Paard in de sloot (is dus een paniekdag)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntje1987

Paard in de sloot (is dus een paniekdag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 21:36

Zo, nu eindelijk 'rustig' achter de laptop, 'rustig' typen wat mij nu weer is overkomen.

Mijn paard is in de sloot beland vandaag, dat was een rot ervaring voor hem en voor mij.

We moesten een hek openen op een dam dat leidt van de ene weide naar de andere weide. We moeten daar langs om op het stuk land te komen wat mij en mijn paard is toegewezen. Normaal zit dat hek nooit dicht, vandaag, natuurlijk, wel.
Hij moest in zijn achteruit en dat deed hij ook braaf. We stonden midden op de dam/brug/stuk land, hoe je dat ook maar goed omschrijft.

Ik draai me om om het hek verder open te doen. Mijn paard probeert waarschijnlijk om mij heen te lopen o.i.d. om de het volgende stuk op te lopen, ik heb het niet kunnen zien, want stond met mijn rug naar hem toe en het ging allemaal te snel, en je raad het al, hij stapt naast de dam. Hij zakt met zijn achterhand de sloot in.
Helaas is de gesteldheid van de meeste weilanden op dit moment: nat en glibberig, helemaal langs de wal. Hij kwam dus niet terug op het vaste vlakke land en zakte verder de sloot in.

Helaas zakte ik zelf ook de sloot in. Gelukkig bleef het paard helemaal rustig. Anders had ik er ook misschien wel minder bij gezeten. Ik ben als een malle het land opgeklommen, ik weet echt niet meer hoe dat is gelukt met al die adrenaline.

In deze tijd had ik wel kunnen besluiten dat de situatie hopeloos was en dat dit een klus was voor meerdere mensen. Hij lag er namelijk nu helemaal in. Ik heb zelf ook de ondergrond van de sloot kunnen voelen en dat voelde als drijfzand, geen ondersteuning en je zakt alleen maar dieper weg. Helaas was er op dat moment niemand in de buurt (ik sta op een pensionstal met ongeveer 40 paarden).
Ik heb mijn paard gezegd dat ik hulp ging halen. Hoe graag ook bij hem wilde blijven, ik moest hulp halen om hem eruit te krijgen. Dat was een heel moeilijk moment. Ik rende naar de boerderij en gelukkig bleef Tris rustig.

Daar aangekomen, in tranen en totaal in paniek hulp gehaald bij de eigenaren van de pensionstalling. Gelukkig bleven die heel rustig en kwamen me gelijk te hulp.

Ondertussen was er een andere pensionklant bij Tristan gaan kijken die het vanuit haar huis had zien gebeuren en bleef hem in de gaten houden.

Hij lag ondertussen rustig in de sloot riet te eten en wat slootwater te drinken :+ Hij had niet zo'n haast met eruit komen leek het wel.

De eerste keer dat we de touwen vast hadden en de tractor achteruit reed schoot het touw los (tot grote zorgen van mij) en ging hij kopje onder. Dat was heel erg schrikken.
Daarna ging het beter, hij ging op zijn zij, gedeeltelijk op de kant liggen en aan zijn voorbenen kon hij de kant op worden gesleept. Eerst bleef hij liggen en konden we de touwen van zijn benen af halen en daarna stond hij op. Hij liep daarna rustig met me mee (ondertussen was ik in het stadium huilen en snotteren beland) en liep tijdens het lopen te likken en te kauwen.

Na lekker te zijn afgespoeld is hij in een warme stal gezet en vanavond zijn we lekker met hem gaan wandelen. Hij heeft zeker wel spierpijn, maar loopt voor een paard dat in de sloot is beland bijzonder soepel.
Ik ben blij dat hij niets anders heeft en we gaan lekker lopen de komende week en houden de vooruitgang in de gaten.

Voor mij persoonlijk: drama, dit is iets wat ik nooooit meer mee wil maken. Het moeilijkste was om mijn lieve paard alleen te laten om hulp te gaan halen. Het voelde als hem in de steek laten en dat was erg pijnlijk.

Ik ben heel erg blij met de hulp die zo snel kwam, want als zij niet thuis waren geweest hadden we nog veel langer daar gezeten en dat was hem zeker niet ten goede gekomen.

hafjelinger

Re: Paard in de sloot (is dus een paniekdag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:39

Respect voor jou :)
Je hebt goed gereageert!!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:41

je hebt super gehandeld! sterkte met je paardje

DaphneGraafJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:44

Gelukkig staat hij weer droog in zn stal!
Is altijd schrikken een paard in de sloot, heb het ook ooit meegemaakt maar die van mij heeft het niet overleefd:(

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:46

Het zal wel koud voor hem geweest zijn gelukkig is het goed afgelopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:47

Snel en adequaat gehandeld :-) . Dat je hem alleen moest laten lijkt me echt een vreselijk moment :\

Hoop dat jullie alletwee alleen wat schrik hebben en dat het verder goed blijft gaan :-). Hij zal ook nog wel spierpijn hebben dus misschien na een paar weken nog een check door een fysio?

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 21:47

Oh wat erg DaphneGraaf! Daar was ik idd bang voor, dat hij misschien zou verdrinken ofzo... Heb je het een plekje kunnen geven?

Bedankt voor de reacties! Ik ga idd een afspraak maken met de fysio even checken of alles goed is. Hij is gelukkig jong en lenig, maar je weet t maar nooit!!

DaphneGraafJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:05

Die van mij is niet verdronken hoor, maar er lag helaas glas in de sloot ( waarschijnlijk van de volkstuintjes wat verderop ,maar zeker weten doen we dat niet) Dus toen de brandweer hem uit de sloot had gehaald zagen we gelijk dat het fout was. Zn pezen waren helemaal door....
Ik had hem ook nog maar 3 weken dus.....was vreselijk maar heel hard misschien, ik was blij dat het mijn pony niet was die ik al jaren had. (begrijp me niet verkeerd hoor, vind/vond het echt vreselijk)

Ik zou hem lekker veel stappen als ik jou was, lekker zn spieren in beweging houden!

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:09

Ik kan je wel begrijpen.. Oehh glas, niet eens aan gedacht!! Jeetje, als je stil gaat staan bij wat er allemaal kan gebeuren loop je nooit meer met een paard aan de hand en stap je er nooit meer op.

Maar idd, we gaan lekker veel stappen, morgen ook weer het weiland proberen (rillingen lopen bijna over mijn rug) op te komen. Ik mag eerst even oefenen met de paarden waarbij het gisteren wel allemaal wel goed ging.

We zetten elkaars paarden namelijk buiten en morgenochtend is mijn beurt. Dus eerst weer even vertrouwen opbouwen. En kijken hoe hij reageert op dat stuk.. we zullen zien

DaphneGraafJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:11

Dat zal idd wel even spannend zijn. Goed dat je dat gelijk weer gaat doen, komt vast goed!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:20

Brrr....wat eng toch! Ben blij voor je dat het allemaal goed afgelopen is!
Ik heb het ook gehad met mijn pony en wel in het Leeuwarder bos. 9 jaar geleden denk ik. Ze heeft het overleefd en toen ze na 3 kwartier eindelijk met de brandweer uit de sloot kwam ging ze zo snel mogelijk eten! Ze kreeg nog spierverslappers en ontstekingsremmers van de DA.
Had jij er nog een DA bij?

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:25

Hij was zo rustig en er waren geen verwondingen en liep meteen goed en rustig mee. Dus nee, geen DA erbij gehaald. Misschien beter wel kunnen doen, maar nandenken is vandaag niet mijn sterkste punt.

Iig dus wel fysio erbij. Hij heeft in totaal misschien 15/25 minuten in het water gelegen. Het ging allemaal verschrikkelijk snel! Dus wat dat betreft hebben we veel mazzel gehad.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:31

Jazeker, dan was hij er mooi snel uit. Het is ook erg koud natuurlijk. Maar begrijp ik goed dat hij aan zijn voorbenen eruit is getrokken?

Baska was hartje zomer in de sloot gesprongen dus koud had zij het zeker niet.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:33

Ja aan zijn voorbenen, hij was daarbij helemaal rustig, had alle vertrouwen in ons. Dus er werd gelukkig niets geforceerd. Als ik nu terug kijk is het een droom redding geweest. We hebben heel erg veel geluk gehad.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:35

Vandaag lekker gestapt, temperatuur opgenomen, wondjes behandeld en de weide op gegaan. Ging allemaal erg goed. Wondjes behandelen blijft een minder leuke ervaring volgens tris.

Temperatuur was 37,5 dus dat is redelijk. Ben blij dat het allemaal tot nu toe zo goed gaat. We houden hem goed in de gaten.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:44

Pff wat zal jij je machteloos hebben gevoelt, samen in het water! Gelukkig is het goed afgelopen, maar blijf idd goed op de temperatuur letten de komende dagen, en goed met hem wandelen.

Wij hebben een jaartje terug een tinker in de sloot gehad op stal, daar is het gelukkig ook goed mee afgelopen, maar je weet echt niet wat je moet op zo'n moment..

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:50

Wat een nachtmerrie! Ik weet hoe je je voelt, mijn paard heeft in maart dit jaar in de sloot gelegen. Was met d'r aan het rijden, ze schrok ergens van en gooide mij eraf en is toen verder gerend en bij een stuk waar ze moest stoppen omdat er water was gleed ze zo het water in.... Ik was machteloos want ik was zeker 400 meter verder, gelukkig heb ik altijd mijn telefoon bij mij dus binnen 2 minuten was er iemand bij d'r. Wel gemakkelijk het water uit gekregen gelukkig....En ze had wonderbaarlijk helemaal niets..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:55

Als je hem niet alleen had gelaten om hulp te halen was dit je nooit in je eentje gelukt. Je moest wel, wees trots op jezelf ;).

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 17:26

Thanks voor de reacties!

Was idd erg stressvolle dag voor ons beiden. Maar volgens mij heb ik meer spierpijn dan Tristan :+

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:39

hahha,dat ie ook gewoon lekker ging eten enzo!.

maar wel respect!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:52

goed gedaan! kreeg tranen in mijn ogen toen ik me probeerden voor te stellen hoe t zou zijn om mijn pony op zo'n moment alleen te laten :o gelukkig was ie rustig want t lijkt me helemaal vreselijk om weg te moeten als ie in paniek is ;(
wat ik me wel afvraag is of het wel zo verstandig is om een paard aan zijn benen er uit te trekken, ik heb altijd geleerd een touw om de kont, omdat t paard zijn gewicht te zwaar is om t aan de benen of hals te doen?! mss is er iemand die dit zeker weet ????? :P

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:30

echt TOPP gedaan!!
dat gebeurt bij mij ook wel eens!!
ik weet het het is echt vreselijk!1
maar die paarden hebben er bij ons eigenlijk nooit meer last van dus dat is een gelukje bij een ongeluk!!

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:10

Dank jullie voor de reacties!!

Vandaag liep Tristan al weer goed. Hij had soms een niet zo zuivere stap met rechts achter, maar na wat langer stappen stapte hij met alle 4 de benen weer ruim. Hij stapt en draaft ook erg regelmatig. Dus wat dat betreft denk ik dat we er beiden weinig aan over hebben gehouden.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:55

hey nijntje.
Mijn moeder en ik zaten samen bijna te huilen bij het lezen van dit verhaal.
Ik moet er niet aan denken, fijn dat alles goed is afgelopen, en ook knap dat je zo goed hebt gereageerd want het lijkt me ontzettend moeilijk om je paard op zo'n moment alleen te laten.

gr steef ( en ook van ons mam)

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:36

ik heb respect voor je!
echt super gehandeld en gelukkig is het goed afgelopen!
nog veel plezier met hem!