Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:47

:wave: ;(

Eerst maar een quote van mijn Hyves, van afgelopen dinsdag;
Citaat:
Wat een ellendige dag.. ;(
Met een klein beetje tegenzin (vermoeidheid) naar de manege gefietst en Kimmes uit de paddock gehaald.
Eerst opgezadeld, daarna helemaal ingesprayd en hoofdstel om.. in de binnenbak opgestapt, Kim bleef netjes staan.
Aan niks kon ik merken dat deze dag niet zo leuk zou eindigen.
Na wat twijfelen, omdat het toch wel stevig waaide, toch besloten om een buitenritje achter de manege langs te maken.
Kim was braaf en stapte netjes door.. ze was wel wat frisser dan anders en af en toe moest ik haar echt even terug nemen.
Maar ondanks dat hebben we toch een paar keer lekker kunnen draven en was ik blij dat ik op haar rug zat.
We waren al weer ter hoogte van de manege toen ik voor de laatste keer aan wilde draven, maar ik merkte dat Kim iets spannend vond.
Nek omhoog, oren naar voren, gespannen stapjes.. dus ik probeerde haar gerust te stellen, maar daar reageerde ze deze keer totaal niet op.
Ineens stond ze stil, maakte een draai van 180 graden en sprinte weg.. ik had haar wel snel terug en heb haar, al piafferend en snurkend, het grindpad opgestuurd.
Ook dat was eng en Kim zou het liefst keihard de andere kant zijn opgerend, maar dat liet ik haar niet doen.

Uiteindelijk ben ik toch maar afgestapt, ik zou het mezelf nooit vergeven als ik nog een paardje door een auto ongeluk zou verliezen.
Er was écht iets waar Kim bang voor was, ik zag de paniek in haar ogen.
Kim stond enorm te blazen, zwaar te ademen, koppie zo hoog dat ik zelfs op mijn tenen niet bij haar hoofd kon komen en was gewoon echt in paniek.
Met babystapjes toch de manege bereikt, maar ook op het terrein was Kim alles behalve rustig..
In de binnenbak gezet, afgezadeld, nog even laten rennen en uiteindelijk weer rustig gekregen.
Ik besloot om het er niet bij te laten zitten en ben nog even met haar richting de weg gelopen, maar daar raakte Kim weer in paniek en ik kon haar niet meer houden.
Ze draafde richting wasplaats en daar was gelukkig iemand die haar pakte..
Met tranen in mijn ogen richting binnenbak gelopen, maar daar gebeurde het weer.. ik weet écht niet wat er met haar was, maar ze was zo enorm hysterisch..
Met wat hulp toch te pakken gekregen en al rondjes dravend terug naar paddock gegaan.
Daar het hek open gedaan, halster afgehaald en zonder snoepje of 'afscheid' met pijn in mijn hart weg gelopen.. Auw, alsof er iemand aan je hart trekt.

Vandaag ben ik weer naar Kim gefietst.
Ik had gedacht dat Kim's actie eenmalig zou zijn en dat ze vandaag weer haar trouwe zelf zou zijn.
Niks was minder waar.. ik merkte het al toen ik haar uit de wei haalde, die spanning in haar lijf.
Ik wuifde het nog weg als 'verbeelding', maar dat was het helaas niet.
Binnen op de poetsplaats vast gezet en begonnen met poetsen, en dat ging eigenlijk vrij goed.
Ik had erg veel dorst en liep even naar de wc's om een bekertje water te drinken.
Tijdens het drinken hoorde ik ineens hoefgetrappel en ik dacht dat Kim zich los had gemaakt, maar dat was niet zo.
Kim was nogal paniekerig aan het doen en leek overal te willen zijn behalve daar.
Eerst natuurlijk naar haar toe gegaan en gerust gesteld, maar het hek was al van de dam.
Ik heb de grote deuren dicht gedaan, maar ook dat hielp niet..
Besloten om haar maar aan de andere kant van de poetsplaats te zetten, maar ook dit ging niet zonder problemen en Kim begon weer te rennen en ik kon haar niet houden.
Wijsvinger geblesseerd en ik had er behoorlijk veel pijn aan in het begin.. Kim was naar de wei gerend, dus ik kon er even iets omheen doen.
Daarna uit de wei gevist (klinkt makkelijker dan het was) en in de binnenbak gezet, waar de sprinklers aan stonden.
Tja, eigen schuld, dikke bult.. ik had haar ook in de wei kunnen laten staan, maar dan had zij haar zin gehad.

Ongeveer 20 minuten later heb ik haar het touwhalster om gedaan + leadrope eraan en zijn we rondjes over het terrein gaan lopen.
Dat ging eigenlijk best wel goed, al moest ik haar af en toe streng toe spreken en heb ik haar ook een paar keer terug moeten zetten met het touw.
Ik laat niet over me heen lopen!
Na 4 á 5 rondjes te hebben gelopen, even een stukje naar het eind van het terrein/begin van de weg, daar heeft ze een minuut stil gestaan, maar daarna kon ze het niet langer uithouden en ja, is ze weer uit mijn handen geglipt.
Dit ging zo ontzettend snel en hard! Ik ben dit totaal niet van haar gewend. :n
En later gebeurde dit dus nóg een keer!
Mevrouw stond dus in de wei en ik heb haar flink opgejaagd, paar flinke tikken met het touw of de longeerzweep gegeven en haar laten rennen.
Ik heb haar erg hard aangepakt, dit heb ik nog nooit hoeven doen, maar niet té hard en nadat ik een tijdje op het terras heb gezeten, kon ik haar zo pakken en heb ik haar nog even aan de stang gezet.
Daarna zijn we rustig naar de wei gelopen en hadden we geen problemen.

Ik heb de eerste actie van haar op film.
Hopelijk verduidelijken de beelden mijn verhaal.
Dit is dus nog 2 keer gebeurd, maar dan buiten op het terrein.


Normaal gesproken staat Kim met één been op rust en koppie laag te genieten van het poetsen..

Ik herken mijn eigen paard niet meer!
Ben radeloos en weet niet wat er in haar koppie om gaat.

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:55

het lijkt wel of ze het zelf ook niet kan plaatsen want je ziet een beetje radeloosheid in der koppie zonde man.

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:58

moet heel eerlijk zeggen dat het eruit ziet dat ze je gewoon de baas is en haar eigen zin door drijft.
ik zie het als verwend gedrag.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:59

robbedoes schreef:
moet heel eerlijk zeggen dat het eruit ziet dat ze je gewoon de baas is en haar eigen zin door drijft.
ik zie het als verwend gedrag.


Ik ook. Ik zou haar eens even goed laten weten dat je dit niet tolereert en dat ze verdorie gewoon eens even lekker normaal moet gaan doen.

Misschien heeft ze wel een teveel aan energie. Ben je anders gaan voeren?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-08-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijkema
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:00

Hhmmm Tineke wat een vreemd verhaal.
Kan ze pijn hebben of iets dergelijks aan bijvoorbeeld hoeven, gebit of buikkrampen of is dit pure koppigheid??
Ik word er een beetje bang van als ik ernaar kijk want het is gewoon ruim 1000 kilo pure kracht he wat daar staat te dreinen.
Getsie, kan me voorstellen dat je even radeloos bent.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:01

Hmmm, ze ziet er op het filmpje niet 'panisch' uit. Kan me wel voorstellen dat je het zo beschrijft als je paardje altijd lekker op rust staat :)

Toen je d'r even hard had aangepakt ging het weer beter toch? Het zou kunnen dat ze aan het uitproberen was. Nog een mogelijkheid: Toen ze zo schrok buiten, was toen een beetje in gedachte bij je overleden paardje? Omdat je zegt dat je niet nog een paard wilt kwijtraken aan een auto ongeluk, dacht ik dat Kim misschien wat van je gevoelens had opgepikt.

Als we het paranormaal gaan bekijken...ik zie bij de staldeuren wel lichtbollen zweven :')

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:01

Wat naar zeg! Ik heb het filmpje goed bekeken, maar zie eigenlijk pas bij de derde 'take' iets van paniek. Op de eerste twee lijkt het alsof ze iets engs verwacht en daardoor onrustig is, ze houdt haar omgeving goed in de gaten.
Zou het pijn kunnen zijn? Verstapt? Spierpijn? Haar mond?
Wat ik verder kan bedenken, maar misschien wel vreemd, is waar mijn verzorgpaard last van had. Hij was de rust zelve als hij aan huis stond bij de eigenaren, zodra hij voor de winter verhuisde naar een privéstal stond hij er net zo bij als Kim. Wat bleek: de windmolen van de buurman maakt een heel hoog fluitend geluid, voor ons niet waarneembaar. Dit zou wel heel toevallig zijn, maar wie weet..
Verder kan ik niets bedenken, maar ik zal proberen mee te denken!

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:02

Het kan aan mij liggen maar het enige dat ik zie is een paard dat niet luisterd en totaal geen respect voor de baas heeft en dat in combi met wat al te veel energie.

Waarschijnlijk niet jou ding maar ik had er al lang een keer onder geschopt.

Sanny_lief
Berichten: 806
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:05

Wat vreemd zeg. Ik kan het ook niet plaatsen, zeker niet na al die andere topics die ik van jullie heb gelezen.

Staat er misschien een hengst in de buurt? Het lijkt alsof ze dringend ergens heen moet, onrustig maar niet bang. Nee bang is niet het juiste woord denk ik, dan had ze echt die paal wel uit de grond getrokken.

O ja, kleine tip. Mijn fjordje flikte het ook wel eens om zo met je weg te rennen. Ik gaf hem altijd een schop tegen zijn kont, dan draaide hij meteen een volte om mij heen en stond dan heel raar naar zijn kont te kijken. (Ja ik weet het, het klinkt onwijs onaardig en ik mishandel mijn paard iedere dag!)

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:05

robbedoes schreef:
moet heel eerlijk zeggen dat het eruit ziet dat ze je gewoon de baas is en haar eigen zin door drijft.
ik zie het als verwend gedrag.


Zo komt het op mij ook een beetje over.. ze lijkt in het begin van het filmpje niet heel erg gespannen maar juist een beetje verveeld.

Ik had afgelopen herfst precies hetzelfde met mijn paard, ook normaal een lekkere luie donder, kijkt nergens van op of om en opeens was alles spannend, eng en rende hij telkens weer met mij erop terug naar huis in volle galop. Bij hem was het ook geen angst bleek later, maar hij was gewoon ontzettend aan het uitproberen.

Na de lange winter was het opeens over, kan je dus helaas geen tips e.d. geven of je moet hopen op weer zo'n lange winter :D

Tartara
Berichten: 471
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Zaanstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:05

Ik kan het filmpje niet zien, zit op mijn werk. Maar ben wel heel nieuwsgierig.
Ik volg jouw topics over Kim graag en ziet er altijd heel rustig uit, kan me niet voorstellen dat Kim jou 'in de zeik' zou nemen.
Haar op haar plaats zetten vind ik nog kunnen, maar afstraffen niet.
Zou het niet iets van pijn kunnen zijn, kiezen of spieren?

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:05

Misschien is er iemand die haar wel is snoepjes geeft waar iets in zit waar ze zo van doet? Misschien haver?
Misschien last van insecten?'
succes

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:06

Ik zie absoluut geen hysterisch paard !!! ik zie geen snuivend, neusgaten opengesperd dier en geen paniek.
Eerder een wat ongeduldig paard wat om zich heen kijkt. En vervolgens haar zin doordrijft.
Ik weet niet hoe koudbloeds zijn maar mijn paarden zijn heel anders als ze in paniek zijn...

Irma77
Berichten: 322
Geregistreerd: 17-12-09
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:07

Ben je al eens te voet op de weg waar zij schrok heen gegaan? Was daar iets wat er normaal niet is?

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:07

Niet zozeer verwend gedrag, maar krijg wel het idee dat ze een soort van de leiding aan het over nemen is. Een cursus ''heropvoeding'' van 10 min. was voor mijn paard voldoende. En wat betreft het veranderen van plaats waarbij ze je zo meesleept, zou een hengstenketting voor 1 of 2x handig zijn zodat je haar 1 x duidelijk kan laten maken dat dat absoluut NIET de bedoeling is.

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:09

robbedoes schreef:
moet heel eerlijk zeggen dat het eruit ziet dat ze je gewoon de baas is en haar eigen zin door drijft.
ik zie het als verwend gedrag.


Mee eens.. Je paard kijkt niet eens naar waar je staat, sleurt je gewoon mee.. Nou dat hoeven ze bij mij maar 1 x te proberen hoor..

En over dat druk doen aan die stang.. Compleet negeren.. Niet met lieve woordjes gaan praten, dan beloon je t gedrag, ook niet streng praten, dan zorg je voor meer spanning.. Gewoon de dingen doen die je wilt doen. Belangrijk is wel dat je consequent blijft dat ze niet zomaar in jouw ruimte mag komen...

Klinkt lomp, maar in t filmpje gebeurt t ook een keer(net voor je meegesleurt word).. Als zij der lijft tegen je op draait, dus je gewoon omver loopt, geef dat paard toch is een ontiegelijke rotschop.. Kommop zeg! Zij weet echt wel waar jij staat en kan echt wel uitkijken!

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:09

Is ze misschien erg hengstig?
Ik heb een paard gereden die was eens zo hengstig dat ze hetzelfde gedrag vertoonde maar dan nog erger. Als ze vaststond kon je haar amper weer losmaken, zo stond ze om te diedelen en zenuwachtig te doen.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:10

ElCamino schreef:
Ik zie absoluut geen hysterisch paard !!! ik zie geen snuivend, neusgaten opengesperd dier en geen paniek.
Eerder een wat ongeduldig paard wat om zich heen kijkt. En vervolgens haar zin doordrijft.
Ik weet niet hoe koudbloeds zijn maar mijn paarden zijn heel anders als ze in paniek zijn...


Helemaal mee eens, écht bang zie ik haar niet zijn, hoogstens wat onrustig. Ik gok ook eerder op deugenieterij dan op een bang paard. Wel sneu voor je, maar geef de moed niet op, werk eraan! En uiteindelijk ken jij zelf je paard nog het beste, maar van op het filmpje ziet het er echt gewoon wat verwend uit }> Komt allemaal goed maar hou het goed in de gaten!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:10

Is het niet gewoon zo dat ze naar haar maatjes wil die in de wei staan? Ik vind het er niet echt paniekerig uit zien, alleen wat onrustig.
Op het stukje film dat je haar losmaakt op de poetsplaats zie je dat ze er gewoon met je vandoor gaat. dus volgende keer gelijk ingrijpen, als ze zo over je heen loopt hoef jij ook niet meer lief te blijven. Een fikse tik is echt geen mishandeling ;)

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:11

Hengstigheid?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:11

In mijn ogen is duidelijk heel nerveus. En daardoor walst ze natuurlijk dwars over de baas heen. Even iets wat mij te binnen schiet omdat ik dat weleens heb gezien bij een kennis en haar paard: zou er iets met haar ogen of oren kunnen zijn? Slecht zien of slecht horen kan angst met zich mee brengen. Hopelijk vind je de oorzaak!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:11

Ik zie ook geen paniek. Op geen enkel moment.
Ik zie wel een drammerig, ongeduldig, energiek, oplettend paard, dat even geen zin heeft om netjes stil te staan wachten op de baas.

Ter geruststelling: Volgens mij zit je paard prima in haar vel. Ziet er goed uit, ziet er vooral heel energiek uit.

Ter overweging: Ze lijkt inderdaad te weinig respect voor jou te hebben. Ik had dit persoonlijk niet gepikt, zeker niet het moment waarop ze je zo'n beetje naar buiten sleurt...maar eerlijk gezegd had ik al ingegrepen als je haar losmaakt om ergens anders neer te zetten en ze jouw kant uitkomt, daar had ze van mij een schop gehad.
Nou wil ik niet zeggen dat je dat ook moet doen, maar ik denk wel dat je even op je strepen moet gaan staan. Je paard probeert je, om wat voor reden dan ook, toch uit, en daar zal je nu meteen iets mee moeten doen voor het erger wordt. Dus even wat aandacht besteden aan de opvoeding, eventueel wat meer werk, laat haar maar lekker uitrazen, doe iets waar ze haar energie in kwijt kan!

Ehm, is ze misschien hengstig??

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:12

MaaikeMo schreef:
robbedoes schreef:
moet heel eerlijk zeggen dat het eruit ziet dat ze je gewoon de baas is en haar eigen zin door drijft.
ik zie het als verwend gedrag.


Mee eens.. Je paard kijkt niet eens naar waar je staat, sleurt je gewoon mee.. Nou dat hoeven ze bij mij maar 1 x te proberen hoor..

En over dat druk doen aan die stang.. Compleet negeren.. Niet met lieve woordjes gaan praten, dan beloon je t gedrag, ook niet streng praten, dan zorg je voor meer spanning.. Gewoon de dingen doen die je wilt doen. Belangrijk is wel dat je consequent blijft dat ze niet zomaar in jouw ruimte mag komen...

Klinkt lomp, maar in t filmpje gebeurt t ook een keer(net voor je meegesleurt word).. Als zij der lijft tegen je op draait, dus je gewoon omver loopt, geef dat paard toch is een ontiegelijke rotschop.. Kommop zeg! Zij weet echt wel waar jij staat en kan echt wel uitkijken!


Inderdaad, en waarschijnlijk heb je het 1x eerder toegelaten en dat weet ze nu en dus kan ze doen wat ze wil.
Ook in het filmpje zeg je: kiim.. kihiimm.. Terwijl dat haar echt niet uit maakt. Dan kan je het beter negeren of haar een lel meegeven. 1x duidelijk zijn is vaak al voldoende.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:12

Tja, van jouw verhaal en het filmpje word je niet veel wijzer. Het valt me op dat je paard in het eerste deel van de film telkens één kant uitkijkt en zich fixeert op iets wat ze ziet (of meent te zien) - een stalkabouter of zo. Dat je haar korter vastzet is uiteraard niet handig - ze voelt zich daarmee nog meer beperkt in haar beweging en ze wil kennelijk maar één ding, wég van daar zoals je ook laat zien als ze 'm smeert door de deuren. Ze is kennelijk van iets geschrokken en bang.
Je weet dat het iets kan zijn wat jij helemaal niet ziet of hoort.

Mijn paarden hebben ook wel 's zoiets - in mijn ogen is er dan helemaal niks aan de hand. Toch kunnen ze dan zulk gedrag tonen, al is het maar door een snippertje papier wat er eerst niet lag, of iets wat gebeurt is een paar dagen geleden en ze opnieuw verwachten.

Ik loop altijd in de richting van het punt waar het paard naar kijkt (en als je het aandurft neem je Kim mee aan het touwtje) om ze gerust te stellen. De leider gaat voorop en toont dat er niks is om bang van te zijn. Dan is het geklier ook meteen over.
Geruststellen door het goede voorbeeld te geven werkt beter dan lieve woordjes en geknuffel.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:14

ik vind kim er ook niet angstig of panisch uitzien. Eerder ongeduldig, zoekend naar iets om "slecht" gedrag te kunnen vertonen.

En als je haar wil losmaken, ziet het er voor mij ook uit alsof ze (op dat moment) totaal geen respect heeft voor jou, van zodra je nog maar aan dat touw begint te frullen, is zij al lang met haar gedachten bij de poort om naar buiten te kunnen. Is er soms een nieuw paard bijgekomen en is ze nu een beetje plakkerig naar dat andere paard toe?
Ik denk kordaat (en desnoods met een beetje "geweld") optreden, want Kim is te groot en te sterk om zomaar te laten gebeuren. Stel je voor dat er iemand door de deur komt op het moment dat Kim besluit de benen te nemen...

Ik hoop dat je snel een oplossing vind en nog beter de oorzaak van dit gedrag