Gezellig buitenritje eindigt in valpartij..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Gezellig buitenritje eindigt in valpartij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 16:06

Ik wil toch even m'n verhaal kwijt..

Gister ging ik gezellig met m'n zus buitenrijden op onze 2 verzorgfriezen. Het ging eigelijk heel erg lekker, totdat we na een stuk galop langs een slootje door een plasje/greppeltje van ongeveer 5 cm water moesten.. Hiska, het paard waar ik altijd op rij, ging er met een sprong overheen (vanuit stilstand), en die vond het eigelijk wel leuk.. Maar Jetske, waar m'n zus op rijdt, durfde er niet overheen.. We hebben echt alles geprobeerd, ik met Hiska nog een keer eroverheen, in de hoop dat Jetske mee ging, maar dat werkte niet.. Ook een stuk verderrijden werkte niet, ze ging er maar niet overheen..
Uiteindelijk besloten we maar terug te stappen langs het stuk waar we vandaan kwamen. Maar Jetske dacht daar anders over, en ging in volle galop terug. Hiska er natuurlijk heel hard achteraan, die 2 kunnen geen moment zonder elkaar. Als de ene aan de ene kant van de bak is, wilt de ander er het liefst ook heen.. Maarja, m'n zus had die plotselinge draai & volle galop niet verwacht, en verloor haar beugel.. Maar Jet bleef maar rennen en rennen.. In de bocht ging het mis, ze ging in volle galop door de bocht, en daardoor kwam het gewicht op die ene beugel te staan, waardoor het zadel schoof.. Ik kon niks doen, Hiska rende als een debiel achter Jet aan, en met geen enkele mogelijkheid kreeg ik haar terug.
Voor m'n neus zag ik Lotte (m'n zus) van Jet af kletteren.. Gelukkig week Hiska op tijd uit, en rende ze niet over haar heen.. Maar daardoor verloor ik ook m'n beugels. (ik zat met longeerband waaraan we de beugels vast hadden gemaakt). Het hele stuk over dat pad bleven ze galoperen, Jetske voorop, het zadel hing ondertussen op haar buik.. Hiska er heel hard achteraan, met mij op haar rug.. Ik kon gewoon niks doen. Geprobeerd haar tegen een boom te zetten, om te draaien, niks hielp.. Ze wilde maar 1 ding, terug naar huis achter Jet aan..

Na dat pad kwam de grote weg, waar rond die tijd veel tracktors en vrachtwagens rijden.. Ik dacht, Jetske stopt wel, maar nee, die rende als een gek door, over die drukke weg! (gelukkig kwam er geen verkeer aan).. En Hiska rende een stuk erachter, met mij op haar rug zonder beugels, ik met alle moeite blijven zitten (als ik me liet vallen, kwam ik op de stenen terecht, of met m'n hoofd tegen een boom)..
In de bocht van het pad naar de weg ging het mis.. Hiska wilde nog harder, omdat Jet harder kan galoperen, en dus verder weg was.. Maar toen gleed ze uit, ging door haar achterbenen, en viel op haar kont.. Automatisch liet ik me van haar af vallen op dat moment, gelukkig de teugels nog vast houdend..
Zodra ze weer stond, wilde ze door rennen, maar ik had haar gelukkig vast bij de teugels, zodat ze niet weg kon.
Jetske merkte toen, dat Hiska niet meer meekwam, dus stopte ze, en wilde ze zich omdraaien, maar op dat moment kwamen gelukkig de mensen van die boerderij te hulp, en die pakten Jetske..
Ik met Hiska daarheen gelopen, en aan hun gevraagd of ze de paarden even bij hun op het erf wilden zetten (pensionstalling, dus er waren mensen die het hebben gedaan). Zo snel als ik kon teruggerend naar waar Lotte viel, haar ondertussen bellend of ze nog wel leefde.. Gelukkig was ze al mijn kant op gekomen, en toen ik haar zag, en zij mij, moesten we huilen en lachen tegelijk.. Toen was trouwens ook al door de mensen van de boerderij de eigenaar gebeld, en die was snel naar ons toe gekomen (is ongeveer 2 minuten verderop). Hij heeft ons meegenomen in de auto, naar de boerderij toe.. Jetske & Hiska stonden rustig in de bak elkaar te kriebelen, gelukkig maar. Dus wij snel naar hun toe gegaan, en het hoofdstel weer ingedaan. Daarna zijn we naast ze teruggelopen naar huis..

Daar aangekomen hebben we ze op stal gezet, en bij Hiska zag ik dat ze 2 verwondingen aan haar been had.. 1 heel klein schaafwondje net boven haar hoef, en 1 grotere schaafwond boven haar knie ongeveer.. Gelukkig was het niet diep, en alleen ontsmetten was genoeg..

Maar pfoe, wat was ik bang.. Nog nooit heb ik me zo bang gevoeld op een paard, als er een tracktor aan was gekomen, was het zo anders afgelopen.. Brr, daar wil ik liever niet aan denken..
We zijn er allebei enorm van geschrokken, en hebben gelukkig niks ernstigs, behalve dat Lot last heeft van haar knie (waar ze al eerder problemen mee had), en ik nu overal spierpijn heb, en m'n rug die een behoorlijke klap heeft gehad..

Ik weet dat het 'onze eigen schuld' was, maar wat gebeurd is, is gebeurd, en we hebben er allebei van geleerd..

Groetjes!

vlaatjee

Re: Gezellig buitenritje eindigt in valpartij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:10

Jeetje, schrikken zeg, jullie zijn er beide goed vanaf gekomen.
Vind het verder niet jullie schuld ofzo, als een paard er vandoor gaat kan jij er niks aan doen!

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:13

Poeh, dat is echt schrikken.. :(:)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:14

Zo dat is even schrikken! Jullie hebben geluk dat er niks ernstigs is gebeurd :oo

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:15

Phoe...Mijn hart klopt zelfs in mijn keel na het lezen van dit verhaal! Kan me voorstellen dat het vreselijk was. Gelukkig hebben jullie niks en de paarden ook niet....

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:22

Zozo, is zeker schrikken geweest of niet?
Gelukkig is er niet veel ergs verder.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:51

Oooh wat zul jij geschrokken zijn zeg, ik weet hoe naar het is om totaal hulpeloos in zo'n situatie te zitten. :(:)

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:03

Wat een verhaal :oo vooral bij die weg leek het me echt doodeng
gelukkig dat alles goed is afgelopen , ook met de paarden!
:(:)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:42

Ik heb vanacht ook echt niet kunnen slapen, telkens zag ik weer die beelden van Jetske die de weg op rende.. En Lotte die ik achter liet...

Maar het rare/enge is, dat ik gisternacht zoiets had gedroomd.. Dat we samen buiten gingen rijden, en het helemaal mis ging.. :\

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:49

zoo das ff schrikken , ik weet wat je meemaakt, ik heb het zelf ook meegemaakt, zo machteloos ben je als je op een paard zit dat achter een ander aan rend uit paniek echt je kan gaan staat maar je houd ze niet !
petje af..

EDIT : en ga ook gewoon weer zo gauw mogelijk naar die plek gewoon weer heenrijden , zo krijg je je vertrouwen weer, en vraag desnoods iemand anders mee

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:56

Justine, bedankt voor je reactie! Ik wil inderdaad zo snel mogelijk weer daar gaan rijden (er is ook geen andere mogelijkheid om buiten te rijden).. Maar Lotte wil niet meer met dat zadel rijden (er is maar 1 zadel voor de 2 friezen), omdat het zadel niet goed op Jets rug ligt, en daardoor is gaan schuiven.. (singel zat gewoon heel goed strak)

En in m'n eentje doe ik niet.. Stel dat er dan wat gebeurd...
Paarden staan aan huis bij die mensen, dus iemand anders meevragen kan ook niet..
Het probleem is alleen dat die mensen de paarden meer 'voor de sier' hebben, en niet omdat ze echt om de paarden geven.. En geld er aan uitgeven, liever niet..
Dus een nieuw zadel is er voorlopig waarschijnlijk niet.. :\

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:08

jeetje jolien das schrikken :oo
gelukkig is alles goed afgelopen :+:

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:47

Jeetje dat is schrikken! :\
Echt naar, ik zag alles voor me toen ik het verhaal las.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen :+:

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:54

ach ik geloof echt niet dat dit je eigen schuld is.... dit soort dingen kunnen nou eenmaal gewoon gebeuren..... als je wist dat dit zou gebeuren was je toch nooit gegaan???

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:57

Mjay schreef:
ach ik geloof echt niet dat dit je eigen schuld is.... dit soort dingen kunnen nou eenmaal gewoon gebeuren..... als je wist dat dit zou gebeuren was je toch nooit gegaan???

Nee, daar heb je gelijk in, maar blijkbaar hebben we ze toch nog niet goed genoeg onder controle..
Maarja, een fries.. Als die eenmaal het bit tussen z'n tanden heeft, is er geen weg mee te bezeilen..

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:05

Jullie kunnen er niks aan doen joh! Dat moet je ook niet denken.
Rij zelf ook een fries en die is ook wel is achter zijn vriendje aan, er vandoor gegaan er is dan niks tegen ze in te brengen.

En het is zeker schikken!!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:02

Jeetje, dat is schrikken! Ik zag het helemaal voor me tijdens het lezen. Gelukkig hebben jullie en de paarden verder geen ernstige verwondingen ofzo. En het is zeker niet jullie schuld hoor! Paarden zijn nu eenmaal onvoorspelbaar..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:19

Wel heftig hoor! Jee wat zul je geschrokken zijn. Is het geen idee om samen te sparen voor een 2dehands zadel voor de andere fries? Kunnen jullie weer samen de buurt "onveilig" maken ;) Met 2 rijden is altijd leuker en veiliger.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:33

Bedankt voor de reacties! Het doet me toch wel goed om van buitenstanders te horen dat het niet onze schuld was...

Chocobroodje, m'n moeder heeft gisteravond voorgesteld 200 euro aan het zadel mee te betalen, dus dat is echt al super! Nu nog een zadel vinden die niet al te duur is (ik en m'n zus willen er ook 200 euro bijleggen samen), maar die ook goed blijft liggen op een brede, ronde fries!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:58

missblondie schreef:
Bedankt voor de reacties! Het doet me toch wel goed om van buitenstanders te horen dat het niet onze schuld was...

Chocobroodje, m'n moeder heeft gisteravond voorgesteld 200 euro aan het zadel mee te betalen, dus dat is echt al super! Nu nog een zadel vinden die niet al te duur is (ik en m'n zus willen er ook 200 euro bijleggen samen), maar die ook goed blijft liggen op een brede, ronde fries!

Oh wat lief van je mama! Zou gewoon eens bellen naar een zadelpas service die ook 2dehands heeft, vraag het hun en vermeld je budget erbij dan moet het haast wel lukken!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:14

Jeetje dat is schrikken,
en wat iedereen al zegt; jullie schuld is het niet!
Fijn dat je moeder mee wil betalen aan het zadel;)

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:21

oei oei oei wat een verhaal zeg!!

ze zijn nu ook fris he, al die paarden.

die paarden krijgen wind in de neusgaten en lentekriebels en dan zetten ze het op een rennen!
ik heb dit soort dingen ook vaak meegemaakt.
tegenwoordig ga ik met weersovergangen niet meer out-in-the-open buitenrijden.die van mij is er in de herfst zo verschrikkelijk vandoor gekletterd. gelukkig niks gebeurd, maar ik was wel heel erg geschrokken. als hij honderden meters rent en steeds harder en springen over plassen en plat door de bochten...... dan zit je wel met knikkende knieen.

en toen zei mijn instructeur: je moet ook niet naar open terreinen gaan met deze luchten...
wel een rondje door het dorp als hij goed moe is, maar niet meer op open terreinen.

hopen dat het niet meer gebeurt.. en ga inderdaad op zoek naar een goed passend zadeltje! in ieder geval dat hij niet kan scheef gaan hangen!

groetjes!
Laatst bijgewerkt door easterimage op 03-03-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:24

Jeetje, al een geluk is het allemaal goed afgelopen!
super van je moeder en van jullie dat jullie een nieuw zadel willen kopen voor je verzorgfries!
misschien kan je zus in tussentijd eens mee met de fiets zodat jullie toch allebei al terug op die plaats zijn geweest ...

edit Easterimage: het kan ook elders gebeuren dan op het open terrein: het kan overal gebeuren dat je paard aan de kletter gaat ...
Laatst bijgewerkt door Orange_peach op 03-03-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:25

missblondie schreef:

Pfoe... jij beschrijft dus precies mijn grote angst. Rennen en niet meer stil krijgen. Doodeng!

Meid, kijk eens rond op markplaats om een idee te krijgen qua zadels. Voor een euro of 400 heb je best een goed tweedehands zadel hoor! Dus dat gaat helemaal goed komen. Hartstikke lief van je moeder!

Veel succes met de zoektocht en daarna veel plezier op buitenrit!

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:32

pfff das schrikken,
maar je kan er zelf niks aan doen hoor vind ik ;)
zulke dingen kunnen nou eenmaal gebeuren
gelukkig dat alles goed afgelopen is !