Tinker dame voor het eerst op de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Tinker dame voor het eerst op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:48

Nee, geef een oplossing die in de praktijk werkt tegen dit losbreek gedrag.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:57

Of dit losbreekgedrag is ...... In principe is het niet gezegd dat deze merrie de volgende keer hetzelfde gedrag zal vertonen. Het is net leren fietsen , dat gaat ook met vallen en opstaan........
Gewoon oefenen en zelf cool blijven , het is geen onoplosbaar probleem , het is een situatie die met aandacht op te lossen is , door er een paar goede ervaringen overheen te zetten.( en vanuit een andere invalshoek.... zet er maar een merrie naast , of vul de voorruimte met strobalen ( die natuurlijk wel vastzitten op)......
Deze situatie is de merrie overkomen ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:22

Ceesje, je geeft een advies.
Maar heb je zelf ervaring met dit losbreek probleem gehad en opgelost ??

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:43

Ariebren schreef:
Ceesje, je geeft een advies.
Maar heb je zelf ervaring met dit losbreek probleem gehad en opgelost ??

In vervoer van paarden heb ik uitgebreid ervaring , mijn basis vaardigheid/ervaring is van te voren veel tijd te steken in oefenen. In de uitgangssituatie voel je aan een paard/ lees je een paard af wat de bottle nek met laden en vervoer zou kunnen zijn.(op de trailer lopen is nog wat anders als evenwicht bewaren als de trailer rijdt...)
Bij deze merrie zou ik mijn eigen tinkermerrie erbij zetten..... , De merrie van Tinkerloos is een 24 uurs weide paard van 5 die nog niet is ingereden en nog niet opzich zelf staat , zowel fysieke balans als mentaal...., Zo n jonge merrie zou met die basis, na het scheiden van de vertrouwde kudde, comfortabeler reizen met een rustig vertrouwd dier naast zich.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:00

Ik denk ook dat een volgende keer samen met een ander paard moet worden.
Voorlopig laat ik het even rusten,ze word hoe dan ook wel ingereden,en dat trailerprobleem word nog wel aangepakt..
Maar nu even niet,eerst maar onder het zadel,dan de rest.

Steph_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:02

mooi paardje hoor!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:07

Dit is nu net niet het antwoord waar ik op zit te wachten.
Iedereen doet het op zijn manier.
Mijn ervaring van paarden transport is, gewoon zonder gezeur en gemeut het paard op de trailer.

Ik vraag naar een reactie van iemand die het losbreek probleem heeft meegemaakt en opgelost heeft.
Dus wie heeft het meegemaakt dat een paard op tilt gaat in de trailer, en wie heeft dit probleem opgelost.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:03

Ariebren schreef:
Maar nu, waarom raakt het paard in paniek als ze vaststaat op een rijdende trailer ??
Tinkers zijn erg eigenzinnig en als ze wat willen dat doen ze het.
Misschien gewoon het paard niet vastzetten ??

Ga er zelf eens in staan, je ziet niet wat er om je heen gebeurt, moet je overgeven aan het feit dat je opgesloten staat, en dat je je in eens in een bewegend object bevindt. We mogen God op onze blote knietjes danken dat paarden zo ontiegelijk veel van onze grappen en grollen accepteren. Staat zo'n dier voor het eerst in haar uppie in een trailer en is er niemand om haar gerust te stellen / te sturen / te corrigeren dan kunnen dit soort dingen gebeuren.

Doet me denken aan de DVD Trailertraining van 't Balingehof, daarop zie je beelden hoe het paard het visueel meemaakt. Het is een stuk enger voor een paard dan wij denken.

Met ze stond te lang bedoelt Ariebren dus dat haar touwtjes te lang waren, Tinkerloos.

Mijn Binti is met haar mams in een vrachtwagentje 2x op en neer naar Drum toegegaan; mams vast, dochter los. Geen centje pijn.
Met 8 mnd ging ze in haar uppie in een 1 1/2 paards trailer 20 minuutjes naar de opfok. Mijn gevoel zei me dat ik er bij moest blijven, gelukkig heb ik dat ook gedaan, ik zag onderweg de onrust opbouwen, en had ik niet ingegrepen dan was dat omgeslagen in paniek. Nu kon ik haar op tijd corrigeren, gaf ze een zucht, en gaf zich aan de situatie over. 2 1/2 jr later was ze een "grote meid", heb ik mijn "ik moet er bij blijven-drang" opzij geschoven en moest ze maar in haar uppie in een 1 1/2 prds trailer staan, gevolg was dat ze toen we 20 minuten later arriveerden het zweet van haar afgutste, ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik er niet voor haar was geweest (ja, ik weet dat het verboden is om in een trailer mee te reizen).
Haar zusje, Noukah, is op 5 november naar een opfokadresje 200 km van stal vandaan gegaan. Ik heb lang gewikt en gewogen hoe haar te vervoeren. Uiteindelijk koos ik voor een vrachtwagentje (voelt voor mij veiliger dan een 2 prds trailer) en mijn ervaren (en al 10-15 jr niet vervoerde) Fjordenman als reisgenoot. Dat ging P E R F E C T.

Zaak lijkt me dus idd om een ervaren vertrouwd dier mee te laten reizen. Maar nu eerst maar even goed bijkomen en genezen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:38

Ariebren schreef:
Dit is nu net niet het antwoord waar ik op zit te wachten.
Iedereen doet het op zijn manier.
Mijn ervaring van paarden transport is, gewoon zonder gezeur en gemeut het paard op de trailer.

Ik vraag naar een reactie van iemand die het losbreek probleem heeft meegemaakt en opgelost heeft.
Dus wie heeft het meegemaakt dat een paard op tilt gaat in de trailer, en wie heeft dit probleem opgelost.

Dat jou ervaring is "zonder gezeur en gemeut paard op de trailer", en dat dat je houding is bij trailerladen en trailervervoer....
Het met aandacht de situatie oefenen en paarden inschatten wat ze meemaken is misschien voor jou gezeur , voor mij betekent het dat de paarden met aandacht leren ,en dat ze niet overrompeld worden met situaties waar je op de gok kijkt of het goed gaat.Dat is denk ik een essentieel verschil , voor jou is het moeilijk de werkwijze in het bericht te lezen. Dat begrijp ik want het blijft natuurlijk internet....

Natuurlijk gaat Tinkerloos gewoon in de tijd weer kijken hoe ze het trailervervoer van haar paard gaat aanpakken , en misschien is er voor jou bij het lezen van haar berichten ,hoe het trailervervoer zich heeft ontwikkelt, een duidelijk advies.
En anders met deze gerichte vraag een nieuw topic te openen ..... en wachten tot het antwoord/advies voorbij komt waar jij je door gevoed voelt. ;)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:01

KootMiraDrum schreef:
Met ze stond te lang bedoelt Ariebren dus dat haar touwtjes te lang waren, Tinkerloos.
Aha weer wat geleerd. :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:18

Toen ik nog op de paardenkliniek werkte zagen wij ook regelmatig paarden die over de voorstang hingen, met en zonder gaten in het dak. Dit werd de terugweg opgelost door het halstertouw een keer om de stang heen te slaan zodat ze niet omhoog kunnen. De stang wel goed vast hebben natuurlijk, anders wippen ze die er uit! Wat ook wil helpen bij paarden die over de stang springen is de buis ondersteboven ophangen. Je kan dan, als het paard er overheen hangt, de splitpennen er uit trekken zodat de buis op de grond valt en je paard dus weer op beide benen komt te staan.
Als je paard het echt in zijn bol heeft werkt niets. Je kan het alleen proberen te beperken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:59

Ik lees nu reacties waar je wat aan hebt.
Beetje mijn systeem wat goed werkt.

Een paard op de trailer, dan moet je rekening houden met wat er kan gebeuren.
Voor een paard is de trailer een klein stalletje waar het paard ook nog in vastgezet wordt.
Het vastzetten moet zo kort zijn dat het paard, met de voorhand, niet over of onder de voorstang kan komen.
Idem moet de achterstang ook niet te hoog of te laag zijn om te voorkomen dat het paard zijn achterwerk onder de stang krijgt en de boel krom buigt.
We hadden het nu over een volwassen paard wat kan vaststaan.
Voor de rust en vrede, een hooinet voorin.
Alleen op lange reizen, een korte reis, het paard moet even geduld hebben.

Ga je met ukken op stap, mijn regel is, veulens en jaarlingen worden niet vastgezet.
Tussenschot en alle stangen eruit en een plak hooi voorin.
Of het nu eentje is of het zijn er twee, los laten lopen in de trailer.
Het leuke is dat elke keer, bij aankomst, de twee ukken kop aan kont voorin de trailer staan.
Staat er één veulen in, dan staat hij ook dwars tegen de voorkant aan.
Opmerking is wel, mijn trailer heeft geen zadelkast of andere bouwsels voorin.

Dit systeem van paarden vervoeren heb ik geleerd van een ervaren Arabieren fokkers familie.
En ik pas het nu al 15 jaar lang toe.

Maar het idee om de voorstang omgekeerd vast te zetten is niet verkeerd bij een stuiteraar.
Ik heb altijd een koevoet in mijn Patrol liggen, mocht het fout gaan, dan kan ik wat losbreken.
Er bestaan ook dure trailers waar je vanaf de buitenkant de stangen kan losmaken.

En voor ceesje.
Ook de veulens en jaarlingen werden gewoon de trailer opgegooid. :7
Twee man er achter, kontje lichten met elkaars polsen vasthouden, of tegenwoordig een halstertouwtje, en naar binnen.
Klep dicht en rijden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:22

Ariebren schreef:
Heb er eentje, tinker merrie, hier op stal die gewoon schijt aan het touwtje heeft als ze buiten gezet wordt.
De ene keer loopt ze netjes mee, de andere keer zet ze de hals erop en gaat naar het grassprietje toe en ze is niet meer te houden.
De laatste keer kon ik haar houden maar de musketon haak kon het niet aan.

Als die zware bonte Tinkertjes het door hebben dat ze sterker zijn dan heb je een probleem.
Heb dit ook meegemaakt met een quarter hengst van 2 jaar.
die kon je vastzetten en hij bleef braaf staan.
Liep je weg dan stond hij binnen 5 tellen achter je.
Hij kreeg de halsters en touwtjes, haken en zelfs een keer een ketting gewoon kapot.

Dus nu graag de adviezen van de mensen die dit probleem opgelost hebben.
En geen verwijzingen naar een andere goeroe.

Hoe los je dit losbreek probleem op ??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:33

ceesje schreef:
Ariebren schreef:
Heb er eentje, tinker merrie, hier op stal die gewoon schijt aan het touwtje heeft als ze buiten gezet wordt.
De ene keer loopt ze netjes mee, de andere keer zet ze de hals erop en gaat naar het grassprietje toe en ze is niet meer te houden.
De laatste keer kon ik haar houden maar de musketon haak kon het niet aan.

Als die zware bonte Tinkertjes het door hebben dat ze sterker zijn dan heb je een probleem.
Heb dit ook meegemaakt met een quarter hengst van 2 jaar.
die kon je vastzetten en hij bleef braaf staan.
Liep je weg dan stond hij binnen 5 tellen achter je.
Hij kreeg de halsters en touwtjes, haken en zelfs een keer een ketting gewoon kapot.

Dus nu graag de adviezen van de mensen die dit probleem opgelost hebben.
En geen verwijzingen naar een andere goeroe.

Hoe los je dit losbreek probleem op ??

En ??

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:03

@Ariebren: Anders maak je gewoon je eigen topic om te vragen hoe jou paarden in de hand gehouden moeten worden, wat heeft dat nou in godsnaam te maken met het verhaal van de TS? :n

@TS: Wat een verhaal zeg, heel heftig en veel geluk gehad dat het goed is afgelopen. Ik denk niet dat je er iets aan had kunnen doen, zo te horen heb je alles netjes gedaan en kom op, wie verwacht er nou dat een paard er door het voorste deurtje weer uitkomt?
Dus "hoe had het voorkomen kunnen worden" gaat nu even niet op denk ik.
Sterkte!!

(Moest wel even grinniken om het feit dat ze gras ging eten _/-\o_ )

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:08

omg, gelukkig is het goed afgelopen, want het had ook anders kunnen zijn

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:12

vlaatjee schreef:
@Ariebren: Anders maak je gewoon je eigen topic om te vragen hoe jou paarden in de hand gehouden moeten worden, wat heeft dat nou in godsnaam te maken met het verhaal van de TS? :n

@TS: Wat een verhaal zeg, heel heftig en veel geluk gehad dat het goed is afgelopen. Ik denk niet dat je er iets aan had kunnen doen, zo te horen heb je alles netjes gedaan en kom op, wie verwacht er nou dat een paard er door het voorste deurtje weer uitkomt?
Dus "hoe had het voorkomen kunnen worden" gaat nu even niet op denk ik.
Sterkte!!

(Moest wel even grinniken om het feit dat ze gras ging eten _/-\o_ )

Dit heeft niks te maken met TS.
Alleen moest Ceesje een slimme reactie geven en daar reageer ik op.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:04

Voel me nu toch gedwongen om te reageren.

Ts, heel vervelend dat dit gebeurt, je kunt er echter niets aan doen en gelukkig is alles goed afgelopen!

Ariebren,
Jou methode van veulens op de wagen duwen werkt voor jou maar sommige mensen nemen hier liever de tijd voor!
Zo heeft Ceesje mijn toen 5 maanden oud veulen prima geleerd een trailer op te lopen zonder dauwen en trekken.
In mijn ogen een veel betere manier dit is veel minder stress voor zo een veulen. We hebben 1 x per week met haar geoefend, je kon zien dat ze de 2e keer al heel goed door had wat de bedoeling was. Met als gevolg toen ze 5,5 maand oud was, liep ze zo de trailer op, we hebben haar naast de tinker merrie van Ceesje gezet die al jaren ervaring heeft met lange trailer ritten.
We hebben haar ook gewoon vast gezet toen we gearriveerd waren stond ze nog gewoon net zo als hoe we haar erop gezet hadden. Ze was niet bezweet, toen ze van de trailer afkwam! (de rit duurde 2 uur lang)

Wat wil ik hier mee zeggen? Dat je ook even moeten lezen naar want andere mensen zeggen en niet alleen maar kleppen op moet zetten en lezen wat jij wilt lezen. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en dus ook meerderen goede manieren voor het vervoeren van jonge en onervaren dieren!

Ts had niet anders kunnen handelen want die kan niet van te voren weten dat haar merrie zo iets onmogelijks voor elkaar krijgt, ongelukjes gebeuren nou eenmaal. Het is voor ons nu makkelijk zeggen wat ze allemaal beter had moeten doen. Het is gebeurt en voor de volgende keer gebruikt ze dan een andere methode wetende dat haar merrie dit kan doen.

Ts. Succes met het Inrijden en het trailer laden komt vanzelf wel een keer. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:00

Ja en als ik al die veulens die ik afgelopen jaren gekocht en vervoerd heb eerst een maand trailer oplopen cursus had moeten geven ??

De verkopers deden dat ook niet, dus veulen ophalen ?
Veulen moet de trailer op.
Touwtje onder de kont en hupsa naar binnen.

En het probleem van TS is uiteindelijk ontstaan doordat het paard te lang vastgezet is aan de voorstang.
De grootste fout die gemaakt wordt bij een ouder paard.
De gevaarlijkste fout die gemaakt wordt bij een jong paardje, veulen.

Sorry hoor, loop al wat langer mee in de paarden wereld en heb heel veel gezien op keuring - en wedstrijd parkeer plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 20-11-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:01

Ariebren schreef:
Ja en als ik al die veulens die ik afgelopen jaren gekocht en vervoerd heb eerst een maand trailer oplopen cursus had moeten geven ??

De verkopers deden dat ook niet, dus veulen ophalen ?
Veulen moet de trailer op.

Ik moet hier toch even op reageren

Paarden schijnen gevoel te hebben.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:07

ja een paard heeft gevoel, vooral als ze door een ander paard even de wei uitgemept worden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:08

Ariebren schreef:
ja een paard heeft gevoel, vooral als ze door een ander paard even de wei uitgemept worden.

ja dat bedoelde ik natuurlijk niet . Maar ik vind toch wel dat je even rustig de tijd moet nemen om je paard in alle rust op die trailer te zetten...

tolesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:21

o wat erg zeg.
lijkt me echt ontzettend schrikken.
:wow:

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:23

Tuurlijk worden mijn en de pension paarden rustig op de trailer gezet.
De ene krijgt het halster touwtje over de rug en loopt naar binnen.
De andere moet altijd ff één keer terug lopen.
Nog een andere hobbelt rustig achter zijn begeleider naar binnen.
Heb er ook eentje, als je gaat kijken, wil ze niet de trailer op.
Alleen met haar verzorgmeid, geen probleem.
Dus alles loopt gewoon de trailer op.
Maar wanneer ik na enkele uren rijden een vreemd paardje ga ophalen, dan komt er geen cursus paarden laden.
Dan wil ik na de koffie en afrekenen gewoon het paard laden, wil het paard niet dan even helpen.
En dat zijn geen zwepen en bezems.
Touwtje onder de kont door en hup naar binnen.

Just_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:29

Jeetje wat een schrik :(:) gelukkig is het nog goed afgelopen... En dat gewoon nog gras eten in zo'n benarde positie? Het lijkt wel een zusje van mijn tinkermeisje :D Mooie dame trouwens :(:)