Ibalia in de paardenkliniek Wolvega, slag in de baarmoeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Ibalia in de paardenkliniek Wolvega, slag in de baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:47

Ibalia (Nimmerdor x Ballyvie x Sineada) is mijn fokmerrie van 18 jaar. Ze is een superbeestje met een heel fijn karakter.
Mijn dochters van 5 en 6 poetsen haar vaak en dan zitten ze gewoon op haar rug. Door een peesblessure 10 jaar geleden kunnen we niet meer op haar rijden en is ze een carriere begonnen als fokmerrie.

Afgelopen vrijdag had ze wat koliekverschijnselen.
De dierenarts gebeld en ze kreeg een spuitje tegen de pijn.
Toen ik ’s middags bij haar kwam, zag ik in haar ogen iets van onmacht, ze lag en voelde zich duidelijk niet goed maar at wel meusli uit mijn hand.

Om twaalf uur vannacht telefoon, mijn moeder aan de lijn. Ik moest gelijk op stal komen. Ibalia had een gedraaide baarmoeder en moest met spoed geopereerd worden.
We moesten naar de Paardenkliniek in Wolvega.
Dus paard op de trailer en samen met mijn vader en Jacob de buurman naar de kliniek.
Daar aangekomen werd ze gecheckt door de dierenarts en gelijk klaargemaakt voor de operatie. De operatie gebeurde staand.
We hebben weer de pech dat deze aandoening vaak in de 8e of 9e maand voorkomt. Ibalia is 10 maanden drachtig en dit bemoeilijkt het draaien.

Om 2.00 uur werd begonnen met de operatie en om half 3 kon de dierenarts eindelijk de draai krijgen. Na veel krachtsinspanning.
Pfff, dat was wel even spannend.

Zaterdagmorgen telefoon, geen goed bericht. Ze had weer veel last en ze moesten weer opereren.
Verdorie! Alle hoop die ik ‘s nachts had was weer weg.
Een half uur later weer telefoon, hoeveel ongemak ze heeft van haar peesblessure. Veel want ze had gisteren de hele dag lopen draaien op stal en tijdens de operatie ook natuurlijk anders belast.
We wisten dat de pees al slecht was maar ze kon er nog goed mee leven. Helaas was de laatste tijd het verslechterd en daarom had ik al besloten dat ik, zodra het veulen oud genoeg zou zijn om zonder zijn moeder te kunnen, afscheid van haar zou nemen.
’s Middags nog even op ziekenbezoek geweest met man en kinderen en gelukkig wilde ze een appeltje aannemen van mijn jongste dochter. Verder wilde ze niet eten. Helemaal niet volgend de DA. Een medewerker van de kliniek zou kuil meenemen van huis met de hoop dat ze dat wel wil eten.
’s Avonds om 23.00 telefoon. Het gaat slecht. Wat wil ik? Een (dure)kijkoperatie om te zien wat er aan de hand is in de buik. De operatie is zwaar en het is de vraag of Ibalia er wel beter van zou worden. Ook zou de kans dat het veulen verworpen zou worden, groot zijn.
Ik was vreselijk emotioneel toen ik de da terugbelde met het besluit dat ik die operatie niet meer wilde en dat we er maar een einde aan moesten maken. Maar zover was de da nog niet. Dus werd ze op pijnstillers gezet en kreeg ze vocht toegediend. Het was erop of eronder.

Zondagmorgen weer telefoon. Het gaat goed. De harstslag was gedaald en er was weer hoop.
Dus ik weer op ziekenbezoek en ik trof daar een heel zielig hoopje paard aan. Man, wat voelde ik me schuldig..Moet ze nu ten kosten van alles nog een veulen op de wereld zetten. Aan de andere kant vind ik het ook heel erg dat we het veulen anders geen kans zouden geven. Ik hink op 2 gedachten en wordt heen en weer geslingerd tussen allerlei gedachten en gevoelens.
Ik had allemaal lekker dingen meegenomen maar ze wilde niets hebben. Zelfs niet de lekker muesli die ik had meegenomen.
Dus verdrietig weer naar huis en heel erg verward. Wat moeten we? Gaan voor het jonge leven of de knoop doorhakken.

Maandag weer gebeld door de da. We moeten haar ophalen.
De buik hoort goed, ze heeft gemest en verder kunnen ze niet voor haar doen. De pees blijft een groot probleem en het eten ook.
Volgens de da heeft Ibalia heimwee en is ze zeer ongelukkig in de kliniek.

Dinsdag hebben we haar dan opgehaald en toen ik aankwam op stal wist ik niet wat ik zag. Een zeer attente merrie die gelijk begon te roepen toen de ze klompen van mijn vader hoorde en op alles lette wat voorbij kwam.
Het appeltje wat mijn jongste dochter haar aanbood, werd met smaak opgegeten en ze ging bijna rennend richting trailer.

Thuisgekomen werd ze begroet door al haar stalgenoten (zij is de alphamerrie) ze nam een hap uit de zak muesli en toen we haar op stal zette, liep ze gelijk naar de voerbak.
De hele morgen was ze aan het snuffelen en aan het peuzelen in het stro en hooi.

De kansen zijn weer gekeerd en de hoop dat ze over 6 weken een veulen krijgt neemt elke dag toe. Ze krijgt nog steeds pijnstillers en dat gaat goed.
Dat we dit jaar afscheid moeten gaan nemen van haar, dat is een onvermijdelijke beslissing. Maar hopelijk hebben we dan een nakomeling van haar die ons dan altijd aan haar zal doen herinneren.

Nog even hulde aan de mensen van de Paardenkliniek Wolvega. Die mensen doen vol overgave hun werk. Het lijkt net of het hun iegen paard is waar ze mee bezig zijn. Echt super, ik ben ze dan ook erg dankbaar voor wat ze voor Ibalia gedaan hebben.

owens-mama

Re: Ibalia in de paardenkliniek Wolvega, slag in de baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

Poeh wat een verhaal, ik hoop voor jullie dat ze goed opknapt en een kanjer van een veulen ter wereld brengt

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:12

Oh wat fijn dat ze alsnog is opgeknapt! Wanneer is ze uitgerekent?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:25

Oh gelukkig maar,je zult je wel kapot geschrokken zijn! hoop dat de laatste 6 weken zonder problemen gaan en ze in alle rust een lief klein veulentje op de wei kan zetten! Sterkte ermee!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:28

Brr, krijg er gewoon kippevel van zeg!!

Hopelijk komt het nog een beetje goed met haar en zet ze straks een plaatje van een veulen op de wereld! :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:28

jeeetje wat heftig zeg! Heel veel sterkte. Inderdaad, de kliniek in Wolvega is fantastisch.

Op welke manier is Ibalia familie van de merrie Pebalia, weet je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:29

O jeetje! Sterkte en ik hoop dat het goedkomt!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:32

Wat een naar verhaal!
Ik hoop dat ze jullie nog een mooi veulen gaat schenken!
Sterkte!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:36

Wat een onwijs moeilijke situatie! Lijkt me verschrikkelijk om op zo'n moment een beslissing te moeten maken.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat met de bevalling!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:36

Enige wat ik kan zeggen, sterkte.
Fijn dat je je verstand voor laat gaan op je gevoel.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:45

Bedankt voor alle lieve reacties. Het lijkt op dit moment goed te gaan maar we leven met de dag.

Zicky schreef:
Oh wat fijn dat ze alsnog is opgeknapt! Wanneer is ze uitgerekent?

Ze is 29 maart uitgerekend

Mindfields schreef:
jeeetje wat heftig zeg! Heel veel sterkte. Inderdaad, de kliniek in Wolvega is fantastisch.

Op welke manier is Ibalia familie van de merrie Pebalia, weet je dat?

Vast, maar de balia-stam is zo vertakt dat ze waarschijnlijk heel in de verte familie zijn.
Wat is de moeder van jouw Pebalia?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:49

Joh geen idee, het is niet mijn merrie maar staat op stal waar ik met mn paarden sta. Hele goeie merrie overigens. Dacht misschien is ze wel naaste familie van jouw merrie. Nogmaals heel veel sterkte en hopelijk verloopt alles voorspoedig.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:51

Tsssssss, zit ik de hele dag m'n Hyves in de gaten te houden, lees ik hier de update!!! :D
Goed te lezen dat het de goede kant op gaat met Ibalia!!! Super dat ze weer eet! Dat geeft de burger weer moed! Reed gisteravond bij jullie stal langs en toen dacht ik nog "zou ze er staan.....?". Ik kom er vanavond weer langs, dan zal ik even naar haar toeteren, hihi!
Nou meid, geniet van je peerdje en vertroetel haar maar lekker! Ben erg blij voor jullie! *\o/*

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:58

Roxx schreef:
Tsssssss, zit ik de hele dag m'n Hyves in de gaten te houden, lees ik hier de update!!! :D
Goed te lezen dat het de goede kant op gaat met Ibalia!!! Super dat ze weer eet! Dat geeft de burger weer moed! Reed gisteravond bij jullie stal langs en toen dacht ik nog "zou ze er staan.....?". Ik kom er vanavond weer langs, dan zal ik even naar haar toeteren, hihi!
Nou meid, geniet van je peerdje en vertroetel haar maar lekker! Ben erg blij voor jullie! *\o/*

Ik ben zo in de war dat ik niet weer waar ik wat het neergezet :D
Zal de groeten aan d'r doen. ;)

Toen ik gisteren tegen de meiden vertelde dat ik naar haar toe ging, vroeg Marieke of ik de groeten even deed van Marieke, zo schattig..

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:16

Pff, dat is nogal een verhaal zeg!
Volgens mij een bijzonder wilskrachtige dame als ik je verhaal zo lees.

Sterkte en geniet idd maar lekker van dr

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:21

ik hoop heel erg dat ze nu gezond blijft tot het veulen er is,en hopelijk kan ze dan nog even van haar veulen genieten,ik ben blij voor je dat je haar weer thuis hebt.en dat ze weer eet en drinkt.verder zal ik voor je hopen dat het goed met haar blijft gaan.groetjes heidi

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:44

Fijn dat ze weer thuis is en het goed gaat.
Ik hoop echt dat ze jullie een mooi veulen schenkt.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:45

Hoe gaat het vandaag met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:50

heftig zeg, hoop dat het veulen gezond mag worden.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:56

Jemig wat een rollercoaster van emoties zijn jullie doorheen gegaan. Ik hoop en duim met je mee dat er een prachtig veulentje uitkomt waar de merrie nog lange tijd van mag genieten. :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:58

Jeetje arme paard, gelukkig is ze weer zo goed dat ze graag naar huis wil, die kliniek is super, zo te lezen, zal ik onthouden.

Ook ik heb er gewoon kippenvel gekregen toen ik het verhaal las, hopelijk blijft het goed.

Veel geluk toegewenst.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:01

jeetje wat een verhaal...maar gelukkig staat ze weer thuis,hopenlijk blijft het goed gaan en krijg je een prachtig aandenken van haar...

ik ga heel hard duimen dat alles goed blijft gaan...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:45

Bedankt voor jullie lieve reacties.

het gaat inmiddels geod met Ibalia, tenminste naar omstandigheden.
We hebben de pijnstillers kunnen halveren en haar bandages laat ik nu ook langer af.
Ik heb het idee dat ze dus veel minder pijn heeft en dat ze zich goed voelt. Ze is heel attent en houdt, als een echte alphamerrie, de boel goed in de gaten.
Ze heeft volledige boxrust maar mag dus wel aan de hand grazen en dat vindt ze heerlijk.
Gelukkig gaat het eten ook beter, na 4 verschillende soorten voer te hebben gekocht, heeft mevrouw nu besloten dat het 1e zakje voer (merriebrok) toch wel lekker is. Haver en appels zijn nog steeds favoriet maar we zijn blij dat de bak met brokjes ook op gaat. Dat moest ook wel want de ribbetjes waren al te zien.

De hoop op een levend veulen wordt met de dag groter en we wachten nog steeds met spanning af. Steeds als de telefoon gaat op moment dat ik het niet verwacht (bv op mijn werk of 's morgens vroeg) dan schrik ik nog steeds.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:54

Da's super nieuws!!! *\o/*

Een beetje muesli door de biks wil ook nog wel eens helpen, vinden ze vaak erg lekker. Als je eerst even wat wilt proberen om te kijken of ze het lust moet je maar een gil geven, dan breng ik wat langs.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:02

Ik had ook meusli gehaald maar dat was ook niet goed.
Zelf vodn ik het lekker ruiken, het kon volgens mij zo door de yoghurt heen