Hoe snel kunnen dingen gaan...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 19:49

Hoe snel kunnen dingen gaan...
Bizar was het, en ongelofelijk...

en het ergste was, ik stond erbij en keek er naar, letterlijk...

Zondag was ik op weg om mijn Lusitano-merrie uit haar paddock te halen voor een onderlinge menwedstrijd op onze vereniging.
Op het moment dat ik de paddocks in loop hoor ik een galopperend paard op de weg die langs de paddocks loopt.
Op datzelfde moment hoort mijn merrie 'm ook, evenals de paarden in de paddock naast haar, met z'n alleen schieten ze in volle galop weg naar de andere kant.
De andere paarden draaien aan het eind en galopperen terug, maar mijn merrie ging te hard om te stoppen en draaien lukte niet meer...
dus... ze sprong!
Maar ze redde het niet en kwam op een paal van de omheining terecht, waarna ze vast zat, op dat moment dacht ik nog met haar deken...
Na een kleine worsteling kwam ze zelf los en galoppeerde ze de paddock van de andere paarden in waar ik haar kon pakken (ik stond al met het halster in mijn handen en zag alles voor mijn ogen gebeuren)..

Ik zag een gat de in deken en bloed druppelen, heb haar dus snel uit de paddock gehaald en hulptroepen gebeld.
Toen ik haar vast had gezet heb ik haar deken er voorzichtig af gehaald en wat ik toen zag hoop ik echt nooit meer te zien...
Haar buik was van net achter haar voorbenen tot bijna bij haar achterbenen helemaal open en hing er als een losse lap onder, een stuk er boven zat een gat...
Ze was niet aan haar deken aan de paal blijven hangen maar met haar eigen lijf...

Wat er dan door je heen gaat is onbeschrijflijk, woede, angst, frustratie, maar vooral machteloosheid...
we zijn snel aan het bellen gegaan voor een dienstdoende veearts, die hadden we vlot te pakken maar het duurde een eeuwigheid voor die er was, vanwege de drukte in de bollenstreek precies dat weekend...
Ondertussen moesten we haar stevig inpakken met natte lakens.

Toen de veearts er uiteindelijk was, was heel snel duidelijk dat we zo snel mogelijk richting Utrecht moesten met haar.
Ze werd opnieuw in lakens gewikkeld en alles werd goed vast gezet, ze kreeg spuiten AB en pijnstillers en we gingen op weg.
Gelukkig was ze onvoorstelbaar rustig en konden we goed doorrijden.
Nar ruim een uur waren we in Utrecht waar we werden opgewachten door een team artsen en co-assistenten.
Na een korte inventarisatie bleek dat ze enorm veel geluk had gehad, er waren geen vitale delen beschadigd zoals het nu leek, alleen was er veel huid-, bindweefsel- en spierweefselschade.
Ze werd gelijk daarna onder narcose gebracht en ze zijn met 4 mensen ruim 3,5 bezig geweest met alles schoonmaken en hechten. In totaal zijn er zo'n 200 tot 300 hechtingen in gegaan!
We zijn erbij gebleven omdat ik het gelijk wilde weten als ze toch nog iets vonden tijdens de operatie.
Ik wilde haar dan niet meer wakker laten worden om haar een dag later toch te moeten laten gaan...
Gelukkig bleek er niks raars meer uit te komen en waren de artsen tevreden over de operatie.
Wij konden naar huis, want we mochten toch niet meer bij haar die dag.
Onderweg werd ik gebeld dat ze goed was opgestaan en in een box was gezet.
een opluchting dat alles tot zover goed was gegaan...

Op dit moment gaat het naar omstandigheden goed met haar, de eerste dagen had ze vrij hoge koorts en at ze bijna niks, langzaam maar zeker wordt de koorts lager en gaat ze beter eten.
Bewegen wil en kan ze nauwelijks, elke stap die ze zet doet haar pijn. Dus ze blijft in haar box en wordt niet gestapt, wel worden elke dag haar benen (die ook vol wondjes zitten) afgespoten.

Er is goede hoop dat alles goed gaat komen, maar het is nog wel even een spannende tijd...
We duimen er in ieder geval hard voor dat ze volledig gaat herstellen!
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 22-04-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:50

Hemeltje wat een pech, heel veel geluk & sterkte de komende dagen!

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:52

Poeh zeg, dat is heftig! Veel sterkte en ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt!

SufferBear

Berichten: 83
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:53

Wat naar!!!! Heel veel sterkte, ik zal aan jou en je paardje denken!

x

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:53

O, meid, verschrikkelijk. En dat voor je ogen. Dat is misschien toch je geluk, je kon direkt aktie ondernemen. Heel veel beterschap voor je paard en sterkte.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:58

Jeeetje! Wat een naar ongeluk zeg! En wat verschrikkelijk dat je erbij moest zijn! Zag het inderdaad al langskomen bij barokke paarden ITP, ik schrok toen wel zeg. Wat een geluk heeft ze gehad dat er verder niks aan de hand was en dat jij er bij was!


Heel veel sterkte en beterschap met haar! :(:)

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:58

dammm Nouvel dat is zo een pech hebben
op het verkeerde moment het verkeerde paard.
Gelukkig dat er niks vitaals is getroffen en dat het met veeel hechtingen allemaal dichtgemaakt is
ik zou me ook te pleuris schrikken.

Hopelijk herstelt ze prima (al vrees ik dat dit wel lang gaat duren)
Veel sterkte ermee.

Goldy
Berichten: 856
Geregistreerd: 28-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:05

ik zit met kippenvel je verhaal te lezen!

op de 1e plaats wens ik je paardje heel veel beterschap en jou veel steun!

waarom ik het met kippenvel heb zitten lezen is dt t paard van mijn zus een aantal jaren geleden een soort gelijk ongeval heeft gehad.

zij was hengstig en stond met haar weidemaatje een ruin op de wei de hele lente en zomer was het goed gegaan niets van tekenen dat hij dekte oid.

helaas in de herfst is hij haar gaan jagen om te deken maar zij wilde niet in volle galop op de ijzeren omheining af ook niet kunnen draaien of remmen en is gesprongen.

op een paal gekomen en heeft zich zelf los getroken!

bij haar was de paal net naast haar voorbeen net naast de slagader en net naast de belangrijkste spieren....

al met al dus heel veel geluk maar wel een enorme vleeswond en lappen los vel doorsneden toch wel 25 cm.

ook zij is naar utrecht gebracht en met hechtingen en drains in elkaar gezet om t zo maar te zeggen.
de zorg voor t paardje was uitstekend en ze waren erg vriendelijk en medelevend!

na een aantal weken mocht ze naar huis en al met al kon m'n zus in de kerst vakantie weer voorzichtig aan t werk met haar.

t is allemaal helemaal goed gekomen en ze kan alles aan en doen.

ik hoop dat t voor jou en je paardje het zelfde mag lopen!!!!

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:06

Jeetje wat heftig. Wat een geluk dat er geen vitale organen geraakt zijn.
Heel veel sterkte.
Ik hoop dat je paardje er weer snel helemaal boven op komt.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:07

jeetje dat moet er echt vreselijk uit hebben gezien zeg. wel een geluk dat er geen vitale organen geraakt zijn. hopeijk hersteld ze goed. wat is de prognose?

Medra

Berichten: 286
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: liedekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:07

veel sterkte.
zo erg :-( ik hoop dat ze snel beter zal worden.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:08

Heeel veel sterkte en hopelijk herstelt ze voorspoedig. Vreselijk zeg zo'n bizar ongeluk.....

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:11

Jeetje, ik heb heel veel medelijden met zowel jou als met je paard. Heel veel sterkte toegewenst!
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 22-04-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:11

Wat een horror om dit zo te lezen. En voor jou was het werkelijkheid.
Sterkte met Fifi, hopelijk geneest ze voorspoedig.
Sterkte voor jou, dat dit beeld niet altijd op je netvlies gebrand staat.

Jilletje

Berichten: 8178
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:12

jeej dat is echt heftig!!!
heel veel suc6 en ik wens een voorspoedig herstel :j

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:12

Wat een verschrikkelijk verhaal! Onwijs veel sterkte en succes!!

Compliment voor je reactie, meteen inladen en naar Utrecht... sommige mensen zouden de hoop al opgegeven hebben...

mandy358

Berichten: 1544
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:14

Jeetje wat moet dat verschrikkelijk zijn om mee te maken!
ik stond te trillen toen in dit verhaal las
Heel veel sterkte!
en ik hoop dat alles goed komt!

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:15

Jeetje wat heftig, hoop heel erg dat je paardje weer opknapt en alles goedkomt!
sterkte :(:)

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:16

Wat een vreselijk ongeluk! Dat moet écht verschrikkelijk voor je geweest zijn om mee te maken. Hoop dat je paardje helemaal hersteld. Ik ken iemand die precies hetzelfde heeft mee gemaakt met zijn paard. Dat is (met veel geduld en tijd)
weer helemaal goed gekomen. Hoop voor jou ook. Héél veel sterkte!

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:17

Jeetje wat een vreselijk verhaal :oo .Heb het zonder adem gelezen... Zoiets hebben wij vorig jaar op stal ook gehad, pony'tje sprong over het hek en bleef hangen, ze hebben nog geprobeerd hem te opereren maar tijdens te operatie pieptie ie er tussen uit :(

Super veel sterkte met haar!!

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:17

Wow wat heftig! Ik volg je topics met Fifi altijd! Dus ik schrik echt van je bericht. Ik hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt, veel sterkte voor jullie! :(:)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:19

Ontzettend heftig.
Ik duim voor je en ik hoop van harte dat het weer helemaal goed zal komen! :)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:20

Wow heftig!? Gelukkig maar dat je er precies op dat moment bij was, jeetje zeg. Ik duim dat ze helemaal opknapt, gelukkig is de operatie goed gegaan! Ik duim! :*

natascha44

Berichten: 1209
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Aan de Stouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:21

Veel sterkte voor jou en je paard gewenst..
Verschrikkelijk!!

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 20:21

Bedankt voor al jullie snelle en meelevende reakties!

Het was inderdaad ontzettend naar om het te zien gebeuren, ik heb het de hele nacht nog weer voorbij zien komen daarna en ik slaap nog steeds erg slecht...
Gelukkig lijkt ondanks de grote wonden alles toch goed te komen, echt onvoorstelbaar...

goldy, ongelofelijk jouw verhaal, wat lijkt dat ontzettend op het mijne!
gewoon eng...

Ook ik ben tot nu toe super te spreken over Utrecht, ze wordt geweldig verzorgd, het contact is goed, dus ze is echt in goede handen...
Ik hoop dat er geen complicaties bij komen en dat ze nu over ruim een week naar huis mag...

Voor de mensen die het interessant vinden (en een sterke maag hebben) heb ik hier de foto's...

Deze zijn gemaakt nadat de eerste lading natte lakens eraf was gehaald voor de bezoekende
veearts:

http://img683.imageshack.us/img683/3739/img0100zf.jpg

http://img859.imageshack.us/img859/1103/img00961.jpg

http://img717.imageshack.us/img717/3295/img0097og.jpg

http://img218.imageshack.us/img218/7089/img0098bu.jpg

http://img717.imageshack.us/img717/6884/img0099vl.jpg

deze zijn tijdens de operatie en toen ze net klaar waren gemaakt:

aan het werk...
http://img816.imageshack.us/img816/4895/operatie1.jpg

en na 3,5 uur is alles netjes dicht...
http://img861.imageshack.us/img861/5329/operatie2.jpg

en deze maandagavond toen we bij haar op bezoek gingen (hier zit het verband er omheen en zie je niks van de grote wonden):
http://img824.imageshack.us/img824/9081/fifi1e.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/4697/fifi2.jpg

http://img862.imageshack.us/img862/9022/buik.jpg

http://img714.imageshack.us/img714/9395/achterbeen.jpg

http://img40.imageshack.us/img40/6198/fifi3r.jpg