Romy (10) komt op TV met haar talent aangepast Voltige!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Romy (10) komt op TV met haar talent aangepast Voltige!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 18:01

Hallo mensen ,

Jaaaaa vandaag werden we ineens gebeld door de TROS dat Romy door de auditie heen is van Cappies 2012
Cappies is een programma van Lucile Werner waarin kinderen met een handicap hun talent mogen laten zien en de winnaar de Cappie award krijgt en een jaar ambassadeurschap van het NSGK ,(een soort van hollands got talent),
Romy heeft Auditie gedaan omdat ze geboren is met Spina bifida (open ruggetje) desondanks doet Romy al 5 jaar aan Voltige ,
Dit doet ze op haar eigen special need fjord , die wij van een bokker hebben overgenomen maar bij shows en demo,s gebruiken wij
de Groninger Dekhengst Ede (Ede is zowel dekhengst als internationaal voltige paard en doet ook mee dit jaar aan het WK in Frankrijk)
Romy is samen met 4 andere kinderen genomineert en ja het wordt nu trainen geblazen , maar natuurlijk wouden we dit nieuws met bokt delen ,

Hier het filmpje dat weleens over bokt is gegaan ...

En het tweede filmpje is het auditie filmpje van Romy en EDE

http://www.youtube.com/watch?v=kAPIyaMdSdk

http://www.youtube.com/watch?v=ja8_PFQqWyk&feature=plcp

jameyskatje

Re: Romy (10) komt op TV met haar talent aangepast Voltige!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:08

Wat knap van haar en wat leuk dat ze op deze positieve manier in de media komt! Top! Ook echt een schattig meisje om te zien, wel een echte gunfactor.

Alleen wel typisch dat je bij het rijden van een paard eigenlijk overal wel verplicht bent om een cap te dragen. terwijl bij voltige (waarbij je toch riskante oefeningen laat zien) je helemaal geen bescherming draagt. Heeft vast te maken met de showfactor en het feit dat het meer onder 'turnen' valt dan onder 'paardrijden'?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 18:20

Ja Zelf ben ik (moeder van romy) ook ruiter en idd ik heb daar hele discussies over gevoerdt, normaal gesproken heeft Romy ook altijd een Cap op , maar idd een Cap en voltigeoefeningen gaan ook niet samen ivm de koprollen en de Duo,s , ze moeten ook eerst de oefening goed kunnen op de ton voordat er op het paard gestegen wordt ..
Voordat oefeningen ook in galop gaan moeten ze het eerst ook helemaal in stap onder de knie hebben ,
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat Romy er nog nooit met voltige is afgevallen , zon beugel geeft enorme houvast namelijk , Ze is wel eens van dr eigen fjord af gedondert en toen reed ze met zadel en had ze wel een cap op...en daar was ik ook heel blij mee ,
Het scheelt dat Ede ook een ervaren voltige paard is en ik dus ook geen angst heb dat hij ineens rare bokkensprongen gaat maken ,

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:28

Wat onwijs gaaf! :)

Wens haar maar heel veel succes, maar vooral plezier tijdens de Cappies!! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:33

Wat doet ze dat goed zeg! Leuk dat ze genomineerd is. En veel plezier en succes bij cappies

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:35

Geweldig!Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:49

Wat leuk Lique...wanneer komt het op tv!? Als ik dan werk kijk ik het wel met de bewoners zitten ook een aantal dames tussen die paarden heel erg leuk vinden dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:56

Jeetje... brok in mijn keel. :\
Wat een doorzettingsvermogen moet dat meisje hebben!
Je ziet haar in het eerste filmpje ook per foto lichamelijk beter worden en ze heeft er zo duidelijk zo enorm veel plezier in. :+:

Op onze manege worden op zondag ook lessen gegeven aan kindjes met een lichamelijke of verstandelijke beperking en het is zo mooi om te zien en ook zo fijn dat die mogelijkheid er is.

Ik ben erg benieuwd hoever ze komt! :j

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:58

Wat super dat ze dat doet, hoop dat ze heel ver gaat komen!!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:03

Wouw! Mooi om te zien zeg!
Wat doet ze het al ontzettend goed en dat ondanks haar handicap! Ook ik ben heel benieuwd hoe ver ze komt. <3

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:04

Wow wat knap! :+:
Wat ik me afvraag is misschien dom : Maar als Romy verlamd is hoe kan ze dit dan doen?

Echt respect! :))

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:07

Pluim voor Romy, mams, paard en pony's en instructie! Erg leuk om te zien!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:13

Nou Roozz75 dat is helemaal geen domme vraag , maar een zinnig antwoord heb ik ook niet , en de artsen eigelijk ook niet , Je moet je moet je voorstellen dat romy haar onderlichaam niet functioneert ,ze heeft geen kuitspieren die werken , geen bil spieren en ook geen achterbovenbeen spieren , alles komt dus uit haar heupen en buikspieren , je kan bijvoorbeeld ook in galop zien dat ze wat loskomt van de rug , puur omdat ze niet kan gaan "zitten" zoals wij dat in de paardensport noemen ,
Wat dus wel werkt zijn haar buispieren en armspieren (romy heeft een sixpakje) en daar haalt ze de kracht uit , verder is het voordeel dat romy erg slank is en klein (130cm lang 25 kg) dus niks zit ook in in de weg ,en natuurlijk opgegroeit op het paard , dus geen angst en onzekerheid , Die combi,s maakt het dat romy dit kan , Springen doet ze overgens ook !
Maar gewoon dressuur rijden dat vind ze heel moeilijk gewoon weg omdat ze de beenhulpen niet kan geven en op een gewoon zadel niet kan lichtrijden , ze is dus echt afhankelijk van de voltige singel ,

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:16

Oke :)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:17

ik heb weleens gedacht dat misschien western een style is die ze beter onder de knie kan krijgen , mede ivm het type zadel met knop en andere beenligging en de wat kortere hulpen ,maar ik ben daar helaas niet in thuis ..
Laatst bijgewerkt door lique op 21-06-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:19

Grote knieval en diepe buiging voor Romy

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:20

Super gaaf om dit te zien! wat een topper! doe het haar zeker niet na!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:27

Jeetje wat knap zeg! Ontzettend gaaf dat ze door de audities heen is! Heel erg veel succes en ga vooral zo door! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:31

Ontzettend leuk om te zien, en ik duim voor Romy! +:)+ Je gedachte over western is niet gek trouwens, wie weet dat ze eens kennis kan maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:38

Wat ook een geweldige hengst zeg! Doet zijn ras grote eer aan! Beeldschoon en zeer willig zo te zien vanaf het filmpje.
Laatst bijgewerkt door troi op 21-06-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:38

wat super gaaf om te zien! knappe meid dat ze haar been toch zo goed onder controle heeft, en dan ook nog dit kan uitoefenen. petje af! +1

boottjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:05

super super super gaaf!
geweldig om te zien hoe ze er mee bezig is en hoe dit voor haar ook een soort therapie is.
het maakt haar zo blij.
ik heb echt heel veel respect voor Romy, blijf haar alsjeblieft aanmoedigen want ze verdient 't.
wauw! :) <3

<3

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:31

Voor zover van harte gefeliciteerd dit ia al super leuk, kippevel

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:37

Wat ontzettend knap van haar.. Gefeliciteerd met haar nominatie en ik hoop dat ze nog ver komt. Heel bijzonder om te zien hoe goed ze haar balans kan houden..

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:41

Wat ontzettend knap. Stable-Enable werkt ook met gehandicapten. Misschien kan ze daar eens echt rijden ;)