"Heel leuk paard voor je" Wat een flater

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

"Heel leuk paard voor je" Wat een flater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:59

Ik zat te twijfelen tussen VVDD en MA, dus als het fout staat: Sorry.

Gister had ik mijn laatste priveles op de manege, omdat mijn instructrice ermee kapt en ik niet van iedereen les wil hebben.
Hopelijk kan ze me straks met Z nog wel thuis priveles geven!
Maarja, er was dus een nieuw paard op de manege, zo leuk, zo lief, lekker te rijden, leuke gangen.
Althans, dat is wat ik erover hoorde, maar deze ruin is 17 jaar. Dat vond ik al niet slim overkomen, maarja.

Toen het poetsen: linkerkant bij de schoft zijn rug licht wegdrukken wanneer ik met de harde borstel kwam: ik naar mijn instructrice, maar ze zegt: zijn reactie valt nog wel mee, we kijken zo wel even. Toen de linkerkant, hierbij reageerde hij chagarijnig en toen ik bij het heupgewricht kwam reageerde hij zo pissig en trok hij z'n been zo op, dat ik weer naar de kantine ben gegaan. Mijn instructrice liep mee en heeft het even nagevoeld, waarna de conclusie was: dat het niet helemaal 100% zat, maar hij was nog niet eerder zo gevoelig geweest op de rug, dus er werd gedacht aan spierpijn.

Het is heel vervelend, want het is werkelijk een schat van een paard, maar dit paard moet je als grasmaaier inzetten, meer niet. Totaal geen bespiering (oh, uitzondering: onderhalsspier was redelijk ontwikkeld), liep niet zuiver.
In stap en draf ging het nog wel, maar hij zou overgenomen worden na mijn 1/2 uurtje priveles, maar ik heb hem naar stal kunnen brengen.
Mijn instructrice heeft er ook nog opgezeten en ook zij vond het niet fijn. Je zat duidelijk in de holle rug, op de ruggengraat ipv op ontspannen welvende spieren. Als je iets meer druk nam op de teugels kwam hij er direct tegenin en als je even vast hield kroop hij achter de teugel. Iets been erbij en weer tegen de hand.
Galop heb ik links- en rechtsom maar een paar passen gedaan: rechtsom gebruikte hij zijn linkervoorbeen amper en linksom hadden zowel mijn instructrice en ik het gevoel alsof hij overkruist galopeerde, zo werd je ook echt door je zadel geslingerd.

Het is heel vervelend, maar dit wordt dan als leuk nieuw manegepaard gekocht door 2 volwassen vrouwen (ook nog eens het bestuur) en een jongvolwassen dochter als leuk paard voor de manege. Ik weet echt niet hoe zij erbij komen om dit paard te kopen. Zoals gezegd, het is een schat, maar ik ben bang dat dit paard met 12 uur in de week werken het niet lang uit gaat houden.
Zeker een goedkoop wordt duurkoop (fysio, ostheotherapie, gewone DA kosten, aangepast beslag).
Er loopt ook nog een ander paard op de manege, waar ik nooit op heb gereden en hij is ook al 22 (en dat kan opzich nog best), maar ook hij is niet goed. Is slecht op z'n hoef- en straalbenen, heeft artrose en loopt met aangepast beslag 'a 200 euro per keer en medicijnen gewoon door in de lessen.
Ik snap dit niet en ben blij dat ik hier nu pas achter kom, anders was ik al eerder gestopt want een dergelijke manege/rijvereniging wil ik NIET steunen.

Edit: JEETJE! Wat een verhaal is het weer geworden zeg! Bloos

Judje

Re: "Heel leuk paard voor je" Wat een flater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 09:11

Ik heb een klein stukje ermee gereden, omdat wij (mijn instructrice en ik) wouden zien hoe hij ohz reageerde, maar dat was niet meer dan 20 min en voornamelijk veel gestapt.
Aangezien er ook nog een ander vrouwtje van de manege rond liep had mijn instructrice met haar overlegd. Zij zei dat het paard de twee dagen ervoor nog helemaal niet gevoelig reageerde en zei daarom dat het spierpijn zou kunnen zijn.
Echter, kwamen we er pas later achter dat dat het toch niet kon zijn.

Als het kon zou ik hem daar weg halen, maar als 2 volwassenen het nog niet eens merken bij het rijden bij de aankoop vind ik het schandalig. Dit paard willen ze dus serieus in gaan zetten voor manegelessen. Boos!

Edit: dit is een reactie op andermans reactie, maar hij/zij heeft zijn reactie weggehaald.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:16

Kan het zijn dat ze voor de manegelessen ook gewoon een braaf paard nodig hebben?

Kan me zo voorstellen dat dan de keuze bij dit paard uit komt als ze een paard zoeken waar ook een beginner op kan stappen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 09:27

Ze waren eigenlijk op zoek naar een leuk paard voor gevorderden, dus dan lijkt dit me helemaal geen doen. Al zou dit paard ook voor beginners geschikt kunnen zijn, omdat hij erg braaf is.

Maar dan nog, je ziet direct wanneer je ernaar kijkt (zag ik toen mijn instructrice er op zat) dat het niet goed zit en dat voel je ook duidelijk, zeker in galop. Daarom vind ik het gewoon schandalig dat ze dit paard 12 uur per week willen laten lopen.
Dat gaat hij echt niet lang volhouden en ik denk dat hij straks met van alles en nog wat werkende gehouden wordt... Verdrietig

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:02

Hmmm ik vind het wel apart dat ze dat doen.

Het geld zullen ze wel hebben anders doen ze het niet, maar voor de gezondheid van de paarden is het niet bevorderlijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 13:35

Ik vind het ook erg raar, zelfs meer dan raar, ik vind het verschrikkelijk! Ik vind het vooral erg dat de proefruiters (voorzitter vh bestuur en haar dochter) niks hebben gemerkt, terwijl je duidelijk ziet dat dit paard slecht getraind is en er echt iets niet goed zit in de rug.
Dit is toch: goedkoop wordt duurkoop?

Het geld is er dus bijna niet. De instructeurs/trices mogen geen overuren draaien ivm geld, maar draaien dat bijna allemaal wel, omdat er te weinig uren beschikbaar zijn voor het werk.
De paarden, die aangekocht worden kosten maximaal 2.000 euro. Dat is niet veel, maar ik snap niet dat er dan voor een slecht paard 200 euro per 8 tot 10 weken over is. Dat is na 1 jaar al meer dan 1 nieuw paard en ik hoorde gister dus pas dat het zo erg was met dat andere paardje van 22. Ook al zo'n lief dier, die nog steeds erg goed zijn best doet...
Die trouwe viervoeters van ons zijn imo vaak veel te lief.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:49

Ik vind het ook vreemd. Dit paard is duidelijk niet geschikt voor een manege, en hij is ook al best oud. Er zijn natuurlijk manegepaarden die op hun 20ste nog meelopen, maar gezien de reactie van het paard, lijkt het me duidelijk dat dit niet in de haak is...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:54

Als ik jou was zou ik het er maar even met die vrouwen over hebben. Kennen ze bokt? anders lezen ze het vanzelf wel:P Maar dat is de enigste oplossing, zeggen dat je erop heb gereden en zeggen dat t niet goed zit, meer kan je helaas niet doen..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:00

De leeftijd maakt opzich niet uit, die van mij hebben we gekoch op haar 15de. En nu is ze bijna 21 en ze ziet er beter uit als dat ze was, haar conditie is beter, en alles is eigenlijk alleen maar voorruit gegaan, dus ik zou door leeftijd niet tegen houden. Maar als je de rest erbij opteld vind ik het ook niet zo een goeie keuze van de manege...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 10:07

@pinuts: dat ga ik denk ik maar doen jah, maar zij hebben er zelf ook op gereden en dan hadden ze dat toch ook moeten voelen?
Het vrouwtje, dat hem bij aankoop heeft gereden was ook diegene, die zei dat het zo'n leuk paard voor mij moest zijn. Nou ja, we zien wel, ik ga het er wel over hebben.
Zou wel mooi zijn jah, als ze het hier zouden lezen, maar dat betwijfel ik.
Ik vraag mijn schoonzus wel ff om de link van deze discussie op het forum van de manege te zetten. Tong uitsteken
Edit: ik zie net dat er op 1 april een ledenvergadering is (manegefaciliteiten worden gehuurd en vereniging regelt alles) en daar ga ik dan denk ik toch nog maar wel ff heen, want ik vind het echt NIET kunnen.

@Farouche: nee, de leeftijd hoeft niet uit te maken, maar zoals je zegt: dit is er 1 die dus al snel oud is. Als dit paard in zjin vroegere jaren anders was getraind, had het misschien wel gekund, maar dit...
Net zoals bij mensen, sommigen doen alles nog met 80 en anderen zijn begin 60 al volledig instabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:00

En weer een paard naar de klote...
Arm, arm paard. Onvoorstelbaar ook dat dat met proefrijden niet is gevoeld.
Zo'n paard voor beginners? Die helpen met hun gestuiter de rug nog meer naar de Filistijnen. Gevorderden zullen proberen hem aan de teugel te rijden (lees: in de krul trekken).

Ik heb maar 2 adviezen bij zo'n paard. Ofwel inzetten als grasmaaier en weidemaatje, zolang de pijn niet te erg wordt, en er een hoop geld insteken voor de fysio en DA.

Of het dier al die ellende besparen en laten afmaken...
Dit paard is gewoon duidelijk van alles mee mis (en als je al zoveel merkt bij het poetsen, zegt dat imo heel veel), de manege zal daar wss geen geld in willen steken.
Die dier is imo totaal ongeschikt voor welke ruiter dan ook... ik hoop dat de mensen van jouw manege zo humaan zijn voor hem een waardige oplossing te zoeken...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:06

Wel grappig dat jullie van een beschrijving af al roepen dat dat paard maar afgemaakt moet worden of niets meer dan een grasmaaier is.
Hebben jullie ooit wel eens een manegepaard gezien waar je lekker op ontspannen welvende spieren zat? Ik niet, en zoveel zullen er daar ook niet van zijn. En aangepast beslag? Heb jij al gezien wat dit paard heeft dan, behalve een pijnlijke rug? Met een tijdje goede training en wat hulp van buitenaf (fysio e.d.) zou dit ook verholpen kúnnen worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 13:31

@Ezumii: die paarden heb ik wel gezien, ook op deze manege. Er zijn een aantal paarden, waar je wel met goed fatsoen op kan rijden,
maar dit paard slaat werkelijk waar ALLES! Ik ben eigenlijk wel bij met de reactie van Yamcha, want dan ben ik tenminste niet de enige die me er echt druk om maakt. Ik zit er al 2 dagen erg mee! Ik ben er KWAAD en voel me machteloos!
Volgens de vorige eigenaren is dit paard iedere dag gereden. Dat lijkt me erg sterk, aangezien de bespiering er gewoon totaal NIET is, echt heel sneu. Je had het moeten zien lopen, of liever niet zelfs denk ik.

Over het grasmaaier zijn: dat had ik zelf al genoemd in mijn beginpost en ik ben dan ook van mening dat dit paard niet meer te helpen is. Het is echt te erg. Ik denk iedereen die mijn post leest deze conclusie kan trekken. Ik vind het pure dierenmishandeling wanneer ze dit paard werkelijk waar 12 uur per week willen gaan laten lopen.
Wanneer je met poetsen bijna een trap krijgt, omdat je op een pijnlijke plek komt, lijkt me genoeg zeggen.
Niet Kl*tuhknol, maar HELP IK HEB PIJN!

Trouwens: zou dit probleem serieus genomen worden door de dierenbescherming? Het is namelijk een lastig punt, maar de pijn is duidelijk zichtbaar.
Ik heb ook al zitten denken om een klinische keuring aan te vragen: wordt het paard goedgekeurd betaal ik deze en anders betalen zij hem. Als het bestuur dan zo zeker is van het feit dat er niks met dit paard aan de hand is, dan hoeven ze ook niet bang te zijn voor de kosten, toch?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:18

word het paard al ingezet voor de lessen? en word er al intensief opgereden? en merkt niemand er wat van? Als het echt zo vreselijk is moeten wel meerdere ruiters er wat van merken. De dierenbescherming zou ik er niet bijhalen, je eigen manege?? nee zou ik absoluut niet doen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:04

De manege ben ik al mee gestopt zoals je kan lezen, omdat mijn instructrice ermee is gestopt (oa door gezeik met de 2 vrouwen uit de beginpost). Was ik nog niet gestopt? Dan had ik dat nu wel besloten.

Het paard staat vanaf zaterdag pas op de manege en heeft alleen zondag met springen meegelopen. Maandag hadden ze geen lessen en dinsdagavond was ik de eerste met mijn priveles.
Mijn instructrice had het paard ook nog niet gezien en ging af op het verhaal van de voorzitter, dat het wel een leuk paard voor mij kon zijn.
Van mijn instructrice heb ik echter ook gehoord dat de voorzitter en haar dochter (de 2 die hebben proefgereden) allebei rijden met een zeer strenge hand (lees: fitness-kracht hand) en dat heb ik van die dochter ook al zelf gezien.
Maar: zij hebben proef gereden en vonden het een fijn paardje, terwijl het dier gewoon een bek van beton heeft! Dus op hun rijkunsten (als je al van kunsten kan spreken) ga ik niet af.
Het paard was gewend iedere dag te lopen bij de vorige eigenaar (zo is mij verteld) en heeft dus nog maar 2 keer meegelopen in de lessen.

Edit: ik heb het nummer gekregen van de voorzitter. Zij heeft alleen gevraagd morgen pas te bellen, aangezien ze nu en vanavond erg druk is. Ik ga morgen dus eerst telefonisch het gesprek met haar aan en ik wil, als zij dat op prijs stelt, er ook nog wel met haar over om de tafel gaan zitten om het erover te hebben.
Maar als ik in verdere lessen zie dat het paard niks veranderd en wel ingezet blijft worden, ga ik werkelijk stappen ondernemen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:53

Paard heeft onderdak, eten en drinken dus de dierenbescherming gaat hier absoluut niets aan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:00

De AID mss wel Lachen
Zeker als ze een keuringsrapport laat zien en aantoont dat het paard in die (uiterst beroerde) conditie wordt gebruikt voor lessen.

De DB doet idd niks nee, dat zijn schatten van vrijwilligers die helaas de ballen verstand hebben waar ze mee bezig zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:21

Ik hoop het, al twijfelt mijn schoonzus of ze uberhaupt akkoord gaan met het keuringsrapport-idee.
MAAR: als ze er niet mee akkoord gaan, kan ik daarmee ook naar de AID, want dan leg ik uit dat het hun niks kost als het goedgekeurd wordt en dan ben ik dus van mening dat ze wat te verbergen hebben en daarom niet mee willen werken.

Maarja, laat ik eerst het gesprek met de voorzitter afwachten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:34

Het kan best zijn dat het paard iedere dag bereden is. Als je niet goed de achterhand er onder rijd bij een paard met bijvoorbeeld kissing spines dan krijg je ook slappe hap aan de achterkant. Ook soms na 2 weken rust al bij een paard met rugklachten kan dat heel erg achteruit gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:43

Heeft het paard op de maandag dat er geen lessen waren stil gestaan in de boks?

Dan is het nogal logisch dat hij dinsdag zo is. Zaterdag aangekomen, zondag springles, maandag stilstaan in boks en dan dinsdag een priveles met een gevorderde lesklant.

Dat beest zal wellicht enorme spierpijn hebben gehad.

Als hij elke dag loopt dan heb je inderdaad kans dat het minder is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 10:25

Anderen zijn inderdaad ook dat het spierpijn zou zijn, vandaar dat ik toch maar ben opgestapt. Volgens mij zijn ze maandag inderdaad niet buiten geweest.

De les, die ik heb gereden stelde echt niks voor. We hebben voornamelijk veel gestapt en eigenlijk alleen beetje wendingen enzo gereden.

Ik hoop echt dat het ook spierpijn is en ik wil dan ook eerst gaan overleggen met de voorzitter.
Thnx voor je bericht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:33

En spierpijn of stijfheid rij je er niet uit met een half uurtje stappen.

Dan moet je echt na het instappen lekker gaan draven, voltes rijden, tempowisselingen, later wat meer stelling vragen naar 2 kanten, noem maar op. En dan na een half uur goed inrijden kun je er wellicht iets van zeggen.

Het paard is 17, heeft een dag stil gestaan, de dag ervoor een springles gehad. Dan kun je niet verwachten dat hij als een soepel elastiekje uit zn stal komt.

Zo'n paard heeft opwarmtijd nodig, goed inrijden en als het inderdaad een dieseltje is dan kun je na een half uur er eens iets zinnigs over zeggen.

Zo'n paard een dag op stal laten staan is vragen om moeilijkheden.

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:58

hoi,

ik ben dus de dochter van de voorzitter en ik wil toch even wat dingen rechtzetten. ten eerste is dit paard niet eens van de manege. dus daar zit je al helemaal fout mee. ten tweede vindt ik het ook zwak van je om niet naar mij en mijn moeder toe te komen en desnoods was je naar een andere persoon gegaan van het bestuur. dit paard is klinish helemaal goed gekeurd, en volgens mij ben jij nog steeds geen dierenarts. tja de leeftijd, wil je nog 3 andere paarden die zoals tommy worden ?

dit paard heeft hiervoor een half jaar op het land gestaan, omdat de eigenaaren een half jaar op vakantie zijn geweest en hebben RUSTIG aan de training weer opgepakt, oke hij zit niet super in de bespiering maar heb het wel eens erger gezien hoor.

en hij loopt echt geen 12 uur per week hoor, we hebben ondertussen al meerdere paarden, dus meestal redden ze het met 1 uurtje per dag. en als er eens 2 uur moeten lopen kijken we welk paard dat gaat lopen.

en over mijn moeder en mij de fitnis hand: bij deze nodig ik je hartelijk uit om eens op uriel te komen rijden, dan zal je eens merken dat hij een fluwelen mondje heft en niet met gtrek en geschop in de krul wordt getrokken. en heb je ooit wel eens een manegepaard gezien met een fluwelen mondje ?? ik neit in iedergeval.

enne volgens mij heb je mijn moeder ook nog niet gebeld ofwel ? os durf je dat niet ? Bloos

om even terug te komen op een aantal andere mensen:
Apple : nee deze paarden komen elke dag samen op het land.

ik heb lang getwijfeld of ik dit bericht zou plaatsen maar ik doe het toch, niet omdat ik mijzelf en de manege wil beschermen maar omdat ik weet dat het anders is.

groetjes

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:04

Ik heb een 19 jarige staan die erg pittig is en in erg goede conditie. Die zou juist opknappen van 2 uur per dag werken, dat kan ik hem niet geven. Hij staat nu te koop, een manege zou voor mij wel een optie zijn
Leeftijd zegt niks, wel conditie en hoe ermee omgegaan wordt.
Ben alleen bang dat dit paard niet braaf genoeg is voor de manege....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:04

Toch altijd handig als je het verhaal van de andere kant hoort...
Ik hoop dat jullie er onderling uit komen dames.