mijn 2 blogs een jaar na elkaar.. Wat een verschil :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missmar

mijn 2 blogs een jaar na elkaar.. Wat een verschil :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:09

Eerste blog in 2007
Mystic hard aan t vechten voor dr leven

18 dec 2007
Hier een keer een blog van mij.. eigenlijk schrijf ik ze nooit maar omdat ik anders aan zoveel mensen mn verhaal moet uitleggen heb ik hier maar even voor gekozen. Uitleg rhino virus kijk hier http://www.manege-liesbeuker.nl/rhino.htm

Zondag
Ik kwam vandaag op stal en zag gelijk dat het goed mis was met Mystic (mijn merrie). Eerder die week had ze al hoge koorts gehad maar we dachten dat dat te maken had met de darmwand beschadiging die ze had opgelopen eerder die week. Maar nu kon ze zowat niet lopen door de dikke benen en was t net alsof ze dronken was als ze liep. Bochtjes gingen al helemaal niet en dan viel ze dus ook letterlijk bijna om.. Geen idee wat dit nou weer kon zijn totdat iemand anders uit de stal kwam met haar merrie. Deze had precies dezelfde symptomen. Toen ging er al een belletje bij me rinkelen.. het zou toch niet he… Wij de da (dierenarts) bellen en die kwam er meteen aan. Wat ik al vermoeden sprak hij voorzichtig uit.. Rhino.. OMG WTF hee!! Ik wist er niet veel van maar dat het heel erg was wist ik wel.. Grote paniek natuurlijk op stal, bloed afgenomen bij Mys en ontstekingremmer gehad.

Maandag
Vandaag is het helemaal mis met Mystic. Ze was de nacht aardig doorgekomen en zelfs al dr eten op gegeten. Om een uurtje of 12 is ze maandagochtend omgevallen in dr stal en kon niet meer overeind komen. Haar achterkant was verlamd. Het is echt hartverscheurend om je eigen paardje zo te zien vechten om overeind te komen en het gewoon niet kan omdat dr achterkant verlamd blijft liggen op de grond en dan een hulp hinnik er achteraan.. ik heb echt heel hard staan huilen toen. Da kwam met spoed met nog iemand met een ‘broek’ voor Mystic om haar overeind proberen te takelen. Maar zo gemakkelijk ging dat niet, na 4 uur proberen Mys omhoog te takelen hadden we besloten dat dit de allerlaatste poging zou worden en als dat niet zo lukken we haar waarschijnlijk moesten laten inslapen. Mn vriendje had het idee dat de mat niet goed lag al die tijd. Hij opperde het idee om de plek van de mat te veranderen zodat de mat anders onder dr buik zou gaan liggen zodat ze minder naar voren zou schuiven, laten we dat als laatste poging gaan proberen dan.. Maar alsof ze het wist gaf ze in 1x alles wat ze had en ze stond! Dik in de kabels met die soort van broek onder dr buik. Dat ze stond was erg positief maar de kans dat ze het gaat halen was nog steeds erg klein. In ieder geval stond ze en dat maakte dr kans iets groter maar veel vertrouwen had ik (en velen met mij op stal incl de da) er niet meer in. Ze begon wel gelijk wat kuil te eten en deed zich tegoed aan slobber. Nu zijn er al aardig wat paardjes besmet en staan met hoge koorts. Die andere merrie kan nog zelf staan en is niet achteruit gegaan. Dat het Rhino is, is nu zeer waarschijnlijk ook al zijn de uitslagen nog niet binnen.

Dinsdag
Vandaag met lood in mn schoenen richting stal gegaan, hoe zal het met Mys zijn? De da was er al en toen ik aan kwam. Ze kwam met een grote glimlach al naar me toe lopen. Positief dus dacht ik! En ja, Mys staat nu voor een groot gedeelte op haar eigen benen. De takel hebben ze iets laten zakken en ze blijft staan! Wankel dat wel maar ze staat! Met wel nog enige steun van de ‘broek’. Ze was erg alert en vrolijk. Ze heeft vandaag goed van dr kuil gegeten en weer wat slobber. Vanavond er weer heen om haar te voeren (mevrouw wil geen eten van een ander ) en om te kijken hoe het met dr is. Eigenlijk een wonder wat er gebeurd is want zelfs de da had gedacht haar vandaag te moeten laten inslapen. We zijn er nog lang niet, de komende 24 uur zijn erg belangrijk. Komt ze deze door gaat ze t waarschijnlijk overleven maar de vraag is nu maar wat ze er dan aan over gaat houden, krijgt ze de kracht weer in dr benen terug of niet? Heel spannend allemaal, maar ik ben nu een stuk positiever dan gisteren. Maar moet ook in mn achterhoofd houden dat het ook helemaal fout kan gaan…
De andere merrie gaat vooruit! De paarden die met koorts stonden staan vandaag met nog hogere koorts. Maatregels zijn nu getroffen en kunnen we alleen maar afwachten…. Vanavond weer wzn kijken en gaat nog steeds stabiel. Da was er weer en heeft dr blaas weer leeg gemaakt (deze is nog steeds verlamd dus kan ze niet zelf plassen) Na dat was gebeurd knapte ze meer op. Ging beter op dr benen staan en ging gelijk eten. Drinken doet ze nog niet maar met slobber veel kuil en wortels moet ze het kunnen volgens de da.. drinken komt dan wel weer. Ik kon rustig gaan slapen zei de da want ze ging goed de nacht in en hoefte me daar volgens hem geen zorgen over te maken. Ze zag er volgens hem uit als een herstellend paard! Dus lekker vroeg mn bedje in en een nacht slapen ipv piekeren..

Woensdag
Vanmorgen al vroeg naar stal. Mystic was erg alert en viel gelijk op dr kuil en wortels aan! Ze eet erg goed dus dat is een goed teken! De kritieke 48 uur zijn voorbij en Mystic blijft vooruit gaan! Niemand had dit durven dromen, zelfs de da niet.
Blaas weer leeggehaald en dr prikjes gehad. Omdat de da dr zo stevig vond staan besloot ze de kabels weer even wat losser te doen.. En toen stond Mys opeens helemaal LOS!!!! op dr eigen 4 benen!!! Ik was echt super trots op mn omaatje! daar stond ze dan alsof er niks aan de hand was, dus besloot mevrouw dr stal uit te lopen, alleen dat werd m natuurlijk niet. De coordinatie is nog erg slecht en dr benen zwak dus gleed ze onderuit en raakte daardoor in paniek, gelijk de kabels weer strak aangetrokken. Het duurde maar een minuutje maar ze heeft los gestaan!
Vanavond heeft de da dr blaas weer leeggemaakt en heeft ze dr appelmoes met paracetamol weer gehad. Ze is nog steeds erg alert en eigenwijs. Ze heeft vandaag ook weer voor t eerst 1/2 biks gehad en binnen no time was t op! slobber, appeltjes en wortels gingen er nog achteraan en natuurlijk dr kuil. Ze heeft al dagen geen koorts meer en gaat erg goed vooruit! de hoop wordt steeds groter bij mij dat mn omaatje er goed uit gaat komen!
Helaas hebben we er wel weer eentje met koorts bij, gelukkig nog geen nieuwe verlammingsverschijnselen!

Donderdag
Vandaag hebben we de uitslagen van het lab binnen, en wat we al dachten is nu officieel, Rhino. En weet je wat ik zo stom vind? dat er zo'n taboe heerst over rhino, veel stal eigenaren willen het geheim houden en maar niet aan de buiten wereld laten weten dat je stal getroffen is door deze slopende virusziekte. Gelukkig is het bij ons op stal anders. Iedereen is er open en eerlijk over en iedereen staat voor elkaar klaar! Kijk als je weet dat er Rhino in de buurt heerst kan je er als paardeneigenaar rekening ermee houden en maatregelen treffen!! Niemand kan er wat aan doen dat je t hebt, het heeft niks te maken met hoe de paarden erbij staan of wat dan ook. Het is gewoon domme pech dat het jouw stal treft! En door die domme bekrompenheid door het maar niet naar buiten brengen van het nieuws hebben wij het waarschijnlijk opgelopen.
Maar terug naar Mystic, die was vandaag weer lekker vrolijk en alert. Toen de da haar blaas wilde leeghalen bleek er erg weinig in te zitten. Terwijl ze bezig was met het boeltje eerst schoonmaken probeerde Mys zelf te plassen en dat lukte voor een deel!!! Dat is echt heel erg goed nieuws want als ze weer zelf kunnen plassen zijn de neurologische verlammings verschijnselen aan t verdwijnen! heel positief dus! Verder staat ze vrij stevig op dr beentjes en zijn de kabels weer wat gezakt! Je kan begrijpen dat ik super trots ben op mn bikkeltje! De andere merrie plast sinds vandaag helemaal zelf weer! heel goed dus! Helaas hoorde ik net dat een vd ponies van mn vriendinnetje verhoging had. Vanaaf maar weer kijken! Net een lekkere zak slobber en een vitamine pasta gehaald voor oma.

Vrijdag
Vanmorgen weer vroeg naar stal. Heb met de da afgesproken haar te helpen vandaag met alles.. Mys is moe, je merkt het aan alles ze is wat sloom en hangt in dr mat. Toch blijft ze vooruit gaan. Ze heeft gister en vandaag weer helemaal los gestaan en heeft al die tijd dat ik er was een stuk losser gestaan als anders. Vanaaf takel ik dr weer op voor de nacht. Heb een dikke deken opgedaan want ze stond met 36.1 gr en das wel erg laag. eind vd ochtend was ze al weer netjes 37.0
Wat wel erg goed nieuws is is dat ze plast uit zichzelf!! Niet alles in 1x eruit maar elke keer beetjes. De da vond het dan ook niet meer nodig om haar 2x per dag leeg te halen dus dat is heel goed nieuws! Ik moet een paar x per dag haar achterbenen voorzichtig optillen en buigen en strekken om zo de ergste spierafbraak tegen te gaan en dr benen een btje soepel te houden. Ik dus gelijk proberen en wat doet mevr? die trapt met bijna volle kracht dr benen uit mn handen! Dus de kracht komt terug! en niet zo'n btje ook haha! Ze drinkt wel slecht, ze vindt het water maar koud dus doet zich tegoed met lauw water als ik er ben, slobber veel kuil en wortels. Ze hebben wel een bloedje afgenomen om te kijken of ze aan een evt infuus moet, maar dat verwacht ik niet eigenlijk. Vanaaf er weer heen, even wat slobber geven en water en kijken hoe oma erbij hangt. Ik kan je wel zeggen dat het me nu heel erg begint op te breken. Ik ben doodmoe en vandaag heel erg emotioneel.. Ik trek het slecht op t moment maar moeten door he?! Als Mys maar rustig vooruit blijft gaan put ik daar mn hoop uit. en de kracht om op mn eigen benen te blijven staan..
Helaas zijn de nieuwe koorts paarden hoger gegaan en zitten op zo'n 40.0 De veulens zijn eindelijk wat aan t zakken met hun temp. Hopen dat we t ergste hebben gehad..

Zaterdag
Vandaag even een tegenslagje... Mys is van8 niet goed opgetakeld en is uitgegleden en verstrikt geraakt in dr kabels. Da en ik hebben dr vanmorgen weer netjes erin gehangen en hoger opgetakeld want ze was dood en dood moe. Arm beestje heeft weer behoorlijk lopen vechten dus van8. Slobber eet mevr alleen nog maar uit mn hand dus dat is een hele klus om alles naar binnen te krijgen
Verder plast ze netjes en had ze geen uitdrogingsverschijnselen. Ik heb een grote pot met vitamines gehad van de da en ga daar morgen mee beginnen, dat moet dr herstel van de zenuwen gaan ondersteunen. Toch bij het verwisselen van dr handoek stond ze weer goed op dr 4 eigen benen vanmorgen. We blijven afwachten tot ze sterk genoeg is om op dr benen te gaan staan.. dan gaat hier de vlag uit en de champagne mee naar stal

Zondag
Vandaag stond Mys er erg vrolijk en alert bij. Maaike dr verzorgster was er ook gezellig en dat was achteraf gezien heel handig, want oma had flink wat in petto voor ons vandaag.
Ze was al erg oplettend en frisjes bij de da met prikken enzo. Toen de da net weg was begon Mys te flippen, ze wilde dr stal uitlopen en dat gaat natuurlijk niet. Werd ze me toch een partij kwaad, bokken, stijgeren, heen en weer lopen, in mn touwen bijten en in de trailies bijten. Heel goed teken natuurlijk dat ze zich zo goed volet en dat dr achterbenen al zo goed zijn dat ze erop kan stijgeren en bokken. Maar ze was zo uit dr pan aan het gaan dat ze op een gegeven moment in paniek ging raken, dr mat onder dr buik was gaan schuiven daardoor en die zat nu zo dat ze naar voren ging hangen. Daardoor zaten dr voorbeugels niet goed en die duwden op hun beurt weer tegen dr voorbenen waardoor ze geen grip kon krijgen. ze raakte volkomen in paniek en hebben haar met zn 3en geprobeerd te kalmeren, maar ja ga dat maar eens proberen als zo'n paard volkomen in paniek is. Dus hup de da weer bellen en toen die er was geprobeerd Mys weer goed in dr kabels en mat te hangen en zorgen dat ze niet meer zo uit aan t glijden was. Na veel geduw, getrek en gezweet is het ons uiteindelijk gelukt. Mystic stond weer rustig in dr hangmat Helaas heeft ze er wel wat flinke schuurplekken aan over gehouden maar dat geneest wel weer. Mys is dus flink aan de beterende hand en wil weer op dr eigen benen staan. Toen we de kabels in het begin naar beneden hadden gehaald en ze los stond heeft ze btw wel een paar goede stappen gezet!! dus ik ben er helemaal van overtuigd dat het goed gaat komen met mn eigewijze pony..

Maandag
Vandaag was Mys erg goed! ze stond mooi vierkant en heel erg stevig op dr benen! Ze glijdt niet meer uit! Helemaal goed dus! Lekker wakker en goed aan t eten. Temp is ook nog steeds goed! Plassen doet ze weer als vanouds! Ook zijn we vandaag gestopt met alle medicijnen!! Dus nu is het wachten tot het moment dat ze uit de kabels mag.. dat gaat heel erg spanend worden! Ze heeft ook lekker dr eigen karakter weer terug en je zou niet meer zeggen dat ze zo ziek is geweest en nog steeds wel is natuurlijk, ze is weer lekker dr oude eigenwijze diva Mys! Heerlijk!

1e en 2e kerstdag
-------

Donderdag
Ik kreeg net een sms van de stal eigenaresse dat ze vanmiddag komen om Mys los te laten staan!!!!! Hoe goed hee! Ik zit nu nog bij mn vriendje in Heukelum en gaan zo weer richting l'dorp. Vanaaf naar een voorstelling in amsterdam (afrika afrika) dus hopen dat de da een btje vroeg komt! Ik hou jullie op de hoogte!! duimen dat Mys blijft staan!!!

Vrijdag
Gister hebben we met de da Mystic helemaal los gezet! Ze heeft 28 (!) uur helemaal los gestaan en het gaat super! In het begin stond ze ontzettend wankel op dr benen maar herstelde zich elke keer netjes als ze een stap zette. Doodeng vond ze het! Maar het is allemaal goed gegaan!! Ze staat nu erg stabiel en lekker vierkant! De mat hebben we om dr buike heen gebonden mocht het fout gaan of als het nodig is kunnen we dr snel weer in de kabels hangen. Vanaaf hebben we Mys in overleg met de da voor de nacht weer in de kabels gehangen. Ze durft niet te gaan liggen en kan dus niet uitrusten, vandaar een nachtje bijkomen in dr hangmat. Maaarrrr Mys kan weer helemaal op dr eigen benen staan en ze doet het naar ieders verbazing super goed!!!!! Morgen ochtend gaat ze weer los, kan ze weer lekker struinen in dr stalletje

Donderdag 3 jan.
Met Mys gaat het elke dag een stukje beter. Ze heeft erg veel energie en doet t goed! Vandaag hebben we van de da gehoord dat ze sterk genoeg is en s'nachts niet meer in de kabels hoeft om uit te rusten!! Morgen komen ze de hele stellage uit dr stal halen!!!! Whoohoo Go Mys!
Nu gaan we revalideren.. dat gaat nog een erg lange weg worden, maar hee als we al zo ver zijn gekomen... Dan lukt de rest ook wel

2e blog precies een jaar later 2008

en jaar na de Rhino

18 dec 2008

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik mijn vorige blog heb geschreven.

Een jaar geleden dat ik in angst zat, een jaar geleden dat Mystic letterlijk aan het vechten was voor haar leven.
Een jaar geleden dat Mys verlamd in de kabels hing, een jaar geleden dat bijna iedereen Mys had opgegeven.
Een jaar geleden van hoop en wanhoop, verdriet en blijdschap als Mys weer wat vooruit ging.
Een jaar geleden dat we de toekomst erg slecht inzagen.

Vandaag een jaar verder, heb ik weer een heerlijk ritje gemaakt op de rug van mijn Myssie in de vlietlanden. Een jaar na hard werken aan herstel heeft erg veel positieve dingen gebracht. Mys zit beter in haar vel dan ooit, is vrolijker dan ooit, maar ook veel sneller dan ooit! Zonder moeite houdt ze nu (eventjes dan ) de renpaarden van stal bij in volle rengalop. En ziet er beter uit dan ooit!

Wat de dierenarts totaal nooit had verwacht is gebeurd, Mys is bijna volledig hersteld van haar zware Rhino. Nog even en mijn diva is volledig hersteld!
Dit allemaal dankzij de goede zorgen en liefde van mijn stalgenootjes en vrienden.
De waanzinnig goede zorgen van An, haar wijsheid, liefde en goede zorg voor Mys heeft mijn paardje meer dan goed gedaan! Mede dankzij haar is Mys nu waar ze is. Manon die mij altijd heeft geholpen in de goede en slechte tijden en nooit van Mys haar zijde heeft geweken. Sanne die regelmatig bij Mys kwam kijken en mijn steun en toeverlaat was tijdens de zware tijd. Natuurlijk al mijn stalgenootjes die altijd voor alles en iedereen klaar staan, no matter what! En natuurlijk ook dankzij mn lieve vriendje die uiteindelijk Mys in de broek heeft gekregen met zijn oplossing om het nog 1x anders te proberen, voordat we Mys zouden laten inslapen.
Dankzij Willem en zijn acupunctuur zijn bijna alle problemen van de Rhino verdwenen. Geen dikke benen meer, Mys sleept niet meer met haar benen, Mys heeft geen rugklachten meer, haar spieren en zenuwen zijn zich hard aan het herstellen. En het allerbelangrijkste Mys heeft geen pijn meer! Ze is nu constant vrolijk en gedraagt zich als een echte diva op stal

Al met al een zware tijd geweest vorig jaar, maar gelukkig niet voor niks geweest. Mystic is er alleen maar op vooruit gegaan en is een vrolijker, mooier en gezonder paard dan ze ooit is geweest.

Lieve iedereen, ontzettend bedankt namens mij en natuurlijk Mys voor jullie goede zorgen het afgelopen jaar. Dat er nog maar heel veel jaren bij mogen komen

Dus onthoud, er is wel degelijk leven na Rhino!!!

waaristimo

Re: mijn 2 blogs een jaar na elkaar.. Wat een verschil :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:08

Wat een mooi verhaal, wat mooi geschreven. Diep respect voor hoe jij en alle anderen met je paardje hebben omgegaan. Bezorgt mij rillingen.... zo levensecht geschreven! Kan niets anders dan jou alle beste wensen voor de toekomst met je paardje. Dat je nog maar veel plezier van haar mag beleven!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:04

Gelukkig dat het weer is goed gekomen,
Dit is echt een verhaal van
Vriendschap, hoop, verdriet,
En waar gebeurt!

Maar toch erg schrikken als dat gebeurt.
Je kan trots op je meisje zijn!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:40

Dank jullie voor jullie leuke reacties Haha! !!!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:58

Geweldig ! Wat spannend zeg !!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:06

haha ja dat was t ook Knipoog

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:59

Pff...spannend verhaal!
Fijn dat het nu zo goed gaat, veel plezier samen!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:26

Pff wat een geluk dat jouw vriend een oplossing had! Anders was het heel anders gelopen.
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar mijn paard is ingeënt tegen Rhino, kunnen ze het dan toch nog krijgen? Of was die van jou niet ingeënt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:01

Wat heb je dat mooi beschreven zeg, en wat een goede oplossing! Ik vindt het wel spannend hoor! Knipoog

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:33

PreciousViva schreef:
Pff wat een geluk dat jouw vriend een oplossing had! Anders was het heel anders gelopen.
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar mijn paard is ingeënt tegen Rhino, kunnen ze het dan toch nog krijgen? Of was die van jou niet ingeënt?

Mijn paardje was niet ingeent, maar sommige bij ons op stal wel die ook ziek zijn geworden. Ik durf je niet te zeggen of ze het dan nog wel of niet kunnen krijgen.. ik hoor veel verhalen dat enten erg weinig zin heeft...

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:41

Aah oké.
Maar in ieder geval super dat het weer zo goed met haar gaat!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:16

Prachtig verhaal!!!
Echt geweldig dat het zo goed met haar gaat :-D

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:32

Wat een geweldig paard!!!!
Super dat t weer goed met haar gaat.
Veel plezier met haar.

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:48

:)) Ja ben ook super trots op dr!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:08

Wat een verhaal zeg! Door het oog van de naald. Gelukkig is het goed gekomen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:47

Wat een "mooi" verhaal zeg! Super dat ze door alle steun er weer bijna helemaal bovenop is.
Ze boft maar met jou als baasje!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:00

Zo wat een verhaal! Met een erg fijn positief einde! Hopen dat jullie nog lekker samen kunnen genieten :)