Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lame

Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:11

Hoi allemaal,

Ik vraag me af hoe jullie aankijken tegen de mentaliteit van de gemiddelde dressuurruiter op wedstrijden?

Ik ben vandaag in Steenwijk geweest en ik had nog niet betaald en terug bij de auto of er werd mij op een vijandige toon gevraagd of ik mijn trailer achteruit wilde zetten want zo kon deze mevrouw haar paard niet laden. Ik had er natuurlijk rekening mee gehouden toen ik parkeerde dat ik er niet te dicht op zat, maar dat vond deze mevrouw niet voldoende. Ik heb heel vriendelijk geantwoord dat ik dit met alle liefde van de wereld wilde doen omdat ze het zo vriendelijk vroeg..

Vervolgens met losrijden kom ik een kennisje tegen en we stapten toch zeker 3 meter naast elkaar, waarvan ook (eerlijk is eerlijk) toch zeker 1 meter op de hoefslag.. Er komt een ruiter langs en begint toch te schelden.. Echt mijn mond viel open en vervolgens ook weer dicht zo verbaasd was ik..

Kortom.. dit zijn twee voorbeeldjes van een negatieve sfeer die er voor mijn gevoel hangt. Niemand groet ook elkaar ook als je de bak binnen komt, niet dat dit perse hoeft, maar ik vind zelf altijd wel netjes.. En probeer al liever helemaal geen vriendelijke opmerking te maken naar je medebakgebruikers want ze kijken je aan alsof je van mars komt..

Ligt dit aan mij of is dit de mentaliteit die heerst? Het neemt wel wat wedstrijdplezier weg vind ik..

Emori

Re: Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:14

daarom ga ik alleen met veel plezier naar de Haflingerwedstrijden
daar is het tenminste nog gezellig :Y)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:15

Ik denk dan vooral bij dat eerste geval met die trailer " mennnn je zou zo negatief in het leven staan.. da's vermoeiend!!"

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:16

komt me erg bekend voor maak soms ook dingen mee op wedstrijd van mijn kids waarvan ik denk hallo hoe reageer jezelf als het omgekeerd was, helaas houden er steeds minder mensen rekening met andere. wat weer erg jammer is. maar zoals je al zei het zal de nieuwe mentaliteit wel zijn.

Maar laat die mensen niet jou plezier bederven hoor lekker doorrijden en doen of je neus bloedt. sucses

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:16

Daarom mijdt ik die plekken als de pest.... Vroeger was er nog wel een goede sfeer, maar dat is nu geheel verdwenen.
Arme paarden, al die prestatiedrang en het slechte humeur wat daarmee samenhangt... en dat noemen ze dan een 'hobby'.
Ik vind het diep triest.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:17

Hmm.. Dit heb ik ook, maar dan met springen :+
Met dressuur is het meestal wel relaxed, zeker als de ruiters al klaar zijn met hun proeven. Nu heb ik het voornamelijk over de ruiters tot de M, vanaf de M wordt het inderdaad al vaak wat vijandiger.

Met springen daarentegen, ik heb nog geen wedstrijd gereden waar ik NIET minimaal 4 keer van mijn sokken gereden wordt, waar men OP elkaar parkeert op het parkeerterrein en waar de stalruiters een grote bek hebben tegen de echte amateurs (zoals ik :+ )

Het verschilt denk ik ook een beetje per regio. Hier in Twente zijn het op de grote wedstrijden wel een beetje zoals je beschrijft, maar over het algemeen is het hier wel aardig vriendelijk :j

@Lame: 'Goh, zenuwen mevrouw?' :+

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:18

Eigenlijk nooit last van. Vind het erg gezellig op de wedstrijden. Mensen die je regelmatig ziet, groeten je ook altijd en vragen hoe het gaat. Nee hoor, vind de mentaliteit hier rond den haag in ieder geval prima.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:37

Geen last van maar ik heb ook geen behoefte aan praatjes tijdens het losrijden, dan ben ik geconcentreerd en druk bezig.

Situatie 1 was ik niet bij, dus ik heb geen idee hoe de ervaring van die vrouw was. Ik zou het iig ook niet echt leuk vinden om met een nat paard in die regen en wind te moeten rondstappen omdat ik mijn eigen trailer niet in kan omdat iemand anders asociaal parkeert (zeg niet dat het zo was, maar blijkbaar iig in haar beleving wel).

Situatie 2 zou ik ook pissig van kunnen worden. Nou kun je op verschillende manieren aangeven dat het niet zo fijn rijden is zo natuurlijk :D

Maar heb vandaag ook weer knappe staaltjes losrijden gezien hoor, mensen die uitgebreid hun paard gaan uitstappen in een vrij drukke losrijbaan, gecombineerd met mensen die aan de kant gaan staan *** over hun proef, gecombineerd met mensen die van achteraf bijna op de kont van je vierjarige komen galopperen terwijl jij probeert al die stappende en stilstaande mensen te ontwijken (en bakregels ho maar). Ik hou mijn mond en probeer het te zien als een stukje mentale training om me niet op te laten fokken maar ik word er stiekem ook wel chagrijnig van. Kan me voorstellen dat in zo'n situatie mensen die naast elkaar gaan stappen ook net de druppel kan zijn. Koffiekletsen moet je in de kantine doen, niet in de losrijbaan :P
Maar de manier waarop verdient natuurlijk absoluut geen schoonheidsprijs!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:40

Nou voor mij heeft de sfeer het ook goed verpest. Ben gestopt met wedstrijden rijden mede daardoor. Je wordt af en toe nog net niet van je paard gereden en kom je met iets kleiners dan een 'echt' paard wordt je ook raar aangekeken en af en toe zelfs wordt er dan gevraagd of je niet op de verkeerde plaats bent beland.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:55

Tja, er heeft ook wel eens iemand aan de kant zitten kletsen over 'western' terwijl de eigenaresse van Devdan er naast stond. Dat interesseert me nou helemaal niks, wij weten dat het beestje dressuur x springen gefokt is en als iemand zijn gebrek aan paardenkennis zo openlijk wil etaleren dan is dat zijn of haar goed recht! ~~}>

Overigens krijg ik grotendeels juist hele leuke reacties op Dev. Die ene azijnpisser moet maar lekker zijn gang gaan.

Van omver rijden heb ik trouwens zowel met de D als de grote paarden last hoor, ligt meer aan het vaak kleine oppervlakte, de concentratie en de wedstrijdspanning dan aan de minachting ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:00

heb weinig "echte" wedstrijdne gereden, dus ik weet niet of het dan erger is ( heb wel een tijdje gegroomd, maar dan maak je het allemaal toch anders mee). heb een zadelrubriek voor het stamboek gereden, maar daar was iedereen suuuuperaardig. twas de hele dag een geweldige sfeer en zelfs toen mijn merrie het flink eng begon te vinden heeft iemand me gewoon op sleeptouw genomen in de ring, zodat we toch beoordeeld konden worden. we zijn nu dan ook goede vriendinnen.
de andere was een onderlinge wedstrijd en alhoewel er wat aparte types rondliepen ( wel ieve mensen hoor, maar wat..typisch :D ) werd er goed op elkaar gelet en werd er meerdere keren naar mij toe gereden ( ik was natuurlijk een vreemd gezicht daar) om mij te complimenteren met mn paardje, een vompliment dat ik dan ook direct teruggaf. er werd in de losrijring voor elkaar uitgekeken en vriendelijk met elkaar omgegaan.
ook nog een oefenproefje gereden, daar was het wel wat spannender omdat het voor sommige mensen echt om een goede beoordeling ging, maar ook toen werd er vriendelijk gegroet en werden de bakregels gewoon gevolgd.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:01

Tja.. Ik heb het altijd al een beetje appart gevonden, vooral als het om sfeer gaat.

Outdoor wedstrijden zijn nog wel vaak wat leuker en gezelligere, maar indoor...

Gelukkig heb ik er met het mennen totaal geen last van, ook daar zullen vast wel een paar rotte appels tussen zitten, maar ze gaan daar veel vriendelijker met elkaar om en zijn geintreseerd in de tegenstanders. Op een leuke manier!

Je moet het denk ik ook niet al te serieus nemen, er zijn veel mensen die erg last van zenuwen hebben en daardoor zo reageren ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:29

Dat vind ik ook ja, indoor is veel erger dan outdoor. Daar is meestal ook wel meer ruimte voor inrijden, over het algemeen.
Uiteraard kunnen overal rotte appels ertussen zitten. Voor de rest moeten we er maar mee leren omgaan, want het zal waarschijnlijk wel zo blijven. En ja, een goede start, begint bij jezelf :j

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:37

Gewoon altijd blijven lachen :D . Idd is indoor veel erger als outdoor. Ik zelf vind het wel jammer dat op sommige concoursen mensen zo lelijk tegen elkaar doen. Je rijd toch voor je plezier, niet om vijanden te maken :P. Maar misschien hebben sommige mensen wel heel veel last van zenuwen dat ze zo reageren...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:38

Gelukkkig zijn bijna alle wedstrijden waar ik kom gezellig. Ik ga misschien de mensen die zo lopen te chagerijnen ook wel uit de weg en laat mn humeur niet door anderen bederven . Tuurlijk zit er weleens iemand niet op te letten met losrijden maar ja dat heb ik zelf ook weleens en denk dan maar dat het de wedstijdspanning is als het er niet zo vriendelijk uitkomt. Ik ben ook regelmatig zonder voorlezer op stap en er is altijd wel iemand die het leuk vind om voor te lezen. Dat vind ik dan ook wel een puntje wat positief aangestipt kan worden!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:43

Ik start heerlijk bij mij in de buurt, gezellige sfeer en geen onaardige mensen.

Er is wel 1 persoon die soms knorrig wordt, maar dat is dan op de jury, als deelnemer nergens last van :).

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:52

Ik laat mijn eigen humeur er ook niet door beïnvloeden hoor. Ik doe dit inderdaad voor mijn plezier, maar het viel me vandaag gewoon extra op..

Urielle ik zat er echt niet te dicht op met mijn auto en het was lekker weer... geen regen en geen wind..

Ik ben wel redelijk nuchter en blijf ook wel vrolijk en gezellig, maar ik merkte wel aan mezelf dat ik ietsje met een katertje thuis kwam.. Maar goed, daar moet ik me dus maar voor afsluiten.. en vriendelijk blijven :)

@ Roxxie.. ze was al klaar.. ;)

Ik vind het gewoon jammer.. het hoeft niet want ook al ben je elkaar concurrentie.. je kan je niet beter voordoen dan dat je bent, dus hoef je ook niet zo kribbig te doen..

Over twee weken heb ik Staphorst... ik laat wel weten hoe de sfeer daar was:) Bedankt voor jullie reacties!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:04

Ze was al klaar en reageert kwaad? Goh, zou toch bijna denken dat ze niet lekker gereden heeft ;) dan zou ik ook snel weg willen haha :+

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:07

Misschien zal het ook deels komen door de zenuwen? Dat ligt persoon verschillend maar man, als ik op wedstrijd ga gieren de zenuwen door me lijf heen en kan ik soms wel eens kattig reageren.

Vaak genoeg gehad dat een meisje ineens vlak langs me reed maar dan zei ze keurig sorry dus dan is alles opgelost.. Ja kan gebeuren toch!

Maar dat van die trailer is wel heel sneu, als je er rekening mee heb gehouden en ze begint nog te zeuren....

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:09

Wat me gewoon stoort is dat het zo onvriendelijk moet allemaal..

Een vriendelijk woord doet vaak veel beter dan dat geneuzel... Ook als je zenuwachtig bent.. je hebt vaak alleen jezelf er mee door sjaggie te reageren..

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:11

Ik zeg altijd netjes welke kant ik iemand passeer, als ik ze van achter op kom. Wacht ook meestal wel op een reactie (omkijken of iets zeggen). Vind ik zelf wel zo netjes. Ik heb een bont paard en zie maar wat vaak paarden schrikken van die plotselinge kleur :D (paard is ook wel HEUL erg wit ;) ). Vind het ook wel fijn als ze dat bij mij doen, maar ik zie het maar weinig.

Lame: Gelijk heb je! Als je zenuwachtig bent, moet je vooral chagrijnig reageren. Maak je jezelf alleen maar bozer en je maakt zo NOG meer vrienden! :j NOT
Laatst bijgewerkt door Roxxiejj op 29-11-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:12

Klopt, haha je hebt alleen jezelf ermee.. Die andere hebben niks aan dat gesnauw van jou..

Op de springwedstrijden is het altijd een stuk gezelliger!
(neem aan dat dit dressuur was?)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:14

Ja dressuur ja. Met springen zie ik geen enkel paard schrikken, de dressuurpaarden daarentegen zijn toch eerlijk gezegd een beetje mietjes. Ik stap de bak binnen en gelijk 4 paarden aan de kletter. En zo luidruchtig ben ik nou ook weer niet :')

Springen wordt ik altijd van de sokken gereden. Laatste springwedstrijd was ook wel erg vol, met bijna 40 deelnemers in een klein bakje. Toen kwamen echt de paarden me om de oren vliegen. Paarden met rooie strikjes in de staart passeren je gewoon knie aan knie. Nee, heb soms het idee dat daar niet zo na wordt gedacht :n

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:16

Dat heb ik ook Roxxie.. ik kijk ook veel beter in een losrijbaan dan thuis.. (dan ben ik vaak centen aan het zoeken). Ik kan me voorstellen dat als je geconcentreerd bezig bent, je je kan ergeren aan anderen, maar goed, die hebben ook het recht om daar te rijden en iedereen doet zijn best.. Zij zijn er echt niet op uit om jou expres in de weg te rijden..

En daarnaast.. (vind ik dan) moet je er ook gewoon aan wennen dat er andere paarden rijden en men kris kras door elkaar heen rijdt.. Ook je paard.. De mijne heeft de eerste 3 wedstrijden echt opgelucht ademgehaald toen ze alleen in de bak mocht.. Ze vond het doodeng al die paarden om haar heen.. En stond of stil en schoot er vandoor.. Kortom.. geen ideale losrijmogelijkheid, maar goed dat het niveau wat wij dan op dat moment hebben en ik kan me niet beter voordoen dat dat ik ben. Nu had ik heel sjaggie kunnen reageren op andere ruiters.. maar daar heb ik dan volgens mij echt alleen mezelf mee..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:17

Ja dat is waar roxxiejj, maar ik bedoel de stemming.. De stemming bij een concours is meestal wel lekker gezellig! Tenminste, dan praat ik nu over de concoursen waar ik ben bij geweest he :P