Wondertje Cyntha knokt door

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wondertje Cyntha knokt door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:11

Het hele verhaal begon dinsdag 12 mei.

Ik werd om iets voor 11 uur gebeld door mn moeder dat Cyntha was begonnen met bevallen. Ik in race stand naar stal toe. Onderweg spoken allerlei gedachten natuurlijk door je hoofd, hoe zou het gaan wat moet ik als eerste doen, heb ik alles bij me, enz.

Op stal aangekomen gelijk met een vriendin gebeld, dit was immers zowel voor Cyntha als voor ons het eerste veulen. Ik ben gaan voelen of ik netjes twee hoefjes kon voelen maar kon het niet goed voelen. Voor de zekerheid de dierenarts gebeld.

Dierenarts arriveerde vrij vlot en zei direct tegen me ik denk dat we te laat zijn. Maar geen tijd om er bij stil te staan er was haast bij. Het veulentje had haar beentjes onder dr buik gevouwen en kwam dus met haar hoofdje eerste, met veel pijn en moeite heeft de dierenarts uiteindelijk de beentje naar voren weten te krijgen. Ik zag twee mini hoefjes en een koppie levenloos hangen.

Maar ook nu weer geen tijd om er bij na te denken Cyntha had het erg zwaar. De dierenarts kreeg het veulen er niet uit en Cyntha was bijna letterlijk doodop. Uiteindelijk heeft de tuinman die er toevallig was mee moeten helpen trekken en mn moeder moest op dr hoofd gaan zitten. En uiteindelijk na wat wel een dag leek te duren kwam het veulentje eruit. Cyntha lag er voor dood bij zo uitgeput was ze. Haar bloeddruk was zo laag dat de dierenarts geen adres kon vinden. We hebben moeten hijsen en plukken aan haar om de bloedsomloop op gang te krijgen zodat het wel zou lukken. We hebben Cyntha gespoeld en tussen half 2 en 2 uur waren we eindelijk klaar.

Ondanks dat Cyntha compleet uitgeput was is ze opgestaan en direct naar dr veulen gelopen. Ze duwde met dr neusje om het veulena an te sporen op te staan. Toen dat niet werkte duwde ze met haar hoefje. Toen ze uiteindelijk door had dat het veulen niet op ging staan draaide ze zich om en storte neer.

Heel moeilijk was het om te bevatten wat er nou precies allemaal gebeurd was die afgelopen uren.

Ik ben het veulentje gaan bekijken en het was een prachtig grullo merrieveulen die we Achara el Caliento gedoopt hebben.
Afbeelding

Cyntha was erg zwak en ik heb op de plek waar ze lag een strobedje gemaakt zodat ze lekker warm kon liggen en kon bijkomen.

Na een uur was ze nog steeds te zwak om op te staan ik heb haar water gevoerd uit een klein bekentje tot ze genoeg had want ze had zo veel dorst en een handje brok, wat hooi voor haar neergelegd en ben toen naar huis gegaan om met een uurtje weer terug te gaan om te kijken hoe het ging.

We zijn nog even een dekentje voor haar gaan halen zodat ze vannacht warm zou blijven en op naar cyntha om te kijken of ze al bijgekomen was.

In niets waren wij voorbereid op wat we aan zouden treffen.

Cyntha was uiteindelijk wel opgestaan maar was aan de andere kant van de paddock in elkaar gestort. Tot mijn grote schrik zag ik achter haar een grote bonk rood weefsel liggen, ze had haar baarmoeder eruit geperst. Wij zijn bij haar gaan zitten totdat de dierenarts er was en zo wat zijn dat enge minuten geweest. Het hoefde van haar niet meer ze was op. Ze legde haar hoofd op schoot en sloot steeds haar ogen en was steeds even weg. Wij dachten toen dat ze niet zou gaan halen.

Toen de dierenarts er was hebben we de baarmoeder schoongemaakt en heeft hij de baarmoeder weer terug op zijn plek gekregen, hij heeft Cyntha nogmaals gespoeld en we moesten vanaf toen elke uur checken of ze alles nog binnen had. Ze heeft weeen remmers gehad en het eerste uur moest ze blijven staan. Ze was te zwak om te eten of te drinken dus we hebben haar weer uit de hand gevoerd en weer met het bekentje water gegeven.

Toen de dierenarts weg was had Cyntha haar vechtlust weer terug, ze ging er helemaal voor. Ze heeft een paar brokjes gegeten en gelukkig had ze geen weeen meer.

Elk uur zijn we gaan kijken en elke keer zo bang weer wat onder haar staart te zien. Maar ze knapte juist iets op ze at wat hapjes hooi, sliep veel maar had in ieder geval wat gegeten en gedronken.

Om 12 uur durfde ze voor het eerst weer te gaan liggen en om 1 uur vannacht toen alles nog steeds in orde was konden we volgens de dierenarts met een gerust hart naar huis om even te slapen.

Vanochtend omhalf 10 kwam de deirenarts weer om te spoelen. Toen kwam eigenlijk de eerste schok voor ons. Wat een wonder dat ze nog leefde zei hij. Eigenlijk drong het toen pas een beetje door wat er allemaal gebeurd was en hoe erngstig het eigenlijk allemaal is. Ze is weer gespoeld en heeft weer antibiotica e.d. gehad.

Morgen word ze weer gespoeld en dan word er besloten of ze nog vaker gaan spoelen of het daar bij blijft. De twee dagen na de laatste keer spoelen worden straks nog de laatste kritieke dagen. Het is dan afwachten hoe hard de infectie gaat inslaan bij de uitgeputte Cyntha.

Ze is voorlopig nog niet buiten levensgevaar maar wat een vechtlust en wat een dapper dametje is ze. Ze moet zoveel pijn hebben en toch houd ze dapper vol.

Het lijkt de goede kant op te gaan maar de komende dagen is alles nog onzeker. Ze ligt nu met een vliegendekentje op om zoveel mogelijk vliegen weg te houden. We gaan een paar keer per dag om er zeker van te zijn dat ze eet en drinkt en vanochtend had de ook eindelijk weer voor het eerst gepoept.

Allemaal voorzichtig positieve tekenen, maar oh wat is mn meid toch zwak.

Vanochtend wilde ze toch een paar brokjes eten.
Afbeelding

Mn meisje in diepe slaap alweer.
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0_6499.jpg

Dit is wat er nog over is van de zwelling, al ongeveer de helft minder dan gisteren.
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0_6488.jpg

We merken gelukkig dat ze het erg prettig vind als we bij haar zijn, dus we proberen ook regelmatig even bij dr te gaan zitten en dr lekker te kriebelen.
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0_6509.jpg

Er zaten ontzettend veel vliegen op dr dus we hebben haar opgetild en op dr benen gezet zodat we dr vliegendekentje op konden leggen.
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0_6513.jpg

Verder knokt ze dapper door en we hopen dat ze nog lang bij ons mag blijven en dat ze er weer helemaal bovenop komt.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-05-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

LADPR

Re: Wondertje Cyntha knokt door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:13

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:15

heel veel sterkte voor je dappere meid.
En ik hoop dat alles goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:16

poeh wat een verhaal!!

gelukkig maakt ze het weer iets beter.. hopen dat dat doorzet!!

veel succes met haar

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:17

Ik wens je ontzettend veel sterkte, zal voor je duimen en vanavond een kaarsje branden....

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:17

Heel veel sterkte en hopelijk komt ze er bovenop!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:18

kanjertje! sterkte met dr!

Als ze het zo blijft doen, komt het vast allemaal goed :D

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:18

ach jeetje lian wat is het toch een doorzetter!
Hopenlijk knapt ze snel weer helemaal op.
Geef d'r maar een dikke knuffel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:19

Bedankt allemaal!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:19

heey meid
heb al regelmatig gereageerd in je vorige topic
het gaat gelukkig steeds beter

het is indd ook fijn voor haar als jullie erbij zijn ik weet er alles van bij zieke dieren

dikke knuff

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:19

Heel veel sterkte....wat een horrorverhaal! Ik duim dat deze dappere merrie er weer helemaal bovenop komt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:21

Jeetje wat een verhaal, nu hopen dat de stijgende lijn zich voortzet ik zal duimen voor haar.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:21

Jeetje zeg wat een verhaal.. Heel veel sterkte met het verlies van je veulen en ik hoop dat je knappe dame snel weer opknapt! Ze is al wel door het oog van de naald gegaan als ik het zo hoor. Doe d'r maar een dikke knuffel!

MaydineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:24

Wat een naar verhaal.. Heel veel sterkte ermee.. zal voor jou en Cyntha duimen..
Ze is een vechtertje zo te lezen dus die komt er wel! (positief blijven denken)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:25

Bedankt allemaal!

We hopen het zeker, ze is zo'n doorzetter

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:25

Kippenvel... sterkte het is niet niets wat er gebeurt..

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:28

heel veel sterkte .
1 ding heb ik geleerd in al die tijd dat ik mini shetlanders heb dat het gruwelijk taaie paardjes zijn en ze zich niet zomaar uit het veld laten slaan .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:31

Wat verschrikkelijk allemaal ;(

Als ik het verhaal zo lees vind ik het ook erg bijzonder dat ze nog leeft, maar jullie vechten er samen voor! Komt vast goed!!

Heel erg veel sterkte!!!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:51

We blijven hopen dat ze er volledig doorkomt!
Wens haar sterkte toe é Lian!

En jij ook héél veel sterkte!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:56

van hieruit ook heel veel sterkte en dat je lieveling er maar gauw weer bovenopkomt :(:)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:19

Ik schrik hiervan. :oo Moet m'n tranen tegehouden, wat een verhaal. :(:)

Sterkte ermee! En geef arme Cyntha een dikke knuffel van me. :j Komt goed! :j

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:35

Wat vreselijk, ik hoop dat het allemaal goed komt met haar.
Het is al erg genoeg dat ze haar veuletje verloren is, en voor jou zou het dan wel heel erg zijn, om ook nog je lieve merrie te verliezen.

Sterkte nog, zou voor je duimen dat alles goed komt.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:16

wat heeft ze een vechtlust lian

ik hoop dat alles snel goedkomt .
geef der maar een dikke knuffel .

en jullie ook veel sterkte met alles :(:)

Kelly_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:49

Wat erg,
Ik hoop dat ze snel weer de oude is
Sterkte

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:05

Wat is ze vechter :(:) ! Ik hoop dat ze hier doorkomt, wat een dappere pony.
Heel veel sterkte voor jullie.