Mijn staleigenares had de uitnodiging gewonnen bij Divoza horseworld, en mocht een introducé en paard meenemen. Ik voelde me ten eerste al helemaal vereerd dat ze van alle mensen op stal en alle paarden die ze heeft mij en Sjapaz vroeg, dus ik had er ook heel veel zin in.
Vanmorgen om 6 uur opgestaan
en om half 7/kwart voor 7 was ik op stal. Lekker eten gegeven, gepoets en klaar gemaakt voor de reis. Daarna alle spullen in de auto en paard op de trailer en gaan! We reden keurig tachtig, maar toch werden we door de een na de andere vrachtwagen of auto met aanhanger/trailer ingehaald, dus misschien dat de kilometerteller maar eens geijkt moet worden
Sjapaz was heel braaf de hele weg.
Daar aangekomen hebben we eerst ruim een uur theorie gehad. Hier heb ik al ontzettend veel geleerd, over wanneer een paard wel goed loopt en wanneer niet, en over de bouw van een paard, en wat er gebeurt als het paard de achterhand er neit goed onderbrengt, maar ook over omgang en benadering van paarden. Ontzettend interessant
. Hierna gingen we naar beneden en deed Lammert het longeren voor met een paard van daar, en legde daarbij alles uit. over hoe de zweep te gebruiken
hoe de longeerlijn vast te houden, he naar buiten of naar voren aan te drijven, hoe je houding moet en ga maar door. Hij legde het heel duidelijk uit, en ook goed met voorbeelden. Ook over wanneer het paard even wel goed liep en wanneer niet meer, en wanneer hij actief genoeg was en zo kan ik nog wel even doorgaan.Daarna even geluncht, en dan onze eigen paarden. Er waren in totaal 5 paarden mee, en wij moesten als laatste. De eerste was een ontzettend lieve en schattige 3-jarige fjord, die onwijs zijn best deed en het ook heel goed al deed voor zo'n ukkie en voor de eerste keer ene beetje bijgezet. Daarna kwam een groter paard die ontzettend mak was, die mevrouw beweerde dat ze nooit longeerde met hem maar het paard liep perfect en het was duidelijk dat ook zij het al veel vaker had gedaan, maargoed, ondanks dat maakte ze toch wle wat foutjes. Toen een ontzéttend mooi arabiertje, heel toevallig een halfbroertje van Sjapaz!! allebei van Sjapoer, dus dta was wel toeval. Maar ze leken totaal niet op elkaar hoor!
Heel leuk beestje, ontzettend eigewijs en wel een echt arabiertje. Hij was dan ook wat dwars en liep aardig te klooien, maar uiteindelijk ging het toch best redelijk. Daarna nog een kwpn'er, maar die heb ik neit echt gezien omdat ik mijne aan het klaarmaken was, maar heb wel een stukje dubbele longe gezien bij hem wat ook heel interessant was. De man die hem longeerde voor de dubbele longe was alleen wat aan het prutsen af en toe... ging neit zo goed, maar we waren er dan ook om te leren!Toen was ik aan de beurt. Meneer van de trailer, en tegen verwachtingen in was hij ontzettend braaf en rustig, liep wel wat te kijken maar ach. Ook in de bak heel braaf en rustig. Dus opgetoomd, en toen waren wij. Ik was zoooooo zenuwachtig, liep ontzettend te zweten al van te voren!!
Dit is mijn eerste eigen paardje, en hoewel het al wel wat beter is ben ik heel bang dat ik wat fout doe, of mijn paardje verkeerd behandel ofzo, ik wil het heel graag goed oden en was dus ook bang voor wat ging komen als ik in de ring eenmaal was, omdat hij eignelijk op iedereen ook wel de nodige negatieve aanmerkingen had naast de vele positieve. al bracht hij het niet negatief hoor, hij kon ontzettend goed lesgeven vond ik, een geweldige man!!Nou ik dus de ring in. Sjapaz was heel braaf, en ik was laatste dus had heel goed mijn best gedaan alles van mijn voorgangers te onthouden en zelf wel of ook alles goed te doen. Lammert was in het begin al helemaal weg van mijn Sjapazje, en hij deed ook zo zijn best, ik was supertrots al. Alle techniekpuntjes die wij net hadden geleerd wilden al best heel goed lukken, dus daar was ik zelf heel blij mee!! na een paar rondjes zo telongeren en ook wta balkjes enzo, hebben we hem bijgezet. Mijn pony vind het heel moeilijk om te ontspannen en zeker onder het zadel. Zodra ik wat meer vraagt zet hij voor alles vast, omdat hij 12 jaar lang door dezelfde persoon is gereden en gewon tegen mij in verzet komt. Net een blok beton dan van voor.
Maar meneer liep kéurig, ontzettend goed!! mooi over zijn rug, bovenhalsspier mooi anagespannen, neusje mooi op de loodlijn en heerlijk ontspannen en op mij geconcentreerd. Lammert had de hele tijd alleen nog maar positieve dingen gezegd en was nu al helemaal weg van Sjapazje, omdat hij zo ontzettend mooi liep!! dus ik begon al wat vertrouwen te krijgen. Maar toen begon hij ineens dat hij dit nu een geweldig beeld vond enzo, het paard liep heerlijk en hij kon aan mijn gezicht zien dat ik er écht plezier in had met mijn pony te werken, en ontzettend mijn best deed om het goed te doen voor mijn paard zodat ik hem niet in de weg zat en mooi ontspannen kon laten lopen. Toen ging hij nog erover door, en toen zei hij even een aplausje voor deze jongedame mensen, ik vind dit zo geweldig. Dus iedereen ging klappen, en je snapt dat ik toen natuurlijk al helemaal trots op mijn paardje was!!! ik was zo ontzettend trots op hem he, en wilde spontaan een knuffel gaan geven. Ook was ik toch ook wel trots op mezelf stiekem dat ik het zo goed deed en hij mij zo'n comliment gaf!!
Ik was helemaal in de zevende hemel natuurlijk 
We zijn nog even doorgegaan en hij bleef helemaal lovend, en daarna hebben we nog even gepraat en hij was helemaal weg van hoe ik samen met mijn pony met dingen bezig was enzo, echt zoooo leuk...ik ben zo trots op mijn kanjer, en ik heb zo'n ontzettend leuke en leerzame dag gehad, en ben nu helemaal gelukkig over hoe het is gegaan! ik had echt nooit verwacht dat ik zo'n reactie zou krijgen, eerder dat ik juist veel fout deed! Maar dit was echt zo super
Ik zie dat het wel een beetje een lang verslag is geworden, maar het was dan ook ene lange dag
maar ik ben zo blij gewoon over hoe de dag is gegaan, dat ik het gewoon even ergens kwijt moest
Sjapaz was geweldig, Lammert was geweldig, gewoon alles was top! Ik baalde wel dat ik mijn camera was vergeten, maar de mevrouw van divoza heeft ook nog foto's gemaakt, dus ik hoop dat daar een mooie van ons tussen zit!