Iemand heeft mijn paard losgelaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Iemand heeft mijn paard losgelaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 14:33

Hee :)
Vanmorgen, rond half 12, heb ik de schrik van mijn leven gehad. Mijn haflinger was als een dolle aan het hinniken en rennen,
dus ik besloot maar even te gaan kijken. Met Wiko ging alles goed, maar ons paard, Ellert, was in geen velden of wegen te
bekennen. Op het eerste gezicht was er niets te zien aan de omheining, totdat me éen van de draden bij het hek opviel. Ons
(gepachte) weiland is omheind met prikkeldraad, maar we hebben zelf alles afgezet met prikpaaltjes en schrikdraad. Het
schrikdraad voor het hek hing slap, dus ging ik wat dichterbij kijken. De draad hing slap over de grond, en was aan het einde
losgeschoten (de handgreep, zegmaar). Het prikkeldraad achter de draad was ook los, en zat keurig opgerold aan de paaltjes.
Ellert mag dan bekend staan als een uitbreker, één ding weet ik zeker: Hij rolt geen prikkeldraad op om het vervolgens aan
paaltjes te hangen als hij uitbreekt. Het duurde niet lang voor het tot me doordrong dat iemand mijn paard uit het weiland had
gelaten.
Meteen heb ik mijn ouders ingelicht, die direct op de fiets zijn gesprongen. Ikzelf heb een halstertouw van stal gepakt en ben
lopend naar Ellert op zoek gegaan. We konden hem nergens vinden, en na een half uur waren we toch wel behoorlijk in paniek.
We wonen aan het bos, dus erg makkelijk zoeken is dat niet, tussen de bomen. Na ruim een uur zoeken vonden we Ellert gelukkig
terug op een akker, een heel eind weg. Ik heb me nog nooit zó opgelucht gevoeld! Gelukkig staat mijn paardje nu weer veilig
in het weiland!

Hoewel ik natuurlijk blij ben dat Ellert weer terug is, ben ik ook behoorlijk kwaad. Mijn ouders en ik hebben een vermoeden wie het
gedaan heeft, namelijk de mensen die het land vóór ons gepacht hadden. Waarschijnlijk rekenden ze er op dat ze deze zomer het
weiland wel weer konden krijgen, en waren ze het er niet mee eens dat onze paarden er nu stonden. We weten dat deze mensen
wel vaker zoiets doen (bij een kennis van ons doen ze hetzelfde, namelijk. Draden loshalen, kruiskruid in het weiland gooien, etc.
Ook hij heeft ooit een stuk land 'voor hun neus weggekaapt'. Als wij haar langs zagen lopen met bosjes kruiskruid, lagen ze 10 min.
later in het weiland van onze kennis.), dus eigenlijk zijn we er wel bijna zeker van. Toch kan ik niet begrijpen hoe iemand zo vreselijk
gestoord (ik weet er zo snel geen ander woord voor) kan zijn dat hij andermans paarden loslaat of probeert te vergiftigen. Ik kan er
met mijn hoofd gewoon niet bij. We zijn nu aan het twijfelen of we aangifte moeten doen, ookal hebben we geen bewijs. Wat zouden
jullie doen?
x. Marjolein

FriesWytske

Re: Iemand heeft mijn paard losgelaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:35

Gewoon aangifte doen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:39

Ik zou inderdaad gewoon aangifte gaan doen. Of heel goed met die mensen gaan praten als jullie dat aandurven. Wel fijn dat je paard ongedeerd is.

edit: typefout verwijderd.
Laatst bijgewerkt door ukje op 01-03-09 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

manutjuh

Ik zou aangifte doen. Als je auto vernield is heb je ook geen bewijs, je kan net zo goed zelf ergens tegen aan gereden zijn, maar dan moet je ook aangifte doen.

Ik zou het dus zeker doen en wat de politie er dan mee doet maakt niet zo heel erg uit, waarschijnlijk niet zo heel veel, maar jij hebt dan gedaan wat je kon.

denice

Zo, dit is nog goed afgelopen dit keer!

Ik weet niet wat je moet doen, maar wel dat er IETS gedaan meot worden!

Succes ermee!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 14:55

Inderdaad, ik ben ook blij dat alles goed is afgelopen! Paard had gelukkig ook helemaal niets, ook geen krassen e.d. van het prikkeldraad. Gelukkig zijn er hier in de buurt veel rustige zandwegen, anders had het wel eens heel anders kunnen aflopen...
Er is al wel een keer aangifte gedaan door onze kennis, ook voor het loslaten van paarden. Misschien dat een tweede keer (door ons dus) helpt.
Ik vrees wel voor mijn paardjes nu. Bij onze kennis gaat er ook minstens 1x per maand een schaar door de draad, of iets anders in die richting... :\

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:54

Hee, Ik had eerst niet door dat jij het was, Tot de naam Wiko en Ellert voorbij kwam!
Pffoew, Wat mensen tegenwoordig al niet doen, Gewoon gestoord!
Ik ben blij dat je Ellert weer terug hebt, Maar was Wiko niet in hetzelfde weiland?
(of staan die nooit samen xD?)

Iig wel aangifte doen, Dit is toch neit normaal meer? Het is gewoon jullie eigendom,
Daar moeten zij vnaf blijven

Xx

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:22

Haha, wat toevallig dat je dan net dit topic aanklikt!
Wiko stond inderdaad in hetzelfde land. Waarschijnlijk is hij er niet uit gegaan omdat hij als de dood is voor draad; hij gaat er voor geen goud overheen. En Ellert had een halster om en Wiko niet, dus het zou kunnen dat Ellert nieuwsgierig is geweest en is komen kijken, en dat zij 'm aan 't halster uit 't weiland hebben gehaald... In ieder geval, Wiko was er (gelukkig) niet uit!

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:33

nou echt niet normaal je moet idd aangifte gaan doen hoor!
hoe halen ze het in hun hoofd zoiets doe je toch niet?!
Gelukkig dat die wel weer terug is! ;)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:51

Inderdaad, ik denk ook al de hele dag 'ik weet niet wat ik had moeten doen als we hem niet hadden gevonden.'

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:50

aangifte doen zeker weten. Als je je paard vergiftigd aantreft in het weiland kun je jezelf nooit vergeten.
Deze mensen moeten achter slot en grendel! Wat een stelletje .... dat ze gewoon paarden gaan vergiftigen. Die mensen zijn hun eigen paarden niet waard.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:04

Aangifte doen, en probeer een rustig gesprek aan te gaan met deze mensen. Wordt niet kwaad, je hoeft ze ook niet te vertellen welk leed ze je paard aan doen, dit weten ze wel en ze geven er niets om. Reken ze maar voor wat de financiele schade is die je op hun gaat verhalen indien het paard wel iets overkomt. Zulke mensen raak je alleen als het om geld gaat.

Probeer wat getuigen op je hand te krijgen liefst met foto's zoals je ze bv. hebt zien lopen met kruiskruid en een foto's als het in de wei ligt. Dit wordt een welles nietes spelletje en je zult ze af moeten troeven.

shiandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:11

Je kan wel aangifte gaan doen dat je paard uit de wei gelaten is,
Maar de rest van de toedracht kan je alleen melding van maken omdat bewijs ontbreekt.
Melding maken van......is dus ook belangrijk.

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:22

Sowieso een melding van maken!

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:40

Ik weet niet of ze een aangifte accepteren; maar je kunt er in ieder geval melding van maken. Als het vaker gebeurd / als er iets anders gebeurd kan de politie in de computer zien dat er al eerder melding van gemaakt is. Misschien willen die kennissen het ook melden aan de politie? Samen sta je natuurlijk sterker. En foto's helpen ook heel erg! Dus als er kruiskruid ligt, opgerold prikkeldraad op de paal, etc. foto's maken zodat je dat aan de politie kunt laten zien!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:46

camera ophangen mogelijk? Verder sterkte met deze zieke mensen. Wat achterlijk, gelukkig is het goed afgelopen.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:49

Gelukkig is het voor jou en je paardje goed afgelopen.

Waar mensen toch toe in staat zijn als ze iets niet kunnen krijgen. Ik zou er inderdaad melding van maken.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:51

Grr rot mensen.
Wij hebben dit ook een x gehad liepen ze op het akker naast de snelweg gelukkig zat er een sloot moest de rniet aandenken wat er gebeurt was als die er niet zat :o

margotheeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:58

jeetje wat erg zeg... goed in de gaten houden dus!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:50

Sanniej_ schreef:
camera ophangen mogelijk? Verder sterkte met deze zieke mensen. Wat achterlijk, gelukkig is het goed afgelopen.

Camera ophangen wordt moeilijk, maar we zijn er zelf ook hard over aan het denken.
Vandaag is onze 'hoofdverdachte' gezien bij het hek... Stond heel verbaasd te kijken naar het nieuwe stuk omheinig dat m'n vader gister even snel getimmerd had. Dat zij het gedaan heeft is inmiddels (voor mij) nu dus toch wel 100% zeker...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:58

Prikkeldraad dat los gaat rolt zichzelf altijd op, daarom is het ook van dat extreme rot draad, het krult met een grote snelheid in een rol zodra het regens los schiet of los wordt gelaten. Dus dat het opgerold om een paal zat hoeft niet toevallig te zijn. Toen vroeger mijn opa dat draad om de weide aanbracht bij zijn schapen moesten we altijd uit de buurt blijven, voor het geval het los schoot voordat de kram goed vastzat en het draad op spanning bevestigd was. Ik heb het vaak zien terugschieten in dezelfde rol waarmee opa kort daarvoor zoveel moeite had gehad om het uit te rollen en te bevestigen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:02

xSwanHeart schreef:
Hee :)
Gelukkig staat mijn paardje nu weer veilig
in het weiland!

Dat denk ik niet als ik dit verhaal zo hoor,
dat je paard nu veilig is.
Ik zou hier echt wat aan doen,
anders dan loopt je paard morgen weer los.

Maar getverre, wat een rotstreek is dat :\
Kinderachtig gewoon.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:08

@ Michellette: Als ik het goed lees hing het opgerold aan de paal.... dat prikkeldraad uit zich zelf oprolt dat geloof ik nog wel, maar dat het zich zelf daarna netjes aan de paal ophangt dat gaat er bij mij niet.

Ik zou ook aangifte doen. Belachelijk!! En ik zou serieus aan een videocamera denken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:17

Michellette schreef:
Prikkeldraad dat los gaat rolt zichzelf altijd op, daarom is het ook van dat extreme rot draad, het krult met een grote snelheid in een rol zodra het regens los schiet of los wordt gelaten. Dus dat het opgerold om een paal zat hoeft niet toevallig te zijn. Toen vroeger mijn opa dat draad om de weide aanbracht bij zijn schapen moesten we altijd uit de buurt blijven, voor het geval het los schoot voordat de kram goed vastzat en het draad op spanning bevestigd was. Ik heb het vaak zien terugschieten in dezelfde rol waarmee opa kort daarvoor zoveel moeite had gehad om het uit te rollen en te bevestigen.

Ik weet het, ik ken het draad, ja ;) Maar inderdaad, wat AngelsDitch ook al zegt, dat het draad oprolt kan ik me nog wel voorstellen, maar dat het zichzelf vervolgens netjes aan de paal ophangt, geloof ik niet. Verder was ook het schrikdraad losgehaald, en had mijn paard nergens ook maar een schrammetje van het draad. Ik kan me niet voorstellen dat beide draden vanzelf losgaan, dus dan zou hij aan het draad gezeten moeten hebben. Maar aangezien hij nergens krassen of wonden had, geloof ik dat niet echt... Als hij het met zijn neus of benen losgehaald heeft, zou er toch minstens érgens iets van te zien moeten zijn...

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:51

Wat erg ik zou ook de schrik van mijn leven krijgen