paard plots mank

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Belgiƫ

paard plots mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:52

Ik ben sinds een week van stal veranderd. De stal waar ik stond lagen de pistes erg zwaar en ik had angst voor blessures. De pistes op de nieuwe stal (DW stables) zijn echt super! de paarden hebben veel meer afdruk en zijn veel minder vermoeid.
De eerste keer dat ik op DW stables met mijn merrie reed, liep ze de 1ste 5minuten erg onwennig en erg kort. Maar nadien liep ze echt stukken beter dan op de vorige manege.
Nu had ik der maandag een rustdagje gegeven, ze heeft wel enkele uren in de paddock gestaan. Nadien heb ik der nog gepoetst en helemaal niets verkeerd gezien.
Gisteren ga k rijden en het ging niet zo goed. Omdat ze in de nieuwe pistes nog een beetje gespannen is zette ze zich nogal vast op rechts als ik rechts om reed. Dat doet ze in het begin wel vaker, dat is der moeilijkere kant. Naja ik rij der dus door en ik was helemaal blij dat ze rechtsom uiteindelijk super los liet en echt mooi naar de buitenteugel toe liep waar ze het anders nog wel wat moeilijk mee heeft.
Nadien draaf ik links om een stukje (wat normaal der betere kant is) maar nu boog ze links niet zo goed, wat ze anders wel doet. Ik zag er geen probleem in, en heb nog een stukje gegalopeerd met langere teugel omdat ze al aardig goed gewerkt had. (wat ze links om moeilijker vind dan rechtsom)
Nadien stap ik der even met lange teugel om te ontspannen, nog helemaal niets aan de hand. Dan wil ik der links om terug opnemen om nog een beetje te draven en der wat losser te maken met langere teugel. Normaal loopt ze direct goed, maar nu kwam ze zetten ze der achterhand naar binnen, dus ik neem buitenstelling en duw met mijn binnenbeen bij. Ze buigt direct in dus tot hier toe alles goed.
Maar plots begint ze erg vreemd te stappen. Echt zo een waggelstap, dus ik stap af en roep vriend lief die even op der rug stapt zodat ik kan kijken.
Ik verschoot echt aardig! Der achterbenen waren precies hypermobiel! Ik kan het niet goed uitleggen, maar ze draaide in haar heup haar benen helemaal naar buiten. Haar sprongen draaide helemaal weg en ze stapte echt onstabiel.
Dus ik ben direct met der naar de stal gegaan, afgezadeld en DA gebeld.
Da heeft geen idee wat het kan zijn |( Ze heeft ontstekingsremmers gehad en moet enkele dagen op rust. En als het dan niet beter is moet ze naar de kliniek om foto's te nemen.

Ik ben echt zo boos op mezelf!! :( ik heb gewoon men paard mank gereden!!! Arme meid |(
Ik hoop dat ze 'maar' een spierscheur heeft, dan komt het goed met veel rust. Ik hoop dat het niets te maken heeft met der bekken want dan mag ik het wel vergeten |(
Nu denken we dat ze door de andere bodem (en dat ze nu wel veel beter liep op die bodem) ze haar spieren anders belast en die spieren dus zwak waren, en ze daardoor een scheurtje heeft ofzo.

Ik zou het vreslijk vinden moest ik niet meer met der kunnen rijden, maar als het zo is moet ik dat maar aanvaarden, het is mijn eigen fout!
Maar ik wil helemaal niet dat ze altijd gaat pijn blijven hebben |( Ik wil wel dat ze gewoon lekker op de wei kan en genieten van der erg vervroegd pensioen. Ze is namelijk nog maar 5 jaar..

Ik voel me echt erg rot voor wat ik der aangedaan heb :(
wou het even van me afschrijven en zien of er mensen zijn die misschien weten wat ze heeft..

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: paard plots mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:43

Wat een vervelende toestand zeg !
veel succes en beter schap met je paardje en hopelijk komt het gauw weer goed.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:52

Niet meteen zo negatief doen hoor!
Elk paard verstapt zich wel eens en ik denk dat er geen paard in de wereld is die nog nooit onregelmatig heeft gelopen.
Misschien dat je door de betere bodem net even te veel hebt gevraagd van je paard.
Morgen los gooien of even aan de longe.
Mocht het erger worden, dan de dierenarts er nog eens bijhalen.
Eigenlijk kan je het een beetje vergelijken met ons...als je altijd op naald hakken loopt en je gaat ineens op sportschoenen lopen, dan heb je de volgende dag spierpijn!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: paard plots mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:39

Zelfs als het inderdaad uit haar bekken zou komen wil dit echt niet direct zeggen dat het onherstelbaar is hoor. Kijk het eerst eens rustig aan en wacht het even af..Heeft ze met andere paarden in de paddock gestaan of heeft ze daar even gek gedaan? Iets verdraaien of verstappen is zo gebeurt.. Beterschap alvast en voel je niet al te schuldig..

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: paard plots mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:57

Niet gelijk jezelf de schuld geven he. Daar ga jij je niet beter van voelen en je paard ook niet.

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:01

Het is begrijpelijk dat je vooral nu nogal ongerust bent, maar probeer toch niet meteen het ergste te denken! Mijn vorig paard zijn bekken was verzakt door een hevige klap op de wei, en hij kon na zijn herstel zelfs nog recreatief gereden worden. Hou het gewoon goed in de gaten en zorg dat je er op tijd bij bent als het erger wordt. Beterschap aan je paardje :(:)

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: paard plots mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:16

Ik hoop voor je dat het goed komt!
En ik ken een paard die had der heup gebroken en die is weer helemaal hersteld en loopt nu Z dacht ik. En houd haar goed in de gaten ;)

Beterschap met je paardje :)

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:00

dank je wel voor de troostende woorden allemaal!
gisteren (donderdag) was het 2 dagen geleden, en het was nog niet veel beter.
Ze krijgt nu elke morgen ontstekingsremmers bij der voer, en ik heb der alleen wat gestapt.
Ze mankt niet meer, maar dat is waarschijnlijk door de ontstekingsremmers, maar ze draait wel nog steeds der sprongen erg naar buiten |(
hoe langer ik der stap hoe meer. Daarom doe ik gewoon 1 toertje in de bak, en dan de spuitplaats in en koel ik der benen elk 10 minuten.
Verder is ze wel gewoon allert en lijkt ze geen last te hebben van der rug, want ze beweegt wel gewoon der hoofd heen en weer, dus dat is al positief.
Ik probeer overal zo wat druk te zetten, maar ik kan geen plaats vinden waar ze gevoelig is.
Gelukkig komt maandag voormiddag de osteopaat. Ik hoop echt dat die wat kan vinden -O- dan weten we tenminste wat het is..