Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:14

Even mijn ergernis van gisteren kwijt.
Gisteren was het weer zo ver. Alles was eng en erg genoeg om om te draaien.
Ik ging hem halen van de wei. Eerst al rodeo om de pony weg te houden (zweep meegenomen, tipje helpt!). Dat ging vlotjes deze keer. Naar de wei thuis lopen was geen probleem. Uiteraard weer draaien aan het touw en ongeduld terwijl ik het zadel pakte.
Bij opstijgen zat ik er nog niet op of meneer draaft weg, PARDON? :( Ik woest, ik ben er 1,5 jaar geleden zo vanaf gevallen daardoor dat ik er op voorbereid was. "Hahaha, na na na :P Jammer he?" dacht ik bij mezelf.
Ik dacht direct: dit beloofd wat.
Stukje stappen het dorp uit. Hij liep mank continu, of te wel, hij was opgefokt (om niks). De hoek om, drafje het viaduct op, dat ging lekker. Viaduct af, langs een brullende motor, niks aan de hand. Volgend viaduct, lekker drafje omhoog, draait die mafkees opeens om! Vol in draf! Ik was zo pissed, ik had wel op een auto kunnen knallen! Dus ik pak mn zweep, mep hem 3 keer tegen zn achterwerk, geef benen, een flinke vloek en ja, hij ging door! Zo dacht ik, ik heb eens een keer gewonnen!!! Echt je word het zo beu op den duur.
Kwamen we aan bij de voetbalvelden, oliebol een toernooi, dan maar langs het JVC (één of ander kamp-gebeuren) staat daar een vrouwtje de was op te hangen floept hij zo weg de andere kant op als een idioot, ik na 10 meter eindelijk weer in stap, ik draai hem om, ziet hij een mazoettank, hop weer achterlijk doen :( :( man man man, ik had er echt de ziekte over in!
Het militairdomein eindelijk bereikt. Nah dat ging best lekker eigenlijk :P Dwars over de Hechtelseheide, prachtig!!! Het gemeentebos in. Staan daar 2 vierkante betonblokken. Alweer omdraaien, zucht. Ik weer 3 petsen met de zweep, en zonder mokken ging hij er langs......Toen kwamen we langs prikkeldraad, dat was ook weer eng, er was een beachvolleybal toernooi, dat was ook weer eng. Vooral de auto's waar de zon zo in schitterde. Daarna leuk gecrosst met heuveltje zand op, heuveltje zand af :P En ik had mijn weg weer gevonden naar het viaduct terug naar huis...........
En toen was hij de rust zelve weer........
Ik snap niks van dat beest.....het had een vrouw kunnen zijn met zn kuren :P
Ik heb deze keer hem niet laten winnen en was helemaal klaar voor de strijd. Ik hoop dat deze nieuwe aanpak nut en resultaat heeft.
Het is me in elk geval gelukt om hem overal langs te krijgen, wat ik op zich al een hele verbetering vind. Soms vraag ik me af of hij niet meer goed ziet of zo? Of misschien komt het door het gras. Het lijkt er bijna op dat hij elke keer zo opgefokt is zodra hij op lang jong gras staat.........Ik weet het niet. In elk geval ben ik erg benieuwd naar de volgende.
Ik raak er zo aan gewend van zijn gedrag dat ik er heel kalm onder blijf. Ik ben gewoon de baas, klaar. Hiervoor werd ik er altijd bang van dat gedrag en had ik geen zin meer om te rijden. Nu laat ik mijn dag en humeur er niet onder lijden, hij gedraagt zich maar een keer, maf beest!

DUDIEFOREVER

Re: Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:17

ooh ik ken het, mijn pony vind echt alles eng.

Hij springt ook vaak genoeg opzij, ik pleur dr gelukkig nooit af, omdat ik het al ben gewend met hem.

Dat is dan een ex manege paard, van 19 jaar, jaja.

En idd, ook opgefokt, loopt ie zo snel, dat ie zowat mank loopt ik ken het.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:19

Poeh wat een gedoe zeg kan me voorstellen dat je het beu bent.Even over dat gras,mijn paard was ook druk en alles was eng maar sinds hij een graagkorf draagd is hij zo mak als een lammetje.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:21

Ik ken de voorgeschiedenis van jij en je pony niet. maar dat manken vind ik raar?! Bedoel je dat hij begint te trippelen ed en het daardoor lijkt alsof hij mankt, of mankt hij echt? Verder dat omdraaien, dat doen zoveel paarden! Ik heb heel lang aan mijn merrie moeten werken voor het goed te krijgen, ook met behulp van een zweepje soms.
Maar ik heb daarwel uitgeleerd dat je je paard niet mag dwingen. (of hij moest echt aan het klieren zijn en volledig aan het protesteren, maar dan ben ik nog van mening om even kort te duiden waar het op staat en dan terug rustig met hem verder te doen)

Ik nam een dressuurzweep mee en wanneer ze twijfelde of omdraaide stuurde ik haar ernaartoe, spoorde haar aan en tikte heel zachtjes met het zweepje op haar bil (omdat ze daar voorwaarts op reageert) (als ze niet reageerde tikte ik wat harder...) ik heb haar nooit moeten pijn doen, maar ze snapte beter wat ik vroeg.. Misschien is dat ook een hulpmiddel?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:21

Ik denk dat je redelijk bezig bent hoor. Ik heb ook een hele tijd een paard gereden die alles 'eng' vond. Tenminste, dit had ze op de dagen dat ze gewoon irritant aan het doen was. Want eng vond ze het absoluut niet, was gewoon klieren.

Je moet wel oppassen dat je je pony niet iedere keer overal bij langs mept. Blijf wel goed opletten of het klieren of echte angst is. Bij angst heb je toch absoluut een andere aanpak dan meppen nodig.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 11-05-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:25

Zou je eens willen omschrijven hoe het rijden eruit ziet ls je met deze pony gewoon in de bak aan het trainen bent?

Edit: Rano reageert ook behoorlijk heet wanneer hij op jong gras staat, maar dat is na twee dagen weg, dan is hij eraan gewend...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:30

In de bak is hij zo mak als een lammetje!!
Met andere paarden erbij is hij zo mak als een lammetje!
Omdraaien is iets nieuws, sinds januari.
Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Ik ben nog altijd een beginnende ruiter ondanks dat er nu al een dikke 1000 km op de teller staan (met hem).
Hij is ervaren, gewend ook aan kinderen. In het begin was hij heel koel, nergens bang van. Zijn gedrag lijkt me de maanden erger te worden. Ik heb het idee dat hij me zo nu en dan uitprobeert.
Bij mijn bijrijdster doet hij hetzelfde overigens.
Hij trippelt ja :j Niet echt manken, maar zo'n raar loopje.
Dit is een nieuwe aanpak. Met rustig praten en aanmoedigen kreeg ik hem nergens meer langs.
Hij is gewoon tijdens het rijden de baas (denkt hij) Hij rijdt mij en ik niet hem. Lijkt me niet helemaal de bedoeling!
Weet je, privelessen werken gewoon niet, dan is hij zo braaf. Maar samen met hem alleen in het bos is een drama.
Vorig jaar was het in het voorjaar ook zo. In de zomer was het over. Dus ik denk aan de voeding.......kan ik gelijk hebben?
Ik weet het pas zeker als hij kalmeert tegen de zomer.........
Op gras, dan vreet hij, vreet hij en vreet hij. Man man man, in 5 weken tijd is 2500 m2 helemaal kaal! Altijd zijn kop op de grond.
Misschien is hij kwaad dat ik hem van zijn gras haal?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:37

Mja als je al naar buiten gaat terwijl het voor en tijdens het opstijgen al fout gaat.. Lijkt me al niet slim. Als je het dan ook nog hebt over een stom paard en winnen en hem erdoor heen slaan, dan vraag ik mij toch sterk af of je je denkwijze ten opzichte van paarden niet moet veranderen. Voor een paard moet het omgaan met mensen ook een plezier zijn, dat vergeten mensen nog wel eens. En heb je er verder wel aan gedacht dat je door je paard niet voldoende onder controle te hebben je je omgeving in gevaar brengt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:39

dorientjuh schreef:
Mja als je al naar buiten gaat terwijl het voor en tijdens het opstijgen al fout gaat.. Lijkt me al niet slim. Als je het dan ook nog hebt over een stom paard en winnen en hem erdoor heen slaan, dan vraag ik mij toch sterk af of je je denkwijze ten opzichte van paarden niet moet veranderen. Voor een paard moet het omgaan met mensen ook een plezier zijn, dat vergeten mensen nog wel eens. En heb je er verder wel aan gedacht dat je door je paard niet voldoende onder controle te hebben je je omgeving in gevaar brengt?

Ben het helemaal met je eens. Ik vind de benadering van TS al meer dan genoeg zeggen ook. Kan me er niets bij voorstellen dat ik mijn paard zo benader. :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:39

Zoezi schreef:
In de bak is hij zo mak als een lammetje!!
Met andere paarden erbij is hij zo mak als een lammetje!
Omdraaien is iets nieuws, sinds januari.
Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Ik ben nog altijd een beginnende ruiter ondanks dat er nu al een dikke 1000 km op de teller staan (met hem).
Hij is ervaren, gewend ook aan kinderen. In het begin was hij heel koel, nergens bang van. Zijn gedrag lijkt me de maanden erger te worden. Ik heb het idee dat hij me zo nu en dan uitprobeert.
Bij mijn bijrijdster doet hij hetzelfde overigens.
Hij trippelt ja :j Niet echt manken, maar zo'n raar loopje.
Dit is een nieuwe aanpak. Met rustig praten en aanmoedigen kreeg ik hem nergens meer langs.
Hij is gewoon tijdens het rijden de baas (denkt hij) Hij rijdt mij en ik niet hem. Lijkt me niet helemaal de bedoeling!
Weet je, privelessen werken gewoon niet, dan is hij zo braaf. Maar samen met hem alleen in het bos is een drama.
Vorig jaar was het in het voorjaar ook zo. In de zomer was het over. Dus ik denk aan de voeding.......kan ik gelijk hebben?
Ik weet het pas zeker als hij kalmeert tegen de zomer.........
Op gras, dan vreet hij, vreet hij en vreet hij. Man man man, in 5 weken tijd is 2500 m2 helemaal kaal! Altijd zijn kop op de grond.
Misschien is hij kwaad dat ik hem van zijn gras haal?

Ok, dan gaan we eerst even de volgende stap doen: Wat doet jouw paard precies bij jouw bijrijdster en hoe reageert jouw bijrijdster precies op het gedrag van jouw paard?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:40

ik zal niet je hele verhaal quoten maar..... dit zeg je:
Ik raak er zo aan gewend van zijn gedrag dat ik er heel kalm onder blijf.
maar dit zeg je ook:
Bij opstijgen zat ik er nog niet op of meneer draaft weg, PARDON? Ik woest, ik ben er 1,5 jaar geleden zo vanaf gevallen daardoor dat ik er op voorbereid was. "Hahaha, na na na Jammer he?" dacht ik bij mezelf.
Ik was zo pissed, ik had wel op een auto kunnen knallen! Dus ik pak mn zweep, mep hem 3 keer tegen zn achterwerk, geef benen, een flinke vloek en ja, hij ging door!
Alweer omdraaien, zucht. Ik weer 3 petsen met de zweep,
uhm bovenstaande dikbedrukte vind ik niet kalm
Ik kan me wel heel erg voorstellen dat je gefrustreerd raakt, maar moet zeggen dat je ook wel extreme dingen opzoekt/tegenkomt op buitenrit zoals viaducten, voetbalvelden, militait terrein, beachvolleybal.
Heeft je paard altijd dit gedrag?? rij je alleen? of ook wel met anderen? heeft die dit gedrag ook wanneer hij met meerdere paarden op pad is?
Probeer dit eens met een ervaren paard en begin met simpele kleine buitenritjes en wanneer het goed gaat ga je verder en langer en zoek je moeilijke dingen op.
Je geeft het zelf ook al aan dat je niet graag tegen een auto aan wil knallen dus moet dit gedrag wel verbeterd worden.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:01

Kijk ervoor uit dat je niet in een strijd verwikkeld raakt. Ik zou liever werken vanuit wederzijds respect. Dat begint al bij het uit de wei halen, dan moet hij netjes naast je lopen.
Als een paard buiten om gaat draaien is is vaak omdat de ruiter onvoldoende vertrouwen geeft. Slaan zal het vertrouwen niet vergroten denk ik.
Je geeft aan dat je voorzichtig al hebt geprobeerd...
Ben je de laatste tijd veel buiten geweest? rijd je in de winter ook buiten? hoe gaat het met een ander paard erbij?
Ik zou zeker het naar buiten gaan rustig opbouwen en ook een niet al te drukke omgeving opzoeken in het begin.
Het is wel goed dat je niet bang bent, want dat kan dit paardje zeker niet gebruiken. maar minder meppen lijkt me beter.
succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:04

je hebt een heel aparte band met je paard begrijp ik....ik denk dat jij niet de enige bent die het beu is.....hij ook....

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:10

Het kalm vs woest, meppen, stom paard verhaal zet bij ook serieuze vraagtekens over wederzijds respect.
Ik vind het goed dat je aangeeft dat je ook erg leuke stukken hebt gehad tijdens je buitenrit, maar ook ik kan me niks erbij voorstellen om zo met mijn paard te 'communiceren'. Misschien dat het daardoor komt dat het met de maanden slechter gaat, zoals je eerder aangaf.

Ik wens je in ieder geval wel succes en hoop dat het snel beter gaat.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:12

Twiggy2008 schreef:
dorientjuh schreef:

Ben het helemaal met je eens. Ik vind de benadering van TS al meer dan genoeg zeggen ook. Kan me er niets bij voorstellen dat ik mijn paard zo benader. :n

hier sluit ik me helemaal bij aan :x
Ga gewoon lekker met anderen als hij het dan wel doet, dit vind ik gewoon bespottelijk

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:20

wat moet jij in hemelsnaam met een pony ? Dat zijn levende wezens en hebben niet de intenties om jou te ergeren, als jij je ergert dan ligt dat meer aan je eigen onvermogen. Ik vind het behoorlijk schokkend wat ik lees en aangezien je praat in extremen ben ik bang dat je ook zo met je pony omgaat. Ik vind het heel treurig en ik hoop dat je inziet dat het ook op een andere manier kan, een manier van samenwerken en plezier ipv van strijd en ergenis.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:20

geerke schreef:
je hebt een heel aparte band met je paard begrijp ik....ik denk dat jij niet de enige bent die het beu is.....hij ook....

_O-

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:28

garny95 schreef:
wat moet jij in hemelsnaam met een pony ? Dat zijn levende wezens en hebben niet de intenties om jou te ergeren, als jij je ergert dan ligt dat meer aan je eigen onvermogen. Ik vind het behoorlijk schokkend wat ik lees en aangezien je praat in extremen ben ik bang dat je ook zo met je pony omgaat. Ik vind het heel treurig en ik hoop dat je inziet dat het ook op een andere manier kan, een manier van samenwerken en plezier ipv van strijd en ergenis.

Tja,ik zat dit ook te lezen met een groot vraagteken op mijn gezicht.
Kun je niet beter op een vechtsport gaan om je frustraties op af te reageren?
Echt heel bizar om zo met je paardje om te gaan,te belachelijk voor woorden! :(
En waarom ga je in hemelsnaam de straat op????
Het kan me weinig schelen of jij eraf dondert,maar vind het wel sneu voor je dier en de mogelijke slachtoffers die je zou kunnen maken.
Gebruik asjeblieft je verstand (indien aanwezig) en blijf in de bak voor er echt ongelukken gebeuren!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:35

IK denk dat de meeste paarden die banger worden onderweg eerder last hebben van een ruiter die ze niet goed begeleid bij enge dingen dan van een pest bui. Gedraagt hij zich ook zo met andere paarden erbij of mischien een begeleider op de fiets dan kan je instructrice een keer zien wat je bedoelt en kan ze je ook beter helpen. misschien kan je instructrice of een andere ervare ruiter eens een ritje maken(hoe ervaren is je bijrijdster??). Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit een hele fijne manier is om een buitenrit te maken, bovendien is het niet heel veilig.

Uit dat ik ben er al verdacht op maak ik ook een beetje uit dat je je paard niet echt vertrouw(dat je op je hoede bent). Sommige paarden hebben dit echt door en vertrouwen jou dan ook niet meer. Waardoor ze bij enge dingen op het pad zelf gaan bedenken dat ze om moeten draaien ipv te kijken wat het baasje denkt en die te vertrouwen als je er langs gaat.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:37

nou ja zeg!!!! ik zit dit gewoon 2x te lezen ik kan niet geloven , dat jij zo met je paard omgaat zeg!!!! :(
is je paard angstig , dan sla jij hem even van die angst af???? meid verkoop je paard en ga op tennis , daar kan je lekker meppen en je frustratie kwijt! ik heb zo`n vreselijke medelijden met je paard!
Ik heb hier dan ook geen woorden voor! -:(- :r
Wat een respect voor je paard!!! ;(
gewoon kansloos!! :r

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:40

je eigen onderschrift zegt het al!
Citaat:
Ik kan voor geen meter rijden, maar vind het gewoon leuk

noem je dit leuk? :(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:41

Tja..ook ik denk dat je een andere weg moet inslaan.
Dit helpt duidelijk niet, als je een keer een flinke mep geeft en het heeft effect dan is het niet erg, maar elke keer je paard op niets af in elkaar slaan??

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:42

Meid, Denk je werkelijk dat je je paard voor je wint door hem te slaan??
Zo ja, Laat je nakijken en zoek Zsm een andere hobby!

Als je pony zo "vervelend" is ga dan ook niet naar buiten met dat beesie, Weet je wat een schade dat kan aanrichten? En niet alleen voor jou ook voor je mede-mens.
En ik zet vervelend tussen haakjes omdat ik denk dat jou pony jou gewoon stront vervelend vind.

Als jou ouders je 3 keer gaan slaan ga jij dan ineens luisteren? Ga jij dan ineens respect hebben voor je ouders? Nee , Je gaat ze waarschijnlijk verafschuwen.
En dat doet jou pony nu ook.

K wens jou succes , Maar ik wens je pony nog veeeeeeeeeeeel meer succes met jou!

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:48

hmm ik zet ook mijn vraagtekens bij je manier van schrijven. Stom paard... Laat het duidelijk zijn dat een paard nooit iets doet om de ruiter te pesten. Ook al is het onbewust het blijft de ruiter die het fout doet.

Probeer eens te focussen op wat goed gaat, ik ken bij mij op stal een hoop paarden die in hun eentje niet eens het erf af gaan.... en schrikreacties tja het blijft een vluchtdier als hij het niet vertrouwd....

Ik zou zeggen oefenen in de leiding te zijn zodat je paard je vertrouwt en dan zal hij ook veel minder geneigd zijn om weg te rennen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:48

Koop een boksbal, en ga je daar op afreageren.
Bij al die heftige dingen zou ik eerst proberen en daarna afstappen. Neem volgende keer geen zweep mee, maar als hij iets eng vindt, laat hem ronddraaien, draai na een paar meter terug, draaf terug, stap eventueel af en ga er gewoon langs. Is toch veel beter voor je hart.
Paarden denken niet in termen van winnen, maar in termen van leiderschap en vertrouwen.