Riddertoernooi met een slechte afloop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.Jarig

Riddertoernooi met een slechte afloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:40

Gisteren ben ik samen met mijn vriend bij de Midwinterfair geweest in het Archeon. Een jaarlijks terugkerende beurs met een hoop gothic en fantasy-gebeuren. Maar ook ambachten, leuke muziek en een heerlijke sfeer.

Op het programma stond een Riddertoernooi mét paarden. Omdat ik ongeveer een half jaar op het Archeon heb gewerkt, weet ik dat het voor de Archeon-ruiters gesneden koek is. De paarden zijn heel wat gewend. Om half 4 begon het, we liepen naar de Arena waarin al een paard stond te dartelen, een paard dat me niet bekend voorkwam.. geen paard van het Archeon in ieder geval! Het paard zag er vrij angstig uit. Naarmate het volstroomde besloot de ruiter wat kalmte op te zoeken achter de schermen. Toen de Arena bijna vol was, sloot men de toegang met een mooi touwtje af. Daar waar normaal gesproken dikke, houten deur voorkwamen, daar hing nu een touwtje. Achter het touwtje verzamelden zich mensen die het toch nog wilden zien.
De show begon. De ruiters renden in galop al zwaardvechtend door de arena heen, waaronder de ruiter met het onbekende paard. Het onbekende paard oogde steeds angstiger en wilde ook absoluut niet stilstaan. Op het moment dat de ruiter nog een rondje wilde lopen, zag het paard dat achter het touwtje, achter de mensen ruimte was. En als een paard weg wil, dan gaat een paard weg. Het paard stormde op het publiek af achter het touw. Een hoop mensen sprongen aan de kant, maar een aantal mensen zagen het iets te laat. De meesten zijn niet meer dan opzij geduwd, maar éen jongeman werd volgens mij letterlijk onder de voet gelopen en is vervolgens afgevoerd met de ambulance. Het publiek was stil, niemand wist precies wat er gebeurde en hoe hij moest handelen. De "ridders" schoten meteen te hulp en werden toegesproken dat er een risico aan werken met paarden verbonden zat en dat de show voor nu werd afgeblazen.

Wat ik het meest absurde vind is dat ondanks het paard zo extreem onrustig was, ze toch door zijn gegaan met de show. Ik vind dat je met dit soort shows, en met deze aantallen toeschouwers er absoluut op moet kunnen vertrouwen dat je paard er niet roekeloos vandoor schiet. Dit had men al lang van tevoren aan moeten zien komen..

Wat vinden jullie hier nou van?
Laatst bijgewerkt door Anne. op 14-12-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:44

Jeetje, dat is ook schrikken zeg! :oo

Misschien hadden ze beter de show kunnen doen, zonder dat ene paard erbij..

saarie

Re: Riddertoernooi met een slechte afloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:08

Hee! Ik heb net een maand geleden ontslag genomen, heb daar drie jaar gewerkt en de ridderpaarden ook bijgereden. Hier schrik ik toch wel even van! Ik ga gelijk even collega's bellen, had nog niks gehoord.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:11

Je zal ten alle tijde ervoor moeten zorgen dat het publiek veilig staat!
Met paarden kunnen er altijd ongelukken voorkomen.
Zorg dat het publiek achter een veilige paardenproef omheining staat!
Wat mij betreft een grote fout van de organisatie die dit verzuimd heeft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:19

pfff

was er niet bij maar publiek moet idd altijd veilig zitten
maar ja een paard wat echt paniekeerd springt ook over een hek heen

wijzer als een bang paard niet meedoet
lijkt me een inschattings fout van de ruiter
vermoed dat die dacht dat het wel mee zou vallen als paard
in de ring gereden werd

hoop dat niemand er blijvende schade aan overgehouden heeft
incl paard

(is die nu door het lijntje gelopen ?)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:25

zo das goed schrikken geweest

arm paard die zal wel een poosje nodig hebben om weer een beetje van die angst af te komen

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:28

Erg jammer dat het zo heeft moeten lopen, en ook flink schrikken
voor iedereen.
Dit lijkt mij een inschattingsfout van de desbetreffende ruiter.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:29

Jeetje dat is idd schrikken! Ik kom er regelmatig (woon om de hoek) en de paarden zijn wel vaker druk, maar heb er nooitje eentje angstig gezien! Vervelend dat het net op zo'n beetje de drukste dag van het jaar is!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:30

Oke, ik wil toch even reageren.
Ik heb dus drie jaar bij het Archeon gewerkt, bij de Romeinen, dus ik sta altijd met mijn neus boven op de Riddertoernooien die normaal NIET in de Arena, maar op het daarvoor speciaal aangelegde toernooiveld plaatsvinden.
Ik ben zeer verbaasd dat het toernooi op een enorm druk festival als de Midwinterfair in de Arena heeft plaatsgevonden. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en zou ik ook ten zeerste afkeuren. De Arena is hier helemaal niet voor geschikt.
Ten eerste is het zand ontzettend mul, de Arena is klein voor een stel paarden, het publiek zit zo aan de rand van het zand, en inderdaad, de Arena wordt afgesloten met een touwtje waarachter zich altijd nog publiek verzameld.

Normaal gesproken zijn de toernooien alleen op het daarvoor bestemde toernooiveld. Dit is een grasveld met een zandstrook op de A-C lijn, omheind met stevige houten hekken van ruim een meter hoog. Dit gaat altijd goed en het is ook zeker veilig.

Ik ken Archeon en de ridders allemaal goed, en ik snap echt niet hoe dit besloten is. Dat het gebeurd is vind ik logisch. De Arena is geen veilige plek om dit te doen, zeker niet met de wat nerveuzere nieuwe paarden die ze onlangs aangeschaft hebben.

Maar zelfs met de oude rotten-paarden Marduc en Flamengo had ik het nog niet vertrouwd. Een paard blijft een paard, dat heeft zeker Flamengo al meerdere malen bewezen, terwijl die toch al jaren braaf zijn ridderwerk doet.

Ik ben erg geschrokken van dit bericht en ben nu contact aan het opnemen met collega's om verder verhaal te halen. Mocht ik meer details weten waarom er in vredesnaam besloten is de show in de Arena te houden, dan zal ik het hier plaatsen.

Groetjes, Sara

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:31

van het slachtoffer
vond dit op internet

Citaat:
Er was inderdaad een ongeluk gebeurd, ik was daarvan het slachtoffer. Tijdens de riddershow sloeg er een paard op hol, en die rende recht op me af, en is over me heen gelopen. Voor zover ik weet was ik de enige die geraakt is. Er was wel nog iemand met een schaafwond. Gelukkig zag het er allemaal erger uit dan het was, en ben ik eraf gekomen met slechts een gekneusde hiel, wat blauwe plekken en pijn

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:27

God, heb er als standhouder gestaan, en niks van meegekregen. De tent waar wij in stonden, stond op het toernooiveld, snap ook niet dat ze het in de arena hebben gedaan, die is echt klein.
Dat is wel vervelend zeg, en ondoordacht. Zag wel een heel druk schimmeltje lopen, erg voorwaarts, was die het?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:32

Dit doet me denken aan iets dat ik laatst op animal planet zag. Een vierspan clydesdales die los raken van de koets en dwars door een menigte mensen en over stoelen springen.
Wát een gezicht.

Daar zijn achteraf ook betere voorzorgsmaatregelen genomen.

Je kunt toch niet snappen dat mensen in het geval van TS zo'n risico nemen....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:33

tsja dom. zeker als het paard van te voren ook al bang en gestresst is

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:33

@ Yavanna: was het echt een witte, flink groot ding? Of een wat kleiner vliegenschimmel exemplaar? Die kleine vliegenschimmel is Flamengo. Hij doet dit al jaren, en is overigens meestal erg braaf. Kan wel fel zijn, maar het zijn ook allemaal hengsten. Als het een grote echt witte schimmel was, dan was het een van de nieuwe paarden. Heb zelf niet met hem gewerkt, maar wat ik van hem gezien heb is hij inderdaad nogal nerveus.

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:52

Ik vond Flamengo en Marduc erg rustig.. tenminste.. voor zover een paard rustig kan zijn omgeven door joelend publiek.

Ik denk dat de Schimmel waar Yavanna het over heeft de 'eenhoorn' is die daar de hele dag rondwandelde. Volgens mij was dit geen Archeon-paard.

Ik ben ook erg geschrokken en wist niet zo goed hoe ik moest reageren.. Nu nogsteeds eigenlijk niet.

nickyu, het paard is dwars door het touwtje heeb gelopen, zo sterk was het niet.

Ik ben overigens bewust ergens in het midden gaan zitten. Noway dat ik in zo'n kleine ruimte met 3 paarden ergens beneden ga zitten. Op de eerste rij mocht trouwens ook niet zitten. Mensen die dat wel deden, werden erop gewezen. Het verbaasde me dat er een vrouw met een kinderwagen op de eerste rij kwam zitten.. zoiets doe je toch niet als je weet dat de paarden straks om je oren vliegen. Die is wel meteen weggehaald.. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:16

"leken" die daar voor hun lol komen
gaan er vanuit dat het veilig is
(want anders werd het niet gedaan toch .. zoals "wij paarden mensen"evt bij een andere dierenshow er van uit gaan dat het veilig is )
dus tja kan ik die vrouw eigenlijk niet kwalijk nemen

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:20

Dat die vrouw daar zelf gaat zitten tot daar aan toe. Maar met een klein kind ik een kinderwagen.. nee, als je een klein kind hebt, dan ga je toch alle risico's na voordat je daar aan de voorkant gaat zitten? Iedere leek weet dat paarden niet altijd even braaf zijn en soms wel heel dicht langs je kunnen rennen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:22

ken de situatie niet maar begrijp dat er tussen publiek en paarden geheel niets qua omheining was ?
sorrie maar dat zou ik dan niet zo'n slimme zet vd organisatie vinden ..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:54

Best onverantwoord eigenlijk, dat ze zo'n show doen in een ruimte wat helemaal niet geschikt is daarvoor.
Ik denk dat gewoon veel mensen (vooral uit het publiek) zich ook niet echt bewust zijn van de risico's die ze lopen, aangezien paarden toch echte dieren zijn..

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:59

Alleen weer de touwtjes. Verder was er niets, ja een tribune. Het was niet zo'n slimme zet van de organisatie.. maar de ruiters zullen toch ook wel gedacht hebben..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:01

Anne. schreef:
Gisteren ben ik samen met mijn vriend bij de Midwinterfair geweest in het Archeon. Een jaarlijks terugkerende beurs met een hoop gothic en fantasy-gebeuren. Maar ook ambachten, leuke muziek en een heerlijke sfeer.

Op het programma stond een Riddertoernooi mét paarden. Omdat ik ongeveer een half jaar op het Archeon heb gewerkt, weet ik dat het voor de Archeon-ruiters gesneden koek is. De paarden zijn heel wat gewend. Om half 4 begon het, we liepen naar de Arena waarin al een paard stond te dartelen, een paard dat me niet bekend voorkwam.. geen paard van het Archeon in ieder geval! Het paard zag er vrij angstig uit. Naarmate het volstroomde besloot de ruiter wat kalmte op te zoeken achter de schermen. Toen de Arena bijna vol was, sloot men de toegang met een mooi touwtje af. Daar waar normaal gesproken dikke, houten deur voorkwamen, daar hing nu een touwtje. Achter het touwtje verzamelden zich mensen die het toch nog wilden zien.
De show begon. De ruiters renden in galop al zwaardvechtend door de arena heen, waaronder de ruiter met het onbekende paard. Het onbekende paard oogde steeds angstiger en wilde ook absoluut niet stilstaan. Op het moment dat de ruiter nog een rondje wilde lopen, zag het paard dat achter het touwtje, achter de mensen ruimte was. En als een paard weg wil, dan gaat een paard weg. Het paard stormde op het publiek af achter het touw. Een hoop mensen sprongen aan de kant, maar een aantal mensen zagen het iets te laat. De meesten zijn niet meer dan opzij geduwd, maar éen jongeman werd volgens mij letterlijk onder de voet gelopen en is vervolgens afgevoerd met de ambulance. Het publiek was stil, niemand wist precies wat er gebeurde en hoe hij moest handelen. De "ridders" schoten meteen te hulp en werden toegesproken dat er een risico aan werken met paarden verbonden zat en dat de show voor nu werd afgeblazen.

Wat ik het meest absurde vind is dat ondanks het paard zo extreem onrustig was, ze toch door zijn gegaan met de show. Ik vind dat je met dit soort shows, en met deze aantallen toeschouwers er absoluut op moet kunnen vertrouwen dat je paard er niet roekeloos vandoor schiet. Dit had men al lang van tevoren aan moeten zien komen..

Wat vinden jullie hier nou van?

waarschijnlijk een nieuw paard, er stonden dit jaar een paar onbekende paarden voor mij bij archeon.
heb het gemist,maar ben wel heel de middag bij archeon geweest. ( onze schapen lopen naast archeon)

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:13

Het was een bruin paard met zwarte manen. Hij zag er erg fries uit, maar niet 100% (anders was hij ook niet bruin geweest)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:14

Dat paard was een half fries die hij net vijf maanden in bezit had. Hij was zo braaf, aldus de ruiter (die nu denk net drie jaar rijd) dat hij hem al voor shows wilde gebruiken.
Was geen ruiter van het archeon, maar iemand die ook jousting doet.

Ik ken de ruiter min of meer, en ik akn zeggen dat hij heel, heel ver bij mij in achting is gedaald. :+
Laatst bijgewerkt door Roane op 16-12-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:15

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:40

Ik vind het niet de fout van het paard en ook niet echt van de ruiter. Archeon had de 'nooduitgang' nooit moeten laten blokkeren :n