zware val na rijden op pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

zware val na rijden op pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:31

Hoi,

Ik heb lang getwijfeld of ik me verhaal wel of niet zou plaatsen hier. Ik heb besloten het toch te doen, zodat andere, vooral sommige verkopers van paarden en pony's misschien hierdoor gaan nadenken wat ze andere kunnen aandoen.

Mijn dochter van 10 wil al lange tijd een pony. Ze wil dit al een paar jaar. Ze heeft dit niet van een vreemde. Veel van onze familieleden hebben paarden en ze is daar ook een beetje mee opgegroeid. Een eigen pony hebben we in 1e instantie tegen gehouden omdat wij vonden dat ze eerst de basis moest kennen. Zij rijdt inmiddels een aantal jaren bij een manage en heeft een goede ondergrond die je nu eenmaal nodig hebt als je de wedstrijdsport in wilt.

Eindelijk was het zover!! Na veel kijken op diverse sites en tips van vrienden die betrouwbare pony's wisten, hadden we een paar pony's uitgekozen om te gaan bekijken.

Zo kwamen we ook uit bij mensen die hun pony te koop hadden omdat hun dochter te groot voor die pony was geworden.
De pony zou super betrouwbaar zijn. Tenminste als je de advertentie moest geloven.

Eenmaal daar aangekomen (we waren een half uur te vroeg) stond de eigenaresse van waar de pony op stal stond net op het punt om met een groepje het bos in te gaan. Ze zei ja ik heb nu de paarden gezadeld en ik ga nu. Ze wees iemand aan die ons verder zou helpen en met de mededeling dat de eigenaar van de pony er zo zou aankomen en hij verder alles maar moest regelen, reed ze weg op haar paard.

Wij de pony opzadelen en toen de eigenaar met dochter eraan kwam, mocht mijn dochter erop.
Het meisje van wie de pony was leek mij niet te groot ( wel aan de grote kant maar niet te groot)voor de pony .
Dat had misschien een waarschuwing moeten zijn.

Nadat mijn dochter er 20 minuten op had gestapt, gedraafd en gegaloppeerd viel mij op dat de pony heter en heter werd.
Toen er nog een klein kruisje werd neergezet (mijn dochter is in 1e instantie een springruiter, die al een aantal wedstrijden heeft gesprongen), had
ik me twijfels. Dacht moet dit nu? Had ik het maar gezegd!!!!!

Nadat hij het sprongetje had gedaan ging de pony er als een gek vandoor. Er was niks mee te beginnen, er zat geen rem meer op.
Na 2 rondjes te hebben uitgezeten, viel mijn dochter er toch vanaf.

Wat een leuke dag had moeten worden, eindigde in een ramp.
Mijn kleine meisje daar doodstil op de grond.
Ambulance gebeld, naar ziekenhuis, toen weer vervoerd naar ander ziekenhuis.
Einde van wat zo'n leuke dag had moeten worden:
Mijn meisje in het ziekenhuis met 3 gebroken nekwervels, 4 gebroken ribben en een klaplong!

Nu 2 weken later is ze gelukkig weer thuis met een gipskraag en moeten we afwachten hoe alles verder gaat.

Na veel gegoogled te hebben naar de pony, en mensen te hebben gesproken, ben ik een stuk wijzer geworden.
De pony wilde de afgelopen maanden niet meer normaal werken, dus hebben ze voor dochterlief een andere pony gekocht.
En zet je die pony toch gewoon te koop!!

Ja als moeder maak je je verwijten. Had ik dit maar eerder gedaan.
Maar vooral ben ik me vetrouwen in andere mensen kwijt geraakt.
Ik kan me niet voorstellen als je eigen dochter niks meer met haar pony kan, je deze dan gewoon te koop zet als super betrouwbaar en je
er een meisje van 10 zo opzet.

Wat ik probeer te zeggen is mensen wees eerlijk als je een pony/paard verkoopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lynn_Nikita

Re: zware val na rijden op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:34

ik zou je rechtsbijstand eens inlichten als je die hebt
als bekend is dat d epony onbetrouwbaar is, en de verkopers je verkeerde informatie geven, kun je hun aansprakelijk stelle

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:36

Jeetje wat een nachtmerrie moet zoiets zijn. Maar net als wat Lynn zegt, schakel je rechtsbijstand in, al is het alleen maar omdat dit soort mensen daar niet weg mee mag komen!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:36

Jeetje, beterschap voor je dochter!
Hopen dat ze als ze beter is snel wel een goede pony vind, die van eerlijke mensen afkomt!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:37

tjemig zeg......
hoe is het nu met je dochtertje?

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:38

Kan het niet meer dan helemaal met je eens zijn!!
Wat erg dat dit heeft moeten gebeuren.
Jullie zullen vast erg geschrokken zijn.
Ik hoop dat je dochter snel opknapt.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:39

Gadverdarrie zeg!!! Mee eens wat hier al eerder is gezegd. Maar hoe heb jij je daar gehouden tegenover die eigenaar???

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:40

Ik wens je veel sterkte hiermee, wat vreselijk om dat te zien gebeuren, bah.
Kan iemand mij dit uitleggen? Als je weet dat je pony onbetrouwbaar en zeker niet te rijden is door een 10-jarig meisje, dan laat je zo'n kleine paardengek die het geweldig vind om paard te rijden toch niet rijden op je pony! Daar kan ik met mijn verstand echt niet bij...

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:43

Wat een verschrikking zeg! Helemaal als blijkt dat de pony niet betrouwbaar is... Sterkte ermee...

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:44

gadver zeg, wat vies kunnen sommige mensen zijn :/ .

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:45

Gedver, dat mensen het überhaupt in het hoofd halen om anderen op te lichten. En dan nog wel op zo'n manier dat het ook nog gevaarlijk kan worden. Kan daar zo pissig over worden. Ik hoop in ieder geval dat het snel beter gaat met je dochtertje, en dat ze idd een leuke, echt betrouwbare pony vindt als ze weer helemaal beter is.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:45

Ja rechtbijstand hebben we ook over nagedacht, maar misschien later, we zijn nu nog bezig het hele gebeuren te verwerken.

Tegenover de eigenaar nog niks en op het moment van gebeuren ben je zo bezig met je kleine meid, dat je de rest niet meer meekrijgt.

Ja mijn dochter pakt het op dit moment nog goed op, denk mede ook door de medicijnen die haar nog verdoven. Ze hoopt nog steeds dat ze over een aantal maanden weer kan paardrijden.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 13-12-09 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:46

Jemig wat een verhaal!!
Het is idd niet normaal dat deze mensen de pony voor "betrouwbaar"willen verkopen en dat ze dit gedaan hebben..
net als het bovenstaande wil ik je adviseren om idd je rechtsbijstand in te schakelen want dit is zeker weten de verantwoording van die mensen, je bent en blijft verantwoordelijk voor de daden van je paard of pony!!!
Ik hoop dat je dochter er geen schade van overhoud!!
En jijzelf: ik snap helemaal hoe je je voelt!! had ik maar dit, had ik maar dat..niet zo hard voor jezelf zijn!!!!! komt goed!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:47

Zo dan heb je wel lef zeg. Een pony waar je eigen dochter niets meer mee kan te koop zetten als super brave pony. Hoe durf je. Natuurlijk wordt de waarheid binnen de paardenhandel wel eens verdraaid of mooier gemaakt. Maar hoe kun je als volwassene een kind op een onbetrouwbare pony zetten en rustig gaan staan kijken hoe het afloopt. Vreselijk voor jou en je dochter. Hopelijk komt het allemaal nog goed en zit je dochter over een tijdje toch weer met plezier op een pony. De angst zal er nu wel in zitten. Arm meisje. Wens haar maar heel veel beterschap.

jouke_h

Ik weet ook dat mocht ik een keer een ponie of paard willen verkopen dan blijf ik er heel dicht in de buurt omdat je ook niet weet wat de koper allemaal wel en niet kan. Kind werd nou ook aan dr lot overgelaten...Zolang ze er maar vanaf kunnen zijn en kijken of iemand er in trapt...

Cemlys

[*]Veel sterkte en veel beterschap voor je dochter. Helaas komt het veel te veel voor zo'n dingen. Ook nog voor iemand een paard gaan uittesten, zou heel braaf zijn blablabla. Ik erop, kijk stap maar een eindje op straat, vond hem toen al wat dribbelig. Eens weer in de bak, even een paar rondjes gereden, werd ook een sprongetje gezet aangezien hij voor springpaard door zou moeten gaan, werd ie helemaal gek, en maar rennen. Ik reed wel vaker hete paarden, dus dat was het probleem niet, maar hier had je echt niks over te zeggen. Komt die man doodleuk af, ja hij is wel vaker heet als hij een hindernis ziet, is ook niet echt een damespaardje. ja dag, laten ze je daarmee ook op straat gaan. vond ik echt niet kunnen. Ik snap niet dat mensen zo'n dingen op hun geweten willen hebben en zeker als een kind ermee gemoeid is. Wat zeggen de eigenaars van de pony hier eigelijk zelf over?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:48

Zo, poe hoe gaat het nu met je dochter, kan ze wel weer rijden als alles helemaal goed genezen is?
En idd ik zou de rechtsbijstand inschakelen voor evt hulp bij het verhalen van de kosten.....

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:50

jeetje wat erg!! kan me voorstellen dat jullie enorm geschrokken zijn! ik weet dat het weinig nut heeft om dit nu te zeggen maar ik stap NOOIT als eerst op de paard als ik een paard ga proberen.. laat eerst de eigenaar er alles mee doen voordat ik besluit of ik erop wil op niet..
sterkte!!

sassefras

ohh wat vreselijk, helaas heb ik dit twee jaar geleden met mijn kinderpony zoektocht ook al meegemaakt, ook mijn meis flikkerde er na een paar rodeo klappen af. gelukkig niks aan de hand. alleen blauwe plekken en een geknakt ego :+

ik hoop dat je dochter snel opknapt en ook weer op een pony durft te klimmen

sterkte

FriesWytske

Hoe vuil kunnen mensen toch zijn. Ik zou hier zeker een zaak van maken. Hoop dat het weer helemaal goed komt met je dochter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:54

Wat een drama!
Allereerst voor je dochtertje, een dikke knuffel en heel veel sterkte!

Helaas heb ik dit heel vaak meegemaakt toen wij op zoek waren naar een beginnerspaard. Stresskikkers die gereden werden met liverpoolstang 'omdat die vooraan hing', onder het opstijgen te horen krijgen 'voorzichtig want hij staat al een half jaar stil' en een voorrijdster eraf gebokt zien worden. Gelukkig was de schade voor ons slechts enige honderden km en een x aantal uren verloren tijd.

Laat me raden wat de reactie van de verkoopster was;
"dat doet ie anders noooooooit hoor..."

Ik zou de verkoopster toch tenminste aansprakelijk stellen voor alle schade die jullie hierdoor leiden. Schakel daarvoor meteen je rechtsbijstand in of ga naar het juridisch loket! Jullie krijgen nogal wat kosten, alle ziekenhuisbezoeken, therapie, revalidatie, evt.verlof dat je daarvoor moet opnemen of opvang die je moet regelen voor je andere kinderen enz enz enz.
Werk je? Je kunt 14 dagen tegen 70 procent loon werken, volgens de wet Arbeid en Zorg. Zo kan je zelf je kind verzorgen. Die overige 30 procent zou ik claimen als gederfd inkomen.
Gezien de nonchalante benadering van de verkoopster zou ik zeker niet coulant hierin zijn, misschien leert ze hiervan.

Overigens hoop ik van harte dat het weer helemaal goed komt allemaal en dat je meisje toch nog weer naar een pony gaat kijken. Maar laat altijd eerst de pony door de oude eigenaar voorrijden, voordat je er zelf op stapt!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-12-09 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:55

jeetje, hoe kunnen ze dat verzinnen! En zeker ook nog voor een hoofdprijs wegdoen?

Hoop voor je dochter dat ze er toch weer op een pony durft te stappen!

print snel nog de advertentie uit, dan heb je een stukje bewijs in de handen, omdat het als brave pony verkocht werd!
EDIT:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:59

Dat is ook nog een goede tip daisy_tanja. En morgenochtend direct bellen. Snap wel dat je hoofd er nu niet naar staat. Maar zo snel mogelijk in actie zetten.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:02

hoe is het met je dochter ? wat een vreselijk verhaal zeg.. ik zou hier zeker een zaak van maken , ik weet niet hoever je ermee komt maar ik zou het toch proberen.
hebben de eigenaren van de pony uberhaupt al iets naar jullie ondernomen? een excuses , bos bloemen , zak snoep?
ik vindt dit zooo schandalig maar het gebeurd helaas overal !

heel veel beterschap!

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:05

dit gebeurd helaas zo vaak!
ik ben ook eens naar een pony gaan kijken .
toen ze zijden stap er maar op en probeer hem maar! heb ik tegen de eigenaar gezecht dat hij de eer kreeg om te laten zien hoe hij loopt aan mij. het was gelukkig geen wild beest maar wel zo kreupel als het maar zijn kon. ik ken deze verhalen maar al te goed mij niet gezien!
hopelijk is je dochter heel vlug beter!
heel veel sterkte :(:)