Doorgeslagen hoefsmid in bijberoep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Doorgeslagen hoefsmid in bijberoep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 12:55

Ik ben verhuist en heb eindelijk de gelegenheid om een hoefsmid langs te laten komen.
Dus ik bel er ene en spreek de prijs af en vertel dat ik twee jonge paarden heb staan, dus dat het rustig moet gebeuren. Hij zegt, geen probleem. Nou hij is net geweest en het wijst maar weer dat dus hoefsmeden zijn die totaal geen respect voor een paard kunnen opbrengen.
Hij is met mijn eerste tinker bezig. Ik vertel hem, ze is erg verlegen en dus moet je haar heel even te tijd geven om op zichzelf te komen. Nou, met de voorbenen was het al een probleem. Hij weet duidelijk niet dat de sokken er zijn voro de sier en niet om er een been mee omhoog te houden. Dus hij gaat naar haar achterbenen. Hand langs de kont naar beneden laten glijden is al teveel gevraagd. Hij grijpt gelijk haar sok en trek het been onder haar vandaan. Vind het niet vreemd dat ze dan schrikt. Vervolgend plant hij met een flinke vaart zijn kapmes tussen haar rubben, waar ze nu een stukje haar mist. Dus tja, paard overstuur. Ik zeg tegen hem, Ja, nu moet je haar even met rust laten, want ze moet nu bijkomen van de schrik. Dus we beginnen aan mn kwpn-er en dat dier dat staat half slapend te wachten tijden het kappen en elke keer springt hij half opzij. Nou ik voelde me al niet gemakkelijk dus laat staan mn paarden. Dus uiteindelijk na dat mn kwpn-er klaar was gingen we weer naar mn tinkertje toe, en gelijk weer een snok aan die sokken. Ik zei nog, als je rustig doet dan kalmeerd ze. Ik til al haar benen op, houd ze3 vast, geen probleem. Maar hem liet ze niet meer bij haar komen. Dus hij mn tweede tinker en zelfde probleem. Gelijk grof er aan trekken. Nou sorry hoor. Dus we krijgen ruzie en ik zeg dat ik wel een ander bel. Hij rekend me nog meer dan hij over de telefoon had gezegd, nou doei hoor. Volgens hem zijn er geen hoefsmeden die tinkers doen zonder ze aan een stenen muur vast te maken aan een flinke haak. "Geen enkele hoefsmid doet paarden zoals die van jou!" Dat was zijn statement. Nou, tja, Ik heb nooit problemen gehad met hoefsmeden bij mn paarden. Ik vertel ze direct dat ik jonge paarden heb en dat er even wat met geduld mee omgegaan moet gaan. Al mn hoefsmeden zijn voor 4 paarden bij mij binnen anderhalf uur klaar EN dan zijn de stralen bijgesneden. Wat deze ook niet eens deed.
Ik kan niet geloven dat dat soort mensen dit soort werk doen dan. Prima, in bijberoep of niet, We werken hier wel met dieren een beetje respect is niet teveel gevraagd! Ik mis mijn oude hoefsmid, maar tja 90 kilometer heen en dan nog eens 90 terug doet hij niet!

Anoniem

Re: Doorgeslagen hoefsmid in bijberoep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:52

[HK] > [VVDD]

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:00

Waar woon je ergens? Ik ken nog wel een goeie smid die voor mijn tinker ook alle tijd neemt. Ze heeft zelf ook tinkers dus kent het ras goed. Ik weet alleen niet of ze nog klanten aanneemt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:00

Pff, de eerste beste keer dat ik een hoefsmid een kapmes tussen mijn paard haar ribben zie porren kan die gelijk vertrekken. Ik had meteen ingegrepen op dat moment aan jou verhaal te horen. Jammer dat hij nog meer kans heeft gekregen wat hij in mijn ogen niet heeft verdient.

Die van mij is niet makkelijk en heeft het soms nodig om even bij haar sok gepakt te worden maar dat gebeurd dan op een rustige manier.

Succes met het vinden van een goede hoefsmid. Misschien eens rondvragen bij andere paardeneigenaren in de buurt.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:02

Wat een sukkel is die man zeg en wat kraamt 'ie een onzin uit! :j
Heeft zeker een Tinker trauma ergens opgelopen.... :D
I.i.g. heeft mijn hoefsmid dergelijke methoden niet nodig, mijn (forse) Tinker deed helemaal niet moeilijk toen ze voor de eerste keer beslagen werd 6 maanden geleden en nu nog steeds niet als de smid komt.
Jammer dat mijn smid wat te ver bij je vandaan is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:25

Ik was echt zo van slag na dat hij geweest was. Weet dat ik een zeikerd ben met mijn dieren. Ik vind dat ze dezelfde respectvolle behandeling verdienen als mensen en voor mkij zijn ze allemaal een verlengstuk van mijn gezinnetje. Ik zag een paar dagen geleden een praam liggen bij mn welsh en ik heb zeker geen praam, dus nu blijkt dat hij de praam heeft gebruikt bij mn hoog drachtige welsh ( ik was er toen nog niet, mijn moeder heeft daarbij gestaan) die geen vlieg kwaad doet. Serieus! Ik bedoel, hij kwam duidelijk al met een zware last op zijn schouders bij mij door de deur. Mijn paarden zijn hyper gevoelig. Ik weet dat dit veel nadelen heeft, maar het voordeel is dat mijn vorige twee hoefsmeden allebei mn tinkers even de gelegenheid hadden gegeven om hun evenwicht te vinden en te wennen en die hebben totaal geen moeite gehad met ze. Ik was dus zo van slag, ik gelijk mijn oude hoefsmid gebeld. Vroeg hem op de man af of hij vond dat ik moeilijke paarden heb. Hij zei dat dit geheel niet het geval was, maar gevoelige diertjes. En als je ze even de gelegenheid geeft totaal geen probleem. Dus ik heb hem bijna zover gekregen om hier langs te komen voor mijn paarden, maar dan moet ik nog een aantal paarden vinden hier zodat hij een volle dag kan draaien. Heb gelijk even mn paarden vrienden hier opgebeld en die hebben er wel oren naar. Dus nu moet ik even zien hoe en wat. Maar ik weet nu wel gelijk dat als er nog een hoefsmid op mijn hof komt die geen respect heeft voor mijn dieren, dan mag hij idd gelijk vertrekken. Ik kwets liever een mens dan mijn dieren. Ik ben verantwoordelijk voor hun welzijn en vanaf nu neem ik geen blad meer voor mn mond.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ben nu weer flink gekalmeerd, dus kan nu rustig reageren. Dat kon ik toen echt niet meer. gelukkig zijn mijn meiden weer de oude. Mag ze weer over alraken, duwen en trekken. kunnen weer lekker billen kletsen en rommelen. Maar ik weet niet hoe ze nu de volgende keer gaan reageren. Grrrrr

Olga7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:21

Dit hoor je niet te doen als hoefsmid zijnde!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:27

De opmerkingen vind ik nergens op slaan, en het ongeduld ook niet!
Maar even een vraag, mag je een paard niet bij de sok pakken dan?
Ik doe het ook wel eens hoor, als ze geen voetje willen geven.
(Ik geef ze wel rustig de kans hoor)

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:28

Pfff, tsja ze verstaan inderdaad niet allemaal hun vak.

Ik heb inmiddels de derde hoefsmid erbij en deze bevalt me zeer goed. Nemen rustig de tijd. De eerste keer ijzers was enorm spannend en hier hebben ze dan ook geruime tijd over gedaan. Nee voor mij geen ander meer.

De volgende keer de hoefsmid het verhaal vertellen wat er gebeurd is en dat er dus met rust en kalmte gewerkt moet worden. Bij het minste of geringste aan de bel trekken als je het er niet mee eens bent!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 08:51

Eva_D schreef:
De opmerkingen vind ik nergens op slaan, en het ongeduld ook niet!
Maar even een vraag, mag je een paard niet bij de sok pakken dan?Ik doe het ook wel eens hoor, als ze geen voetje willen geven.
(Ik geef ze wel rustig de kans hoor)

Tja, er zit natuurlijk verschil in waarom je het doet en hoe je het doet.
Ik houd bij mn tinkers ook wel eens hun voeten omhoog door hun sok vast te houden.
Maar als een paard de sittuatie wat eng vind dan is het toch echt wel aan te raden om het dier te laten weten waar je staat en wat je graag van het paard zou willen. Zo maar een been onder het dier vandaan trekken door middel van aan de sok te trekken vind ik niet respectvol.
Jonge paarden hebben nu eenmaal herhaling nodig om dingen te leren. Ze hebben nog niet zo heel erg veel levenservaring en daarom ben ik van mening dat als je de eerste 3 jaar dingen op een positive manier blijft herhalen dat een dier het op een positive manier leert en het de rest van zijn leven geen probleem meer hoeft te zijn omdat de basis op een goede manier is gelegd.
Ik ben voor samenwerking en niet overheersing. helaas kom je het toch nog heel erg veel tegen dat mensen denken dat ze met "geweld" een paard kunnen laten doen wat ze willen ipv door liefde en respect.
Een paard heeft een heel erg groot gevoel om te doen wat een mens wil en als je hier misbruik van maakt dan vind ik dit gewoon erg ongepast.
Een paard dat weet dat als hij zijn voetje optilt er niets gebeurd, daar kan je meer van verwachten dat een jong paard die het allemaal nog wat eng vind als een vreemde het doet.
Vooral in de winter wanneer de sokken van mn tinkers erg goor zijn, dan houd ik hun voeten wel eens omhoog dfoor een stuk sokken vast te houden, maar dat is alleen om snel even hoeven uit te krappen en DAN NOG vraag ik heel vriendelijk aan mn paard ofdat ze hun voet willen optillen. Er wordt niet getrokken aan benen.

het punt is ook dat als je een paard vraagt een been te geven dan zal hij het zelf ophouden Trek je een paard zijn been omhoog, dan zal jij het paard omhoog moeten houden.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:05

Hey wat vervelend joh , ik snap jou helemaal hoor ... je voelt je zo overdondert en schuldig tegenover je paarden ! Ik vindt mezelf soms ook z'on softie omdat ik ook echt niet wil dat er zo met mijn paardje wordt omgegaan , daarom heb ik een hoefsmid gezocht die echt bij mij past .... en die mij snapt in hoe ik om wil gaan met mijn dieren . Hoe jij met je paard omgaat heeft met wederzijds vertrouwen , rust en respect te maken en ik zie helaas ook dat veel mensen die met paarden werken deze eigenschappen totaal niet bezitten !

Veel succes met het zoeken naar die hoefsmid waar jij en je paarden zich prettig bij voelen !

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:08

Nou, die smid zou ik geen 2e keer bij m'n paarden laten. Zo hoort het toch echt niet.
Mijn eigen smid is nogal traag en vreselijk secuur, doet ruim een uur over voorkant beslaan en achterkant bekappen. Hij is wel super vriendelijk voor de paarden.
Dat heb ik dan 10x liever, ook al denk ik wel eens: nou, schiet eens een beetje op :D