Ik ben het zo beu..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Ik ben het zo beu..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:55

Oké nu moet ik mijn verhaal toch even van mij afschrijven.
Ik sta sinds november op een pensionstal waar 2 paarden van vriendinnen van mij staan en nog 2 paarden van een ouder koppel.
In het begin werd gezegd dat de paarden elke dag beweging gingen krijgen en op de wei zouden kunnen.
Midden november werd er verteld dat de paarden niet meer op de wei mochten omdat ze de weides anders kapotliepen, iets waar ik nog in kan komen. Ter compensatie lieten wij onze paarden dan maar een uurtje of 2 in de piste(buiten is buiten). Maar een week later werd er ons via een papier in de stal meegedeeld dat ze niet meer alleen in de piste mochten omdat ze de omheining van de buren afbraken.
De ene kant van de piste hadden de stalhouders namelijk afgemaakt, maar de andere kant was zo'n groen kippengaas van de buren. Natuurlijk gingen de paarden met hun hoofd over die draad hangen om zo aan gras te kunnen. er werd daarbij ook gedreigd het stalgeld op te voeren wegens de schade! Dus zogezegd zo gedaan, de paarden kwamen niet meer alleen in de piste.
aangezien er op stal ook een paddockje is lieten we ze daar dan maar elke dag een paar uurtjes in met wat hooi erbij.
Toen kregen we te horen dat we er geen hooi meer mochten bijgooien want dan werd het paddockje smerig.
Oké, volgende keer hebben we er dan geen hooi meer bijgegooit.
maar toen kwamen ze af met de mededeling dat ze niet meer alleen in het paddockje mochten omdat ze uit verveling aan het hout begonnen te knagen..
mijn vriendin haar paard heeft 2 weken geleden koliek gehad. de reden? aangezien ze niet buiten mochten en alleen een hele kleine portie hooi kregen was Andor(het paard van die vriendin) al zijn stro beginnen opeten..
ook hadden we via een papier gelezen dat we het licht altijd moesten uitdoen.
en nu kwamen we deze morgen op stal en er hing een nieuw papier...
dat we 24 & 25 december niet na 16.00 en niet na 12.00 op stal mochten komen.
hetzelfde met 31 december en 1 januari.
omdat de eigenaars rustige en private feestdagen willen..
sorry, maar als ik zelf nog niet naar mijn paard mag gaan wanneer ik dat wil?!
en wie komt er trouwens met nieuwjaar voor 12u uit zijn bed?
mijn vriendin moet met kerstmis werken tot 17.00, dat wilt dus zeggen dat zij daarna niet meer met haar paard mag gaan rijden?
wij vinden dit echt niet kunnen, en we vinden het helemaal niet fijn dat ze ons altijd maar dingen proberen te vertellen door middel van papieren omhoog te hangen? is het dan echt zoveel gevraagd om zoiets even persoonlijk te vertellen? of op zijn minst te vragen of het oké is?
wij zijn het echt beu, onze paarden komen niet buiten en worden super sjaggie.
zij houden hun fokmerries heel de winter binnen(3 maanden)
sorry maar echt paardvriendelijk vind ik dat ook niet hoor.
onze dierenarts was donderdag nog op stal geweest toen de paarden net hooi kregen, wel 5 minuten later was hun hooi al op. zelfs de dierenarts zei dat ze véél te weinig eten kregen en dat de paarden buiten moeten kunnen MET hooi.
wat vinden jullie?
wij betalen trouwens 200€ per maand en kopen zelf ons krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door chevax op 14-12-09 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Privé-communicatie verwijderd

Caira

Re: Ik ben het zo beu..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:00

wow als mijn paard 1 dag binnen zou blijven zou ik al van stal veranderen. Laat staan 1 hele winter, en dan die hele waslijst erbij, ik was allang weg geweest!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:01

worden ze dan met kerst na 12:00 nog wel gevoerd/water gegeven? 8)7
Ik weet niet of zoveel "eisen" normaal zijn op een pensionstal...mijne staan gelukkig in de tuin.., maar vind het wel een beetje raar dat het maar effe word medegedeeld op een briefje (makkelijk; kunnen mensen ook niet discusseren :Y) ) Kun je niet met de staleigenaren overleggen?

nog eens verhuizen geen optie? ;)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:04

Wat ik vind? Belachelijk, en meid... zoek een andere stal!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:05

nou snap best dat jullie balen zeg wat een stomme regels.
vind ook dat je genoeg betaald om genoeg hooi te krijgen om wel paar uurtjes bezig te zijn met kauwen want dat is natuurlijk super belangrijk voor je paard .
en dat ze niet naar buiten kunnen lijkt me idd ook super paard onvriendelijk vind dat ze dan maar een stroomdraadje moeten spannen tegen het slopen zeker als ze van tevoren vertellen dat het wel allemaal mag als je er gaat staan .
kan je niet ergens anders heen in de buurt waar niet zulke strenge regels zijn want denk dat het hier steeds erger gaat worden vind briefjes ophangen zelfs een beetje laf ga dan naar je klanten toe en vertel het persoonlijk.

sterkte nanny

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:06

Ik zou zo snel mogelijk een andere stal gaan zoeken. Dit is niet normaal hoor!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:08

Caira schreef:
wow als mijn paard 1 dag binnen zou blijven zou ik al van stal veranderen. Laat staan 1 hele winter, en dan die hele waslijst erbij, ik was allang weg geweest!

Zo ook mijn idee. Ik vind dat je veel betaald voor datgene wat je krijgt.
Ik zou op zoek gaan naar wat anders, waar ze wel naar buiten mogen.
Zeer paardonvriendelijk deze stalling :(

SETEFURII

Sorry, maar dat is ronduit achterlijk..
Ik denk dat je toch je paard mag gaan rijden/voederen als je de rest van de dag geen tijd hebt!
Was er al lang weg gegaan!

Drrrassic

Wegwezen daar!
Dit is echt niet leuk meer..

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:09

Als het weer het echt niet toelaat dat mijn paarden buiotengaan, blijven ze binnen! Maar over het algemeen staan ze ten minste 3 uur per dag buiten!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:10

De regels zoals ze op de A4tjes staan vind ik niet eens zo belachelijk, denk ook eerder dat het een kwestie is van opgestapelde irritaties.
Het feit dat je paard te weinig hooi krijgt én niet naar buiten kan echter, zou voor mij allang een reden zijn geweest om een andere stalling te zoeken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:13

Ik zou het wel weten hoor. Wegwezen daar. Nog liever vandaag dan morgen.
Baggerstal zo te horen. Daar wil je je paardje toch niet hebben?
Ooit een dag binnen kan altijd gebeuren. Is bij ons ook heel soms als het weer té slecht is.
Maar dan is er altijd voldoende ruwvoer.
Wij kunnen gewoon altijd bij ons paard. Alle dagen in de week.
Officieel sluiten ze om 23.00, maar dan is er niemand meer.
Ben je een dagje weg, dan kun je altijd eerder het terrein of op later terug komen.

Als ik dit zo les ben ik toch wel heel blij met onze stal.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:17

Voor 200 (en dan nog zelf krachtvoer kopen) kun je gemakkelijk een andere stal vinden. Zou gewoon eens rond kijken en snel hier weg gaan.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:19

ooh, ze doen egt alsof jij die 200 euro per maand toegeschoven krijgt in een envelopje...
dit vind ik egt niet normaal, ik zou daar weg gaan, of even goed gaan praten,
ze zegt zelf dat die paarden de omheining kapot maken omdat ze honger hebben? dat is dan toch logisch
pff ik zou dit egt voor geen moment pikken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:25

Ik vind het ook erg extreem hoor deze regels.
En idd dat er via een papier gecommuniceert moet worden.
Kijk er zijn altijd regels en die zijn er overal maar dit gaat te ver!
En als los in de bak en/of paddock niet zou gaan dan moeten hun zorgen dat er mogelijkheden zijn dat de paarden wel los komen.
Veel ruwvoer is ook erg belangrijk.
Ik zou toch ook zeker een ander plekje gaan zoeken als dit mijn sta zou zijn.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:40

_l_amanda_l_ schreef:
Ik weet niet of zoveel "eisen" normaal zijn op een pensionstal...mijne staan gelukkig in de tuin.., maar vind het wel een beetje raar dat het maar effe word medegedeeld op een briefje (makkelijk; kunnen mensen ook niet discusseren :Y) ) Kun je niet met de staleigenaren overleggen?

ja, wij gaan proberen met zen 3 tegelijk te vertrekken. daarstraks had mijn vriendin nog een zware discussie over de sluitingstijden met oud & nieuw & kerst, aangezien zij tot 17.00 moet werken.
de eigenaresse zei toen letterlijk :'als het u hier niet aanstaat, er zijn nog pensionstallen genoeg en daarbij met dat oudere koppel hebben wij toch geen last'
waarop mijn vriendin repliceerde :'nee, want die komen bijna nooit'
wat wel waar is aangezien die mensen maar 1x in het weekend komen, voor de rest komen hun paarden echt nooit buiten. ja tijdens het stallen mesten worden ze even naar een andere stal geloodst, maar daar blijft het bij. en daarbij komt nog dat 1 van de paarden van dat ouder koppel een drachtige merrie is.

mijn moeder zegt alleen maar :' er zijn ergere plaatsen en het is toch het belangrijkst dat ze binnen staat, en als ze niet op de buiten kan dan ga je er toch even mee aan de hand wandelen?'

daar ben ik het dus niet mee eens! mijn paard moet buiten kunnen, ook al is het in een paddockje zolang ze eten heeft ben ik content, buiten is buiten.
maar daar zijn de staleigenaren het niet met ons eens. en het grappige is, dat ze daarstraks hun 2 paarden wel paar uur op de grote wei hebben gezet( de onze MOCHTEN alleen op de kleintjes, waar dan ook nog geen elektriciteit opstond, met uitbreken tot gevolg)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:44

Belangrijkste dat ze binnen staat?

Alsof dat belangrijk is, die van mij komen nooit binnen en daar hebben ze echt geen moeite mee.

Paarden horen 16 uur per dag te eten! En minimaal 8 uur per dag in groepsverband hun ben kunnen strekken

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:15

moest het kunnen
boeltje pakken en wegwezen! wie laat zen paard nu de hele dag binnenstaan tenzij het miss een manege is !daar staan ze ook niet veel buiten! ik betaal 180 euro voor hooi en stro en ze gaan overdag buiten en savonds binnen.
tenzij alles buiten onder staat van de regen natuurlijk.
en je moet ten alle tijden toch bij je paard kunnen!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:24

Wegwezen !! Echt belachelijk. Oke dat je het licht uit moet doen en een beetje zuinig moet wezen met water kan ik dan nog wel een beetje inkomen. Maar niet naar buiten mogen en niet fatsoenlijk te eten krijgen!! Nee dan had ik die van mij ook verhuisd.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:34

Pfffff vreselijk zeg!! Ik zou dat ook zeker niet pikken!! Maarja.. zo is er op mijn stal ook het een en ander aan het veranderen waar ik niet voor betaal en ook niet voor op die stal ben komen staan, wat ik daar mee moet.... Daar kan je ook 100 keer zeggen dat de paarden meer eten moet krijgen en owee als je het zelf pakt..
Maar je mag wel oppassen voor stalondeugden als ze zo weinig te eten krijgen, hardstikke slecht voor het maag-darmgestel!!

Ik zou er zeker wat van zeggen, al helemaal dat van die feestdagen!! Echt belachelijk!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:36

Hammeke schreef:
_l_amanda_l_ schreef:

ja, wij gaan proberen met zen 3 tegelijk te vertrekken. daarstraks had mijn vriendin nog een zware discussie over de sluitingstijden met oud & nieuw & kerst, aangezien zij tot 17.00 moet werken.
de eigenaresse zei toen letterlijk :'als het u hier niet aanstaat, er zijn nog pensionstallen genoeg en daarbij met dat oudere koppel hebben wij toch geen last'
waarop mijn vriendin repliceerde :'nee, want die komen bijna nooit'
wat wel waar is aangezien die mensen maar 1x in het weekend komen, voor de rest komen hun paarden echt nooit buiten. ja tijdens het stallen mesten worden ze even naar een andere stal geloodst, maar daar blijft het bij. en daarbij komt nog dat 1 van de paarden van dat ouder koppel een drachtige merrie is.

mijn moeder zegt alleen maar :' er zijn ergere plaatsen en het is toch het belangrijkst dat ze binnen staat, en als ze niet op de buiten kan dan ga je er toch even mee aan de hand wandelen?'

daar ben ik het dus niet mee eens! mijn paard moet buiten kunnen, ook al is het in een paddockje zolang ze eten heeft ben ik content, buiten is buiten.
maar daar zijn de staleigenaren het niet met ons eens. en het grappige is, dat ze daarstraks hun 2 paarden wel paar uur op de grote wei hebben gezet( de onze MOCHTEN alleen op de kleintjes, waar dan ook nog geen elektriciteit opstond, met uitbreken tot gevolg)

Dan vind ik dat helemaal belachelijk!!! :(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:14

De briefjes kun je niet veel van zeggen, die zijn gewoon netjes opgesteld met enkele normale zaken. Bij ons zijn ze ook niet zeurderig maar het is wel normaal dat je het licht achter je kont uit doet e.d.
Dat je met de feestdagen zo kort bij je paard mag zijn vind ik wel vreemd. Ook vind ik het raar dat de paarden het hele jaar door buiten zouden komen te staan en dat het nu ineens niet mag! Heb je geen contract getekend waarin zulke dingen staan?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:34

Had zelf ook zo snel mogelijk iets anders gezocht, helemaal als ze te weinig voer krijgen en niet naar buiten mogen.
Makkelijk geld verdienen op deze manier.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:37

Ik ben 1 van de andere personen op deze stal. Met name degene dat in discussie is gegaan met de staleigenaars over de sluitingstijden met de feestdagen. Ze werden echt behoorlijk pissig op mij en begonnen te roepen dat zij zaakvoerder zijn en dat zij nog altijd beslissen. Jah, het is mijn paard dus mag ik toch nog beslissen wanneer ik hem wil zien? Ik respecteer de gewone sluitingsuren tussen 9u en 22u dus is er toch geen probleem?
Ik word helemaal gek van deze stal. We durven onze paarden gewoon niet meer buitenzetten en ik ben er zeker van dat als we het doen en de eigenaars zijn thuis dat ze hun gewoon terug binnenzetten..

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:54

Maar waarom mogen pensionhouders/staleigenaren geen sluitingstijd hebben voor de feestdagen?
Bij ons is de stal ook gesloten met kerst en met oud&nieuw zijn er bepaalde openings tijden. Niemand die er over zeurt ...