eentje die véél verzorging nodig heeft, maar dat doen we met veel plezier. We krijgen ook veel hulp en steun van vrienden en zelfs mensen die in de wijk wonen, echt geweldig hoe iedereen zo voor hem en mijn vriendin klaarstaat!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:06

Ah wat geweldig dat jullie dat doen zeg :D wauw, ik wens jullie veel geluk!

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:14

Ontzettend lief van jullie! Veel succes, ;)

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:18

Heel veel succes ik ga duimen voor Gimli.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:25

Veel succes ermee en veel goede moed!
Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's? Mss in PB? Ik zal ze uiteraard niet verspreiden!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:31

Jeetje wat een verhaal. Wat super dat jullie je zo inzetten voor deze pony's! Hoop dat het allemaal op z'n hoefjes terecht komt...

Luclu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:32

In pb zal wel kunnen :o als je wil :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:38

Wat goed van jullie! Hoop echt dat er verbetering in komt,
Heb je nog meer paarden bij hem in de buurt staan? En heeft de da gekeken naar eventuele overdraagbare ziektes?
Misschien slim om hem dan nog apart te houden...
In ieder geval veel succes