Had ander paard gereden, kwam terug rijden... keek in de stal van Nola: Die lag...
(doet ze normaal nooit) ik ben erbij gaan zitten, doe ik wel vaker als ze gewoon staat.
Na 5 min. Staat ze op, begint heeeel onrustig te schrapen, gaat weer liggen... wou niks te eten...
Geen goed teken dus....
Ze was niet warm, niet zweterig. Er lag alleen geen mest in de stal!
Ik dacht meteen aan koliek en ben de stal eigenaar gaan halen.
Ze lag steeds vaker plat, met de kop in de lucht te flemen, te kreunen en te schrapen...
DA gebelt, nieuwe eigenaren gebelt....
nouja pijnstilling gehad, tijdje wezen lopen (want t veulen stond platgedrukt in de stal aangezien mama dus de hele tijd aan het rollen was) De krampen kwamen telkens met 'vlagen' .
om een kort verhaal lang te maken: Dierenarts moest later weer komen, mest eruit gehaalt, maag gespoelt (lauw water naar binnen en er weer uit. bloedbad op de wasplaats aangezien die slang natuurlijk wel iets raakt in de neus)
Tot 3 uur bezig geweest. Toen liet ze ineens heel veel lucht lopen. Goed teken! dachten we... ze was ook een stuk rustiger.
Vanochtend kwamen we op stal: WEER niet goed!!!!!! meteen de DA gebelt, die zei: opladen en naar de kliniek.....
Nola dus op de trailer gezet, stal eigenaar en ik naar duitsland gereden... daar werd ze meteen behandelt.
De nieuwe eigenaresse kwam kort daarna al....
Nog 15 liter MEST uit de maag gehaalt!!
Mijn meisje stond er ZO zielig bij.....

toch besloten om te opereren
nouja zat dus toch een slag in de darm.. ze moet nu nog ongeveer 10 dagen in de kliniek blijven.
Eigenlijk zouden de nieuwe eigenaren vandaag Nola ophalen om bij hun op stal te zetten..... helaas ging dat dus niet door... maar ze zijn ZO gehecht aan nola. zo'n dure operatie.... aan een paard dat pas een week officieel van jou is!!!! Het zijn zulke lieve mensen.......
Maar gelukkig is ze door de operatie... ze was vrij snel wakker. Nu is het de eerste drie dagen afwachten hoe het gaat, haar darmen moeten weer opgang komen....
er mag niet meer dan 3 liter vocht uit haar maag komen.....
het vorige paard van de nieuwe eigenaresse van nola, was binnen drie week dood ( ook koliek).
Vind het zo banketstaaf, paard heeft nooit wat gehad.. maar zo ineens kan er iets gebeuren, en dat PRECIES de dag voor ze weg zou gaan...
Bah bah bah wat een dag... een drama!

13 juni

4 weken geleden