Eva_D schreef:De opmerkingen vind ik nergens op slaan, en het ongeduld ook niet!
Maar even een vraag, mag je een paard niet bij de sok pakken dan?Ik doe het ook wel eens hoor, als ze geen voetje willen geven.
(Ik geef ze wel rustig de kans hoor)
Tja, er zit natuurlijk verschil in waarom je het doet en hoe je het doet.
Ik houd bij mn tinkers ook wel eens hun voeten omhoog door hun sok vast te houden.
Maar als een paard de sittuatie wat eng vind dan is het toch echt wel aan te raden om het dier te laten weten waar je staat en wat je graag van het paard zou willen. Zo maar een been onder het dier vandaan trekken door middel van aan de sok te trekken vind ik niet respectvol.
Jonge paarden hebben nu eenmaal herhaling nodig om dingen te leren. Ze hebben nog niet zo heel erg veel levenservaring en daarom ben ik van mening dat als je de eerste 3 jaar dingen op een positive manier blijft herhalen dat een dier het op een positive manier leert en het de rest van zijn leven geen probleem meer hoeft te zijn omdat de basis op een goede manier is gelegd.
Ik ben voor samenwerking en niet overheersing. helaas kom je het toch nog heel erg veel tegen dat mensen denken dat ze met "geweld" een paard kunnen laten doen wat ze willen ipv door liefde en respect.
Een paard heeft een heel erg groot gevoel om te doen wat een mens wil en als je hier misbruik van maakt dan vind ik dit gewoon erg ongepast.
Een paard dat weet dat als hij zijn voetje optilt er niets gebeurd, daar kan je meer van verwachten dat een jong paard die het allemaal nog wat eng vind als een vreemde het doet.
Vooral in de winter wanneer de sokken van mn tinkers erg goor zijn, dan houd ik hun voeten wel eens omhoog dfoor een stuk sokken vast te houden, maar dat is alleen om snel even hoeven uit te krappen en DAN NOG vraag ik heel vriendelijk aan mn paard ofdat ze hun voet willen optillen. Er wordt niet getrokken aan benen.
het punt is ook dat als je een paard vraagt een been te geven dan zal hij het zelf ophouden Trek je een paard zijn been omhoog, dan zal jij het paard omhoog moeten houden.