Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16919
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:47

Zoolgangster schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:
Een paar jaar terug hielp ik een man met de verzorging van zijn pony's en de verkoop. Onze eigen smid kwam en die besloeg een pony. Volgende dag kon ze niet meer lopen, dus naar de hoefsmid toegegaan en de ijzers laten verwijderen. Pony trok op een punt haar been terug omdat ze veel pijn had. Hij sneed toen zijn duim aan haar ijzer. Hij heeft zijn vinger verbonden en is teruggekomen om helemaal los te gaan. Die pony is met volle kracht van een sterkte jonge man getrapt. Hij was altijd al wat schopperig maar dit had ik nog nooit gezien. Toen ik besloten om niet meer terug te komen bij hem. De kopers van belden me in paniek op dat ze bang waren dat de pony rhino had. Ik heb de dierenarts laten komen ( ook omdat mijn pony nog in die groep liep ) en die vertelde dat de pony dus idd veel te kort bekapt was en aan kant helemaal gezwollen was en ze haar buik helemaal aanspande en daardoor helemaal wankel en wiebelig was. Ze was vreselijk mishandeld door die smid. Hij heeft nooit meer iets laten horen. Hij is nog wel steeds hoefsmid.


Ik begrijp nu des te meer hoe twee paarden die ik ken zo'n gigantisch groot trauma voor hoefsmeden hebben gekregen... :


Mijn paardje was ook bang bij de hoefsmid. Met hoeven uitkrabben geen probleem, maar smid en haar achter benen? Ze was zo bang dat ze zich gewoon liet vallen.
Smid heeft 1x per week met haar geoefend en na pas een half jaar konden we haar achter hoeven bekappen.
Een jaar of 2 later stond mijn merrie bij de smid op haar voet (was een lompe actie van mijn merrie) maar deed de smid wel zeer en hinkte even. Merrie kroop helemaal in elkaar. Toen was het voor ons echt duidelijk, die heeft schoppen genoeg gehad van de smid.

Een andere smid deed een doods bange shet (als gevolg dat hij net doodziek geweest was, trauma aan over gehouden). De smid was hiervan op de hoogte en zei er rekening mee te houden.
Nou eenmaal aan het bekappen, niet even op zijn gemak stellen, nee been omhoog rukken met geweld.
Beestje in paniek en het enigste wat hij doen kon was omhoog komen. Niet goed maar voor hem de enigste uitweg.
Nogmaals tegen de smid gezegd het rustig aan te doen. Ja ja was zijn antwoord.
Vervolgens deed hij precies hetzelfde en gebeurde ook hetzelfde. Alleen door zijn toedoen klapte hij achterover op de stenen. Smid trekt hem omhoog en bigint hem vol op zijn hoofd te meppen en heel war lelijke vloeken erbij.
Hebben hem zeer dringend verzocht te vertrekken en nooit meer terug te komen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:58

[/quote]
Mijn paardje was ook bang bij de hoefsmid. Met hoeven uitkrabben geen probleem, maar smid en haar achter benen? Ze was zo bang dat ze zich gewoon liet vallen.
Smid heeft 1x per week met haar geoefend en na pas een half jaar konden we haar achter hoeven bekappen.
Een jaar of 2 later stond mijn merrie bij de smid op haar voet (was een lompe actie van mijn merrie) maar deed de smid wel zeer en hinkte even. Merrie kroop helemaal in elkaar. Toen was het voor ons echt duidelijk, die heeft schoppen genoeg gehad van de smid.

Een andere smid deed een doods bange shet (als gevolg dat hij net doodziek geweest was, trauma aan over gehouden). De smid was hiervan op de hoogte en zei er rekening mee te houden.
Nou eenmaal aan het bekappen, niet even op zijn gemak stellen, nee been omhoog rukken met geweld.
Beestje in paniek en het enigste wat hij doen kon was omhoog komen. Niet goed maar voor hem de enigste uitweg.
Nogmaals tegen de smid gezegd het rustig aan te doen. Ja ja was zijn antwoord.
Vervolgens deed hij precies hetzelfde en gebeurde ook hetzelfde. Alleen door zijn toedoen klapte hij achterover op de stenen. Smid trekt hem omhoog en bigint hem vol op zijn hoofd te meppen en heel war lelijke vloeken erbij.
Hebben hem zeer dringend verzocht te vertrekken en nooit meer terug te komen.[/quote]


Ben zo blij met mijn dierenartsen en hoefsmid als ik dit zo lees . Natuurlijk staat veiligheid van de mens voorop, maar volgens mij kom je met geduld verder dan je eigen woede afreageren op een dier

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:38

[/quote]
Mijn paardje was ook bang bij de hoefsmid. Met hoeven uitkrabben geen probleem, maar smid en haar achter benen? Ze was zo bang dat ze zich gewoon liet vallen.
Smid heeft 1x per week met haar geoefend en na pas een half jaar konden we haar achter hoeven bekappen.
Een jaar of 2 later stond mijn merrie bij de smid op haar voet (was een lompe actie van mijn merrie) maar deed de smid wel zeer en hinkte even. Merrie kroop helemaal in elkaar. Toen was het voor ons echt duidelijk, die heeft schoppen genoeg gehad van de smid.

Een andere smid deed een doods bange shet (als gevolg dat hij net doodziek geweest was, trauma aan over gehouden). De smid was hiervan op de hoogte en zei er rekening mee te houden.
Nou eenmaal aan het bekappen, niet even op zijn gemak stellen, nee been omhoog rukken met geweld.
Beestje in paniek en het enigste wat hij doen kon was omhoog komen. Niet goed maar voor hem de enigste uitweg.
Nogmaals tegen de smid gezegd het rustig aan te doen. Ja ja was zijn antwoord.
Vervolgens deed hij precies hetzelfde en gebeurde ook hetzelfde. Alleen door zijn toedoen klapte hij achterover op de stenen. Smid trekt hem omhoog en bigint hem vol op zijn hoofd te meppen en heel war lelijke vloeken erbij.
Hebben hem zeer dringend verzocht te vertrekken en nooit meer terug te komen.[/quote]

Wat vreselijk wat die 2e smid deed! 8)7 %) Hopelijk komt je pony nog weer over dat trauma heen! Y;(

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:46

een paard is nooit expres gemeen, hooguit bang, wat een sukkels daar zg.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:54

Ik heb het ooit gehad met een gewonnen behandeling seawalken training. Paard wou water niet in vond het eng. Ik zei nog joh laat hem even ruiken.
Ze hebben geslaan met de zweep en zeiden als dooddoener nog dat een varkensprikker met stroom nu wel goed uit zou komen.. Ik stond met de bek vol tanden(en dat sta ik niet snel)
Ik heb niks gezegd!!
Toen in thuis kwam daalde het en heb ik ze opgebeld..
Nou ja je raad het al viel reuze mee en ik stelde me aan.
Het mens (bedrijf) ja healing etc... Pff lachertje werkt met paarden.. Nou ze komt nooit weer aan mijn paard...
Ik lees wel is verhalen over mensen die er mee weg lopen.. Maar ook mensen die ook geen fijne ervaring hebben met dit bedrijf..

Bah ben als ik er bij nadenk nog steeds boos op mezelf...
Hoe had ik niks kunnen zeggen!!
Overkomt me geen 2e keer

kiki1976

Berichten: 16919
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:40

Paardenfan25, SensaHorses ja hoor bij beide paardjes is het met geduld van lieve geduldige smid (dezelfde die haar over haar angst heen kreeg in het haal) helemaal goed gekomen.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:48

kiki1976 schreef:
Paardenfan25, SensaHorses ja hoor bij beide paardjes is het met geduld van lieve geduldige smid (dezelfde die haar over haar angst heen kreeg in het haal) helemaal goed gekomen.


Dat is fijn! Gelukkig maar! +:)+

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:52

Eens een keer corrigeren snap ik. Maar helemaal losgaan op een paard, nee dat gaat er bij mij niet in. En ik denk ook dat ik een hysterisch viswijf zou worden als ik dat zou zien. Ik denk indd, dat ik mijn paard had gepakt en was weggegaan en nooit meer terug was gekomen. En die assistent had zich er helemaal niet mee moeten bemoeien want daar was ik ook echt niet klaar mee.
Ik hoop dat er nog iets mee gedaan gaat worden maar heb me twijfels...

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:44

Paddraigh, omdat je zo overrompeld was misschien. Wat een vreselijke mensen zeg.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:49

Heb je al een reactie van de kliniek ontvangen?

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:11

Ja ik ben ook benieuwd hoe het is afgelopen?

Hevonen

Berichten: 5649
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:19

Ooit had ik een op zich goed bekend staande hoefsmid die onze heel bange A-welshpony een heel harde trap in haar ribben verkocht omdat ze niet stil genoeg stond. Ik was een half jaar bezig geweest om haar angsten te overwinnen. Zij was agressief uit angst. Ik heb tegen hem gezegd dat ik dat niet pikte en dat dat niet kon. Hij zei dat ze zich moest gedragen. Hij heeft het nooit meer gedaan, maar wel ons paard zo kort bekapt dat een andere hoefsmid toen speciale ijzers heeft gemaakt. Paard wilde na vier dagen eigenlijk alleen maar liggen; was normaal heel vrolijk en werkwillig.

Heb later een andere hoefsmid benaderd, fantastische man, heel rustig, snel en vakbekwaam. Dat kan dus ook.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:37

Het meest vervelende aan het werk van 'n dierenarts moet toch wel die particuliere klanten met een eigen blik op de werkelijkheid zijn....

Een huidplooi pakken is vrij normaal en werkt idem als een praam.

Jij kan wel vinden dat jou paard vreselijk zoet is maar je zou er maar onder moeten werken en je ziet achter benen voorbij komen.


en voor de persoon die het tucht college noemt :') :') :') :') _O- _O- _O-

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:41

Ach hou toch op, een paard schoppen? Doe normaal zeg. Als ik dan als eigenaar weggezet wordt als 'particuliere klant met een eigen kijk op de werkelijkheid...' zou ik heel snel klaar zijn met die dierenarts of hoefsmid.

Gelukkig zijn er ook fijne dierenartsen en smeden die wél normaal (met compassie) met je paard omgaan.

Cuvee

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:43

Ir111 schreef:
Ach hou toch op, een paard schoppen? Doe normaal zeg. Als ik dan als eigenaar weggezet wordt als 'particuliere klant met een eigen kijk op de werkelijkheid...' zou ik heel snel klaar zijn met die dierenarts of hoefsmid.

Gelukkig zijn er ook fijne dierenartsen en smeden die wél normaal (met compassie) met je paard omgaan.



Nou idd.

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:57

JeanneV schreef:
Het meest vervelende aan het werk van 'n dierenarts moet toch wel die particuliere klanten met een eigen blik op de werkelijkheid zijn....

Een huidplooi pakken is vrij normaal en werkt idem als een praam.


Vergeet je nu bewust de schop van de dierenarts en de enorme mep van de dierenartsassistent om je punt te maken of heb je daaroverheen gelezen?

eyavg
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:05

volgens mij kan dit niet

Popstra
Berichten: 13888
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:12

Gini schreef:
JeanneV schreef:
Het meest vervelende aan het werk van 'n dierenarts moet toch wel die particuliere klanten met een eigen blik op de werkelijkheid zijn....

Een huidplooi pakken is vrij normaal en werkt idem als een praam.


Vergeet je nu bewust de schop van de dierenarts en de enorme mep van de dierenartsassistent om je punt te maken of heb je daaroverheen gelezen?

Oh en jij weet hoe ENORM die mep was??

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:37

Nee, dat weet ik niet. Goh, misschien heeft TS wel geen paard en verzint ze de hele boel bij elkaar.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:42

Dan alsnog is het een mep toch? Hard of zacht maakt niet uit. Je hoort als dierenarts en assistente geen geweld te gebruiken. Een flinke snauw was ook op zijn plek geweest als je zo nodig af wilt straffen. Schrikken ze genoeg van hoor.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:50

Gini schreef:
Nee, dat weet ik niet. Goh, misschien heeft TS wel geen paard en verzint ze de hele boel bij elkaar.


_/-\o_
Nee serieus, niemand kan hierover oordelen zolang TS de beelden hiervan niet heeft gedeeld.
Dat gezegd hebbende zou ik zelf nooit de beelden naar buiten brengen wegens eventuele smaad/laster.

Hoe TS het verhaal verteld, is ze totaal verkeerd behandeld op die kliniek. Nooit zou ik het accepteren dat ze mijn paard zonder mijn toestemming een schop of pak slaag geven. Ook niet wanneer tie echt lastig is! Die kneepjes zijn een alternatieve optie wanneer er geen praam voorhande is. Niet fijn om te zien, maar een veelal gebruikte methode. Dierenartsen en assistenten hebben zelf die baan gekozen, hebben er zelfs voor gestudeerd, en zijn dus op de hoogte van eventuele gevaren, dus als die het nodig vinden tot schoppen en slaan over te schakelen, hebben ze naar mijn mening een verkeerd beroep gekozen.