Verslag van de nacht: koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Verslag van de nacht: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:57

Mijn paardje is er eentje die al wat doorstaan heeft. Toen hij anderhalf was en pas hier in mijn bezit, kreeg hij heel zware koliek door bloedwormen. Hij was er op het nippertje door na eindeloos veel prikken en uiteindelijk een sondering met olie. Hij is nooit echt helemaal "de oude" geworden, ondanks zijn jonge leeftijd. Altijd heeft hij problemen gekend met vooral het op peil houden van zijn gewicht.

Het ging die jaren vrij goed eigenlijk, tot gisteren. Hij had overdag even mogen grazen op een nieuw stukje wei. Hij reageerde vrij goed, deed normaal op het eerste zicht en ook toen ik hem terug op zijn grote wei zette, leek hij prima in orde.
's Avonds had ik een raar gevoel. Dat gevoel werd al helemaal bevestigd toen ik zijn eten ging brengen en hij niet kwam opdagen. Ik hoorde zijn hinnikje niet, geen galopperende benen... Niet goed. Ik ben dadelijk gaan zoeken in de wei. Nu staan er nogal wat bomen en struiken, dus het is moeilijk zoeken zo. Ik zag geen paard staan, nergens. Toen hoorde ik in de struiken rare geluiden. Ik dacht dat het de wilde hertjes waren die aan de rand van het bos en dus aan de wei zaten. Maar het was mijn Falco. Tussen de struiken vond ik hem, helemaal onder de modder, totaal plat op de grond. Ik gok dat hij daar al even lag. Dadelijk nam ik mijn gsm, belde naar de huistelefoon en vroeg mama het permanentienummer van de dierenartsenpraktijk te bellen. Het zijn de mensen van die praktijk die hem dus een paar jaar geleden zo geholpen hebben. Ondertussen zou ik proberen hem tot aan het huis te krijgen. Hij vocht om op te staan, maar een struik pal tussen zijn voor- en achterbenen verhinderde dat.
Ik probeerde hem mee op te duwen en veel tegen hem te praten. In een ultieme poging lukte het hem om op te staan en in volle galop rende hij naar de stal, nog voor ik hem kon aanraken. Toen ik bij de stal aankwam (is een loopstal), lag hij daar alweer languit te kreunen. Snel ging ik een halster halen en toen ik terugkwam, probeerde hij weer recht te staan. Dat lukte en ik kon hem snel naar de bouwgrond naast het huis brengen, een stuk grond dat als wei voor de ezeltjes gebruikt wordt. Daar liet hij zich compleet vallen en hij lag er echt bij alsof hij elk moment ging opgeven. Maar dat deed hij niet.
We probeerden hem op te krijgen, maar telkens als dat lukte, viel hij na een paar passen compleet door zijn benen en hij was zo onstabiel, dat het voor mij èn voor hem gevaarlijk werd om hem te laten stappen.
Toen, rond 5 voor 12 (letterlijk), kwam de veearts aan. Ze zag dadelijk dat het niet goed was, helemaal niet. Zijn buik was keihard, zijn hartslag zat op 80 slagen, ademhaling veel te snel en hij was in een shocktoestand aan het overgaan. Koliek dus. Na veel meten en voelen kreeg hij inspuitingen. Voor de eerste keer in zijn leven protesteerde hij niet tegen een prik. Een reden te meer om bezorgd te zijn, aangezien hij normaal gezien compleet doorflipt bij een spuit. Hij lag er echt heel slecht bij en ze zei ook dat er absoluut kans was dat hij het niet zou halen, dat we ook konden overwegen om hem naar een kliniek te doen. Ik wilde eerst even afwachten. Ik ken mijn paard en vreemde omgevingen en mensen doen hem meestal geen goed. Ook wou ik even het effect van de inspuitingen afwachten. Als het niet zou werken, zou hij alsnog naar de kliniek kunnen. We spraken af een uurtje te wachten en als het niet of nauwelijks zou verbeteren (en niet op zijn benen zou staan), zou de veearts terugkomen. Ik moest rond half 2 bellen.
De inspuitingen hielpen nauwelijks. Af en toe kroop mijn paard recht, zette twee passen en zakte dan weer op de grond. Maar beetje bij beetje liet hij zich wel zachter vallen en ook ontsnapte er enorm veel lucht aan z'n achterkant. Maar hij bleef zo stilletjes. Zijn ademhaling ging na verloop van tijd wel rustiger en de spanning op zijn buik leek een beetje te verminderen. Maar misschien willen we het gewoon zien? Hij schudde wel telkens heel veel met zijn hoofd, tot ik mijn hand op hem legde en hem streelde onder z'n oortjes en over z'n neus. Daar werd hij rustig van...
Half 2: terug naar de veearts gebeld. Kwartiertje later was ze er weer. Niet veel verbetering, maar wel ietsje, hartslag was nu 60. Dus opnieuw opgevoeld en inspuitingen gegeven en aanwijzingen gekregen voor de nacht: proberen hem toch elk uur een beetje te laten stappen, om de darmen op gang te krijgen maar ook om zijn spieren geen kou te laten krijgen. Ook kon ik best een losse fleece deken gewoon over hem leggen als hij plat lag, om hem warm te houden. Anders zou het met koude en stramme spieren enkel moeilijker worden op recht te geraken. Meer inspuitingen zouden voorlopig niet nuttig zijn, we moesten proberen het een beetje aan te kijken tot de ochtend, maar als het slechter werd, wel bellen. Toen ze op punt stond te vertrekken, ging hij wat rechtop liggen en draaide hij zijn oortje heel lichtjes. Eindelijk een beetje reactie... Nu maar hopen.
Mama en ik hadden ons ondertussen in de auto geïnstalleerd. Die stond naast de bouwgrond en met het raam open kon ik af en toe iets roepen naar Falco, want daar reageerde hij wel op door pogingen tot rechtstaan te doen. Telkens als dit bijna lukte, sprong ik uit de auto en probeerde ik hem wat moed in te spreken. Bijna elke keer stond hij dan even recht, voor een paar seconden. Daarna ontsnapten er gigantische gashoeveelheden uit zijn buik. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit zo blij geweest bij het horen van Falco-wind ;) Rond 5u stond hij weer op en hebben we met moeite een paar meters kunnen stappen. Toen ging hij weer liggen. Op dat moment viel ik bijna letterlijk om van de vermoeidheid en ik moest even echt liggen. Ik sprak met mama af om rond half 6 terug naar buiten te komen en een nieuwe poging te doen. Stelde m'n wekker in en kon toch even slapen.
Maar die wekker ging niet af :? Om 7u ongeveer werd ik vanzelf wakker en ik was een beetje in paniek omdat ik niet op tijd wakker was geworden. Maar toen vertelde mama me dat hij rond 6u was rechtgestaan, even was gaan liggen, maar daarna dadelijk weer op stond. Sindsdien was hij niet meer gaan liggen! Zou het goedkomen? Ik ging naar hem toe en vond hem daar stilletjes rechtstaand, helemaal nog suf. De schade aan zijn benen/buik/hoofd was nu wel zichtbaar: overal wondes, gelukkig leken ze vrij oppervlakkig. De natte modder van vannacht was opgedroogd, dus ik besloot die wat van hem af te borstelen. Hij knapte daar wel van op en even later leek hij, op de wondes na en zijn zieke toestand, weer op Falco die ik ken. Zijn blik was nog heel suf en droef, maar ik voelde me apetrots op mijn kanjer, zo'n vechtertje.
Mama wees me er even op dat onze buren nogal eens dingen gooien over de omheining (ook al is het zo duidelijk gevraagd dat niet te doen), misschien dat ook daar iets tussen zat dat niet goed was. Ik ging kijken in het verste hoekje van de wei en vond er idd allemaal troep: van distels tot groene bonen :?
Rond half 9 - 9u zou mijn vaste veearts komen (had de veearts van 's nachts doorgegeven). Toen hij aankwam, merkten we op dat één van mijn ezels mankte. Dat ook nog eens. De Veearts vertelde over de info die hij had doorgekregen. Hartslag was nu goed, slijmvliezen waren redelijk ok, alleen was hij dus nog heel suf. Hij had net gemest, dus dat even bekeken. Bleken er echt massa's aan eikels in te zitten :? Hij had ook geplast en dat was donker rood-bruinachtig, maar de veearts vertelde dat dat normaal was, kwam door spierafbraak. Terug inspuitingen, waar Falco bijna hysterisch op reageerde, dus het was wel wat beter nu. Hij dronk nu ook een beetje en stapte af en toe een paar passen rond.
De ezel kregen we niet te pakken voor onderzoek, maar kreeg een paar pakjes poeder (ontstekingsremmer) en dat zou wel helpen, heeft het in het verleden ook gedaan.
En nu zijn we bijna 10u. Ezeltjes zijn nu bij m'n paard, dat doet hem goed en hij knapt beetje bij beetje op. Hij staat er nog suf bij, maar oh mijn god, wat ben ik blij dat ik hem nog heb, dat hij niet heeft opgegeven. Weer niet. Het is nu afwachten of hij geen terugval krijgt als de spuiten zijn uitgewerkt.

Willen jullie duimen dat het beter blijft gaan? Mijn paard is een moedig diertje, maar alle steun is welkom :)

Jibbel

Re: Verslag van de nacht: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:02

Sterkte ermee. Hopelijk knapt hij snel en goed op!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:05

Meid wat een toestand midden in de nacht! Gelukkig is je paardje er nog en ik duim voor je dat hij nu alleen maar vooruit gaat. Heel veel sterkte ermee!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:05

Ik duim voor je. Wat een nacht zeg.
Hij komt er vast bovenop, klinkt als een vechter :).

Moet vast onwijs schrikken zijn om je paard zo te vinden..

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:07

ohw...
Ik werd helemaal stil van je verhaal..nu nog steeds ben ik er stil van.
Goed dat je zo snel en juist gehandeld hebt...
En ook ben ik blij te horen dat jij en je paard niet opgaven...

Kun je de buren niet nog eens aanspreken over hun afval? Dat kan en mag toch echt niet...
Voor hetzelfde geld had het slecht afgelopen en was het waarschijnlijk of misschien hun schuld.
Zo te horen heeft je paard al wat tegenslag gehad in het leven...hij boft maar met een baasje zoals jij...jij blijft hem steunen

Het lijkt me een echte vechter en ik ben blij dat het al wat beter gaat...
Ik duim voor jullie!! Op mijn steun kunnen jullie rekenen.

Nog veel sterkte en succes

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:08

Eikels zijn inderdaad giftig voor een paard, mits in grote hoeveelheden gegeten.

Ik zou toch nog eens naar de buren gaan en ze letterlijk vertellen dat ze je paard bijna vermoord hebben met hun zooi over het hek, hopelijk gaan ze een keer luisteren! Neem aan dat men in belgie toch ook gewoon groencontainers hebben? Laat ze hun zooi lekker daarin gooien!! :n

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:09

sterkte met alles! <3

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:12

Bedankt voor jullie berichtjes. Doet me wel goed, want ik ben compleet uitgeput nu. Net nog gaan kijken, beetje verder geborsteld, maar op de wondjes komen nu insecten zitten en daar irriteert hij zich mateloos aan, dus ik laat hem maar even rustig wakker worden.

Die buren... Dat is echt ho-pe-loos. Wat die mensen al uitgestoken hebben hier, hou je niet voor mogelijk. Dan gaat het van bomen kappen tot het schieten van herten, allemaal op onze grond!! Zelfs de politie er al eens bijgehaald, maar nu begint het te lijken alsof ze dit met opzet doen :? Ik hou mijn paard in ieder geval voorlopig weg van dat stuk wei! Ben het echt moe, dat gedoe met hun.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:16

ik kan goed geloven dat het niet leuk is als je buren geen respect hebben voor jullie stuk grond en jullie dieren.
Kun je misschien dat achterste stuk afspannen zodat je paard daar niet meer kan komen?
Als ze niet willen luisteren er misschien nog eens de politie bij halen en eventueel zelfs een klacht indienen..
Ik weet dat het misschien wat overdreven lijkt, maar dan weten ze dat je het serieus meent...
Probeer eerst nog eens met ze te praten en als dat niet helpt verdere stappen ondernemen.
Nog veel sterkte

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:20

Afspannen ga ik zeker doen, het is welletjes geweest. Mijn moeder zei ook al: "Als Falco hier niet doorkomt, dien ik klacht in tegen hun." Natuurlijk gaat het gras van eerder die dag ook meegespeeld hebben, maar die eikels... Echt rotzooi.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:27

Komen die eikels door de buren?
Als je daar zeker van bent, kan je alsnog een klacht indienen...
Dan stoppen ze er misschien mee en kan je zorgeloos je paard op de hele wei laten staan...

Als je paard er niet was doorgekomen had je waarschijnlijk wel een klacht ingediend, maar (sorry niet slecht bedoeld) wat heb je daar aan als je je beste vriend, je paard kwijt bent?
Ik bedoel maar dat ik (als ik in die situatie zou zitten) ook nu klacht zou indienen om nog eens zo een voorval te voorkomen...

Gelukkig is je paard er al terug wat beter aan toe en hopelijk blijft het alleen beter gaan...
Ik blijf duimen dta hij er volledig doorkomt en terug in zijn oude doen komt +:)+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:31

Bedankt MMares! Ja, ikzelf zou er persoonlijk 0.0 aan hebben achteraf. Ik ga eens nadenken over de aanpak van dit...

Hij drinkt redelijk, dus ik denk dat dat goed is. Hij heeft wel zonet een kuil gegraven :? Nja, weet niet waarom, maar ik zal het zien als goed dat hij een beetje actief is?

Straks mag ik hem ook wat geweekte zemelen geven. Ik heb er nog staan van een paar jaar geleden, bij die andere koliekaanval... Als daar niks aan scheelt, mag ik die nog geven. En dan vanaf morgen handje per handje de normale voeding weer opbouwen. Dit op voorwaarde natuurlijk dat hij verbetert.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:40

Wat een verhaal en wat een helse nacht. Veel sterkte voor Falco en voor jou een dikke pluim voor je doorzettingsvermogen.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:43

Het drinken zou ik ook zien als positief...maar de kuil graven vind ik ook raar...
eerlijk gezegd heb ik een paard dat nog nooit zien doen..
maar zoals je zelf zegt...hij is een beetje actief en dat op zich is een goed teken :D

Inderdaad handig dat je nog wat geweekte zemelen hebt...nu hopen dat die nog in orde zijn om te geven..
Ik hoop echt dat hij heel snel weer op de been zal zijn...
Ik werd van het lezen van je post zo boos :( op je buren dat ik bij manier van spreken naar daar zou zijn gereden..al is het natuurlijk wel een eindje rijden voor mij...

Je kan op het internet heel wat vinden denk ik over je rechten in dit geval...
Op mijn vorige manege is er een paard overleden aan een koliekaanval en deze kwam ook door mensen die zooi in de weides gooiden...de eigenares heeft toen klacht ingediend maar dat was toen tegen een onbekende dus werd de zaak geseponeerd...
we wisten niet wie die zooi in de weides hadden gegooid..maar jij weet dit wel dus sta je sterker in je schoenen, zeker omdat je hun al eens gevraagd hebt het niet meer te doen en er al eens de politie hebt bijgehaald.

Is er van de tussenkomst van de politie eigenlijk een bewijs? Want dan sta je nog sterker in je schoenen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:54

Politie heeft toen een pv opgesteld. Ze hadden bomen gekapt van ons (we hebben een bosje) en sierplanten die ze kweken in de plaats geplant.

De zemelen zijn niet meer goed. Heb ondertussen al maar een beetje slobber gemaakt, daar reageert hij ook altijd goed op.

Net ging hij weer een paar seconden liggen. Dan stond hij weer op, ging drinken en begon weer te graven. Even later stapte hij een rondje en nu staat hij weer stil... Heb de eerste kuil ondertussen maar even dichtgestampt. Heb hem dit ook nooit eerder zien doen...

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:04

Wacht, begrijp ik dit goed? Hebben zij op jullie grond bomen gekapt om hun planten te zetten?
Dat is toch te gek voor woorden?

Spijtig dat de zemelen niet meer goed zijn, maar als hij goed reageerd op slobber en hij eet er wat van is dat ook prima hoor denk ik.

Dat liggen is denk ik wel normaal...zo een koliekaanval is heel zwaar en vermoeiend en van die inspuitingen zijn ze redelijk suf...
Zolang hij niet teveel en niet te lang ligt kan dit geen kwaad.
Hij drinkt en stapt af en toe dus er is al beterschap....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:09

Inderdaad. Net weer emmertje water bijgevuld. Op de grote wei staat een grote kuip die altijd vol is, maar ik hou hem nu liever even hier op dit stukje grond, ik kan hem zo zien.

Zijn achterbenen zijn echt gehavend. Eén van zijn voeten daar is ook wat dik, maar hopelijk trekt dat stilletjes weg. Zijn lipje hangt ook uit, was toen bij die andere keer ook zo, dat lipje heeft toen maanden lang naar beneden gehangen.

Wat wel opvallend was, was dat hij steeds op dezelfde zij wou liggen, op z'n linker. Ging hij liggen op zijn rechterzij, moest hij even omrollen voor hij rustig bleef. Gevolg is ook dat zijn oog aan die kant ook nogal rood en pijnlijk lijkt, heeft hij de hele tijd op gelegen en daar is hij telkens op neergekwakt als hij probeerde op te staan.

Maar hij lijkt wel wat meer bij bewustzijn, zo stilletjes aan.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:17

Ik begrijp heel goed dat je je paard nu liever dicht bij je hebt waar je hem kan zien.

Kun je op zijn gezwollen voet niet een soort kompres leggen om de zwelling te minderen of verder zwellen tegen te gaan?

Wat dat op dezelfde zij liggen betrefd, dat heb ik nog al gehoord...maar dat beterd wel terug..net zoals dat oog.
Maar voor de zekerheid de DA er eens naar laten kijken....

Ik ben blij te horen dat hij stilletjes aan terug bij bewustzijn komt...hopelijk heeft hij niet te lang last van dit voorval...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:22

DA heeft er naar gekeken en zegt ook dat het normaal is dat het er nu zo uitziet, omdat er zoveel druk op heeft gestaan.

Ik ga het met zijn voet nog even aankijken. Hij is panisch voor al wat vreemd is, dus ik wacht even af. Ik vermoed dat de doorbloeding in z'n lijf ook wel zal beteren nu hij rechtstaat en wandelt.

Hij stapte zonet heel goed, ook met redelijk wat tempo, geen slepende stap. Af en toe gaat hij een paar seconden in zo'n typische koliekhouding, zo uitgestrekt, staan, maar dan stapt hij weer verder. Alsof hij zelf weet dat dat stappen goed voor hem is.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:28

De doorbloeding zal inderdaad beteren als hij regelmatig stat..
Ook goed nieuws dat hij een al wat actiever tempo heeft.

Hij zal inderdaad wel beseffen dat stappen goed voor hem is...maar teveel in één keer doen is natuurlijk ook niet goed.
Maar paarden voelen zichzelf heel goed aan...

Het zal wel vlug beteren als ik hoor hoe hij nu al doet...hij geeft niet op en bijt door...en als je in je hoofd al gewonnen hebt en wil doorbijten lukt dat in het echt ook. :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:34

Inderdaad :) Een dieptepunt vond ik toch dat hij niet reageerde op de eerste inspuitingen. Anderzijds heeft hij zich misschien toen overgegeven aan mensen die hem willen helpen. Ook als hij met zijn hoofd begon te schudden en ik hem daarop streelde, kreeg hij zo'n rust. Precies zo van: als ik het nu niet haal, ben je tenminste bij me geweest. De blik in zijn ogen ook: laat me niet alleen... De opluchting was zowel bij de DA als bij mij dan groot toen hij bij de laatste prikjes weer heel moeilijk deed, hem zijn eigen zelf zien zijn. Het is een vechtertje.

Toen een aantal jaren geleden knapte hij ook vrij snel op na de sondering. In de zin van: hij liep vrij snel weer "normaal" rond, maar het echte "er bovenop komen" heeft maanden geduurd en is zelfs nooit helemaal gebeurd. Zijn gewicht blijft een moeilijk punt. Hij heeft toch zeker een half jaar toen echt grote vermoeidheidsproblemen gehad. Dus ik vermoed dat de nasleep er nu ook wel zal zijn, want deze keer was hij zo uitgeput dat hij door z'n benen zakte. Toen eerder duurde het allemaal veel langer, maar hij kon wel nog stappen. We zullen moeten afwachten.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:37

de nasleep duurt inderdaad heel lang en soms wordt het paard niet meer dezelfde als ervoor...
ergens ook begrijpelijk als je ziet hoe nipt het misschien geweest is...
maar dat hij niet opgeeft en blijft proberen is een heel goed begin...

Het is inderdaad een vechtertje en je mag blij zijn met je vechtertje....
en ook wederzijds...
ik heb de indruk dat jullie echt een hele hechte band hebben..en daar kan niets tegenop!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:41

pfff wat een toestand... veel sterkte ermee, en het allerbeste voor Falco en het ezeltje natuurlijk! :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:42

:) Die band is er mede door wat er toen gebeurd is, denk ik. Ik ken hem mede daardoor ook volledig. Ik denk daarom ook dat als het kliniek-tijd was geweest, dat hij er onderdoor zou gaan. Hij heeft zijn vertrouwde omgeving nodig, mensen die hij kent. Dat is met alles zo, ook bv met rijden. Is hij bang? Dan moet je hem echt even laten kijken, rustig laten doen. Ga je iets forceren, hoe klein ook, dan blokkeert hij volledig.

Bedankt voor je woorden, Mmares, pept me wel een beetje op. Ben zoooo moe nu. Dadelijk wat eten en ik denk dat ik dan een dutje moet doen. Toevallig in het afgelopen weekend ook al een volledige nacht niet geslapen en zo er 2 op rij (en dan deze met alle stress en lichamelijke pijn vandien, hij is een paar keer keihard tegen of half op me beland...) is echt te veel.

Bedankt, Tammy_! Ezeltje mag ik natuurlijk niet uit het oog verliezen :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:43

Jeejtje wat een verhaal, ben er echt even stil van...Gelukkig is je paardje er nog!
Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk komt hij er snel bovenop!