mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:54

soms moet je ook het veiligste kiezen vind ik.
Bij ons moet ik dan kiezen op een 60 km weg lopen of rijden waar ze je passeren met
80 want het is een scheurweg of veilig op het fietspad. Nou ik kies voor het fietspad,
en alle ruiters die ik tegen kom doen dat ook.

Ik heb geen last van onbegrip, meestal bellen ze even en dan houd ik halt zodat ze erlangs kunnen, meestal groeten ze en groet ik terug. Ik vind dat mensen wel iets meer begrip voor je kunnen hebben. Zeker als je ze niet hinderd en gewoon de ruimte geeft om te passeren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:56

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:57

Het is toch ook zo, dat er een aantal
organisaties bezig zijn met dit soort dingen?
hierbij promoten ze volgens mij niet alleen
de veiligheid wat paard en ruiter moeten doen,
maar volgens mij lichten ze ook de ''andere''
mensen in, over veiligheid op de weg
als je een paard tegen komt.. Lachen

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:59

Xme schreef:
gister ook ik en een vriendin naar buiten ( linnietje ) hier

kwam er van achter een auto aan ( zo gepimptewagen met dubbele uitlaat )
zij midden op de weg rijden van je remt maar af

dit zou ik zelf nooit doen. Je wekt hiermee alleen maar ergenis mee op.
Plus het gevaar dat als je dan toch opzij gaat de bestuurder een dot gas geeft
om zijn ergenis te uiten waardoor je paard dubbel zo hard kan schrikken, of hij snijd je de pas af. Je plek op de weg is zoveel mogelijk rechts, dit zal ik dan zeker ook doen waar auto's rijden om problemen niet uit te lokken.

Ik kan er zelf ook niet tegen als mensen geen rekening houden met paard en ruiter,
maar het is geven en nemen. De mensen die rustig voorbij rijden die groet ik vriendelijk als bedankje, en dan denk ik maar aan dat soort mensen als er weer eens een asso voorbij scheurt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:05

Tja, vaaak is het wel onwetendheid.

Maandag ook, moeten we altijd een half uurtje rijden na het ponyclubterrein, waar 15 min. langs een rusitge weg is. Komt er zo'n motor aan, die zo'n extra hard geluid maakt, echt 'zo'n crossmoter. Normaal schikt mijn paard er niet van, maar een jong maar dat meeliep, flipte totaal, dus alle 4 zaten ze te stuiteren. Die man schok zich het apezuur, en draaide maar om, hij ging wel een andere weg. Vond ik toch wel erg aardig van hem.

Maarja, woensdag op diezelfde weg (Heel smal weggetje), komt er een vrachtwagen aan, nou dan kan je nergens heen, die neemt de hele weg in beslag. Dus ik, en 2 andere pony in de berm, hij reed zo'n meter van ons af. Wij hadden zoiets van, Als hij nou stopt, stappen we er rustig langs. Nee hoor, gewoon doorrijden die aso. Pony's op hol, ik bijna geplet, tussen de vrachtwagen en een lantarenpaal (Zat zo'n meter tussen)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:09

Jester_ schreef:

Maandag ook, moeten we altijd een half uurtje rijden na het ponyclubterrein, waar 15 min. langs een rusitge weg is. Komt er zo'n motor aan, die zo'n extra hard geluid maakt, echt 'zo'n crossmoter. Normaal schikt mijn paard er niet van, maar een jong maar dat meeliep, flipte totaal, dus alle 4 zaten ze te stuiteren. Die man schok zich het apezuur, en draaide maar om, hij ging wel een andere weg. Vond ik toch wel erg aardig van hem.

Maarja, woensdag op diezelfde weg (Heel smal weggetje), komt er een vrachtwagen aan, nou dan kan je nergens heen, die neemt de hele weg in beslag. Dus ik, en 2 andere pony in de berm, hij reed zo'n meter van ons af. Wij hadden zoiets van, Als hij nou stopt, stappen we er rustig langs. Nee hoor, gewoon doorrijden die aso. Pony's op hol, ik bijna geplet, tussen de vrachtwagen en een lantarenpaal (Zat zo'n meter tussen)

Ik snap ècht niet wat je met zulke dieren op de weg doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:09

ik denk dat het idd vaak onwetendheid is.. zo zijn hier de jongens op de brommers heel rustig, zetten hun brommer zelfs uit, en diegene die niet 'in het dorp' wonen, rijden vaak gewoon door, of ze toeteren als ze je kennen.. de jongens die stoer willen doen, komen zelf wel in de problemen zo heb ik gezien Haha!
vindt het nog steeds mooi dat die jongen een half jaar heeft moeten fietsen Huilen van het lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:10

slimmerik schreef:
Jester_ schreef:

Wat ik op de weg doe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:10

slimmerik schreef:
Jester_ schreef:

als jonge paarden die nog niet (helemaal) verkeersmak zijn, niet op de weg mogen, hoe wil je ze dan verkeersmak krijgen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:12

Mijn pony is zo goed als verkeersmak, alleen tja, als de rest begint te flippen, dan doet ze mee ja. En als er en vrachtwagen een meter naast haar rijdt, is dat ook wel logisch ja.

En precies zoals Dees_Daan zegt; hoe wil je ze verkeersmak maken als je niet op de weg mag komen volgens jou?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:15

Een vrachtwagen op een meter daar moet een paard waarmee je op de openbare weg gaat tegen kunnen mijns inziens, desnoods laat je iemand ernaast lopen de eerste paar keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:17

sonjim schreef:
Een vrachtwagen op een meter daar moet een paard waarmee je op de openbare weg gaat tegen kunnen mijns inziens, desnoods laat je iemand ernaast lopen de eerste paar keer.

hoe wil je dat doen? vrachtwagenchauffeurs vragen om bij je langs te rijden? de merrie die ik rijd, is al 16 jaar ohz, en loopt al 16 jaar buiten, schrikt nergens van.. maar het geluid van een vrachtwagen (sissend geluid) vind ze wel eng, ik kan haar onder controle houden, maar ze vind het niet leuk.. de 1 is bang voor een bushokje, de ander voor een vrachtwagen.. en je rijd niet elke dag naast een vrachtwagen lijkt mij..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:18

Als ze 's maandags nog het verkeer in gevaar gebracht hebben door te stuiteren dan is het echt onverstandig om er woensdag wéér mee de weg op te gaan.

Een vrachtwagen is een duur vervoersmiddel die van A naar B moet en niet voor iedere ruiter stil kan houden.
Aangezien het een smalle weg betrof, had je met toch al zenuwachtige paarden een uitrit op moeten zoeken. Die goede man denkt ook dat je met verkeersmakke paarden op de weg komt. Een ruiter dient ten alle tijden zijn paard onder controle te hebben. Oefenen met verkeersmak maken doen wij op het terrein.

Vrachtwagen, tractor, motor, brommer.... alles wordt eerst goed getest op het terrein.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:19

Tja, mijn vader was erbij, maar die fietste een stukje voor. En normaal gesproken komt een vrachtwagen niet zonder tusseniets een meter langs je heen. Lekker zo'n sissend geluid, vond ze niet heel erg leuk. Ze ging niet aan de kletter, ze wou alleen er langs rennen, waar ik het niet mee eens was, dus ze gewoon zenuwachtig bleef staan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:22

Mijn paard is 13, en komt al 10 jaar over de weg, al 10 jaar lang, 2 x per week dezelfde weg, die kent ze uit het hóofd. En ik zei ook; Ze schikt normaal er nóoit van, alleen tja; Toen de andere 3 begonnen, ging ze ook dribbelen ja.

Ons terrein is nou niet zo groot dat er een vrachtwagen langs kan. Tractors vind ze oook helemaaal niet eng

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:24

Je moet maar een moeder met een klein kind op de fiets zijn die daar rustig fietst en zo'n paard wat aan de kletter gaat walst over je heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:25

slimmerik schreef:
Als ze 's maandags nog het verkeer in gevaar gebracht hebben door te stuiteren dan is het echt onverstandig om er woensdag wéér mee de weg op te gaan.

Een vrachtwagen is een duur vervoersmiddel die van A naar B moet en niet voor iedere ruiter stil kan houden.
Aangezien het een smalle weg betrof, had je met toch al zenuwachtige paarden een uitrit op moeten zoeken. Die goede man denkt ook dat je met verkeersmakke paarden op de weg komt. Een ruiter dient ten alle tijden zijn paard onder controle te hebben. Oefenen met verkeersmak maken doen wij op het terrein.

Vrachtwagen, tractor, motor, brommer.... alles wordt eerst goed getest op het terrein.

die moet je dan maar net tot je beschikking hebben Clown wanneer zou je de weg dan wel weer op kunnen? vind dat dat er niets mee te maken heeft.. dus als een paard dat langer onder het zadel is, schrikt, en begint te stuiteren, dan mag je de volgende dag niet op de weg komen? ze moeten het toch leren? mijn keuze zou zijn, om op rustige weggetjes te oefenen (iemand met brommer kan je nog wel vinden) maar als er net op dat rustige weggetje iets 'vreemds' aankomt.. tjsa.. en niet iedereen heeft een vrachtwagen, tractor, motor, en auto op het terrein staan.. laat staan dat het past, om ze daar te laten wennen..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:26

Okee dan moet je ook niet zeuren. Het weggetje was supersmal volgens Jester dus vind ik het knap en goed van de chauffeur dat ie er nog een meter tussen kon houden. Ruiters kozen er zelf voor om er langs te gaan.... ze hadden ook om kunnen keren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:27

Oh, je denkt nu dat mijn pony al schikt van een bewegend blaadje?

Nou nee. Als je ook even leest wat ik typ; Ze ging toch niet aan de kletter?

En btw; als moeder met klein kind moet je het kind meteen leren niet te dicht bij paarden te komen. Dus dat slaat nergens op

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:28

& dan komt die ons achterna zeker?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:29

Jester_ schreef:
Oh, je denkt nu dat mijn pony al schikt van een bewegend blaadje?

Nou nee. Als je ook even leest wat ik typ; Ze ging toch niet aan de kletter?

En btw; als moeder met klein kind moet je het kind meteen leren niet te dicht bij paarden te komen. Dus dat slaat nergens op

Ik schrijf niets over bewegende blaadjes. Maar als een paard 's maandags staat te stuiteren dan kun je de eerstvolgende keer trammelant verwachten. En voor een paard wat op hol slaat (doordat ruiters beetje eigenwijs zijn) kun je een klein kind niet voor weg houden. Dat walst over zo'n kind heen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 08-08-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:30

slimmerik schreef:
Okee dan moet je ook niet zeuren. Het weggetje was supersmal volgens Jester dus vind ik het knap en goed van de chauffeur dat ie er nog een meter tussen kon houden. Ruiters kozen er zelf voor om er langs te gaan.... ze hadden ook om kunnen keren.

en als het nou een lange weg is? dan kan je keren, maar dat maakt niets uit.. vrachtauto moet dan toch langs jou..
ik vind het idd ook knap van de chauffeur dat er nog ruimte tussen zat, en als hij af zou remmen, zit je weer met dat sissende geluid, *is nog meer stress voor je paard* het is keuzes maken.. (nu ben ik blij dat mijne geen stresskip is, die is nog maar 2 en nergens bang voor zie onderschrift)

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:30

wielrenners en ik, dat zijn geen "vriendjes" ze razen soms echt als gekken langs, vorig jaar nam er bijna een mijn stijgbeugel mee zo vlak kwam hij langs mij. Gelukkig blijft mijn paardje rustig.

wat ze enger vindt zijn de mensen in het bos die zich verschuilen achter de bomen omdat ze bang voor paarden zijn. Daar schrikt mijn pard pas echt van, ziet ze opeens ies bewegen achter een boom...... bommetje!!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:31

was idd een lange weg.

Nou, ik rij al 4 jaar lang die weg met haar, 99 van de 100 x schikt ze nergens van hoor. Alleen toevallig 2 x in 1 week

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:33

Over rekening houden gesproken.. iedere km die die vrachtwagen vaart mindert voor jou als ruiter is al rekening houden met. Verwachten dat hij stil gaat staan voor je is eigenlijk van de zotten.

Vind de reacties hier nog steeds getuigen van erg veel rekening houden met jezelf en je paard, niet met je medeweggebruikers.