Bijna mijn moeder kwijt door een ongeluk met ons paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Bijna mijn moeder kwijt door een ongeluk met ons paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:00

Het is nu bijna 9 jaar geleden, maar ik kan het me allemaal nog precies herinneren. Het was woensdag, ik kwam thuis van school, zette mijn scooter in de schuur en liep naar binnen. Normaal gesproken was mijn moeder thuis. We zouden zoals gewoonlijk gaan paardrijden, maar vandaag was ze er niet. Ik dacht nog: 'die zal wel al zijn gaan paardrijden'.

Het was al 5 uur geworden en ik vond het toch raar dat ze nog steeds niet thuis was. Normaal begon ze altijd rond deze tijd aan het eten. Ik geloof dat het rond half zes was toen de telefoon ging. Het was mijn buurvrouw die ook met een paard bij ons op de pensionstal stond. Ze vertelde me dat mijn moeder van het paard af was gevallen en met een hersenschudding naar het ziekenhuis was gebracht. Ik moest mijn vader bellen die nog aan het werk was en dan konden we samen mijn moeder ophalen.

Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis kwam een arts naar ons toe. Hij wilde met mijn vader praten. Dat leek wel eeuwen te duren. Ik wilde mijn moeder zien. Eindelijk mochten we naar haar toe. Ze lag op de intensive care. We liepen het kamertje in en ik barstte in tranen uit toen ik haar zag. Wat was er gebeurd? Dit is geen hersenschudding! Haar ogen waren dicht, pikzwart en zo dik als tennisballen. Ik zal nooit meer vergeten hoe ze er toen uit zag. Ze was er erg aan toe.

De arts nam ons mee naar een andere kamer waar hij kon uitleggen wat er gebeurd was en wat ze precies had. Één van onze paarden was ervandoor gegaan, de weg opgeschoten en in een bocht uitgegleden. Mijn moeder was onder het paard terecht gekomen. Haar schedel was op drie plaatsen gebroken, ze had twee gekneusde ribben, een gebroken rib en nog veel meer. Zelfs haar tenen waren gebroken. Ons paard had trouwens geen verwondingen.

De arts vertelde dat ze er alles aan hadden gedaan, maar dat ze er weinig hoop op hadden dat mijn moeder dit zou overleven. Mijn wereld stortte in. Mijn moeder die meer dan alleen een moeder was, een vriendin, waar ik elke dag mee ging paardrijden...
We mochten niet langer bij haar blijven. Ze moest rusten. Ik vond het heel moeilijk om haar daar alleen achter te laten.

Eenmaal thuisgekomen ben ik naar mijn kamer gegaan en heb de hele avond en nacht liggen huilen.

De dagen erna waren moeilijk. Ik ben geen enkele dag bij mijn paarden geweest. Ik kon het niet. En al die mensen die allemaal vragen stellen...
Om door de bocht te lopen waar het ongeluk gebeurd was en het ergste om mijn paard te zien die dit gedaan had, was moeilijk.

Achteraf weet ik ook wel dat het zijn schuld niet was, maar op dat moment kon ik dat niet inzien. Na ongeveer een week mocht mijn moeder van de intensive care af naar een gewone kamer. Het ging beter met haar dan verwacht. Ik ging regelmatig bij haar langs en zag haar beetje bij beetje opknappen. Ze leerde opnieuw zitten, lopen en zelfs praten. Het ging heel goed en ze mocht al snel naar huis.

We zijn nu bijna 9 jaar verder. Mijn moeder is er niet helemaal bovenop gekomen. Ze is haar korte termijn geheugen kwijt waardoor ze moeilijk dingen kan onthouden. We hebben inmiddels 3 paarden en maken nog steeds samen de mooiste buitenritten.

Inge (Op bokt eefje03) was erbij toen mijn moeder het ongeluk kreeg en heeft geholpen.
Ik ben Inge nog steeds heel dankbaar, want zonder haar hadden had ik geen moeder meer gehad. Als ik iets geleerd heb, is het dat zelfs het onmogelijke kan.

Sunnda

Re: Bijna mijn moeder kwijt door een ongeluk met ons paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:03

goh, wat heftig.
lijtk me vreselijk om mee te maken.

heel veel sterkte nog, maar wees maar blij a het zo afgelopen is Lachen .

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:03

Heftig zeg, maar met een goede afloop gelukkig. Hebben jullie dat bewuste paard nog, of toch verkocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:11

jeetke krijg er best kippevel van, wat er allemaal kan gebeuren he? Het blijft een gevaarlijke sport!
Ben idd ook benieuwd of het betreffende paard nog bij jullie is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:12

trouwens ik heb ff in je porfiel gespiekt? je bent 20 en reed dus op je 11e al op een scooter?

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:16

Pfff hier net zoals Cinnepin iemand met kippevel.
Wat kan het leven snel omdraaien.
Ook ik ben benieuwd of het paard nog in jullie bezit is, en rijd je moeder nog of kan ze het niet meer (geestelijk of lichamelijk)?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:23

mltex schreef:
Hebben jullie dat bewuste paard nog, of toch verkocht?

Nee, het paard hebben we nog en die gaat nooit weg ook. De dieren die wij hebben blijven bij ons tot hun dood. Zeker hij. We hebben hem gekocht toen ik 8 jaar was (Was mijn eerste paard) Hij was toen 2 jaar oud. Ik ben met hem opgegroeid. Hij is gewoon alles voor me. Hij is rond een leeftijd van 4 jaar gaan puberen. Omdat hij ontzettend sterk, eigenwijs en oneindig veel energie heeft is het die dag fout gegaan. Hij is nu 17 jaar en is pas een jaar of 4 geleden (Sinds we niet meer op pensionstallen staan) wat rustiger geworden. Hij was niet altijd zo, maar het kwam met vlagen.
Mijn moeder heeft 1 jaar na het ongeluk eraan zitten denken om hem te verkopen omdat zijn gedrag gevaarlijk werd, maar durfde het niet. En ook ik vond het niet goed. Ze was bang dat iemand anders ermee zou verongelukken.
Begrijp me niet verkeerd, want het is een paard dat als hij je vertrouwd echt alles voor je doet. Maar hij had ook zijn kuren. Nu niet meer. Ik vertrouw hem voor de volle 100% met alles.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:23

Cinnepin schreef:
trouwens ik heb ff in je porfiel gespiekt? je bent 20 en reed dus op je 11e al op een scooter?

Nee ik ben 24. Dat staat denk ik niet goed.

Edit: Ik zie wat je bedoeld. Die tekst (omschrijving van mijzelf) is van toen ik hier mijn profiel had aangemaakt. Toen was ik wel 20 Lachen

xXGRIETJEXx schreef:
en rijd je moeder nog of kan ze het niet meer (geestelijk of lichamelijk)?

Ze rijd nog elke dag. Lachen Niemand is te genezen van dit virus toch? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 18-10-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:45

Jeetje wat een verhaal! Wel goed dat jullie nog elke dag samen kunnen rijden! Maar als haar schedel op drie plaatsen gebroken was, had ze dus ook geen cap op?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:49

nodi schreef:
Maar als haar schedel op drie plaatsen gebroken was, had ze dus ook geen cap op?

Dat klopt en dat is haar redding geweest. Het is in het jaar 2000 gebeurd. In die tijd waren de caps nog niet zo goed als nu. Dat waren die met een elastiekje onder je kin. De arts die haar behandeld heeft vertelde ons dat als ze een cap op had gehad zijn haar nek gebroken zou hebben.
Mijn moeder is op de voorkant van haar hoofd gevallen, waardoor de cap dan in haar nek geklapt zou zijn als ze die op had gehad.

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:41

Oeh ja, dat zou helemaal erg geweest zijn! Dan is het inderdaag maar goed dat ze die niet op had!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:43

Wat een heftig verhaal!
Het moesten voor jou helse weken zijn geweest Ach gut.

Ik wens jullie in ieder geval heel veel plezier met jullie paardjes samen. Ik vind het geweldig dat ze nog aan het rijden is en dat ze ondanks haar beperking het leven weer heeft opgepakt.

In ieder geval sterkte want het blijft een pijnlijke gebeurtenis voor jullie allemaal Ach gut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:58

en toch vind ik het ergens ook wel mooi dat jullie het paard nog steeds hebben Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:03

Aah kreeg hier echt even kippenvel van! gelukkig is het goed gekomen met je moeder en idd goed dat ze dan geen cap op had gehad Lachen

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:09

Wat een eng verhaal zeg! Gelukkig is je moeder weer beter geworden en hebben jullie het paard nog. Die had het natuurlijk ook niet gewild dat je moeder verongelukte! Wat een toeval zeg, met die cap. Kreeg er wel even kippenvel van.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:11

Jeetje wat een verhaal.. Ookal is het al 8 jaar geleden het lijkt me nogsteeds wel heel zwaar! Vind het wel goed en knap van je moeder dat ze weer is gaan rijden enzo! En indd van het paardenvirus ben je niet zomaar genezen! Knipoog

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:49

IK heb het toevallig eergister met mijn moeder nog over gehad. Het enige wat zij zich kan herinneren is dat er een man met een hond liep, ze net het bos uitreden en ze het over een paard hadden die daar toen in pension stond. Daarna is een zwart gat. Ze weet er verder niks meer van totdat ze in het ziekenhuis bijkwam.
Ik denk dat dat de reden is dat ze er zonder problemen weer op is gestapt. Ze weet gewoon niet meer wat er is gebeurd.
Het is dat Inge erbij is geweest anders wisten wij het ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:35

Sow, wat erg meid.
Het herinnert je er wel aan hoe nietig jij als mens bent tegenover zo'n paard. Je moeder al opgegeven en het paard geen schrammetje, een ongeluk zit in een klein hoekje en het verschil tussen zwaar gewond en geen schrammetje is miniem, heb het zelf ook aan den lijve ondervonden, gelukkig kwam ik er beter vanaf.