De beste gok die ooit genomen heb?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dblijham

De beste gok die ooit genomen heb?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:08

Een tijdje terug kwam ik op Bokt een topic tegen met de titel; Wie geeft onze prachtige jaarling een laatste kans? Het topic vermelde duidelijk dat het een jaarling betrof met een probleem in zijn rug en een slechte prognose.
Het dier had als veulen waarschijnlijk een ongelukje gehad met zijn moeder toen deze in paniek raakte en had sindsdien niet goed meer gelopen. De veearts vermoedde een beschadiging of beknelling in de rug en adviseerde als laatste kans om hem een half jaar in de wei te gooien en te hopen dat hij gedurende zijn groei zou verbeteren.
De eigenaar wilde hem deze kans beslist gunnen maar had er zelf simpelweg de mogelijkheid niet voor en inscharen kun je een zwak dier natuurlijk ook niet. Zij hebben beslist gedaan wat ze konden voor hem.
De mogelijkheid van 24/7 kon ik hem wel bieden en ik heb besloten de gok te wagen met daarbij de afspraak dat als hij over een jaar nog niet duidelijk beter was ik hem in zou laten slapen. Als hij niet goed zou komen had mijn oude pony komende winter in elk geval een weidemaatje en als hij wel goed zou komen zou ik voor een leuk prijsje een paard hebben dat ik anders nooit zou kunnen betalen.
Een gok dus.
Eind mei hebben wij hem opgehaald, een grote, slappe slungel van toen 10 maanden oud. Hij is lekker de wei op gegaan en kreeg een oude welshruin als maatje en opvoeder.
In de afgelopen weken leek er voorzichtig enige vooruitgang te bespeuren maar hopen durfde ik nog niet...

Vandaag zijn we met hem naar Tamme Hanken geweest, een grote naam in Duitsland op het gebied van paardenrevalidatie. Hij is oa ostheopaat.
Tot mijn grote verbazing liet her Hanken ons weten dat er geen enkele blokkade in de rug van het dier zat, hij zat vast op zijn atlas en bij zijn schoft en met name zijn achterbenen moesten gekraakt worden maar niets in zijn rug.
De hele behandeling incl. de tijd die in de protesten van mijn arme baby ging zitten heeft een krap half uur geduurd waarna mijn , uiteraard nog altijd slappe dweiltje, vrolijk mee terugdanste naar de trailer, bijna huppelend de klep opging (wilde wel graag bij die gemene man weg) en daar in slaap viel tot we weer thuis waren.

Nu, thuis, stapt hij zeker een hoef extra over achter dan hij eerder deed en als hij stapt ziet het er ook al niet meer uit alsof hij slaapwaggelt.

Ik durf het bijna niet te hopen maar zou ik dan echt de beste gok van mijn leven genomen hebben toen ik met een wijntje op impulsief reageerde op een hulpkreet op Bokt?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:10

ik hoop het echt voor je!
super dat je hem die kans hebt gegeven, en ik hoop echt dat het een topper wordt.

AnnemiekvM

Re: De beste gok die ooit genomen heb?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:15

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ben benieuwd hoe hij het verder gaat doen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:15

Zijn bloedlijnen zijn er in elk geval wel naar... Het is een Vivaldi uit een stermerrie van Contango. Als veulen was hij bloedmooi en hij is vreselijk lief.

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:16

dat is goed nieuws !
goed dat je hem een tweede kans hebt gegeven
veel sucses nog verder

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:17

Klinkt als het begin van een mooi verhaal dit.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:18

ik denk dat je zeker een goede gok hebt gemaakt
en als hij niet bereden etc. kan worden, So what :D

hij is erg lief zoals je zegt

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:18

Nikka schreef:
Klinkt als het begin van een mooi verhaal dit.

ja :)

of het einde van een roman waar een vervolg op komt :=

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:19

zou toch we geweldig zijn. ik geloof trouwens dat ik die man wel eens gezien heb die jou paardje gekraakt heeft. das geen slappe en hij verdiend ook goed :P

alex66

foto!!

ik schrijf een paard pas af als een osteopaat dat doet eerder niet ;)

xMelissaa

super dat het zo goed gaat!
leuk dat je de gok hebt genomen en misschien gaat het nog helemaal goed komen ook! :)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:21

@Enyaa, als hij nooit bereden zal kunnen worden zal ik realistisch moeten zijn. Een grasmaaier die ca. 1.75 hoog wordt en nog 25 jaar mee kan is niet handig hier.

Ik zal mijn verzorgmeiden vragen of zij een foto willen plaatsen.
Tamme Hanken is inderdaad een boom van kerel met handen als kolenschappen. Naast hem lijkt zijn percheron dekhengst een warmbloed...
Zijn kosten vallen overigens heel erg mee, als je niet te ver bij hem uit de buurt woont kan ik hem warm aanbevelen.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:28

dblijham schreef:
@Enyaa, als hij nooit bereden zal kunnen worden zal ik realistisch moeten zijn. Een grasmaaier die ca. 1.75 hoog wordt en nog 25 jaar mee kan is niet handig hier.

Ga je hem dan laten inslapen? Of eerst naar een andere oplossing zoeken?

Vind het super dat je een dier zo'n kans geeft :j

Foto zou leuk zijn inderdaad :D

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:28

dblijham schreef:

ahja dan

maar als ik zo hoor komt het allemaal goed met dit ventje :)
ga je hem gebruiken voor dressuur/ springen of recreatief :) ?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:48

Met zijn bloedlijnen en voorbeengebruik (achterbeen moet beslist nog aansterken) hoop ik op een dressuurtoppertje na het goede nieuws van vandaag.
Verzorgtoppertje heeft beloofd zo snel mogelijk een foto te plaatsen.
Als hij niet gezond wordt laat ik hem in slapen, dat is een afspraak met de vorige eigenaar en die zal ik dan ook nakomen, we willen geen van beiden het risico lopen dat hij door zijn goede papier toch nog in de handel zal belanden terwijl hij niet gezond is.
Wel zal ik alles proberen om hem gezond volwassen te krijgen en dat begint nu zeer haalbaar te lijken.
Laatst bijgewerkt door dblijham op 24-07-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:51

dblijham schreef:

Ik zal mijn verzorgmeiden vragen of zij een foto willen plaatsen.
Tamme Hanken is inderdaad een boom van kerel met handen als kolenschappen. Naast hem lijkt zijn percheron dekhengst een warmbloed...
Zijn kosten vallen overigens heel erg mee, als je niet te ver bij hem uit de buurt woont kan ik hem warm aanbevelen.

waar komt hij vandaan? en heeft ie een site of iets?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:53

Hij zit in Filsum, Duitsland. Als je hem zoekt op google is de 1e link al van zijn site.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:58

wilsum of filsum?.. ik zal is gaan googelen. als t wilsum is is t hier namelijk heel dicht in de buurt :D

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:03

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:10

dankje ik heb t gezien. is hier toch nog wel stukkie vandaan maar ik za deze zeker onthouden. heb vaker gehoord dat ie echt heel goed is.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:18

Wauw!!! Wat kan een goede ostheopaat een verschil maken. Ik bleef lachen om hem vandaag, zelfs toen ik de omheinig kon vervangen omdat hij vergat dat zijn nieuwe bewegingsvrijheid hem nog geen groter weiland opgeleverd had...
Rennen, bokken, steigeren en vooral zijn achterbenen gebruiken om een, voor hem, zeer leuk drafje te tonen. Uiteraard heeft hij nog wel de kracht en conditie van een keukendweil dus na afloop van zijn "speelkwartiertje" was hij zeiknat en had het schuim tussen de billetjes maar de intens tevreden en vrolijke blik in zijn oogjes...puur genieten.

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:59

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-07-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Voor meer foto's kan een topic op ITP geopend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:02

Gaat dit over de actactische jaarling?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:12

Niet atactisch, is hij nooit geweest, heeft ze ook niet gezegd in haar topic.
Ik geloof wel dat jij in hetzelfde topic gereageerd hebt toen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:18

wat super dat het verhaal een leuke wending begint te krijgen! Hij ziet er geweldig uit! Succes met hem!