Vandaag heb ik de beslissing gemaakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vandaag heb ik de beslissing gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:26

Eigenlijk gisteren al deels, maar vandaag weet ik het zeker.
Het volgende is namelijk gebeurd:

Gisteren kwam mijn bijrijdster (een 11-jarige erg leuke meid) nog eens rijden, het was even geleden vanwege regen/modderige bak maar gisteren was het mooi weer dus hadden we afgesproken. Toen ik daar na het werk aankwam was de weide al uitgemest & stond pony al keurig gepoetst klaar (geweldig toch :D ) dus zadel erop, hoofdstel eraan, gekeken of alles goed zat en richting piste.

Heeft ze een goed half uur gereden, in dat half uur heb ik niks spectaculairs gemerkt, ik had wel het idee dat pony niet helemaal in z'n gewone doen was, maar hij heeft wel vaker een baaldag (zeker als hij moet werken) en ze reed ook op een andere plaats dan normaal dus ik maakte er niet veel van. Na de opwarming heeft ze proberen te galopperen, dat loopt niet zo vlot omdat pony dat gewoon moeilijk vind (is niet zo erg getraind :o ) en een speciale manier van rijden nodig heeft, en voor de bijrijdster is het natuurlijk ook nog erg wennen en ze heeft niet heel erg veel ervaring. Maar anyway, het ging niet echt vlot en bijrijdster was moe (pony krijgt je wel moe :+ ) en vroeg of ik niet even wilde.

Dus ik op pony & wilde wegstappen, toen wilde hij al naar links en ik naar rechts. Naja, gebeurd wel vaker :+ Dus gewoon naar rechts en gestapt, na een paar rondjes aandraven en toen had ik iets van: wat is me dat hier .. Elke paar passen wilde pony precies in galop aanspringen en maakte een huppeltje, gewoon doordraven zat er niet in. Op dat moment dacht ik dat het was omdat de bijrijdster voor het wisselen vrij veel was aangesprongen in galop (voor steeds 2/3 passen want dan gaat het mis) en pony heeft soms de neiging om bepaalde dingen gewoon te blijven doen. Achteraf gezien weet ik niet of dat wel echt zo was ..

Nu, om een lang verhaal kort te maken, ik vond pony niet zoals het moest zijn. Zelf dacht ik dat het aan mij lag, want door gebeurtenissen (heel lang verhaal) heb ik héél weinig vertrouwen en ik zit er wel terug op maar het gaat niet altijd van harte. Dus toen heb ik wijselijk besloten niet teveel te gaan proberen (als ik toch wil proberen loopt dat meestal niet goed af) en gewoon nog wat te stappen en in stap wat oefeningen te doen. Daarna pony afgezadeld om hem nog even los te laten lopen. Bijrijdster was er op dat moment nog steeds bij, dus wij samen met de pony in de piste, maar dat ging eigenlijk niet .. Pony crosste de hele tijd naar de uitgang en bleef daar dan staan. Op dat moment dacht ik nog dat dit gewoon normaal was, aangezien hij wel vaker zo'n dingen doet.

Maar .. toen moest de bijrijdster naar huis en ik zei dat ik alles wel zou opruimen enzo, dus toen was ik alleen met de pony in de piste. Ik wilde hem nog wat laten stappen omdat hij nog wat nat was en dat deden we. Toen we op het punt kwamen waar hij altijd naar de uitgang ging stak ik mijn rechtarm uit om aan te wijzen dat hij naar rechts moest (liep rechtsom) en zei eens "hup, die kant op" en zowaar .. pony stapte gewoon braaf rond! <3 Lijkt misschien niet spectaculair, maar als je 'm bezig had gezien zou je ook niet snappen waarom hij nu wel braaf rondliep ;) Dit heb ik een ronde of 3 gedaan, op beide handen, totaal geen problemen meer gehad. Toen terug naar z'n hooi en ging ik er nog eens met een borstel over. En toen zag ik wat .. en toen viel alles op z'n plaats .. 2 vrij grote singelwonden .. voor de verandering eens :(

Toen begreep ik waarom pony het allemaal niet zo leuk vond. Het is niet de eerste keer dat hij er last van heeft maar dacht dat ik nu een oplossing had gevonden, maar dus niet... En daarom heb ik de beslissing gemaakt: ik rij er niet meer op.
Sowieso heb ik heel weinig vertrouwen, ik rij er al 2 jaar nog maar heel weinig op en al helemaal niks in vergelijking met vroeger. Ik ben op een punt geweest waarbij pony zich gewoon niet meer uit de weide liet halen (je kon gewoon z'n halster aandoen maar bewegen was een stap te ver :+ ) en zo heeft hij mij laten merken dat ik helemaal geen leider meer was voor hem (hij is zelf heel dominant). En toen ook het laagste paard in rang mij bij het voeren eens ging vertellen waar ik moest lopen en wat ik moest doen (namelijk dat voer meteen geven) wist ik wel hoelaat het was :=

Maar dat is nu allemaal opgelost, dankzij een erg goede lesgeefster. En omdat ik niet reed ben ik andere dingen gaan doen met de pony .. grondwerk, vrijheidsdressuur, los longeren, wandelen etc. Je moet iets als je niet rijdt hé ;) En dat gaat goed, heb ik gisteren nog dat prachtige voorbeeld van gehad, en we vinden het beiden leuk. Pony werkt in ieder geval toch mee, wat je met het rijden niet altijd kan zeggen .. Ik heb altijd al het idee gehad dat hij liep omdat hij moest ..

Dus vandaar .. het besluit .. het rijden hoeft voor mij niet meer, we doen wel andere dingen.
Zal vast wel te horen krijgen van de mensen IRL dat pony daar niet gelukkig van wordt, dat hij buiten in de natuur moet/wil lopen enzo .. En misschien denken mensen hier dat ook wel. Maar of dat echt zo is :? Naja, we zien wel ..

Wat ik ivm de bijrijdster moet doen weet ik niet goed .. misschien toch nog verder proberen om een oplossing voor de wonden te zoeken (komt zo nog wel een topic over want dat is ook niet in 2 zinnen uitgelegd ;) ) en haar dan af en toe wat laten rondhobbelen .. Denk niet dat ze het zo ziet zitten om er alleen mee op de grond te werken, af en toe is leuk maar ik merk nu al dat ze liever rijdt, wat op die leeftijd natuurlijk normaal is ;) En verder werkt het grondwerk erg met lichaamstaal en is dat zeg maar echt iets tussen ons 2, en de bijrijdster heeft die ervaring niet (is normaal) en daardoor gaat het niet altijd zoals ik het wil en ik heb het idee dat daar alleen maar frustraties van gaan komen :o Weet dus niet goed wat ik daarmee moet doen..

Zo, dat was alles :Y)
Bedankt voor het lezen :)

kehdra

Re: Vandaag heb ik de beslissing gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:34

Heel simpel, zolang je pony nog niet genezen is wordt er niet opgereden toch? Jammer voor je bijrijdster, maar helaas, je wilt je pony niet naar zijn gootje omdat iemand anders perse wil rijden toch.

Wel goed dat je even verder gekeken hebt, en niet je pony de schuld gegeven hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:39

Dat sowieso, zolang het niet dicht is wordt er niet gereden :)Maar ik had het eerder over daarna .. ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:47

Sorry dat had ik niet goed begrepen.
Tsja, het is en blijft jou pony, jij ben enn blijft degene die daarover beslist, en wanneer ze het er niet mee eens is.. tsja, dat is dan haar probleem niet...

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:49

Is het geen oplossing om een tijdje zonder zadel te rijden(de bijrijdster dan) Ik ken je paardje verder niet en weet dus ook niet of hij/zij daar geschikt voor is. Veel succes iniedergeval met een oplossing zoeken! En veel plezier met het grondwerk en vrijheidsdressuur enz! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:19

Ik ken je voorgeschiedenis niet, maar wat is het probleem met een andere (betere) singel kopen dan? :+
Ik heb er ook een staan die zich doorloopt op bepaalde materialen, dan koop ik gewoon iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:24

Probleem is het feit dat ik al zoveel geprobeerd heb en het niet gratis meegegeven wordt .. Ik ben het een beetje beu om altijd te zoeken, te kopen, te proberen en te ontdekken dat dit ook weer niet werkt .. Misschien heb jij er minder problemen mee om gewoon iets anders te kopen dan ik ;)

En naast dat heb ik ook altijd het idee gehad dat pony het rijden gewoon niet leuk vindt. Hij liep ja, maar hij had ook niet veel keuze (is bv. ingereden met harde hand) en of hij het leuk vond? Omdat ik niet kon (durfde) rijden ben ik andere dingen gaan doen en ik merk zoveel verschil in zijn reactie als hij bv. los loopt en dan met het rijden .. het lijkt gewoon een andere pony .. Met rijden loopt hij wel, maar hij doet nukkig en wil liever niet dan wel. Terwijl hij bij los longeren de sterren van de hemel loopt en je gewoon iets hebt van: wauw, waar zit dit allemaal tijdens het rijden?!

Dus het is een combinatie van dingen wat mij tot die beslissing gebracht heeft, niet enkel het singelprobleem ;) (heb zelf bv. ook gezondheidsproblemen maar dat ga ik allemaal niet uitgebreid vertellen :P ).

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:27

Singelbontje misschien?
Ik lees dat je niks wilt uitproberen meer.

Sterkte met de wonden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:28

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:34

ik vind het knap dat je deze beslissing durft nemen +:)+
het laat duidelijk zien dat je het belang van de pony voor laat gaan op jouw rijplezier.
maar als jij deze beslissing neemt lijkt het mij logisch dat je bijrijdstertje dit ook gaat volgen.
is ze akkoord met verzorgen en grondwerken: prima.
is rijden voor haar het belangrijkste: er zijn nog andere pony's op de wereld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:41

Dank je :)
Ik kan haar wel zeggen dat ze er gerust af en toe zonder zadel op mag hobbelen, ik denk niet dat dat problemen gaat geven. Ik weet alleen niet of er dan echt gereden kan worden, pony is namelijk niet altijd makkelijk als je er echt serieus mee aan het werk wil (omdat hij het dus volgens mij niet echt leuk vindt) en ze zit wel goed zonder zadel, maar ik weet niet in welke situaties dat allemaal zo is, en ik laat haar liever niet zandhappen natuurlijk. Maar als ze tevreden is met af en toe wat hobbelen kan dat best geregeld worden :j en dan kunnen we nog zien hoe het gaat in de toekomst natuurlijk :)

(en ik blijf toch nog op zoek naar een oplossing voor de singel, dus misschien is het ook maar van korte duur .. voor haar dan .. want ik heb er momenteel echt geen behoefte aan ;) ).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:11

Ik krijg uit jouw posts altijd het gevoel dat je het allerbeste met hem voorhebt, maar toch nog steeds veel te braaf bent in dat rijden, wat je zelf ook wel weet. Los van het singelprobleem (wat echt supervervelend is), denk ik dat rijden op dit moment idd niet je ding is, en het is geen schande om dat te laten vallen toch? Zo te horen krijgt hij voldoende andere beweging!

Maar als je toch weer wilt rijden ooit, denk ik dat je héél kritisch moet blijven kijken naar jezelf, de juiste mensen erbij halen en dan echt erdoorheen bijten...

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:30

Een dappere en wijze beslissing, is het rijden samen niet voor jullie weggelegd, prima. Is het grondwerken en aan de hand spelen/wandelen/werken wel fijn en plezierig voor beiden, waarom zou je er dan met tegenzin en een onzeker gevoel opstappen? Jouw gevoel kun je niet wegdrukken, tegen een dier kan je niet 'liegen' want hij/zij voelt jouw emotie hoe dan ook. Hoeveel jij het ook probeert te verdoezelen ;)

Wat betreft jouw verzorgster, als jij merkt dat jouw paard geen plezier beleeft aan rijden, niet meer doen.. Als ze het er niet mee eens is, is het misschien maar beter zonder. Er zijn zat lieve meiden die het ontzettend leuk vinden om lekker aan de grond dingen te ondernemen met je paardje :j

Heel veel succes en plezier toegewenst met je beessie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:14

@ Poes: ben inderdaad een te brave ruiter :j Altijd geweest en in combinatie met een dominant paard waarschijnlijk niet zo'n goede keuze (alhoewel ik het presteer om zelfs de braafste paarden moeilijk te laten doen als ik "goed" in mijn vel zit :+ ), zeker niet als er dan eens iets mis gaat, want dan gaat het snel bergaf natuurlijk. Maar daar ben ik me van bewust, en ook dat het volledig aan mezelf ligt :j Daarom ook dat ik er voorlopig even niet meer ga opzitten ;) Ik kan veel beter met hem op de grond werken en hem zo beweging & uitdaging geven, waarbij ik ook tracht om hem dingen bij te leren (ik ga lessen nemen in gymnastiseren op de grond, dubbele longe, lange lijnen, dat soort dingen ;) ) wat dan later in het rijden weer in mijn voordeel werkt. Want ooit zit ik er wel weer op hoor ;) maar voorlopig heeft het allemaal even geen haast :)

Bedankt voor de reacties allebei :)
Ivm mijn verzorgster zien we wel hoe het loopt :j In principe kan ze best zonder zadel wat rondhobbelen, dus dat is ookal leuk natuurlijk .. zolang de piste het toelaat, want het gaat nu weer herfst/winter worden dus ik had al gezegd dat er dan sowieso weinig tot niet gereden kan worden .. Dus we zien wel :)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:28

Ik vind het super van je, dat je de beslissing 'durft' te nemen om hem voorlopig niet meer te rijden. Ik denk trouwens dat de vrijheidsdressuur ed jullie vertrouwen ten opzichte van elkaar kan verbeteren, en dat je er in het rijden later voordelen zal uithalen.
Vorige winter heb ik m'n paardje ook een maand of 2 rust gegund, omdat ik het gevoel had dat het rijden een routine werd voor hem, en sinds dan en nog steeds loopt hij echt super ontspannen en gelukkig onder het zadel :D!
Ik denk dat je verzorgster het wel zal verstaan, als je het haar duidelijk uitlegt. Ze is nogmaar 11, maar ik denk dat ze er wel begrip voor zal kunnen opbrengen. Ze kan ondertussen toch lekker op manegepaardjes ofzo rondhobbelen? Ze kan in deze periode misschien nog veel bijleren om daarna eventueel terug op jou dominantere pony te stappen :D?
Veel succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:35

Ik wens jullie veel plezier en succes, en ik ben overtuigd, dat ook jij, mits de juiste begeleiding, ooit weer met plezier in het zadel zult stappen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:01

Dank je :)
En dat laatste is ook zo :j Dankzij een goede lesgeefster durf ik er alweer mee aan de slag en sta ik een stuk sterker/steviger dan pakweg 2 jaar geleden .. Dankzij haar heb ik er ook alweer op gereden .. en heb ik niet meer de angst die ik eerst had om erop te stappen. Maar toch ben ik nog niet zover dat ik zeg: ik heb nu eens zo'n zin om te rijden ... En zolang ik dat niet heb, tja, voor wie moet ik het doen? :+

Blijkbaar (volgens een ander forum) ben ik bijna een mishandelaar als ik er niet op rij := Kunnen ze het niet begrijpen dat ik de schuld op mijn pony steek (ja, die singelwonden & bijbehorend ongemak + wat er allemaal gebeurd is in het verleden zorgt hij echt zelf voor) terwijl ik zelf gewoon te angstig ben om te rijden .. Ze zeggen nog net niet dat ik 'm gewoon moet verkopen en zo een beter baasje gunnen ...

En ik dacht dat het hier erg was :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:07

Wat voor singels heb je al geprobeerd? Heb zelf ook een paard welke ineens wonden kreeg. (nu niet meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:07

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:42

ja, paarden vinden het vreselijk als er niemand op hun rug gaat zitten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:25

Ik begin het idee te krijgen ja :=