Mijn paardje zware koliek vannacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Mijn paardje zware koliek vannacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 06:58

Gisteravond even naar stal gegaan, was er rond half 8. Viel me gelijk op dat mijn paard niet zichzelf was, veel te braaf. Vervolgens zag ik dat ze niet at. Getemperatuurd, 38.3. Beetje buiten gaan stappen aan de hand en toen wilde ze al gaan liggen en rollen. Dacht aan een lichte koliek, leek verder niet echt ernstig. Toch maar even de da gebeld, die gelijk langskwam. Hij heeft haar gespoten met een ontspanner voor de darmen en een lichte pijnstiller. Leek eerst gelijk iets beter te gaan, maar het werd al snel slechter. Na 3 kwartier de da weer gebeld, het werd steeds slechter.Wat had mijn meisje een pijn. Opgevoeld van achter en voor een sonde ingebracht met vloeibare parafine en elektrolyten.Nog een pijnstiller gespoten. Ze knapte echter helemaal niet op en rond 12 uur vannacht heeft ze een flinke dosis morfine gehad en nog iets anders. We hebben iedere keer een kwartier met haar gestapt en dan weer even op stal. Voor de morfine gegeven werd moest ik al beslissen of ik haar evt wilde laten opereren, omdat het zo snel slechter ging. We hebben besloten om dat niet te doen, de reden daarvoor wil ik wel een keer uitleggen. De da liet weten dat de kans reeel aanwezig was dat ze moest worden ingeslapen.
Ze was zo opgezet en er kwam echt helemaal niks los. Om 3 uur is de da weer geweest. Haar hartslag was wat lager en ze knabbelde een beetje op wat hooi. Opvoelen ging echter helemaal bijna niet meer. Toch was de da blij dat de hartslag omlaag was, hij vond dat ze licht verbeterd was en dat kwam niet door de morfine. Ze is nog een keer met een ontspanner en een pijnstiller gespoten. Ik en mijn vriend zijn in een deken voor de stal blijven zitten om alles te kunnen checken. Rond half zes vanchtend leek ze nog wat beter te pas, ik hoorde haar darmen werken en ze liet al een beetje winden. Ook was ze nog steeds wat aan het eten. Ik ben nu even thuis, maar ga zo terug naar stal (hoezo moe). Ik kan rond 8 uur de da weer bellen en ik denk dat hij gelijk weer langs komt. Vannacht dachten we echt dat we haar kwijt waren, maar nu is er weer een beetje hoop. Help ons duimen alsjeblieft.

jennyk

Re: Mijn paardje zware koliek vannacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:01

ikk duim voor je dat ze weer snel opknapt!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:02

:(:) Duim, bid en hoop met je mee, dat het ergste achter de rug is. Beterschap!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:02

Oei, heel veel sterkte. Hopelijk dat ze er goed bovenop blijft.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:05

sifra jeetje zeg wat erg ! heeel erg veeel sterkte zeg :(:) ik ga hopen dat je alsnog een beetje oprust kunt komen . en dat alles weer goed komt
heeel erg veel sterkte !! :(:)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:08

Dank jullie wel. Ik ga nu zo terug naar stal. Was even wat eten thuis. Om 8 uur de da bellen, die zal dan wel gelijk komen. En ik hoop met wat beter nieuws. Ze ziet er echt al wel veel beter uit dan vannacht, zo erg als je je paard met zoveel pijn op de grond ziet liggen. Wat voel je je dan machteloos. Hoop dat ze er door komt. Vraag me echt af waar dit nou van komt, maar dat kan niemand me vertellen...

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:10

ik geef je helemaal gelijk zeg !
ik ga ech hopen vooor je dat de da met beter nieuws komt .
:(:)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:34

Sjee heftig hoor! Duim met je mee!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:38

Jeetje ,wat erg.ik duim mee hoor!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:42

Hey meis,

Jeetje wat een verhaal, maar wat had ze precies? Verstopping gaskoliek of darm kanteling...
Ik duim heel hard en stuur alle hoop jullie kant op!
Hopen dat het snel weer beter wordt!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:46

Beterschap met je paard, dat is wel even heftig. Wat zal je geschrokken zijn, want laten we eerlijk zijn niemand kan ze toch missen?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:50

Jeetje, dat is even schrikken zeg en een zware nacht voor jullie. Ik hoop dat ze er toch boven op komt! Mijn duimen heb je!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:58

Wat vreselijk zeg! Heel veel sterkte!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:36

Nou net weer terug van stal. Ze lijkt zich echt wel wat beter te voelen, maar ze heeft nog niet gemest. De da komt rond 1 uur weer. Ondertussen moet ze op stal blijven en ze wordt door de mensen van stal in de gaten gehouden.Ze bellen als het weer niet goed gaat. Dus ik ga nu zelf even proberen om een paar uurtjes te slapen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:38

Wat onwijs heftig.. :(:)
Heeft ze zand gegeten, of is ze door iets anders verstopt geraakt?
Ik duim mee en hoop dat ze het haalt. Ben ook heel benieuwd waarom je niet wilt opereren, maar persoonlijk zou ik zoiets zelf ook heftig vinden.. :\

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:41

Jee meid, ik hoop voor je dat de verbetering doorzet :(:)

Heb dit zelf 3 jaar geleden bij de hand gehad en dat vergeet je
echt nooit meer. Heb toen ook moeten beslissen om mijn paardje in te
laten slapen of te laten opereren als het niet beter werd. Heb haar zelfs
naar de praktijk van onze DA gebracht en we dachten dat ze niet meer mee
terug zou komen, maar wonder boven wonder is ze van de trailerrit opgeknapt en
kon ze 2 uur later weer mee terug naar huis :)

Bijn mijn merrie zat de darm over het miltbandje geslagen. Door het vele gas in de darmen
zijn de darmen een soort van gaan zweven en zo over het miltbandje terecht gekomen.
Door het gehobbel en gestuiter in de trailer is het weer goed geschoten.

Wil je heel veel sterkte wensen want ik weet wat het is om je paard zo'n pijn te moeten zien
lijden en niks te kunnen doen :(:)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:43

ProudJustify schreef:
Jee meid, ik hoop voor je dat de verbetering doorzet :(:)

Heb dit zelf 3 jaar geleden bij de hand gehad en dat vergeet je
echt nooit meer. Heb toen ook moeten beslissen om mijn paardje in te
laten slapen of te laten opereren als het niet beter werd. Heb haar zelfs
naar de praktijk van onze DA gebracht en we dachten dat ze niet meer mee
terug zou komen, maar wonder boven wonder is ze van de trailerrit opgeknapt en
kon ze 2 uur later weer mee terug naar huis :)

Bijn mijn merrie zat de darm over het miltbandje geslagen. Door het vele gas in de darmen
zijn de darmen een soort van gaan zweven en zo over het miltbandje terecht gekomen.
Door het gehobbel en gestuiter in de trailer is het weer goed geschoten.

Wil je heel veel sterkte wensen want ik weet wat het is om je paard zo'n pijn te moeten zien
lijden en niks te kunnen doen :(:)

:oo ongelofelijk, terwijl afgestudeerde artsen er álles aan doen, lost trailer met wegdek het probleem op. :D
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, maar vind het helemaal gewéldig dat dit soort geluk bestaat..
Ik hoop dat TS haar dier ook zo mag opknappen als de jouwe, desnoods via medicatie.. :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:46

Het is niet duidelijk waarom ze dit heeft. De darm was iets verschoven zei de da, maar niet heel erg. Erg veel gassen (ze stond helemaal bol). Mesten en winden ging helemaal niet. Op een gegeven moment kreeg ze wel elke keer aandrang, maar er komt niets.
Detour: Het gaat om een merrie die al een hoop heeft meegemaakt bij haar vorige eigenaar. Daarnaast is ze helemaal afgekeurd om te rijden. Nu ze niet meer mag werken zit ze veel minder goed in haar vel (het is absoluut geen knuffelpaard, maar het was een heel fijn wedstrijdpaard). Ze is ook een ontzettende stresskip en alles bij elkaar vroeg ik me af of het wel eerlijk is om met zo'n paard ook nog te gaan opereren (en dan heb je ook geen garanties, integendeel). Ik vond van niet en de da was het hier volledig mee eens. Maar ik wil haar natuurlijk nog niet missen, dat breekt echt mijn hart. Ik hoop zo dat ze er zo doorkomt.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:46

heel veel sterkte..
maar dat je darm geluiden en winden hoorde is al een goed teken!
dat betekent dat er iig weer iets op gang komt..
heeft de da ook verteld van wat voor soort koliek hij haar verdacht?

slopend he zo nacht..kan er helaas met je over meepraten!
maar mijn oudje is er nog steeds hoor!

sterkte

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:47

Mijn da vertelde ook zo'n trailerverhaal! Maar ik ga nu echt even proberen wat te slapen. Tot later.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:48

Jeetje, meis, dan is je keuze toch heel logisch? Het is altijd kiezen tussen twee kwaden en je hebt dit heel bewust doordacht...
Bijzonder soms, hoe dieren hun werk lijken te missen, he?
Ik pb je trouwens even, sterkte hoor! :(:)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:54

Tja idd detour soms moet je eens geluk hebben hoor, meestal heb ik nogal
veel pech met mijn paarden, denk dat ik afgelopen jaren de grootste sponsor
van onze DA geweest ben :D

Maar ook ik had gekozen om haar te laten inslapen en niet te laten opereren, deze merrie
was toen verschrikkelijk kreupel, geen uitzicht of het zou verbeteren en ze zat niet goed in haar
vel, dus wilde een operatie haar toen niet aandoen, maar goed uiteindelijk ben ik heel blij dat
ze er nog is want het is nu een heel ander paard :) (hoewel ze nu weer wat mankeert maar goed).

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:17

Ik denk aan jullie! Heel veel sterkte, ik brand een kaarsje voor je.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:03

Jaa, hier even een positieve update. toen ik net weer op stal kwam stond mevrouw er al heel anders bij. Ze had 2 keer gemest (kleine beetjes maar toch) en ze was alweer lekker chaggie. Dat hoort zo bij haar dat ik me altijd zorgen ga maken als ze dat niet is. Toen de da kwam en alles had beluisterd wilde hij haar toch nog even opvoelen. De praam opzetten was nu een heel ander verhaal dan vannacht, ze was alweer behoorlijk vlot. Maar ook binnenin voelde alles nu eigenlijk normaal. Wss hebben we het ergste echt gehad! Vandaag en morgen moet ze nog op stal blijven, geen voer, maar ze mag een aantal keren per dag aan de hand even wat grazen. Vanaf zondag mag ze, als alles goed gaat, weer op de (kale) wei en kan het hooi weer rustig opgebouwd worden. Pfff, ik ben wel echt opgelucht, vannacht zag het er heel anders uit!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:04

Sterkte en topnieuws!