Van peesblessure paard, naar gebroken knie ruiter..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Van peesblessure paard, naar gebroken knie ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:43

How one second can change everything..

Afbeelding

Gisteren werd ik door mijn paard de lucht in gelanceerd, waarna ik netjes met beide voetjes rechtop op de grond landde. Helaas brak ik daarbij mijn knie op meerdere plekken.. Als kers op de taart had ik 2 dagen daarvoor gehoord dat ik mijn paard na ruim een jaar ellende, weer echt op kon pakken..

Laat ik bij het begin, beginnen. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.
November 2014 begon alle ellende met mijn merrie, van vervelend gedrag, ontsnappen uit de wei, naar onverklaarbaar ziek. Een hele poos gerommeld met dierenartsen en in februari moesten we de stal verlaten (zij was daar geboren als veulen en nooit ergens anders geweest). 2 weekjes overbruggen op een andere stalling en eind februari kwamen we op de stal waar we nu nog staan. Op haar verschrikkelijke gedrag na (losbreken, uit de wei ontsnappen) ging het redelijk goed met haar, behalve dan dat ik mijn eigen paard niet herkende. Ze was namelijk altijd erg heet onder het zadel voordat ze ziek was, en op deze stal was ze absoluut niet vooruit te branden..

Hier begonnen helaas ook de kolieken, ze kreeg eind april voor het eerst koliek en tot eind september hebben wij hier met flinke regelmaat last van gehad. Voor het hele verhaal zie mijn onderschrift. Na veel aanpassingen en veranderingen in haar voer en stalling, heeft ze na september geen koliek meer gehad en gaat het op dat gebied heel erg goed met haar.

Tussen de kolieken door kon ik haar steeds 1/2 weekjes rijden. Ze was stijf en dat vond ik logisch na wat ze had meegemaakt, dus in juni besloot ik de fysiotherapeut te laten komen voor haar. Binnen 5 minuten constateerde hij dat ze niet stijf was, maar kreupel. Ik heb meteen een afspraak gemaakt bij de kliniek en daar bleek inderdaad dat ze kreupel was, een peesblessure..

Mooi poedersuiker, steeds terugkomende kolieken en nu ook nog een peesblessure. Ik heb haar laten behandelen met stamcellen en moest maanden lang 5 keer per dag wandelen met haar (voor hele verhaal zie onderschrift). De stamcellen deden hun werk goed, ik mocht gaan opbouwen, koliek leek even onder controle maar in september was het weer raak, zo erg dat ze weer naar de kliniek moest.
Ze was heel erg afgevallen tijdens de laatste keer koliek, ze had wonden op haar heupen van het liggen (ondanks de dekens die ze om had). Door de klap van de koliek besloten om haar eerst bij te laten komen, en daarna opnieuw te beginnen met het opbouwen qua rijden.

Dat ging goed, heel goed. Ze was erg fris maar ze liep heerlijk, ze genoot duidelijk van het werk. Door haar extreme frissigheid besloot ik om iets eerder dan de afgesproken datum, de kliniek te bezoeken. Ze mocht pas galopperen na de laatste controle, maar ze was niet meer te houden onder het zadel.
Afgelopen woensdag stond ik dan vol zenuwen op de kliniek, zouden we eindelijk echt goed nieuws krijgen? Na de kolieken ook de peesblessure verleden tijd? Het antwoord was JA! Haar pees zag er heel goed uit, was sterk genoeg om het echte dressuur werk weer aan te kunnen. Ik moest nog 2 maanden opbouwen/doortrainen, galop meenemen en uitbreiden en dan nog 1 keer terug naar de kliniek.

Thuis meteen opgezadeld en lekker aan het werk, galop leek nergens op maar ze was erg blij dat ze eindelijk mocht. De dierenarts had aangegeven dat ik haar maar beter goed aan het werk kon zetten, dan dat zij zelf van alles verzon en daarmee haar pees overbelastte. Dat deed ik dus ook, lekker het hoofdje en lijfje aan het werk zetten.

Gisteren (vrijdag) klom ik er voor de derde keer, na het goede nieuws, op. Ze was erg fris en het was druk in de bak, elk geluidje was aanleiding voor haar om met 4 benen tegelijk omhoog te komen. Ik besloot aan te galopperen, zodat ze wat energie kwijt kon. Ze ging hard, heel hard, luisterde wel goed en was stuurbaar dus ik besloot haar even de ruimte te geven om wat tempo te maken op de lange zijdes. Op de korte zijdes terug naar een langzaam galopje. Bij de deur schrok ze ergens van, ze gaf een flinke dot gas en schoot de volgende korte zijde door, waarbij ze bokte en ontzettend hard tegen de achterwand aan trapte..

Daar ging ik.. Ik werd hoog het zadel uit gelanceerd en wist mezelf zo op te vangen dat ik netjes met twee voetjes op de grond terecht kwam.. Helaas met overstekte knie, en gevolgd door een hele harde knak.. Daar zat ik dan, op de grond, met pijn, heel veel pijn.
Maar ik kon me niet voorstellen dat het gebroken was, ik kon mijn tenen en enkel gewoon bewegen. Waarschijnlijk verrekt, er werd een stoel de bak in gesleept en een bekertje water. Even zitten en bijkomen, maar de pijn werd steeds erger en na ruim twintig minuten besloten we om toch maar naar het ziekenhuis te gaan..

Daar kreeg ik te horen wat ik niet wou horen, gebroken, en goed ook. Veel bezorgde gezichten van artsen en verpleegkundige terwijl ik van foto's naar scans werd gereden. Mijn rijkleding en schoenen nog steeds aan want we kregen niks uit. De uitslag van de CT scan duurde het langst, ik wist dat het gebroken was, maar niet hoe erg. Ik dacht dat een breuk niet heel slecht kon zijn, maar de bezorgde gezichten gaf me een ander gevoel.

Ik heb een breuk waar mijn knie en onderbeen samenkomen, aan de voorkant. Daarnaast aan de binnenkant van mijn knie nog meerdere breuken, ze zijn mooi maar heel gecompliceerd. Ik moet geopereerd worden, helaas pas over 1,5e week omdat er nu geen tijd was. De chirurg zei dat de operatie heel lang duurt en daarom niet meteen plaats kon vinden. Momenteel zit ik van mijn enkel tot lies in een spalk.

Uiteraard wou ik meteen weten wat elke ruiter wil weten; wanneer mag ik er weer op?! Kan ik uitgaan van 6 weken? Dat staat normaal toch voor een breuk? De chirurg moest lachen maar kon helaas niet beamen dat het 'maar' 6 weken zou duren. Sterker nog; na de operatie mag ik 8 weken helemaal niks.. Daarna 8 weken lang weer 'leren' lopen, en dan nog 8 weken leren om alle dagelijkse dingen weer te doen.. Dan ben ik 24 weken verder, bijna een half jaar dat ik dus eigenlijk vrij weinig mag.. Het volledig genezen van de breuk zal een jaar duren, maar hij zei niet dat dat ook betekent dat ik er een jaar niet op mag (gelukkig).

Dus na ruim een jaar mijn paard niet echt kunnen rijden.. heb ik 3 dagen kunnen genieten.. en nu ben ik zelf zeker een half jaar zoet met niks doen.. Gelukkig is er een stalgenoot die mij wil helpen om mijn paard verder te trainen en op te bouwen, ze heeft er vandaag voor het eerst opgezeten en ik heb ervan genoten! Het zag er echt heel goed uit. Ik mag van geluk spreken dat zij mij wil helpen om die kleine draak op de rit te houden, en een beetje onder de duim te krijgen. Anders had ik haar mogelijk een half jaar lang in training moeten zetten.. en dat is best een duur grapje als je nagaat dat ze van de dierenarts eigenlijk 7 dagen in de week gereden moet worden.. Dat is sowieso niet haalbaar dus maandag bel ik even met de kliniek om te overleggen. Mijn merrie heeft het afgelopen jaar ook voldoende meegemaakt, ik wil niet dat er meerdere mensen zijn die haar trainen op dit moment. We moeten maar even roeien met de riemen die we hebben :). Naast het feit dat het mij nog al wat geld scheelt dat ik haar niet in training hoef te zetten, ben ik heel blij dat zij de uitdaging aan wil gaan. Aangezien de meeste mensen ervoor passen om op haar te rijden nu ze zo ontzettend heet is. Wat dat betreft kan ik dus in mijn handjes knijpen en ben ik heel blij met de mensen die mij helpen om haar iniedergeval op het been te houden. We zijn van heel ver gekomen, nu ik nog..

Sorry voor het lange verhaal, maar het is wel even fijn om van me af te schrijven. Want jullie kunnen je misschien wel voorstellen dat de frustratie erg groot is momenteel haha.
Ik hoop dat 2016 voor zowel mijn paard als voor mij, een beter jaar zal worden!

MerleSimone

Re: Van peesblessure paard, naar gebroken knie ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:49

Jemig wat heftig, ontzettend kút gewoon.. Heel veel sterkte, ook met de operatie. Hoe is je pijn nu dan? Omdat je een spalk hebt, is die niet een beetje beweeglijk?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:02

Jeetje wat een pechvogel ben je, heel veel beterschap.

Mijn paard was gisteren ook zo super fris, gelukkig ben ik blijven zitten terwijl we bokkend de diagonaal over gingen. En ik mag alleen maar stappen ivm peesblessure aan 2 voorbenen. Het zit blijkbaar in de lucht.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:03

jeetje, wat rot zeg!!! Heel veel sterkte de komende tijd en ik wens je een voorspoedig herstel toe!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:14

Oooh brrrr sterkte!!! Super jammer voor jou! Mijn paard had ook een peesblessure. Woensdag voor de eerste maal opnieuw gereden. Hij was braaf. Bij het lossen van de trailer ijzer afgetrapt en er op gaan staan. Maar wat jij meemaakt is nog zoveel erger!!! Hou de moed er in en keep on smiling!!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:47

Jeetje wat een verhaal! Heel veel sterkte!
Lijkt een beetje op mijn verhaal.
Ik wilde 29 juli opstappen voor een buitenritje. Tijdens het opstappen gebeurde er iets, nog steeds geen idee wat, maar hij schoot er vandoor en met een slidingstop vlak voor het hek belande ik eronder. In het wegdraaien en afzetten is hij op mijn enkel gaan staan en is mijn enkelvork en kuitbeen gebroken. Ook ik dacht dat het niet gebroken zou zijn maar werd gelijk ontzettend misselijk en kon alleen nog maar verkrampt liggen. Dus toch naar het ziekenhuis. Op twee plekken gebroken maar ze konden vanwege de zwelling niet direct opereren. Twee weken in het gips gezeten en geopereerd.
Omdat de breuk scheef zat en alles er omheen ontzettend stijf geworden was hebben ze het met tractie uitelkaar moeten halen en op elkaar laten zakken. Ontzettend last van gehad en de eerste 8 weken na de operatie niks kunnen doen. Daarna met fysio rustig opgebouwd en 6 weken daarna kon ik enigzins zonder krukken lopen. Nu uiteindelijk ruim 18 weken later ga ik deze week weer een keer rijden.
Mijn paard heeft al die tijd in de wei doorgebracht. Ook ik wilde niet dat meerdere mensen hem zouden trainen en in training zetten voor die 18 weken zag ik financieel niet zitten. Dus hem vakantie gegeven, wat voor zijn been( schieffelblessure gevolgd door peesblessure) ook goed geweest is, dat is nu veel rustiger ondanks dat het al ruim een jaar genezen is.

Heel veel sterkte en succes komende tijd.
Ik heb mijzelf goed kunnen vermaken die 10 weken op de bank en in bed door uiteraard veel te slapen en ik ben gaan breien. Dat was voor mij echt anti verveling. Heb voor een vriendin allemaal babykleertjes gebreid. Dus had ook een doel dat scheelt wel.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:00

Bah wat een naar einde van wat een nieuw begin had moeten zijn. In dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1805302 vind je lotgenoten. Zelf heb ik vorig jaar augustus mijn knie gebroken. Heb nog steeds wel last, maar dat is niks vergeleken bij sommige anderen. Heel veel sterkte!!!

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:11

Oef, wat een tegenslag. Hopelijk revalideer je snel. Bekijk het van de positieve kant: nu krijgt je paardje nog wat extra maandjes tijd om rustig op te bouwen en dat kan na een peesblessure nooit kwaad.
Veel sterkte alvast!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:11

Pfff dat is echt balen. Wat fijn dat je stalgenoot haar kan oppakken.
Ik ben nu ook aan het opbouwen met mijn paard na een peesblessure. Ik mag nog alleen stappen, maar bij elk vreemd geluid, of een galopperend paard wordt ze een bom. Ik ben er van de week afgestapt en heb er naast gelopen om mezelf en haar te beschermen.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:26

Jeetje wat heftig zeg! Heb je nu dan niet alsnog veel pijn met die spalk? Hopelijk verloopt alles voorspoedig met en na de operatie!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:34

Jeetje wat een pech. Zo mooi "landen" en dan zo slecht terecht komen.

Ik heb mijn knie verbrijzeld gehad ( ging wel echt direct naar OK toen, uiteindelijk 2 keer geopereerd geweest en nu zitten er nog pinnen in) en ik kon eerder weer rijden dan lopen. :+
Na drie maanden zat ik weer in t zadel. Helaas nu heel wat jaar verder een hele slechte knie met veel artrose (maar te jong voor nieuwe knie).

Hopelijk herstel je snel en goed! Die knie, gebruik je echt overal bij haha.

Sterkte en beterschap! :(:)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:00

Gets wat een pech heb je gehad zeg.
Ik heb in 2010 gecompliceerde beenbreuk gehad kuit/ scheenbeen. Uitgegleden en voet bleef staan en scheen brak. Was ook een open breuk.
Heb uiteindelijk een half jaar eruit gelegen. Traject ong. wat chirurg jou heeft gegeven.
Al heb ik in het gips gezeten tot mijn lies, en een week volledige bedrust. Operatie was na 24 uur ivm drukte.
Ze willen ook wel eens later opereren om zwelling te laten verminderen.

Succes met de komende periode. En beterschap

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:04

Jeetje, dat is een klap geweest :oo Hebben ze uiteindelijk je laars open geknipt?
Hopelijk ben je toch snel weer 'up en running'! Beterschap!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:14

Pfoe wat heftig, echt niet fijn na net goed nieuws te hebben gekregen :n. Hier op stal is ook een meisje deze week van haar paard gevallen, scheen-en kuitbeen is gebroken bij haar.
Veel beterschap :(:)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:27

Bedankt voor jullie lieve reacties!
Ik heb inderdaad nog heel veel pijn met die spalk, het ondersteunt eigenlijk alles behalve mijn knie haha. Het beperkt me alleen in mijn bewegen. Ik heb nu al last van mijn stuitje en hakken van het zitten/liggen de hele dag in de zelfde posities. Dat gaat nog wat worden haha.

Ik had schoenen met chaps aan dus gelukkig geen kapot geknipte laarzen! Ik had wel een net nieuwe broek aan maar die is uiteindelijk met veel pijnstilling en geduld netjes uitgetrokken haha. De foto's en CT scan zijn gemaakt terwijl ik alles nog aan had!

@Tyke; ben je er wel helemaal van genezen inmiddels? Of is het nu echt een zwakke plek?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:33

Moska schreef:
Bah wat een naar einde van wat een nieuw begin had moeten zijn. In dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1805302 vind je lotgenoten. Zelf heb ik vorig jaar augustus mijn knie gebroken. Heb nog steeds wel last, maar dat is niks vergeleken bij sommige anderen. Heel veel sterkte!!!

Ik dacht ook meteen, dat moet een tibia plateau fractuur zijn.. :(:) Heftige breuken zijn het! Heb ook nog last, maar rij wel weer paard. Sterkte de komende tijd! Het topic is nog aardig actief, dus als je met lotgenoten wilt kletsen ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:31

-O- Wat een pech! Beterschap!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:55

Ik heb me op zich goed gehouden aan de tijden die ze gaven van herstel.
Kreeg alleen eerst geen fysio toen ik op mocht gaan bouwen en daar heb ik wel extra blessure van gehad maar toen ik eenmaal fysio had met daarbij ook fitness oefeningen om bovenbeenspieren terug te krijgen (was ik door gips tot lies bijna helemaal kwijt..... kracht in ieder geval) ging het steeds beter.
Het is in januari gebeurt en in november is materiaal verwijderd. Ik had daar veel pijn van.

Daarna nog een tijdje steeds dik been gehad en nog steeds wel met vlagen. Maar verder ben ik wat die breuk betreft goed hersteld.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:35

Jeetje wat een verhaal! beterschap en heel veel sterkte en hoop dat je snel weer op je paard klimmen kan :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:18

Een bekende naam uit het peesblessure topic. Ontzettend balen zeg!! Hopelijk valt het nu mee met de pijn? Om toch wat opbeurends te zeggen: Een aantal jaren terug heb ik mijn arm gebroken - helemaal doormidden met de botten niet netjes op hun plek zodat het geopereeerd moest worden. De arts zei dat ik me iig tot na de eerste ct controle rustig moest houden en er rekening mee moest houden dat ik wel een half jaar tot een jaar uit de running zou zijn (operatie was half November en de controle begin februari). Desondanks ben ik 2 weken na de operatie gewoon weer op mijn paard gestapt en reed ik in December alweer buitenritten- het voelde goed en ik had geen pijn. Als ze opereren zetten ze (iig wanneer het je arm betreft) alles zo goed vast met schroeven ed dat je het goed kunt belasten. Mss zit het met jouw breuk wel wat anders, maar toch zou ik me niet te snel laten afschrikken door wat de arts zegt en gewoon doen waar je je goed bij voelt. Beterschap!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:39

Wow TS wat knap dat je nog zo positief kan blijven! (Zo lijkt het iig).
Heel veel sterkte en beterschap en hopelijk gaat over een paar maanden niet alleen het letterlijke maar ook figuurlijke zonnetje weer voor je schijnen!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 23:20

Bedankt voor jullie reacties en informatie!!

14 december ben ik geopereerd aan mijn knie en zijn er flinke platen en wat schroeven in gezet. De eerste dagen na de operatie ontzettend veel pijn gehad, waarbij ik me echt afvroeg of het ooit nog goed zou komen haha. Gelukkig ging het qua pijn langzaam steeds beter en na 5 dagen mocht ik weer naar huis! Chirurgen en fysio waren erg tevreden, iedereen vindt vooral dat het er erg netjes uitziet (daar ben ik het natuurlijk niet mee eens, maar het is natuurlijk mijn been haha). Het is helemaal niet blauw geweest en ook niet dermate gaan bloeden dat het verband verwisseld moest worden. 24 uur na de operatie is het drukverband verwijderd en sindsdien zit er op hechtpleisters na niks meer op!
Rond de kerstdagen kreeg ik erg veel last van 1 hechting, die is tussen kerst en oud en nieuw verwijderd en vanaf dat moment ben ik volledig gestopt met pijnstillers :D !
Ik mag het de eerste 6 weken helemaal niet belasten, omdat er een stuk tussen mijn knie en bovenkant van onderbeen is rechtgezet. Overigens is dat bij een tibia plateau altijd het geval dat je het minimaal 6 weken niet mag belasten. Daarna lopen weer langzaam opbouwen.

Gisteren (4 januari) precies 1 maand na de breuk van mijn knie (4 december), hebben we een auto ongeluk gehad. Een auto werd geramd door een andere, waardoor die auto een zwaai kreeg en daardoor onze auto ramde. Het was op een 30 km weg maar de auto die ramde reed minimaal 2 keer zo hard. De airbags van onze auto + de auto die geramd was zijn door de klap uit gegaan en die gaan pas uit vanaf 50 km p.u. Die klap was echt ontzettend hard, onze auto total loss.. Ik heb het zonneklepje tegen mijn hoofd gehad, mijn krukken in mijn ribben (die zijn nu gekneust) en uiteraard overal spierpijn. Mijn vriend een klap in zijn nek, maar gelukkig kunnen we het navertellen en ik ben ook erg blij dat mijn knie buiten schot is gebleven. Moet er niet aan denken dat we die weer opnieuw zouden moeten oplappen haha!

So far gaan we dus nog even vrolijk verder in ons ritme van pech, zucht ik rekende er zo op dat 2016 beter zou zijn haha.

@Hinke; wat toevallig dat we elkaar hier weer tegenkomen! Heftige breuk zeg! Wel fijn dat je er zo snel weer op kon! Ik kan het helaas nog helemaal niet belasten en daarnaast is mijn paard nogsteeds bijzonder explosief onder het zadel. Ze wordt doorgereden door iemand anders maar pffffff gedragen ho maar. Voorlopig heb ik ook nog even geen behoefte om op te stappen haha! Hopelijk houdt haar pees die rare streken van haar wel!

Nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties! Ik probeer inderdaad positief te blijven, meer kan ik er ook niet meer aan doen haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:28

Jeetje wat een pech zeg! Beterschap!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:04

Wat een verhaal!! Veel beterschap! Gelukkig was het auto ongeval maar materiële schade! Hou de moed er in!