Nou, dat was helemaal geen probleem, het zou Bubs ook geen kwaad kunnen.
Dus, ik veiligheids vest aan, paard longeersingel met veiligheids vest (een pony van 74 cm zie je zelfs met lichtjes niet gemakkelijk), netjes lampjes en alles, want we moesten het laatste stuk over een drukke weg.
Nu vind ik sommige regels al behoorlijk lomp wat paarden in het verkeer betreft, maar gisteren brak echt mijn klomp. We móesten dus over een 80 km weg. Deze weg heeft direct ernaast een fietspad, voor de auto's is er op de weg misschien 30 cm om uit te wijken, dan kom je direct op het fietspad. Het is te druk om in te halen. Hoewel ik weet dat je met een paard aan de hand een bestuurder bent, en dus niet op een fietspad mag, leek het me toch veiliger om dan helemaal rechts, paard achter me, tegen de heg aan te lopen (naast fietspad ook geen berm, direct een heg).
Op de weg lopen had immers betekend dat de bestuurders achter mij ook een 4 / 5 kmh hadden moeten rijden, want er was geen plaats om in te halen.
Word ik ineens aangehouden door de politie: 40 euro boete. 'u bent een bestuurder mevrouw, dus u mag niet op het fietspad!' Ik nog netjes uitgelegd, ze waren onverbiddelijk. Nee, dat mocht niet, want als een paard zou schrikken bij fietsverkeer, was dat veel onveiliger voor de fietsers, terwijl het daarom juist veel veiliger was op de weg.
1: en mijn paard en ik dan? Erg leuk als mensen halsbrekende toeren uit gaan halen, want bobby is toch iets breder dan 30 cm.
2: er was geen fietser of wat dan ook in zicht! Bovendien hadden die fietsers dan nog een meter om ernaast te kunnen!
Achterlijk toch?