M'n paard is ruim 10jr ouder als gedacht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

M'n paard is ruim 10jr ouder als gedacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:44

Ruim een jaar geleden heb ik Holda zwaar verwaarloosd van een stel kampers gekocht.
Was geen slimme koop natuurlijk, maar ik kon het gewoon niet over mn hart verkrijgen om haar in dat kleine keukentje te laten staan (ja, het was niet eens een stal). Met de tegels door de midden en het raam eruit gedrukt.

Op haar paspoort stond 8 jaar. Ik probeerde ik haar mond te kijken maar dat liet ze echt niet toe.
Dus inladen en wegwezen hier dacht ik.

Thuis aangekomen zijn de dierenarts en tandarts langs geweest. Heel haar mond lag open en ze heeft een verschrikkelijk gebit.
Beide dachten ze rond de 11 jaar. Nou dat is nog niet slecht denk je dan.
Toen het na een paar maanden (en heel wat moeite) stukke beter ging met haar ging ik wat plannen in mn hoofd vormen.
Ik wilde graag een veulentje fokken. Ik had al een hengst uitgezocht (lucky lad 2nd).
Deze maand heb ik eindelijk een goed passend zadel gevonden en mn op maat gemaakte sidepull is binnen. Al een half jaar droom ik ervan om urrrren met haar door het bos te gaan rijden.

Totdat gister een heel aardig mevrouwtje zei dat mijn paard dik in de twintig is, 25 zelfs!
Toen moest ik wel even slikken.... M'n lieve Holda is al een oud dametje.
Die mevrouw is een zeer bekwaam tandarts. Zes paarden stonden op de planning en Holda was als laatste. Dus me stalgenoot en ik zeiden lacherig Ik ben benieuwd hoe oud jij haar schat.
Nou vertekenen holda haar boventanden heel erg omdat die een stuk korter zijn, maar als je goed naar de ondertanden kijkt en de stip of ringetjes erin kan je het duidelijk zien. (Ik nog even in haar boek gecheckt) Ze is inderdaad 25.....

Dus er gaat geen veulentje komen...
De kans is klein dat we keihard door het bos zullen gaan...
MAAR ik zal altijd mijn beste best doen om haar zo fit en gelukkig mogenlijk te houden.
En ben superblij met wat we tot nu toe bereikt hebben.

Hier een foto van m'n moeder die Holda vast houdt toen ik haar net had gekocht. Ik was haar benen aan het scheren om de wonden beter te kunnen behandelen.
Afbeelding

Eergister wilde ik mn nieuwe sidepull bij Holda om doen. En ondanks haar enorme trauma aan het bit deed ze haar mond voor me open (wat niet nodig was :+ ) Dus ik was weer helemaal hyperblij dat we ook dat weer overwonnen hadden. Toen kwam wat later deze foto van ons.
Afbeelding

Hopelijk mag ik nog wat jaartjes van haar genieten <3

Ik had het even nodig om van me af te typen.
Bedankt voor het lezen.
Liesje.

Kaka

Re: M'n paard is ruim 10jr ouder als gedacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:48

God, wat zag ze eruit en wat een blakend voorbeeld van gezondheid is ze nu. Aan haar nieuwe uiterlijk zie je niet dat ze de 20 al gepasseerd is. Jammer dat jouw plannen in het water vallen, maar je mag jezelf echt een schouderklopje geven om wat je met haar bereikt hebt :j

Riaa_

Diep respect voor jou, om voor elkaar te krijgen, wat jij voor elkaar hebt gekregen!

Binckydenice

Jeetje wat een verhaal! Maar je kunt er veel over zeggen maar voor het diertje is het alleen maar goed geweest dat ze bij jou terecht is gekomen.

Maar waarom kun je met een paardje van 25 niet lekker door de bossencrossen? Misschien is ze wel toe aan een nieuwe jeugd???

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:49

wat goed van je, het is een prachtig paard geworden.
Ondanks geen veulentje van haar, en ouder geschat dan gedacht, zal je reuze trots op d,r zijn.
Plannen zijn verandert, maar dat maakt haar niet minder toch??
Heel veel plezier en nog een lange tijd samen

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:49

waarom zou je geen veulentje kunne fokken
als de merrie verder gezond zou het geen probleem moeten zijn

en door de bossen crossen waarom niet

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:50

Wauw wat is die prachtig opgeknapt. Ik hoop dat jullie nog veel jaren van elkaar kunnen genieten, ondanks dat ze een stuk ouder is dan je dacht.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:52

Meis, lekker het bos in met je paardje!!!
Als ze conditioneel op orde is gaat ze dat wel lukken hoor, ik ken er een van 28 die nog endurance loopt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:54

linda212 schreef:
waarom zou je geen veulentje kunne fokken
als de merrie verder gezond zou het geen probleem moeten zijn

Het wordt over het algemeen afgeraden om met een merrie boven de 13 die nog nooit een veulen gehad heeft, nog een veulen te fokken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:55

:oo

Wat goed dat je het zo aangepakt hebt! :D

En ik ga met de anderen mee over het rijden... In de manegelessen hier liep een pony van 33 mee die doodongelukkig werd als hij niet mocht lopen.. :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:55

Wat een mooi paard! Ze heeft het getroffen met je..
en je kan toch gewoon kijken wat ze aankan, misschien heeft zij ook wel zin in een sprintje af en toe!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:57

Wat een leuk paard.
Wij hebben alleen maar KWNP-ers maar ik blijf altijd een zwak houden voor grote sterke paarden.
En ook nog een schimmel!

Ik hoop dat jullie nog een hele tijd van haar kunnen genieten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:00

Zo gezond en vrolijk als ze er nu uitziet kun je nog prima kilometers in het bos rijden!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:03

De galop vind ze nu ook al moeilijk vanwege haar achterhand.
Ze heeft last van haar heup een aanhechting heiligbeen, dus gok nu dat dat door slijtage komt.
Daar word nog wel naar gekeken hoor en kijken of homiopatische dingetjes misschien kan helpen.
Stappen en draven door de bossen is ook heerlijk. :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHHV8B7J-D.jpg

Ze heeft eerder wel veulens gehad. Heel veel denk ik zelfs, ze heeft een mega uier.
Maar ze is heel moeilijk op gewicht te houden in de winter. En gok dat ze daarom is verkocht (naar de slacht), omdat ze niet meer als fokmerrie te gebruiken was.
Ze is heeeelemaal dol op het veulen op stal. Wat als nadeel heeft dat ze zich helemaal moe rent in de wei als het veulen maar een voetje verzet.

Bedankt voor de lieve reacties.

Ik weet dat ik haar niet anders moet zien als voordat ik dit wist, maar dat vind ik op dit moment best moeilijk. Heb vooral veel met haar te doen.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:03

Wauw, wat is ze opgeknapt zeg! Je mag wel trots op jezelf zijn!

Veulentje fokken zit er nu inderdaad niet meer in, maar lekker door de bossen rijden, waarom niet?
Als ze de conditie ervoor heeft, dan zie ik het probleem niet..

Onze ouwe Victor (31) vind het ook nog geweldig om te rijden! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:07

Ze ziet er echt heel goed uit zeg!
Echt diep respect voor jou :)!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:33

Super dat je haar zo voor elkaar gekregen hebt. Het lijkt mij een oprechte en eerlijke merrie. Ze zal jou absoluut dankbaar zijn!
Heeft de tandarts nog tips aan jou gegeven voor wat betreft de wintermaanden en voeding?

Jammer voor jou dat ze nu ouder is dan je had gedacht maar des te meer respect voor jou dat je haar het leven geeft wat ze verdiend.
Fokken lijkt mij gezien haar verleden en vooral leeftijd niet eerlijk maar dat is mijn persoonlijke mening. Maar wat betreft rijden zou ik dit gewoon blijven doen, misschien rustiger dan je in de planning had en eveneens ook korter rijden dan je graag wilt.

Stil laten staan zou ik niet doen.

RUST ROEST!

Hagar_Helga schreef:
De galop vind ze nu ook al moeilijk vanwege haar achterhand.
Ze heeft last van haar heup een aanhechting heiligbeen, dus gok nu dat dat door slijtage komt.
Daar word nog wel naar gekeken hoor en kijken of homiopatische dingetjes misschien kan helpen.
Stappen en draven door de bossen is ook heerlijk. :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHHV8B7J-D.jpg

Ze heeft eerder wel veulens gehad. Heel veel denk ik zelfs, ze heeft een mega uier.
Maar ze is heel moeilijk op gewicht te houden in de winter. En gok dat ze daarom is verkocht (naar de slacht), omdat ze niet meer als fokmerrie te gebruiken was.
Ze is heeeelemaal dol op het veulen op stal. Wat als nadeel heeft dat ze zich helemaal moe rent in de wei als het veulen maar een voetje verzet.

Bedankt voor de lieve reacties.

Ik weet dat ik haar niet anders moet zien als voordat ik dit wist, maar dat vind ik op dit moment best moeilijk. Heb vooral veel met haar te doen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:40

Thnx!
Ik zou volgende maand les krijgen in de academische rijkunst (stalgenoot doet instructeur opleiding), dus even kijken of dat soort dingen wel eerlijk zijn om te vragen.

We gaan zeker gewoon door met rondjes stappen, want dat gaat prima.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:27

jeejtje Lies wat een klap weer... de 1 tegenslag na de ander is het ook wel geweest met haar. de mok en de schurftmijt, dat gebit en ook nog de slokdarm verstoppingen. echt super dat jij dit paardje nog een kans hebt kunnen geven en je kan echt meer dat super trots zijn op wat je met holdaatje heb kunnen bereiken en haar hebt kunne bieden! ik hoop voor je dat dit voor voorlopig even de laatste tegenslag is en dat jullie nu kunnen gaan genieten! hebben jullie dubbel en dik verdient!! :(:)

en tegen de tijd dat je d'r zover hebt moeten we maar keertje een buitenrit gaan maken ;)

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:34

Geweldig wat jij hebt gedaan.
Heb echt veel respect voor zulke mensen *D
en je plannen zijn iets anders nu maar echt super :D

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:06

Wat een geweldig dier....en wat heeft ze geluk gehad dat ze jullie tegen is gekomen. Geniet van haar *D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:15

Ik zou je ook willen adviseren om gewoon lekker met haar te gaan rijden. Ritjes door het bos kan je mooi rustig opbouwen. Mijn merrie is dit jaar 23 geworden, en loopt nog gewoon dressuur. Toevallig deze week in Ermelo kamp gedaan (M/Z), net terug, en door mijn instructeur daar bevestigd dat er geen enkele reden is om niet voluit met mijn paard te werken.

Misschien heeft jouw paard niet veel gewerkt in haar leven, dus ook geen slijtage ondervonden...? Ik vind juist een risico met een ouder paard om bij voorbaat al te denken 'ik ga het rustiger aan doen'. Ik heb me na deze week voorgenomen om dat door het paard zelf te laten aangeven, en wel in het werk, als ze aangeeft als dat te zwaar gaat worden.

Heel veel plezier met de ritjes, kan goed zijn dat ze er geweldig van gaat genieten en nog meer gaat opbloeien!

Sarah91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:15

Wauw, die is mooi opgeknapt !
Prachtig dat je haar zo geholpen hebt.
Een veulentje, goh, dat is misschien wat riskant. Als de merrie nu in prima gezondheid is kan je het wel overwegen, maar toch..
Rijden door het bos daarentegen lijkt me geen enkel probleem.
Geniet er maar van =D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 18:28

We gaan gewoon doen wat we kunnen en waar we plezier in hebben.
Vorrige week heeft ze balkjes gedraaft en we daar volgende week weer zin in hebben. Gaat dat gewoon nog een keer gebeuren.

Het zijn gewoon een lange termijn plannen in mn hoofd die ik moet bij stellen.

Dit is geen paard die niks meer wilt gaan doen:
Afbeelding

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:38

Wat super zeg, dat je dr zo hebt opgeknapt!
Wel een tegenvaller dat ze zoveel ouder blijkt te zijn,
maar ik denk dat je alsnog een aantal jaren heerlijk van dit dier kan genieten :D