Sinds 2 weken heb ik al het gevoel dat Bono niet helemaal lekker in zijn vel zit.... De ene dag glimt hij als een spiegel, de volgende dag is hij dof en staan zijn haren overeind. Kwa spieren zit het ook niet lekker want meneer heeft vorige week echt 4! dagen met spierpijn in zijn rechterachterbeen gestaan en met zijn conditie is het ook niet goed sinds een paar weken.... Ik rij ongeveer 20 minuten en daarin zit stap, draf en enkele rondjes galop maar niet mega veel maar na die 20 minuten is hij doodop en bijna zeiknat, ook alweer zoiets waarvan ik dacht: Hm, dat kan niet goed zijn maar ja, hij ziet er vrolijk en tevreden uit, eet goed en heeft ook geen koorts oid....
Eergister toch maar een contact gezocht met de veearts want tja, ik merkte toch wel wat dingen op waarvan ik zeker wilde weten dat ik niet gek aan het worden was.... Gister was het dan zover, de veearts zou komen om naar zijn bult (soort vetbult op zijn schouder) en een kleinere nieuwe bult te komen kijken en dan zou hij meteen ook wat bloed afnemen om naar het lab te sturen voor controle....
Goed, na de bultjes ging de naald in zijn hals om er 2 buisjes bloed uit te nemen, dat was geen probleem... echter toen de naald er al uit was bleef er maar bloed uit het naaldenprikje komen en de veearts had meteen een blik in zijn ogen van: Dat is dus NIET goed, hij heeft nog een tijdje zijn duim erop moeten houden voordat het bloeden wilde stoppen. Vervolgens heeft hij naar zijn hart geluisterd en toen hij daarmee klaar was en me vertelde wat hij gehoord had sloeg de grond even onder mijn voeten vandaan want wat hij me te vertellen had had ik dus echt NIET verwacht!!! Bono heeft een lichte hartruis en aangezien hij ook erg dun bloed heeft hoopt de veearts iets te kunnen vinden wat die 2 met elkaar linkt.... Nu kan het zo zijn dat hij iets onder de leden heeft waardoor de hartruis is ontstaan en vandaar dan ook dat hij de bloeduitslag wil afwachten en ik me niet al te druk moet maken.... Dat is makkelijker gezegt dan gedaan!!! Voor mij was het met deze openbaring wel meteen duidelijk dat hij daarom ook geen conditie heeft!!!
Ik weet dat er vele paarden rondlopen met een lichte hartruis en aangezien Bono pas 4 is en ontzettend in de groei is hebben we een erg grote kans dat hij er overheen zal groeien maar ja, je gaat er dus niet vanuit dat je dit te horen krijgt over je topper!
Hij kwam dus ook voor Chennai aangezien die wat gelige afscheiding had hangen aan haar kling en op haar achterbenen zat het ook, aangezien zij gister op 72 dagen dracht behoorde te zitten heb ik toch maar voor de zekerheid een scan laten maken omdat gelige afscheiding kan duiden op een abortus. Gelukkig zit de Chennai X Don cremello du Bois beeb er nog steeds in en is alive and kicking (de veearts moest lang zoeken voordat hij t beebje kon zien, beebje was verstoppertje aan het spelen ). Maar wat blijkt..... Chennai heeft een afwijking in haar kling (geslachtsorgaan) en daardoor kan ze lucht aanzuigen als ze aan het spelen is op de wei, nu zit er in de lucht bacterien en die komen dan in de baarmoeder waardoor er een grote kans is dat de baarmoeder vuil wordt en dan samen gaat persen om de bacterien eruit te krijgen maar daardoor kan dus ook het vruchtje er af komen en tja, dat willen we nou dus echt niet hebben!!!!
De vraag was dan ook: wat is het beste om te doen.... niets en dan maar hopen dat t beebje blijft zitten OF we zetten haar dicht (dan worden er wat hechtingen ingezet waardoor er geen lucht meer in de baarmoeder kan komen). De veearts zei: is als je het veulen belangrijk vind zou ik haar dicht zetten waarop ik dan ook antwoorde: Dan doen we dat want dit veulen is belangrijk!!!! (welk veulen is dat nou niet...)
Chennai is nu dus dichtgezet en moet zeggen dat ze geen kik gaf en ikk ontzettend blij ben en gerust gesteld ben omdat ik weet dat het beebje er nog inzit EN dat die er ook in blijft zitten tot volgend jaar begin mei! 2 weken voor de verwachte geboortedatum komt de veearts haar weer open maken en dan is het wachten op het beebje....
Moest dit even van me af typen... Aan de ene kant dus een opluchting aan de andere kant zit ik nog wat in de zenuwen omdat ik nog niet precies weet wat Bono heeft en ik moet ook zeggen dat ik me eerder druk maak over het feit dat hij zo'n dun bloed heeft (en ook kans heeft dat t bloedarmoede is) dan dat hij een lichte hartruis heeft....
jee wat een vreselijk nieuws ik hoop voor je dat het allemaal goed komt met bono dat de bloeduitslagen goed zijn, of in iedergeval duidelijkheid geven en dat hij over de ruis heen groeit en natuurlijk dat het beebje blijft zitten, ik heb er meer gekent die dicht waren gezet en dat is allemaal goed gekomen
Nien1984
Geplaatst: 13-08-10 09:11
Jeetje Lonneke.... jij bent ook wel voor pech geboren lijkt het wel. Arme arme!
Fijn dat je zo vroeg erbij was voor Chennai, dat had inderdaad heel anders kunnen aflopen en wat Bono betreft... het is een 4 jarige sterke knol. Hij is niet mager, z'n ogen glansen en hij doet verder niet ziek aan.... we gaan gewoon duimen, het komt vast goed met hem!!! Hou je taai!
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Geplaatst: 13-08-10 10:07
Je kunt haar een maand vantevoren ook al open laten maken als je wilt.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 13-08-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
missje
Geplaatst: 13-08-10 10:18
jeetje wat een pech toch weer,
hou ons op de hoogte want ben erg benieuwd naar de uitslag van bono
jeetje wat een gedoe weer. sterkte ermee met bono ik hoop dat het goed komt! en met chennai dat dicht naaien is op me vorige stal ook gebeurt bij de fok merrie. en daar ging t na t dicht naaien ook prima mee.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-08-10 10:37
Het dichtzetten van een merrie is iets wat veel gebeurd, vooral bij oudere fokmerries, daar hoef je je dus niet zo druk om te maken. Van Bono, ik kan me voorstellen dat dat een fikse klap is. Die hartruis verklaart ook wel waarom hij zo snel buiten adem is. Nu maar hopen dat het niets permanents is. Wanneer weet je de uitslag van het bloedonderzoek?
Hartworm of heel veel bloedwormen. Staat er een ezel in de buurt?
Nien1984
Geplaatst: 13-08-10 11:07
janderegelaa schreef:
Hartworm of heel veel bloedwormen. Staat er een ezel in de buurt?
Wat is er met ezels dan mark?
Paint_Lover
Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-10 11:12
@Jacky91: Ik hoop ook dat er iets uit de bloeduitslagen komt en dat we dan iets kunnen doen, vage is dat hij dit bij aankoop niet had want hij is gekeurd dus dit is nieuw en mischien is er een verband tussen het dunne bloed en de lichte hartruis.
Ik ken ook meerdere merries die worden dichtgezet alleen vertelde de VA mij dat ze het meestal niet doen bij 3 jarige. Maar goed beebje zit er nog in en doet het goed en dat was wel een opluchting....
@Nien: Ja, daar lijkt t inderdaad wel erg veel op... Ze moeten me de laatste tijd wel hebben.
Wbt Bono, hij is inderdaad nog erg jong en hij eet goed, heeft geen koorts oid maar hij word wel degelijk magerder. Van de week kwam een stalgenoot me ook al vertellen dat hij weer een dakje krijgt ipv zijn mooie stevige ronde kont, dus het valt meerdere mensen wel op dat hij toch niet helemaal lekker is...
Deze foto is van afgelopen zondag
@janderegelaa: Ik laat haar zowiezo op tijd open maken maar sta gelukkig op een stal waar ze al jaren fokken en dus is ze/zijn we in goede handen....
@missje: Pech, kan je wel zeggen... Ik hou jullie zeker op de hoogte!
@D_MR: Dank je! Over chennai maak ik me ook niet zo druk meer, dat zit wel goed.... nu lekker genieten en wachten op n veulentje volgend jaar.... Met Bono zal het ook wel goed komen, heb vertrouwen in mn veearts en die doet er alles aan om er achter te komen wat hij heeft en wat we eraan kunnen gaan doen.
@neon: Dit zei de veearts ook al, alleen zei hij ook dat t bij 3 jarige die voor de 1e keer dragend zijn niet zo vaak gebeurd maar omdat ze dus een afwijking heeft vond hij het ook beter om dr dicht te zetten, zo sluiten we toch een hoop uit... Van Bono is het inderdaad een fikse klap, had nl niet verwacht dat er dit uit zou komen.... verwachtte dat hij gewoon n virusje oid zou hebben maar het verklaard inderdaad wel waarom hij zo snel buiten adem is en dus ook zeiknat is na korte arbeid. Ik verwacht ergens maandag de bloeduitslag te weten maar aangezien er ook getest word op wormbesmetting weet ik het niet zeker...
@janderregelaa: er word ook getest op wormbesmetting maar er staat geen ezel in de buurt dus daarvan kan hij het niet hebben. Ik weet dat hartworm niet bij een paard voorkomt en wel bij ezels, vandaar ook dat t niet echt goed is om een paard en een ezel bij elkaar in de wei te zetten....
@nien: zie mijn antwoord op mark....
Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes! Doet me erg goed.... Zit een beetje met mezelf in de knoei en dan krijg je er dit ook nog eens een keer bij...
kiolette
Geplaatst: 13-08-10 18:18
Ach Lonneke toch, ik zal voor jullie, jij en je paardjes duimen. Hou je taai
Vanmiddag heb ik in elk geval al te horen gekregen dat zijn rode bloedlichaampjes wel goed zitten, ondergrens is 34 zei hij en Bono zit op 36, verder waren er nog geen uitslagen en ze verwachten die pas maandag of dinsdag binnen te hebben.
Ben alweer lekker op stal geweest en heb Bono even in de paddock gehad maar zelfs daar doe ik hem geen plezier mee, hij heeft heel even met de pion staan spelen en liet toen erg duidelijk weten dat hij echt weer naar binnen wilde. Wat ik dus ook gedaan heb, heb hem weer een heerlijke poetsbeurt gegeven en dus staat hij glanzend op stal Heb met de staleigenaresse besproken dat hij voorlopig minder voer gaat krijgen omdat hij tot ik de uitslag binnen heb en wat meer weet rust krijgt. Ook heb ik haar verteld dat hij dus een lichte hartruis heeft en ze keek me toen verschrikt aan, tja... niemand had dat verwacht...
Is dus afwachten (en dat kan ik zo slecht...) maar als ik nieuws heb meld ik het hier meteen!
missje
Geplaatst: 14-08-10 00:10
ik vroeg me ook af: is ie altijd al zo geweest of is het van de laatste tijd? als het vd laatste tijd is lijkt het me niet van de ruis afkomstig.
cristinaa
Geplaatst: 14-08-10 00:33
Mijn merrie had op 11 jarige leeftijd ook een hartruis. Ik schrok daar ook van. Aan het dier heb ik verder nooit iets bijzonders gemerkt. Ze heeft 20 veulens gekregen en werd 30 jaar oud. Ze is op haar 30e verongelukt. Dus een hartruis hoeft niet per defenitie heel ernstig te zijn.
Paint_Lover
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-10 08:35
@missje: Nee dit is iets nieuws, sinds een week of 2,3 merk ik dat hij gewoon minder conditie had en ook dat zijn spieren ineens veel minder zijn.
Kan inderdaad heel erg goed zijn dat het samenhangt met een of ander virus oid. We wachten het maar gewoon af, zit niet veel anders op...
@christinaa: Dank je wel voor je post! Ik weet dat er meerdere paarden rondlopen met een hartruis waarvan de eigenaren het nog niet eens weten. Ik weet het nu dus wel maar nu willen we graag weten waarvandaan het komt. Bij de keuring eind april had hij het namelijk niet dus is het wel wat vaag dat het er nu ineens wel zit.
cristinaa
Geplaatst: 14-08-10 19:53
Ik had mijn pony ook laten keuren toen ik haar kocht en dat was toen niet opgemerkt. Toevallig na een onderzoek in utrecht waar de merrie voor haar veulen moest zijn, werd het opgemerkt door leerlingen vd Faculteit Utrecht. Zij moesten "zomaar " de hartslag opnemen voor hun opleiding. Toen werd er verteld dat zo'n ruis soms bij het hart hoort. Nou ik durfde haar niet eens meer te longeren toen ik thuis was. Maar ja na iedere inspannende bevalling stond ze toch weer gewoon op. Maar mij werd toen verteld dat ze ook niet wisten hoe dat die hartruis er kwam. Eigenlijk ben ik daarna gewoon vergeten dat ze het had en ik merkte er ook niets aan.
Paint_Lover
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 08:52
Even een update:
Een verkorte versie want mijn wereld is gister ineengestort...
Heb gister dus de bloeduitslag gekregen en daar is NIETS in te vinden, niets dat zijn dunne bloed verklaard MAAR ook niets dat de hartruis verklaard. Nu wil mijn veearts hem naar Someren doorsturen want dat is de dichtsbijzijnde kliniek waar ze een echo van het hart kunnen maken maar helaas is de cardioloog die dat kan op vakantie en pas over n week of 3 terug, ze kunnen wel iemand uit duitsland laten komen maar dan kost me dat zo'n 500,- en dat is wel veel geld. Morgen krijgt hij via een infuus vitamines en mineralen rechtstreeks in zijn bloed gespoten en gaat hij een voedingssuppliment bijkrijgen om ervoor te zorgen dat we hem maximaal kunnen ondersteunen en dan is het nog even afwachten. Ik wil zowiezo een echo van zijn hart laten maken maar wil het deze week nog even afwachten of hij beter gaat reageren op de gekregen vitamines en mineralen en het voedingssuppliment. Ook wordt zijn hart morgen nog beluisterd en uiteraard hoop ik gewoon dat de ruis er ineens niet meer is.
Ik mag wel rijden maar moet van dag tot dag kijken hoe Bono reageerd en op stal staat en natuurlijk moet ik er rekening mee houden dat hij een ruis heeft en mijn veearts noemde het een handicap. Gister ben ik er weer opgekropen, met knikkende knieen want ik had er al sinds vorige week woensdag niet meer opgezeten. Wat was hij braaf en wat had hij zin om te lopen!!! We hebben n minuut of 15 gestapt, een paar rondjes gedraafd en hij was gelukkig niet zeiknat en ook het pompen deed hij niet! Ik helemaal gelukkig....
Uiteraard MET zijn nieuwe sjabrak en bandages want die heb ik afgelopen zondag voor hem gekregen van mijn vrienden met mijn verjaardag, hierbij een foto van gister (gemaakt (met mijn nieuw gekregen camera) door mijn vriendin):
Je bent braaf maat!!!
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 17-08-10 09:34
En waarom niet naar een andere kliniek? Ik weet dat wij ooit vanaf Spoorenberg naar de Lingehoeve zijn gegaan.
Paint_Lover
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 10:08
Het is niet dat ik niet naar een andere kliniek wil gaan.... Ik ga contact opnemen met utrecht omdat ze daar ook een hart-echo kunnen maken en we daar mischien eerder terecht kunnen. Denk dat ze me naar Someren willen sturen omdat dat redelijk dichtbij is maar mij maakt t niet uit waar ik heen moet....
Verder wil ik in ieder geval even wachten tot de VA morgen is geweest want dan luistert hij weer even naar zijn hart en dan ga ik meteen vragen of hij ons niet door kan sturen naar utrecht oid want wil het liever zo snel mogelijk weten en niet al te lang afwachten....
Wat een naar nieuws! Vind het erg vervelend voor je. Hoop dat een scan meer duidelijk maakt! En hoop natuurlijk dat het meevalt.
Sterkte en succes!
missje
Geplaatst: 17-08-10 14:47
nou ja, geloof toch dat het niet negatief is dat er niets te vinden was in het bloed. begrijp dat ie vandaag weer goed tepas was? even idd morgen afwachten hoe ie dan is. misschien toch een virus wat hem dwars heeft gezeten (en nu weer weg is) ik zou ook zo snel mogelijk dan een echo willen laten maken hoor, utrecht is erg goed
@Turbie: Ik hoop ook dat het goed komt, daar hou ik me nu ook aan vast... Het MOET gewoon goed komen....
@Fury08: Naar is het zeker, zo heb je een volkomen gezond paard op stal staan en n paar weken later is hij gewoon ziek en heeft hij een hartruis.... Nog even afwachten en dan hoop ik dat de scan wat meer duidelijkheid gaat geven. Dank je wel in elk geval!
@missje: Opzich is het wel fijn dat er niets uit zijn bloeduitslag gekomen is maar nu weten we dus nog niet waar de ruis vandaan komt. Dat is meer waar ik me zorgen om maak.
Gister oogde hij weer vrolijk, al zit hij nu weer niet lekker in zijn vacht (dof) en hoe hij vandaag is weet ik nog niet. Ga er pas vanavond heen. Virus is uitgesloten want dat moet je zien in het bloed en daar is dus niets in te zien.
Ik wacht morgen nog even af en dan ga ik overleggen met de VA om naar utrecht te gaan, wil eigenlijk niet te lang wachten want wil gewoon weten wat hij heeft en wat we er evt aan kunnen doen.