Bijna bij ons thuis: Mieke en Filou

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanmeiv

Bijna bij ons thuis: Mieke en Filou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:29

Mijn naam is Vanessa, en ik ben een 36-jarige (volgens dat ik hier op het forum kan zien, ben ik qua leeftijd al heel oud) dierenvriend uit Waasmunster (België).
Ik heb altijd al honden (nu een rottweilerteef en een kruising met Flatcoat) gehad en een kat, maar binnenkort komen er 2 adoptiepony’s bij ons wonen.

We hebben hier toch plaats voor 2, en zo ben ik bij de Old Horse Lodge terechtgekomen. Een opvang voor oudere en mishandelde paarden en pony’s (en ezeltjes), die steeds op zoek zijn naar adoptiegezinnen (pony’s blijven eigendom van de opvang).
Filou en Mieke, zijn allebei 1 jaar – een merrie en een (binnenkort toch) ruin. Nu staan ze nog in de opvang (The Old Horse Lodge), omdat Filou door een rechtzaak nog niet vrijgegeven is (samen met 9 andere, sommigen onder u zal dit wel bekend in de oren klinken ....). Dus dan wachten maar ...

Dit is altijd al een droom geweest, en eindelijk is het bijna zover. Voor mij is het niet belangrijk om te rijden ( kan ik eigenlijk toch niet echt ), maar om 2 lieverds een goede thuis te geven, na alle tegenslagen die ze in hun kort leventje al hebben gehad.
Mieke is toch veel te klein - zelfs voor kinderen - ze heeft een groeiachterstand door gebrek aan eten. Haar vader was een forse shetland, en zie haar - zo'n klein meisje ... (dat kleine bruintje op eerste foto)
Filou zou wel kunnen bereden worden door kindjes, maar moet eerst en vooral wennen aan allerlei situaties en handelingen. Ook moet hij nog bijkomen, hij was graatmager toen hij op de opvang binnenkwam. Ik zou bij hem niet kunnen zeggen uit welke rassen hij voortkomt.

Nu is het vooral weide + stalletje in orde maken – gelukkig ligt dit achter in de tuin – dan zijn ze toch bij ons – wat voor mij toch wel belangrijk is, dat ze niet ergens 10 straten verder op een weide staan.
Filou gaat nog wat worden, is koppigheid zelve, en de opvang heeft gevraagd om hem zadelmak te maken, moest hij ooit teruggaan als wij er niet meer voor kunnen zorgen – wat niet de bedoeling is, ik reken erop dat ze hier zo’n 30 jaar zullen blijven !!

Omdat ik geen ervaring heb met paarden en pony’s, zal je mij de komende tijd veel op dit forum zien, waarschijnlijk met de meest domme vragen. Ik ben nu wel al een 6-tal weken, wekelijks naar de opvang gegaan, om te helpen en vooral om te leren, hoe je met ze moet omgaan. Het zijn tenslotte geen honden – hoewel ze in sommige opzichten toch veel gelijkenissen vertonen.
Ik wil toch wel weten waar ik aan begin, en niet zomaar 2 pony’s plaatsen zonder er ook maar iets vanaf te weten.
Op die korte tijd, heb ik al enkele van hun (ik denk dat er toch zo’n 50 à 60 staan), beter leren kennen, en er is een nieuwe wereld voor mij opengegaan. Gisterenochtend om 10u, stond ik daar helemaal alleen in 1 van de weiden bij Luna en company – paardestront te scheppen ;D. Ik dacht toen ineens aan, hadden ze dit mij een 10-tal jaren geleden gezegd – dat ik nu op een zondagochtend stront tussen paarden zou staan scheppen, zou ik in een deuk gelegen hebben van het lachen. En zie me nu, ik kan hier echt van genieten, van de rust die er hangt – en voor mij was dit niet alleen kak opruimen, ik was Luna (is ook van die 10 inbeslaggenomen, samen met Filou) in het oog aan het houden, en zien wat voor reacties ze op mijn aanwezigheid zou geven.
Luna is half Arabier, heeft een blessure aan rechts achter (iets met haar pees die misvormd is geloof ik), was graatmager toen ze in de opvang kwam en ze is zeer schichtig. Bij de minste beweging of aanraking schiet ze fel weg. Maar ondertussen begint ze me al wat beter te kennen, met wat geduld en paardesnoepjes ;), kan ik haar nu al rustig aanraken en strelen in de hals. Ze komt ondertussen al uit zichzelf naar mij, om zo heel zachtjes met haar hoofd tegen mijn schouder te hangen – vraag me niet wat dit betekend, maar volgens mij is ze op die moment op haar gemak.
Vorig weekend heb ik haar dus aan haar halster kunnen nemen, om zo enkele meters te wandelen met haar - en ze schrikte niet meer !
Dit is voor mij zo een overwinning, ook omdat ik wel wat schrik had van paarden, vooral ook door onwetendheid over hun gedrag, en nu loop ik al alleen tussen paarden in de wei.
Wel niet bij alle groepen, maar de rustige vertrouw ik nu al.

Dat ik dit al 36 jaar heb moeten missen !!!!

Dit is Filou
Afbeelding

En dit is het kleine muizeke, Mieke

Afbeelding

_Bonte_

Re: Bijna bij ons thuis: Mieke en Filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:32

heel welkom om BOKT . Qua leeftijd bent je echt in de middenklasse hoor :)

Raak maar niet verslaafd :)

vanmeiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:34

_Bonte_ schreef:
heel welkom om BOKT . Qua leeftijd bent je echt in de middenklasse hoor :)

Raak maar niet verslaafd :)

ben ik ondertussen al geworden, mijn weekend is al voor de helft opgevuld bij de opvang :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:49

[WWW] > [VvdD]

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:13

Welkom op BOKT !!
Goed dat je er veel energie insteekt om van te voren te leren hoe de verzorging in zn werk gaat!! kunnen menig mensen een voorbeeld aan je nemen!
Voor vragen kun je hier altijd terecht en de meesten op bokt zijn ook zeker bereid GOED advies te geven.
Heel veel plezier met je 2 pony's, dat ze het goed naar de zin mogen hebben bij jou en jij met hun!!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:17

Welkom op bokt, en welkom in de paardenwereld! Ik zit in je leeftijdscategorie, dus je bent hier niet alleen :D .
Fijn om te horen dat The Old Horses Lodge nog steeds bestaat. Veel succes met de paardjes, het komt vast wel goed met ze!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:22

Wat een machtig mooi verhaal. Je zult vast nog vele vragen gaan krijgen, dat kan niet missen...maar hier op bokt zijn ook veeele antwoorden- tot je door de bomen het bos soms niet meer kan zien. Maar dat maakt niet uit, want met eigen gezond verstand kan je daar je eigen geschikte antwoord wel in vinden. :P Succes met alles. Ik vind het heel erg nobel dat je dit doet hoor!

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:02

Welkom.. en het gaat een verslaving worden.. U bent gewaarschuwd..

vanmeiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:10

Nog steeds geen uitspraak over Filou, en zolang de rechtbank (het Belgische gerecht is toch zoooo snel :roll: ) niks heeft beslist, kunnen ze nog niet naar hier komen - dus wij elke week nog steeds naar de opvang, hoewel dit niet zal minderen de dag dat ze bij ons zullen zijn. Ondertussen hebben er al enkele 'oudjes' die ginds permanent verblijven, ook ons hart gestolen ... en die verdienen toch ook onze bezoekjes - die ondertussen al zijn uitgelopen van zo'n 2u in het begin, naar zo'n 6u op zaterdag en zondag ook nog zo'n 3u erbij: misschien een beetje verslaving :D

En Luna waar ik over verteld heb, die zo schichtig is van vreemden en zich moeilijk liet aanhalen: Mijn grote overwinning +:)+ vorige week heb ik haar kunnen borstelen !! Haar knuffelen en aaien ging al heel vlot, en ondertussen is haar vertrouwen in mij enorm gegroeid - voor haar zal ik nog tranen huilen, de dag dat zij naar een opvanggezin gaat - helaas is ze te groot voor bij ons ....
*foto (Luna en ik)

Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:56

Wat goed dat ze al zoveel vertrouwen in je heft!! leuke foto ook :D

Verder hoop ik dat de uitspraak snel zal volgen is al een poos aan de gang als ik de datum van je beginpost zie..
Mocht je vragen hebben staat mn PB box open voor je en onthoud dat geen 1 vraag dom is, overal leer je van!!!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:15

Wat een goed initiatief! En heel slim om te gaan helpen op de opvang +:)+ kun je ontzettend veel leren.

Ik hoop dat ik ooit ook de tijd, geld en ruimte heb om zoiets te kunnen doen!

Ik las dat de pony's nu 1 jaar zijn en dat je op één van de twee kinderen wilde laten rijden.
Ik denk dat je het wel weet, maar voor alle zekerheid: met 1 oud jaar mag een pony kan een pony nog niet bereden worden.

vanmeiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:26

Kippesoep schreef:
Wat een goed initiatief! En heel slim om te gaan helpen op de opvang +:)+ kun je ontzettend veel leren.

Ik hoop dat ik ooit ook de tijd, geld en ruimte heb om zoiets te kunnen doen!

Ik las dat de pony's nu 1 jaar zijn en dat je op één van de twee kinderen wilde laten rijden.
Ik denk dat je het wel weet, maar voor alle zekerheid: met 1 oud jaar mag een pony kan een pony nog niet bereden worden.

zover ben ik toch al op de hoogte ;) , maar het is wel de bedoeling dat ze voor altijd bij ons blijven - zo'n 30 jaar hoop ik, dus eerst binnen een jaartje of 2 'proberen' zadelmak te maken - mits alle voorafgaande stappen die we moeten aanleren - en wij vooral ! :D

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:43

Gelukkig, ik had al zo'n vermoeden :)

Heel veel succes en plezier :D